extremt ömfotad efter verkning

A

AnnaLovisa

Min halvblodshäst blev extremt öm i höger fram efter senaste verkningen. Han är barfota, har varit barfota bak men skodd fram till och med för någon månad sedan. Det har gått bra att ta av skorna, det var för övrigt ett måste eftersom han hade ganska besvärlig lamellröta. Han har dessutom en spricka i hoven, som han har haft minst ett år. Hur som helst, vid senaste verkningen ville verkaren undersöka hur djup sprickan var och raspade en del på den. När detta var gjort ville hästen knappt sätta ned foten. Sprickan är inte djup och ingenting att oroa sig för enligt verkaren. Han är en "vildhästverkare" och jag har bara hört gott om honom, han har verkat väldigt duktig men nu är jag tveksam.

Jag tar hemskt gärna emot tips och idéer om vad ömheten kan bero på. Han visar mycket tydligt att det är just öm han är, haltar inget då han går på mjukt underlag. Någon som har erfarenhet av detta? Är det bara att vänta tills hoven har vuxit lite mer? Hovböld är jag tveksam till eftersom han inte är varm i hoven. Lamellrötan är i stort sett bra och strålen ser fin ut. Tacksam för svar!
 
Sv: extremt ömfotad efter verkning

Hej!

Vart sitter sprickan någonstans? Har dragit skorna av min unghäst nu eftersom hans hovar talar om att de inte trivs med skor alls.
 
Sv: extremt ömfotad efter verkning

Den sitter på framsidan av hoven, nästan hela vägen upp. Inte djup som sagt.
 
Sv: extremt ömfotad efter verkning

Ja, om du använt en verkare inom saanchp eller strasser är jag inte förvånad att hästen är öm...

Stackars häst.

Norrland
 
Sv: extremt ömfotad efter verkning

Men sitter den på framsidan och inte är djup låter det skumt att hästen ömmar så. Då den går blir det något tryck i sprickområdet eller är det raspat så att det inte ligger något tryck kring spricka och lamellrand? Du har ingen bild på framsida och undersida av hoven?
 
Sv: extremt ömfotad efter verkning

Ja, om du använt en verkare inom saanchp eller strasser är jag inte förvånad att hästen är öm...

Stackars häst.

Norrland

Det var precis denna typ av inlägg som jag var rädd att jag skulle få om jag postade en tråd. Jag tycker att det är så trist att inte folk kan respektera att alla tycker olika.
 
Sv: extremt ömfotad efter verkning

Men sitter den på framsidan och inte är djup låter det skumt att hästen ömmar så. Då den går blir det något tryck i sprickområdet eller är det raspat så att det inte ligger något tryck kring spricka och lamellrand? Du har ingen bild på framsida och undersida av hoven?

Jag tar bilder imorgon och lägger in.
 
Sv: extremt ömfotad efter verkning

Strålröta som han hade tidigare använde jag Trushbuster till (samt tvätt med grönsåpa innan).
Lamellrötan blev bra nästan direkt med Ionosil, kolloidalt silver. Har använt tandborste och borstat lamellranden och även haft "fotbad" med silver.
 
Sv: extremt ömfotad efter verkning

Han har dessutom en spricka i hoven, som han har haft minst ett år. Hur som helst, vid senaste verkningen ville verkaren undersöka hur djup sprickan var och raspade en del på den. När detta var gjort ville hästen knappt sätta ned foten. Sprickan är inte djup och ingenting att oroa sig för enligt verkaren. Han är en "vildhästverkare" och jag har bara hört gott om honom, han har verkat väldigt duktig men nu är jag tveksam.

Jag tar hemskt gärna emot tips och idéer om vad ömheten kan bero på. Han visar mycket tydligt att det är just öm han är, haltar inget då han går på mjukt underlag. Någon som har erfarenhet av detta?

Ja, men du svarar ju själv på din fråga. "Vildhästverkningen" funkar inte!

Min erfarenhet är att hästar som verkats enligt strasser eller saanchp blir väldigt hovömma. Har sett blockhalta hästar! De har haft sulläderinflammation och stora hovbölder...

Du märker att din häst mår dåligt. Ge upp alternativ hovvården. Blir löjligt att säga att vi andra ska acceptera alternativas åsikter när hästarna lider...

Norrland
 
Sv: extremt ömfotad efter verkning

Gör det för det vore intressant att se och lättare att bolla idé om vad det kan vara som gör honom så öm...om han råkat tunnat ut för mycket.... Nu vet man ju som inte var den sitter och hur det ser ut. Du är säker på att ömheten beror på sprickan och inte att han ömmar pga lamellranden?
 
Sv: extremt ömfotad efter verkning

Nej jag är inte säker på vad anledningen är. Men han reagerade i samband med att verkaren var på själva sprickan...
 
Sv: extremt ömfotad efter verkning

Nej jag är inte säker på vad anledningen är. Men han reagerade i samband med att verkaren var på själva sprickan...

Ser du inte? Hästen har haft sprickan ett år. Vildhästverkaren är på den. = halt häst (hovöm)?

Anlita en utbildad traditionell hovis istället, så ska du se att hästen får adekvat behandling.

Norrland
 
Sv: extremt ömfotad efter verkning

Håller med om att strasser inte är bra (tycker jag iaf) men att ge upp all alternativ hovvård bara för att en verkare rapplat till det är lite drastiskt.

Hästar är skapta utan skor, jag har haft min häst skodd men har nu fått dra av skorna då hans hovar protesterar mot skorna trots en duktig hovslagare...Han fick bölder av att gå med skor så ska jag döma ut alla som har skor på sina hästar då???? Min häst är nu verkad enligt vildhästverkningen och hans hovar mår redan bättre och han är oöm.... Den som verkade TS häst verkar ju varit en klant eller så är det något med hoven som är galet....en böld eller något......det låter ju som att han inte varit hos henne förr eftersom hon nu är tveksam på honom. Att förkasta all alternativ pga en verkare är väl lite hårt?

Jag är ingen barfotaförespråkare rakt av utan anser att man ska ta det individuellt, vissa hovsprickor läker inte med skor...lamellrandsproblem kommer ofta pga av skor..... å andra sidan är vissa hästar väldigt ömfotade utan skor men i vissa fall beror det på en klantig verkare. Det som passar en häst passar inte en annan,

Jag gillar inte strasser då jag tycker den metoden verkar ganska brutal men jag är heller inte så djupt insatt i strasser....vildhästverkningen är enligt mig mer naturlig. Men som sagt allt är individuellt.... Ville bara få säga min åsikt i detta för folk är så snabba att döma. Vissa gör som du bara någon nämner barfota och öm häst, andra barfotafolk är som en sekt och dömer ut de som skor....folk måste se till sina hästar i första hand istället för att döma ut varann....och ja det finns massor av dåliga verkare och hovslagare....från båda sidor.. För TS del hoppas jag hon kan få lite tips på vad som kan hjälpa hennes häst...är det en böld så läker den troligen bättre utan sko....likaså om det är problem med lamellranden eller sprickan....boots kan vara bra under läketiden tills hon bestämmt om hon vill ha hästen barfota eller sko. Lägg ut bilder på hoven får vi kolla
 
Sv: extremt ömfotad efter verkning

Men ts skrev ju detta : Min halvblodshäst blev extremt öm i höger fram efter senaste verkningen. Han är barfota, har varit barfota bak men skodd fram till och med för någon månad sedan. Det har gått bra att ta av skorna, det var för övrigt ett måste eftersom han hade ganska besvärlig lamellröta. Han har dessutom en spricka i hoven, som han har haft minst ett år.

Det verkar ju som en traditionell hovslagare är vad hon haft och hon nu dragit av skorna....det verkar ju som att den traditionella skoningen inte fått sprickan att läka. En del sprickor kan inte läka ut med en sko.... Vissa skador kan en sko hjälpa till att avlasta så de läker men sprickor läker ofta snabbare utan...
 
Sv: extremt ömfotad efter verkning

Han togs ju av skorna pga lamellröta och den kommer man inte åt med skor...den orsakas dessutom ofta av just skor.

Läs vad hon skriver innan du hugger...
 
Sv: extremt ömfotad efter verkning

Det vore intressant att se bilder på sprickan, för han borde inte bli öm av att den raspas. Vet hästar med ganska kraftiga hålväggar, mitt på tån, som verkats upp utan att hästen blivit det minsta öm.
 
Sv: extremt ömfotad efter verkning

Hej!

Blir hästen mycket ömfotad efter verkning, så har man helt enkelt verkat för mycket.
Detta kan ske oavsett verkningsmetod.

Mitt råd tilll dig är att ta ut en traditionell hovslagare, som kan förse hästen med skyddande beslag, för det är det den behöver i nuskedet.
Se också om hästen har digitalpuls, för den kan rentav behöva smärtstillande.

Problemet kan också eventuellt lösas med hjälp av boots, men det är tveksamt om hästen är så öm som du ger sken av.

Oavsett vad du lägger ut för bilder här, så kan ingen ge dig ett korrekt råd, man måste se det hela i verkligheten, och visitera hästen för att konstatera hur bra/illa det är.

Och kom ihåg, vad du än gör; du har djurskyddsföreskrifterna att tänka på och i detta fallet är det värt att notera att:
En häst som har ont skall ha tillbörlig smärtlindring.
Hovar skall verkas regelbundet och vid behov förses med skyddande beslag.

Vidare så är skrönan att man inte kan behandla 'lamellrandsröta', eller bärrandsröta som är en mer korrekt benämning, rent humbug.
Jag har personligen erfarenhet av ett flertal dylika behandlingar med skor, med mycket gott resultat. Läkresultatet har varit 100%, med skor.

Lycka till med hästen!

/Mike - traditionell hovslagarlärling med öppet sinne.......
 

Liknande trådar

Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 498
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 796
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 600
Senast: muslidag
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 188

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp