extremt ömfotad efter verkning

Sv: extremt ömfotad efter verkning

Hej!

Blir hästen mycket ömfotad efter verkning, så har man helt enkelt verkat för mycket.
Detta kan ske oavsett verkningsmetod.

Mitt råd tilll dig är att ta ut en traditionell hovslagare, som kan förse hästen med skyddande beslag, för det är det den behöver i nuskedet.
Se också om hästen har digitalpuls, för den kan rentav behöva smärtstillande.

Problemet kan också eventuellt lösas med hjälp av boots, men det är tveksamt om hästen är så öm som du ger sken av.

Oavsett vad du lägger ut för bilder här, så kan ingen ge dig ett korrekt råd, man måste se det hela i verkligheten, och visitera hästen för att konstatera hur bra/illa det är.

Och kom ihåg, vad du än gör; du har djurskyddsföreskrifterna att tänka på och i detta fallet är det värt att notera att:
En häst som har ont skall ha tillbörlig smärtlindring.
Hovar skall verkas regelbundet och vid behov förses med skyddande beslag.

Vidare så är skrönan att man inte kan behandla 'lamellrandsröta', eller bärrandsröta som är en mer korrekt benämning, rent humbug.
Jag har personligen erfarenhet av ett flertal dylika behandlingar med skor, med mycket gott resultat. Läkresultatet har varit 100%, med skor.

Lycka till med hästen!

/Mike - traditionell hovslagarlärling med öppet sinne.......

Hej nu trådkapar jag lite här.
Jag har haft mina hästar skodda och har nu fått dra av min häst skorna eftersom hans hovar löpt amok av just skor...han har fått bölder och blåningar och ömmade först men verkades därefter enligt vildhästverkningen och mår nu prima och tar ut steget och går på grus och asfalt utan att ömma. Han har ärligt talat fått en helt annan gång...Hans lamellrand och hovvägg såg hemska ut då skon åkte av så något blir fel i hans hov då han går skodd. Du som är hovslagarlärling....vet du hur vanligt det är att hästar får sådana djävulska problem av att vara skodd som min? Jag har en av de bästa hovslagarna man kan få tag på här uppe och han skodde min förra häst och många hästar häromkring och är mycket omtyckt så det är ingen "tattare" som skott hästen...Jag har också öppet sinne för skor och utan....jag tycker ingedera är fel så länge hästen mår bra. En sko kan avhjälpa mycket men vissa skador läks bäst utan också....givetvis ska ingen häst behöva gå och ha ont...det är A och O. Jag tycker det vore intressant att se hur TS häst blivit verkad så bilder vore kul. En häst kan ömma om den blivit verkad för mycket men även ömma om den blivit felverkad. Min ömmade just då skorna åkt av men efter verkningen mådde han prima så det har stor betydelse att den som petar med hoven vet vad den gör oavsett om det är barfota eller skor. Du får gärna berätta om du sett hovar som reagerat som min häst på skor.... han har rört sig stelare och stelare, börjat slå ihop hovarna och inte förrän det började tränga ut "läkta bölder" genom hovväggen, blåningar syntes på de ljusa partierna och vid sömhuvudena fattade jag vart felet satt.....det var ju så dags... Hoppas inte TS misstycker för att jag nu drog in min häst på hennes tråd men det blev ju lite diskussion här om barfotaverkning och då ville jag bara säga att det kan bli fel åt andra hållet också...
 
Sv: extremt ömfotad efter verkning

Jo, och det är ju det jag skriver, att problem kan uppstå oavsett metod......

De problem du beskriver är inget jag sett ofta bland skodda hästar.
I de fall jag sett dom, har det berott på felaktig verkning/skoning.

/Mike
 
Sv: extremt ömfotad efter verkning

Oki tack för ditt svar...

Nej många jag känner har ju hästarna skodda utan sådana problem, men de är ju individer....har varit jättenöjd med min hovslagare.Han är eftertraktad och kunnig så jag tror inte han har felskott....har inte sett illa ut heller. Min förra häst hade grovt misskötta hovar då hon kom till mig, jag hade henne barfota första månaderna och hon verkades (gick inte sätta en sko på de där förvuxna hovarna ) och sedan skoddes hon och det funkade bra det med så jag skyller inte på honom....Men jag kan tro att en dålig hovslagare/verkare kan orsaka sådant men i detta fall är det nog något annat bakom. Var bara tvungen att fråga om det var vanligt för de flesta hästar jag vet av klarar att gå skodda men jag kommer nu ha min barfota en tid och låta hovarna få vila från skor och se om han fortsätter att gilla det, oroar mig mest för ishalkan men kanske han kan ha skor en kortare tid då eller boots.
Ha det bra och återigen ett litet förlåt till TS för att jag drog in min häst i din tråd.
 

Liknande trådar

Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 498
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 796
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 600
Senast: muslidag
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 188

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp