pollex

Trådstartare
Efter en diskussion här hemma undrar jag:

Först, definition - vad ligger (vanligen) i begreppet extremism? ”Räcker” det med extrema åsikter eller handlar det också om metoder (då tänker jag framför allt på att vara beredd att ta till våld, men det kanske finns annat också)?

Och vidare - finns det extremister i riksdagen idag? Vilka och vad gör dem extrema? (Jag har en egen uppfattning såklart men är nyfiken på hur andra tänker :))
 
Ja, det räcker att ha extrema åsikter.

Extremism (latin: extremus) innebär att en åsikt eller tanke dras till sin yttersta spets utan utrymme för kompromisser eller pragmatism.

Det finns få extremister i riksdagen idag. Det finns några på vänsterkanten, en del ultrakonservativa, en del nyliberala och en kader med nyss-nazister som är lite svåra att få grepp om.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 349
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 195
Senast: MML
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 984
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 671
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp