Extremt kort svans!

C

claraB

Jag har ett svenskt halvblod på 10 år. Hennes svans är extremt kort! Manen är jättetjock och lång, men svansen blir inte längre. Svansen är också tjock, men växer inte ut mer. :eek: Hennes pappa är okänd, då 3 unghästar hoppade in i hennes mammas hage, någon av dom betäckte henne. Kan det vara att det sitter genetiskt? :S
Eller har hon bara en kort svans?
Något tips på hur man kan göra den längra? Olika vitaminer lr liknande?
 
Sv: Extremt kort svans!

sätt på löshår:idea:
:rofl:

nej,skämt åsido.Jag vet inte vad det kan bero på,men tagel växer ju väldigt långsamt.Den kanske helt enkelt behöver mer tid att växa till sig?Tråkigt att den är så kort,någon annan kanske har bättre tips än jag...
 
Sv: Extremt kort svans!

hahahah! jo, tanken har slagit mig;)

Kanske kan vara så att hon slår efter en massa flugor så att den slits ut?:S
 
Sv: Extremt kort svans!

Det råkar inte finnas nåfon hagkompis som kortar ner den?
Har en sådan marodör som bara äter upp svansen på ett av stona, rör inga andra svansar.
 
Sv: Extremt kort svans!

haha hmm, har inte ens tänkt tanken. Men hon hade kort svans när vi köpte henne också. Den har stannat i växten:( Inte sådär jättefint fkatiskt :P
 
Sv: Extremt kort svans!

Hej,
Hon har inte (hemska tanke) kapat svansben?.. Olycka t ex. Då kanske tillväxten påverkats...
 
Sv: Extremt kort svans!

har ett avelssto som förra sommarn fick svansen uppäten(mer eller mindre) av sin bäbis, alltså ett och ett halvt år sedan, drygt.
först nu börjar svansen nå ner mot haserna, så tålamod!
det tar tid.....
 
Sv: Extremt kort svans!

okej! har haft henne i drygt ett år nu och svansen har kanske växt några centimeter som högst. :smirk: Inte något tips på hur den kan växa fortare då?
 
Sv: Extremt kort svans!

jag vet faktiskt inte...kreatin kanske??
annars är det bara att vänta. om hon inte lider av det. se till att hålla den välskött, borsta med pälsglans bara så du inte sliter på den och klipp topparna då och då.
men svansen växer sakta...tyvärr
 
Sv: Extremt kort svans!

kreatin? aldrig hört talas om:confused: men kanske värt o titta upp;)
 
Sv: Extremt kort svans!

växer den fortare om den är flätad?


tack för alla svar:D:bow:
 
Sv: Extremt kort svans!

det blir inte alls likamkt slitage om man håller svansen flätade, använd massa massa älsglans o red ut svansen försiktigt med fingrarna o gör en fläta, räker att fläta om ngn dag i veckan.
 
Sv: Extremt kort svans!

okej!:D Men blir inte svansens sliten av att jämt vara flätad ? :confused:
 
Sv: Extremt kort svans!

nepp snarare tvärtom, då flätar ju inte hårt.

Hur tror du man håller utställningshästarnas långa tjocka svansar fina ;)
 
Sv: Extremt kort svans!

haha ne det förstås;) men då ska jag börja o fläta svansen:D även fast den kommer se ÄNNU mindre ut då :smirk: hahaa:p
 
Sv: Extremt kort svans!

Har inga direkta råd.

Min fd stallväninna köpte sig en häst för några år sen. Han var då 4och skavde av sig nästan hela svansen i transporten (importerades från Irland) det är först nu man kan börja kalla det svans igen. Han blir 10 i år.

lite foderjäst kanske kan vara en ide att ge häsyten. det hjälper ju pälstillväxten om inte annat :idea:

Hoppas den växer snabbt svansen :D
 
Sv: Extremt kort svans!

jippiee:smirk: lär ju dröja ett väldigt långt tag innan man vågar sig ut på tävlingsbanorna, då alla kommer tro att jag klippt svansen kort:smirk:
annars får jag väl helt enkelt skriva en lapp att den bara är kort och sätta fast på hennes svans:idea: hahahah:angel:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! I somras fick min ponny eksem vilket ledde till att hon kliade av ca halva manen, från manken och upp halvvägs på halsen ungefär...
Svar
6
· Visningar
809
Senast: sweep
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 125
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 231
Hästvård Hej! Jag har två egna hästar, en av dom är min nya haflinger. Hennes man,svans och lugg är lite halvt sådär i kvalitet eftersom förra...
Svar
8
· Visningar
1 566
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp