Extremt dyr utrustning?

Tingeling

Trådstartare
Jag slösar alldeles för mycket pengar på utrustning till mina hästar,
MEN nu har tom jag sett för mycket!!!!
Satt och tittade runt lite på olika sidor som säljer hästutrustning, när jag hittade ett träns för inte mindre än 8.850:- :wtf:
På riktigt????? Hur kan det ens vara värt pengarna?
Ok, återigen så handlar ju allt om vad varje människa har råd med, men ändå?
Skulle ni eller har ni kanske tom köpa/köpt ett träns för de pengarna?
Eller har ni någon annan utrustning som är extremt dyr?
Jag har lagt runt tusenlappen på täcken, träns och förbyglar, runt 700 :- för schabrak, och handskar, runt 2000:- på ridbyxor, stövlar och kavaj, 3000:- för hjälm, sedan ca 500:- på tyglar, skydd, stigläder, grimmor och skrittäcken, och 1500:- på stigbyglar och sadelgjordar. Sedan kan ju en sadel komma upp i vilka summor som helst nästan, så de behöver vi inte räkna med. Men 8.850:-?
Still in chock!!!!!:wtf:
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

Ett OS kandar ligger på den summan i Sverige, och det är det många som har.
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

Har du inte märkt att ridsporten numera handlar om 100% yta?

Det ska vara flashiga hästar, trots att ryttarna sitter som små trasdockor på ryggen och inte kan rida dem.
Det ska vara dyra och flashiga märken, den som har flest och dyrast märken från den senaste kollektionen såklart vinner.
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

Jo, det har jag märkt ;) köper själv gärna fina saker till mina pållar.
Men det är ändå otroligt dyrt! Eller????
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

Fast kandar brukar ju ligga lite över vanliga träns i pris?
Detta var ett vanligt jäkla träns.
Fast egentligen spelar det ju ingen roll, det är ändå jättedyrt tycker jag!
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

De är mkt pengar, men många som köper sånt. Har en fd stallkamrat som fick en Hermes träns för 30000 SEK. Då börjar de bli riktigt dyrt....,
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

Jag trodde att du skrivit en nolla för mycket först, innan jag insåg att det nog trots allt var rätt! Herreguuuud!!!!!!!! Alltså här går jag omkring och tycker att jag lägger ner mycket pengar på mina hästar. Men det är ju ingenting jämfört!!!!
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

Allvarligt?! Herregud, hur har folk råd.. Jag som nästan gråter blod nu när jag precis beställt ett träns för 600 kr :o

Kan förstå att ex vagnar, sadlar, selar, till viss del täcken kostar en slant (förutsatt att det är rejäl kvalitet). Men ärligt talat, hur mycket läder går det åt till ett träns, även om det är kvalitet?
Såg ett fleecetäcke för 1500 i helgen. Det såg ut som en helt vanlig fleecefilt, inget märkvärdigt alls. Men någon slags mirakelmaskin måste det ju varit där inne någonstans..

Nää, jag handlar begagnat och billigt i ren protest mot märkeshetsen!
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

Jo, det har jag märkt ;) köper själv gärna fina saker till mina pållar.
Men det är ändå otroligt dyrt! Eller????

Vem vill inte ha fina prylar? Jag tycker bara det är sjukt och tråkigt att det gått till sån överdrift att många inte känner sig välkomna i sporten längre för att man inte vill/kan lägga hur mycket pengar som helst på utrustning som egentligen inte ens är viktig.

Men jag håller med dig, det är sjukt dyrt det där tränset.
Jag skulle aldrig i livet köpa ett så dyrt träns för att jag kan inte på något vis tycka att det är rimligt.
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

Det var saftigt. :D

Jag har själv rätt så dyr utrustning men köper mkt utomlands där det är bättre pris! Tex så kostar ett par av mina stövlar ca 12.000 kr här men i Holland 7000-8000 kr.
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

Jag har varit ifrån den klasiska ridsporten i några år och ägnat mig åt galoppsport istället, men är tillbaka igen. Jag vet inte om jag är lite trög pga det, för det som du beskriver, att inte alla känner sig välkomna i sporten pga att man kanske inte har det senaste osv, känns som ett stort VA????
Jag har varit runt mycket på ponnytävlingar det senaste året och visst ser man att det är mycket yta som du säger. Men därifrån till att inte känna sig välkommen? Om det är så, så blir jag riktigt ledsen. Inte för min egen skull, utan för alla ungdomar. Tänk så många det är som inte ens har råd att rida på ridskola! Usch och fy vad taskigt :(
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

Det är helt sinnessjukt.
Jag har inga problem att lägga mkt pengar på sadlar, täcken och stövlar. De håller sedan oftast halva livet.
Träns - aldrig i livet.
För att inte tala om schabrak. Herregud, 1000.- för en bit tyg. :banghead:
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

Jag har varit ifrån den klasiska ridsporten i några år och ägnat mig åt galoppsport istället, men är tillbaka igen. Jag vet inte om jag är lite trög pga det, för det som du beskriver, att inte alla känner sig välkomna i sporten pga att man kanske inte har det senaste osv, känns som ett stort VA????
Jag har varit runt mycket på ponnytävlingar det senaste året och visst ser man att det är mycket yta som du säger. Men därifrån till att inte känna sig välkommen? Om det är så, så blir jag riktigt ledsen. Inte för min egen skull, utan för alla ungdomar. Tänk så många det är som inte ens har råd att rida på ridskola! Usch och fy vad taskigt :(

Det jag ser så gäller det både barn och vuxna, folk är inte sena att påpeka och hacka på om någon har en lite äldre transport men fullt funktionsduglig, folk ser gärna ned på någon som bara har ett schabrak från Hööks, själva ha dem ju såklart något fint för 1000:-.
Senast jag tävlade fick jag höra att ska du verkligen ha den där kavajen?
Personen i fråga tyckte jag skulle köpa en från KL eller Animo för 4000+ kronor och jag hade ju bara köpt en Pikeur Epsom som visst inte var tillräckligt bra..
Men nu tävlar jag ibland lätta klasser på hobbynivå så jag känner inte för att lägga en förmögenhet på tävlingskläder som ändå är omoderna nästa år.. :meh:

Å så fortsätter det liksom med allt, ska du verkligen ha ett vanligt bett när det finns Sprenger trots att hästen går alldeles utmärkt bra på det vanliga för 200kr.
Varför köper du inte stigbyglar för 1500kr eller en jäkla tyg grimma för 700spänn osv osv osv..

Yepp jag är lite trött på att höra sånt, framförallt från personer som rider för jävla illa och borde lägga pengarna på träning istället för prylar..
Men även på träningar får man ofta höra kommentarer om vad folk har och inte har och vilket problem det kan vara att folk inte har tillräckligt häftiga märken på utrustning.
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

Låt oss säga att en sadelmakare behöver plocka ut 500 kr/arbetstimme för att få en anständig timlön samt täcka lokalkostnader för sin verkstad. Och låt oss för enkelhetens skull säga att högklassigt vegetabilgarvat läder till ett träns kostar 850 kronor. Då vill man ha perfekta bitar med små porer och utan ett enda insektsbett.

Då kan sadelmakaren lägga 20 timmar på tränset, det vill säga 2,5 arbetsdag. De timmarna ska räcka till design, tillskärning, handsöm och finish.

Orimligt? Pja, det är ju inte för vem som helst. Men ett handsytt träns i kvalitetsläder är ett konsthantverk som kan hålla sig snyggt i flera decennier om man sköter det rätt. Det är en investering.

Jag har för mig att någon av de äldre svårklassryttarna fortfarande använder sitt kandar från 70-talet på tävling. Det kostade säkert ungefär så mycket i den tidens penningvärde.
 
Senast ändrad:
Sv: Extremt dyr utrustning?

Jag blev också chockad härom dagen när jag såg ett schabrak för 2000:- och passande huva för 800:-. Jag skulle typ inte vilja lägga mer än 500:- för ett schabrak, för jag minns fortfarande bär jag var yngre när de riktigt fina schabraken kostade 300:- :eek:
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

Jag skulle aldrig lägga de pengarna på ett träns, men tjänar man riktigt, riktigt bra och inte har så mycket annat att lägga pengarna på så är det väl bara att handla på. Jag tyckte jag lade mycket pengar på mitt träns när jag köpte ett för 1200:-, där går nog min gräns! :)
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

Min erfarenhet är att det som är dyrt inte håller bättre än det som är billigt.

För många år sen köpte jag dyra ridbrallor och ett par från Börjes som kostade 15% av de dyra. Börjesbrallorna höll bättre.
Sen köpte jag ett dyrt träns och ett från Hööks för 25% av det priset. Höökstränset håller fortfarande.

Jag har aldrig brytt mig om vad andra tycker om mina prylar och jag bryr mig inte om deras. Jag har t o m så dålig koll att jag inte känner igen märken eller vet i vilken prisklass de ligger.
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

Pikeur, som har de bästa kläderna på jorden!!!!
Kan inte låta bli att tycka lite synd om dessa människor.
Tänk vilken dålig självkänsla man måste ha om man håller på sådär!
Att se ner på andra pga vilken kavaj man rider i!!!
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

Har också haft ett par från Börjes som hade sjukt bra kvalitée för typ 200kr
Så jag håller med om att kvaliteten inte alltid är sämre för att det är billigare.
Men oftast tycker jag att de prylar som är snyggast kostar mer.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Om en vecka ska jag på min första meeting- super nervös! Jag är så nervös så att jag redan börjat skriva en packlista. Jag behöver...
Svar
1
· Visningar
1 206
Senast: tundra
·
Utrustning Hejsan! Jag ska i höst köpa häst och känner att jag vill ha ny säkerhetsutrustning och även ridstövlar. Behöver något bra som inte går...
Svar
19
· Visningar
1 528
Senast: Louiisee
·
M
Utrustning Jag har verkligen nollkoll på sadlar har aldrig köpt någon och har aldrig ens tänkt att det ska vara en hel vetenskap runt det hela...
Svar
2
· Visningar
973
Utrustning Vad är det dyraste ni har köpt i häst- och ryttarväg? Skriv Pris? Märke? Nöjd/missnöjd? och gärna bild också! :D Så vad är det...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
40 167
Senast: Laguna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp