"Extrem" trötthet efter lektionsridning

Sophia_

Trådstartare
\"Extrem\" trötthet efter lektionsridning

Jag har ett 18-årigt sto som är fräscht för sin ålder och i god kondition. Hon rids sju dagar/v i varierande tempo och tid. Vi rider dock ofta på längre turer (2-3h) och brukar även rida intensiva, 1-timmesturer i skogen då vi håller igång i trav eller galopp nästan hela tiden. Kort sagt har hon väldigt god kondis och det finns inget hon älskar mer än att springa - gärna så fort som möjligt.

Dock har hon vid de två senaste gångerna som jag ridit lektion, visat tydliga tecken på trötthet efteråt. Inte vanlig trötthet, utan hon har skakat i benen (vilket hon kan göra ibland annars också), skrapat med framhoven, lagt sig och rullat, gått upp igen för att lägga sig på nytt. Korta stunder har hon även legat helt på sidan.
Vi har ridit lektion för samma tränare och på samma sätt ett halvår innan sommaren, då vi tog paus, samt i ngr veckor efter sommaren utan att hon betett sig på det här viset. Jag har skrittat av i omkring 15 min på lång tygel efter lektionen och hon har då verkat helt normal.
Till saken hör att hon är extremt ambitiös och därför hellre skulle offra sitt liv än gå emot och göra sin ryttare, mig, besviken.

Veterinären var ut och kollade hjärtat samt allmän hälsa igår och kunde då bara konstatera det jag redan gjort; allt verkade normalt. Avföring, foderintag, slemhinnor, hjärta, lungor...
Vi kläckte idén att kanske var det kolik, då symptomen liknade detta, men varför så plötsligt efter lektionen och aldrig annars? Vet. tog iaf blodprov men kunde inte lova att det skulle synas ngt på provsvaren.

Nu har jag gått och grubblat på detta i ett dygn och bestämt mig för att be om ngr goda råd från er bukefalos:are, ni brukar alltid vara till stor hjälp i alla frågor.
:banana:
 
Re: \"Extrem\" trötthet efter lektionsridning

Dricker hon som hon ska? Kan vara allt möjligt från lågt blodsocker (är som lägst precis efter en kraftansträngning =kan prova ge betfor direkt efter ridning) Det kan även vara någon obalans av Kalium i kroppen (blodprov). Kan även vara uttorkningskolik el dyl. Låter inte normalt iallafall. Hoppas att du kommer tillrätta med det snart! :)
 
Re: \"Extrem\" trötthet efter lektionsridning

jag hade en häst med liknande besvär, var nere på strömsholms djursjukhus och pratade med dom. De trodde att det kunde vara salt brist. Så kolla med en vetrinär hur mycket salt han/hon skall ha. Många hästar får i sig för lite salt även om de har salt sten...
kanske kan vara en liten hjälp i alla fall...
 
Re: \"Extrem\" trötthet efter lektionsridning

Det är inte mjölksyra i musklerna då? Rider ni mycket samlande på lektionerna jämfört med skogen kan det ju vara jobbigt för hennes gamla muskler.
 
Re: \"Extrem\" trötthet efter lektionsridning

Jag skulle nog gissa på mjölksyra. Jag tror du måste lugna dig lite, hon skulle nog må bra av att få någon vilodag och du får vara noga med att lägga in skrittpass eller drastiskt korta ridturerna. Hade det bara varit bakkroppen skulle jag ha gissat på slinger. jag skulle nog åka in på klinik för att göra en ordentlig kontroll, sedan skulle jag lägga om min ridning och prova mig fram till vad som passar hästen bäst.
 
Re: \"Extrem\" trötthet efter lektionsridning

Jadå, det gör jag. Rider även mycket samling och sidvärtes mm ute i naturen - sådant som vi i huvudsak jobbar med på lektionerna.
 
Re: \"Extrem\" trötthet efter lektionsridning

Blodprovet var negativt - visade inga "fel".
Hon dricker normalt.
Slickar även väldigt ofta på saltsten när hon äter så jag tror inte det har ngt med det att göra.
 
Re: \"Extrem\" trötthet efter lektionsridning

Erlichia kan ge de mest konstiga symptom. Kanske du ska göra ett blodprov för det med, för säkerhets skull?

Är foderstaten väl ihopsatt, och är analys gjord på grovfodret så du vet att hon får i sig allt hon behöver?

Dricker in häst ur hink eller vattenkopp? Kanske skulle det vara en bra idé att vattna ur hink för att kunna hålla koll på hur mkt hon får i sig?

Hur är hennes avföring? Har du tempat henne före och efter ridning samt direkt efter hon uppför sig så här?

Låter ju som ngn magkänning.. Har hästen haft några problem med det innan? Jag skulle gärna se att du skriver ned din foderstat och så, så kan jag kolla den lite snabbt om du vill det? Kanske har du gjort några ändringar i den nyligen?
 

Liknande trådar

Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 085
Senast: Trissa
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 838
Senast: shia
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 412
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej alla, jag är nyreggad här på forumet men har följt diskussionerna här på forumet av och till sedan det startades. Tack för alla tips...
Svar
1
· Visningar
810
Senast: Aifos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp