Extremt högt järn i grovfoder

drutta

Trådstartare
Har fått analys på hösilaget vi har börjat ge nu. Det finns även mikromineral-analys. Jag har inte så stor vana av att räkna på det, då det aldrig gjorts någon sådan analys i tidigare stall jag har stått i.
Men järnvärdet verkar vara extremt högt! Finns det något sätt att balansera upp det eller blir det till och med ett olämpligt foder att använda? I övrigt är det alldeles perfekta näringsvärden för min lättfödda häst.
Jag har heller inte möjlighet att köpa något annat hö då jag står inackorderad och det är begränsat med utrymmen.

Per kg foder:
4 mg koppar
1090 mg järn
52 mg mangan
16 mg zink
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 387
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hur ska jag balansera upp det höga manganvärdet? 163 mg/kg foder. Koppar 3 mg, järn 52 mg, zink 21 mg. Någon som kan hjälpa mig? Hästen...
Svar
1
· Visningar
846
Senast: Nevermind
·
Foder & Strö Jag har för första gången tittat på mikromineraler. Jag är däremot inte duktig på att räkna och heller inte riktigt vet vilka som är...
2
Svar
36
· Visningar
4 773
Senast: Corax
·
Foder & Strö Fick skriva för hand då jag inte lyckas lägga till bild. ....................kg foder.........kg torrsubs TS ..................... 81...
2
Svar
23
· Visningar
7 888
Senast: Newbee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp