Extremt kort sadel, finns det?

Gullan86

Trådstartare
Det är så att jag har två islandshästar varav den ena med extremt kort rygg(35cm anläggningsyta MAX han slutar trava om det är det minsta längre eller känns för stelt, känslig kille)
Finns det verkligen korta bomsadlar där ute som en normal vuxen får plats i
(str 38 i byxor ungefär)?

Undrar även om det annars finns någon bra bomlös som är kort

har en unghäst som jag ska rida in nu så behöver en sadel till.
helst ska den passa båda hästarna(Måste nog vara bomlös då)
Eftersom hästarna är raka motsatsen varandra.

den äldre: 129cm hög kort rygg, 35cm anläggningsyta max, svagt överbyggd, ngt svängd rygg, lite bredare variant men inte överdrivet.

den yngre: kommer ju ändra sig mkt nu ju bara 4år gammal, lång rygg rak, mkt smal över ryggen, markerad manke, inte överbyggd snarare byggt i uppförsbacke.

har just nu den enda sadel jag hittat som min äldre häst har accepterat, en chayenne london dressyr, men sedan jag fick barn sitter jag inte riktigt hundra i den tycker jag(sämre balans + mina höfter kronglar) men kommer troligen behålla denna och komplettera med en annan sadel.

Tack på förhand
 
Sv: Extremt kort sadel, finns det?

Tror du behöver en sadel som har väldigt korta rundbossor som släpper riktigt tidigt. Eftersom den har svängd rygg den äldre så skulle jag kolla på Harry Dabbs, Jaguar, Cobra etc åt den då de är väldigt kort i anläggningsytan och släpper riktigt tidigt.

Om man har två hästar med de förutsättningarna som dina har så ser jag ingen som helst anledning att ens försöka hitta en sadel som passar dem. Även om sadeln är bomlös så passar den inte alla ryggar. Och dina hästen skulle jag bli förvånad om de kan ha samma sadel. Har man två hästar och som dessutom är så olika i ryggen tycker jag man faktiskt får köpa två olika sadlar så ingen av dem ska behöva gå med en sämre passande sadel, eller att båda ska gå med illa passande sadel för att mötas på halva vägen.

Min häst är ett halvblod på 165cm och riktigt grov, han har anläggningsyta på 27cm. Kul..:cool: Min lösning? Kort anläggningsyta och rundbossa. Han kan ha sadlar som de jag skrev om ovan. Och jag har byxstorlek 38-40 och sitter bra i dem i strl 17" ( 17½" i Jaguar då de är jättesmå i strl)


Men som min sadelprovare säger ( diplomerad och jobbar med en del landslag utomlands och är riktigt duktig) så ska du hellre ha en längre sadel som ryttaren får plats i än en kortare så ryttaren sitter på bakvalvet. Då blir trycket ÄNNU högre på ryggslutet än vad en lite längre sadel ger. Och har du rundbossa som släpper tidigt så är det ganska förlåtande bara storleken passar ryttarrumpan. :)

Men i ditt fall hade jag garanterat köpt två olika sadlar oavsett om jag köper med bom eller ej. Köper du soffkudde kanske det är annorlunda, men det är inte ens en sadel i min värld så..
 
Sv: Extremt kort sadel, finns det?

Har du mätt anläggningsytan med måttband eller med tumstock? Mäter man med tumstock får man inte med hela böjningen på ryggen och därmed inte hela anläggningsytan. Har du mätt med tumstuck bör du mäta igen med måttband.

Det finns några bomsadlar som kan göras extremt korta, dessa är Jensens dyrare modeller (som skräddarsys) samt Exmoor serien, WOW (man kan få en 17" sits med en 16" bossa t.ex.). Sen finns det fler märken men då gäller oftast specialbeställning. Finns också många islandssadlar numera som är riktigt korta.
Annars tror jag att en mjuk bomlös är bra att testa för då blir det bara tryck på den ytan du sitter på.Får du inte rätt stöd i din BF finns det ju andra märken oich modeller att prova.
 
Sv: Extremt kort sadel, finns det?

Stübbens islandssadlar samt Baldur med rundbossa är väldigt korta.
En av våra islandshästar har samma problem med väldigt kort anläggningsyta och vi tog hjälp av en sadelutprovare som har specialicerat sig på just islandshästar och åker över hela landet :)

Kan skicka PM om du vill ha namnet :)
 
Sv: Extremt kort sadel, finns det?

Tack alla för era svar.

ska förtydliga lite:)
Mitt allra största problem är kanske egentligen att jag inte har råd med någon 25 tusen kr sadel eller knappt ens en 10 tusen kr sadel.
För hade man haft mkt pengar kanske det varit lätt att ordna en kort sadel till min Thengill
img_4485_168306200.jpg

lite dum vilkel på fotot kanske men han har ngt svängd rygg och mkt kort:crazy:
har mätt med måttband till 35cm anläggningsyta.
och det svåra med honom är att även om sadeln ser ut att passa så kan han sluta trava när den ligger det minsta fel enligt honom, han gillar inte riktigt bomsadlar/stabilare/hårdare bomlösa av någon anledning men mjuka bomlösa går bra och han har inte fel på ryggen.
Thengill har kort och svagt svängd rygg normal länd och runt kors, ingen markarad manke ngt överbyggd.

såhär ser unghästen ut i ryggen och det kan ju ändras med muskler och så men själva exteriören ändras nog inte så mkt mer, jag anser att de nästan är raka motsattsen.
glampi har lång rygg rakt/sluttande kors lång länd och markerad manke, byggd i uppförsbacke.
img_10471_168305709.jpg


detta är min sadel jag har nu och den enda som Thengill godkänt:

img_2128_63773744.jpg

på bilden rider jag i den på en annan unghäst.
och denna sadel passar faktiskt(det är inte bara som jag säger) alla hästar jag hittils lagt den på och det har varit feta, smala, stora mankar, små mankar, långa korta ryggar alla varianter dock enbart islandshästar.
 
Sv: Extremt kort sadel, finns det?

Har du provat att göra inlägg i sitsen med typ liggunderlag?

Hört flera som har trassliga höfter som byggt om sin Barefoot med inlägg i sitsen eller/och på padden under sadeln
 
Sv: Extremt kort sadel, finns det?

hur gör man det? lägger man dem bara under sitsen då eller?
det skulle man kanske testa.
man vill ju inte komma för högt upp bara utan fortfarande ha kontakt med hästen.
men jag har inte haft detta problemet innan jag fick barn skittrist det skulle bli så nu, tycker jag sitter sämre med kan inte få in benen längs med hästens kropp längre.

img_0897_163927369.jpg

här sitter jag på unghästen med min sadel och det är omöjligt att få in benen mer(dock spretar jag dem nog lite mer utåt här kanske då det är andrea gången jag sitter på honom och ville sitta så försiktigt som möjligt)
 
Sv: Extremt kort sadel, finns det?

Jag tycker alla islandshästryttare i min trakt rider sådär. Benen spretar åt alla håll. Ser lite roligt ut när man möter 5-6st på vägen och ser bara en massa ben som sticker ut. :D
Men alltså kan man ens rida sådär? Tycker det ser sjukt obehändigt ut? Och varför sitter just islandsryttare så? En normallång man på ett stort halvblod sitter ju med slimmade underskänklar kring hästens sidor. Era små ponnyer kan väl inte vara nåt problem att låta underskänklarna ligga emot hästarna mer. Vad är det som gör att ni sitter såhär? :confused: Har alltid undrat det! :D För kring mig är det en regel att alla sitter sådär. Och även barbacka..
 
Sv: Extremt kort sadel, finns det?

För att vi har stora sadlar på liten häst, plus att magen slutar så tidigt att man inte orkar hålla in benen. Hade jag kört telefonlur på min minsta hade fötterna nästan gått ihop :angel::p


Och självklart, få tränare påpekar hur sitsen är (ffa ben) och stilen blir därefter. TYVÄRR!!!
 
Sv: Extremt kort sadel, finns det?

"stor", lite rund och vuxen islandshäst
26597586.jpg


Gullans är ju en "tanig" 4-åring.

Det blir viss skillnad ;)
 
Sv: Extremt kort sadel, finns det?

För att vi har stora sadlar på liten häst, plus att magen slutar så tidigt att man inte orkar hålla in benen. Hade jag kört telefonlur på min minsta hade fötterna nästan gått ihop :angel::p


Och självklart, få tränare påpekar hur sitsen är (ffa ben) och stilen blir därefter. TYVÄRR!!!

Men varför blir det skillnad på att hästen är liten till sadeln? Borde inte det bli bättre för att hästen är smal så borde benen hamna rätt ner? Jag förstår om det skulle bli såhär på en fet ardenner typ, men inte på en smal ponny :D

Hur känns det att sitta upp på en ''vanlig'' häst om man ridit isis länge och med sådan sits? Blir det konstigt att försöka sluta om?
 
Sv: Extremt kort sadel, finns det?

Det är faktiskt jättesvårt att sitta så på större hästar ;) Man är ju i allmänhet lite mindre när man rider ponny i motsvarande storlek.
På en fet ardenner når inte benen ner så långt för magen, och man är bara allmänt nere i spagat /splitt /vad det nu är :P
Nä, jag vet faktiskt inte varför det blir så, men det blir inte så på storhäst. Kanske beror det på kortare stigläder? :P

Skrivet på mobil, därav vissa fel och lite mystiskt korta meningar ;)
 
Sv: Extremt kort sadel, finns det?

ot, men liten rund häst + stor sadel + stor ryttare är inte alltid = spagat ben :p
förliten dartmoor ponny + bomlös sadel + ryttare på ca167cm och inga utåt stående ben !! :o

jag är 170 med långa ben, red in ponnyn och kunde lätt hålla om med vaden både när jag red barbacka och med sadel.

men det kanske är någon hemsk islands sjukdom som islands ryttarna får :p
 
Sv: Extremt kort sadel, finns det?

Jag tycker alla islandshästryttare i min trakt rider sådär. Benen spretar åt alla håll. Ser lite roligt ut när man möter 5-6st på vägen och ser bara en massa ben som sticker ut. :D
Men alltså kan man ens rida sådär? Tycker det ser sjukt obehändigt ut? Och varför sitter just islandsryttare så? En normallång man på ett stort halvblod sitter ju med slimmade underskänklar kring hästens sidor. Era små ponnyer kan väl inte vara nåt problem att låta underskänklarna ligga emot hästarna mer. Vad är det som gör att ni sitter såhär? :confused: Har alltid undrat det! :D För kring mig är det en regel att alla sitter sådär. Och även barbacka..

nänänä barbacka sitter vi inte alls som muppar;)
piggeling_35442162.jpg


Men det är ju bara att tänka logiskt, på en stor häst har du "häst" ända ner till hälen och oftast under med på islandshästar slutar hästen ungefär vid låret(låter knäppt men testa att rid en själv man ligger inte emot mer om man inte tvingar in benen).

Du har troligen inte ridit islandshäst men jag har ridit halvblod, jag vet att det är ingen konst att hålla intill benen på ett halvblod bara man sitter rätt upp och ner så känner man hästen emot benen och som sagt ner till hälarna.

Vi med islandshäst får rida mer med överskänkeln vi kan inte sitta och nöta med hälarna som ni fuskisar kan göra;) för det hade sett fördjävligt ut med tår pekandes i backen på oss.

Kan säga att det är bra mkt svårare på så vis att sitta snyggt på en islandshäst.

sen det klassiska tårna rakt ut och benen fram på islandshäst, kommer utav att man på island prioriterar att sitta kvar i branta nedförsbackar(nu snackar vi inte en svag liten grusväg utan snarare stup med rullande stenar nerför vulkaner) och då MÅSTE man köra fram skänklarna för att sitta kvar om man inte vill glida rätt över huvudet på hästen.
tro mig jag har testat(de rider helt sjukt galet där i mellanåt kan jag säga)

ja iaf det är inte lika viktigt att sitta snyggt hellre sitta skönt.
men nuförtiden vet vi ju bättre vi som tävlar osv och inte rider ner för stup vi kan ju sitta mer som folk.
 
Sv: Extremt kort sadel, finns det?

silkisif du har nog rätt där angående att det nog har lite med stiglädren med att göra, på vanliga hästar rider man med kortare läder även i dressyr(kortare än oss som i princip har raka ben) och jag tror inte riktigt att vi är skapade att börja våra ben när de är raka i de vinklar som krävs aj aj, vad jag vet så kan man inte böja knät inåt...vänta ska försöka rita en bild.
 
Sv: Extremt kort sadel, finns det?

blev inte jättebra ritat hittade ingen bra bild på en storhäst framifrån så man kunde gämföra.
men här förstår man sambandet mellan kortare läder och lättare för att lägga skänkeln intill.

nyyyg_168888721.jpg

jag och min unghäst, såhär skulle jag behöva bryta knäna inåt för att komma intill, det går inte att vinkla ett rakt ben inåt vid knäet endast bakåt eller hur man ska säga.

ddd_168889720.jpg

här ser man att här är knäet ihop böjt pga kortare läder och personen kan lättare komma intill med underskänkeln.

man ska ju egentligen ligga intill med underskänkeln men som synes på min bild så kan jag det inte, det beror kanske på sadeln, på mina långa läder eller....

men en sak är säker, på en stor häst är vi mindre i propotion och vår kropp samverkar på ett annat sätt, vi hamnar högre upp på själva hästen i förhållande till dess kroppsdelar och muskler, vi hamnar där det är mer gynsamt för våra ben att formas runt hästen, hästens sidor hamnar bättre intill våra ben så vi slipper knäcka knäna i fel vinkel för att komma intill.

jag tror du får komma hit och rida min unghäst för att förstå helt enkelt men jag vet, svårt att förklarta bara men jag känner hur ont det gör i knäna bara jag tänker på det iaf, det är helt enkelt inte rätt vinkel för knäna att brytas i.:crazy:

därför vi inte sitter som er exakt....:angel:
 
Sv: Extremt kort sadel, finns det?

ja då¨kanske det enklaste svaret vore, korta stiglädren...men jag kan inte svara på riktigt varför vi med islandshästa rider med så långa läder?
och jag kan tycka att man låser nästan knäet i rakt läge, så långa läder har iaf jag...men när jag kortar tycker jag att jag spänner mig och inte kommer ner ordentligt i sadeln på något sätt.
 
Sv: Extremt kort sadel, finns det?

Jag har en Star Trekk espaniola för att det var den sadel jag kunde hitta som kunde passa min väldigt breda och kortryggade häst. Nu minns jag dock inte anläggningsytan på vare sig hästen eller sadeln, för jag har nu haft den i sex år, den har fungerat och jag har inte behövt fundera på saken. :-)
MEN det jag tänkte på är att eftersom bossorna på den sitter fast med kardborreband och är flyttbara och utbytbara, kan du ju bara be en sadelmakare att bygga bossor i en längd, material och utformning som din häst gillar.
Bossorna på min sadel är modifierade för att passa min häst.
 
Sv: Extremt kort sadel, finns det?

ot, men liten rund häst + stor sadel + stor ryttare är inte alltid = spagat ben :p
förliten dartmoor ponny + bomlös sadel + ryttare på ca167cm och inga utåt stående ben !! :o

jag är 170 med långa ben, red in ponnyn och kunde lätt hålla om med vaden både när jag red barbacka och med sadel.

men det kanske är någon hemsk islands sjukdom som islands ryttarna får :p

fick inte med bilden av nån anledning :/.
32748858.jpg
 
Sv: Extremt kort sadel, finns det?

Draupnir sine saler er ihvertfall veldig korte. Jeg har det på min superkorte hoppe.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
891
Utrustning Jag håller på och rider in min häst och funderar över sadlar. Hästen : Liten och ganska kort manke Rund bred rygg Svagt böjd rygg som...
Svar
1
· Visningar
879
Senast: caballus
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
11 518
Senast: ylvalill
·
Utrustning Tråden är egentligen mest hypotetisk. Men om jag ens skulle komma på tanken skulle jag givetvis ta ut en riktig sadelutprovare först...
2
Svar
21
· Visningar
2 422
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp