Extrema hundar och andra djur

Lyan

Trådstartare
Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en del jag har sett så skapar jag en. Jag vet att det finns flera som tycker att det känns obehagligt att se dessa hundar så därför vill jag inte posta i tråden för oseriös avel.

Jag vet att detta kan vara ett känsligt ämne så försök att hålla en god ton om ni vill diskutera.
 
Denna fick jag upp för ett par dagar sedan
IMG_3622.jpeg
 
Extremavel är ett internationellt problem, tycker det är självklart (och sorgligt… :( ) att det ska finnas en tråd om det!

Här är en s.k. korean mastiff, Mee Kyun Dosa. Överdriven hud verkar vara populärt överallt.
x1080
Dosa hade jag glömt bort. Denna är tyvärr långt ifrån det mest extrema jag har sett :cry:
 
Engelsk bulldogg. De kallas tydligen ”overdone” så till och med uppfödarna måste ha lite hum att det är för mycket av allt som är osunt
Fast inte ens en övertypad bulldogg ser ut så där. Det där är ingen renrasig engelsk bulldogg som avlats efter gällande rasstandard, utan är ett missfoster som skapats av de som tycker att en rastypisk bulldogg är för menlös och oansenlig att titta på. Man ser denna typ även inom min ras chow chow och det är verkligen inte de utställningsintresserade som håller på med sådan avel, utan de som vill tjäna pengar på att folk betalar vad som helst för ett missfoster.
 
Fast inte ens en övertypad bulldogg ser ut så där. Det där är ingen renrasig engelsk bulldogg som avlats efter gällande rasstandard, utan är ett missfoster som skapats av de som tycker att en rastypisk bulldogg är för menlös och oansenlig att titta på. Man ser denna typ även inom min ras chow chow och det är verkligen inte de utställningsintresserade som håller på med sådan avel, utan de som vill tjäna pengar på att folk betalar vad som helst för ett missfoster.
Absolut är det så och med tanke på hur sjuka bulldoggarna redan är så vill jag inte veta hur mycket dessa stackarna lider :cry: Vet inte hur det är med dessa men de extrema bullysarna blir tydligen sällan över 4 år och jag kan tänka mig att det är ungefär samma här. Vilket är hemskt! Men ändå en lättnad att de slipper gå med allt lidande i 10-15 år.

Jag läste en del om de extrema bullysarna i en tråd för kanske ett år sedan. Vet inte om den finns kvar för det forumet är väldigt instabilt. Men iallafall så spekulerades det mycket om att denna hets om att få fram den mest extrema och dyraste hunden var en rökridå för pengatvätt från droghandel. Jag la även in en artikel i tråden om oseriös avel som var inne på samma spår. Sedan hakar fler och fler på för att försöka få sin del av kakan och när de inte får samma priser så hamnar hundstackarna till slut hos medelsvensson och så blir det ännu mer pannkaka av allting för då blandar man även in känslor
 
Senast ändrad:
Kom på att det fanns lite i tråden om oseriös avel om ett par blodhundar jag fick upp på instagram
IMG_3667.jpeg
 
Och så dessa obligatoriska gigantiska selar och blingbling som bara får hunden att se ännu mer ihoptryckt ut. Men selen är väl enda sättet att hålla stackaren på benen de få metrarna den går mellan bur och bord. För de ställer inte ut dem som vanliga hundutställningar utan de ställs ut på bord som marsvin
IMG_3713.jpeg
 
Och så dessa obligatoriska gigantiska selar och blingbling som bara får hunden att se ännu mer ihoptryckt ut. Men selen är väl enda sättet att hålla stackaren på benen de få metrarna den går mellan bur och bord. För de ställer inte ut dem som vanliga hundutställningar utan de ställs ut på bord som marsvin
Visa bifogad fil 123402
Bröstkorgen släpar ju i marken! :nailbiting:
Hur har man ens lyckats avla på så brett mellan benen att de numer sitter på var sin sida av kroppen istället för under - som på en ödla!
 
Detta är Rosie. Hon är en ”pudel” köpt på postorder för att få en så liten hund som möjligt. Detta ska tydligen vara hennes uppfödare och om du vill ha en ”Pocket Teacup Between Super Tiny Teacup Poodle Teddy Bear” så verkar de fortfarande vara igång och de fraktar till Sverige :up:
(Tillägg. Jag känner varken Rosie eller hennes ägare utan jag är bara en nosig typ som följt skvallret om henne lite löst under några år)
IMG_3751.jpeg
 
Jag kan förstå suget efter en (sund!) yttepyttehund, men jag har svårt att förstå att det suget är så stort att man köper en svindyr hund från Asien (minns inte vilket land Rosie är från) och fraktar till Kanada utan att ha några andra krav än att den är liten och söt. Och Rosie ser verkligen inte ut som en renrasig pudel så det verkar ju som att storleken har fått gå före rastypen också. Hon har blivit opererad för patella luxation på båda bakbenen och om jag inte är helt ute och cyklar så har hon hjärtfel, men det kan jag ha blandat ihop med en annan hund.

Jag vill själv ha en riktigt miniliten pudel, men jag kommer inte att tumma på hälsan och mentaliteten! Jag kommer heller inte gå med på att betala mer än för en normalstor toypudel bara för att den är liten. Sannolikheten att hitta en sunt avlad så liten pudel är minimal eftersom det inte är rastypiskt och man inte vill ha dem så små pga hälsan så jag får fortsätta drömma för jag vill inte ha ännu en osund hund. Jag har blivit erbjuden så små valpar som är släkt med mina hundar men nej! Aldrig mer!
 
Jag kan förstå suget efter en (sund!) yttepyttehund, men jag har svårt att förstå att det suget är så stort att man köper en svindyr hund från Asien (minns inte vilket land Rosie är från) och fraktar till Kanada utan att ha några andra krav än att den är liten och söt. Och Rosie ser verkligen inte ut som en renrasig pudel så det verkar ju som att storleken har fått gå före rastypen också. Hon har blivit opererad för patella luxation på båda bakbenen och om jag inte är helt ute och cyklar så har hon hjärtfel, men det kan jag ha blandat ihop med en annan hund.

Jag vill själv ha en riktigt miniliten pudel, men jag kommer inte att tumma på hälsan och mentaliteten! Jag kommer heller inte gå med på att betala mer än för en normalstor toypudel bara för att den är liten. Sannolikheten att hitta en sunt avlad så liten pudel är minimal eftersom det inte är rastypiskt och man inte vill ha dem så små pga hälsan så jag får fortsätta drömma för jag vill inte ha ännu en osund hund. Jag har blivit erbjuden så små valpar som är släkt med mina hundar men nej! Aldrig mer!
Ok men varför minipyttig om du vill ha frisk hund? Varför räcker inte liten för dig?
 
Ok men varför minipyttig om du vill ha frisk hund? Varför räcker inte liten för dig?
Alla har olika smak. Annars hade det inte funnits så många olika raser. Bara för att jag vill ha en yttepyttehund så betyder inte det att jag kommer skaffa en. Dyker det upp en liten plutt från en bra uppfödare som har friska och trevliga hundar och det passar med när jag ska skaffa nästa hund (vilket jag hoppas kommer dröja många år till!) så kommer jag inte att tacka nej om jag blir erbjuden den. Jag kommer verkligen inte vända på varenda sten (eller köpa på postorder) för att hitta en så liten hund som möjligt, men jag vill heller inte ha en tiokiloshund. 1,5-3kg är lagom storlek för mig men om jag verkligen klickar med en hund på 5kg så kommer jag inte att vifta bort den för att den råkar vara lite för stor.

Sedan kan det ju gå åt helsike oavsett var hunden kommer ifrån, men jag har absolut lärt mig av mina misstag och kommer att köpa antingen från rejält hälsotestade föräldrar eller en väl genomgången omplacering nästa gång. Eller så kommer det någon inhalkandes på ett bananskal igen 😅
 
Detta är Rosie. Hon är en ”pudel” köpt på postorder för att få en så liten hund som möjligt. Detta ska tydligen vara hennes uppfödare och om du vill ha en ”Pocket Teacup Between Super Tiny Teacup Poodle Teddy Bear” så verkar de fortfarande vara igång och de fraktar till Sverige :up:
(Tillägg. Jag känner varken Rosie eller hennes ägare utan jag är bara en nosig typ som följt skvallret om henne lite löst under några år)
Visa bifogad fil 123538

Ser nästan ut som en pomeranier-korsning, inte direkt pudel.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 339
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 507
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 657
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 781
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp