Extremt svårlastad; Vad göra???

Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Menade inget illa, ville bara förtydliga för andra som läser, såg att det var lite otydligt det jag skrivit innan ;)

Detta som "tant brun och mackan" beskriver har jag oxå förstått och försökt att jobba med, det svåra är att jag inte riktigt vet hur jag ska göra i dessa lägen. Är absolut inte rädd och ger mej aldrig men det gör ju inte hästen heller så vi sitter lite i ett död läge där. Utgången blir oftast att jag "vinner" men ibland måste man helt enkelt ge sej, t.ex. när han stegrar mot taggtråd osv. Vill ju inte att han ska skada sej.

Men skulle vara oerhört tacksam för lite tips på hur jag kan "dominera" och bli ledare över honom.

Precis som ni skriver är detta en riktig fighter med ett hårt skal och en mjukis insida. Helt underbar och fantstisk när man väl kommer överens. ;)

Vill oxå förtydliga att jag inte tycker att min häst är dum etc. (påpekar inte att ni sagt det men ville förtydliga lite:) ) Försöker bara förstå honom och våra problem.

Själv tror jag att det sitter lika mkt i huvudet på mej själv som på honom med tanke på att vi hållit på så länge, men vill INTE ge upp för trots han fått mej att gråta väldigt många gånger så är han en så fruktasvärt speciell häst och jag älskar honom verkligen och ibland, ibland känns det nästan ömsesidigt när allt bara stämmer och man svävar över hindren ihop eller nått annat kul.

Aya alla ni som har häst på något sätt vet ju hur det är.
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Föreslår att du köper Monty Roberts bok; Från mina händer till dina", den är
jättebra men allra bäst är om du kan gå på en clinic med honom. Han är i Sverige då och då. Din häst skulle säkert kunna få vara med som "demohäst",
fast då måste du ju få dit honom först ;)! För övrigt så verkar det som om du
gör allt rätt men din häst är ovanligt svår. Om man skall kunna tillgodogöra sig
NH så måste man kunna läsa hästar, detta är ingenting för blåbär, du kan säkert plocka ut dom delarna av det hela som kan passa för dig och din häst.
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Så här gör jag:
Jag brukar stämma av nivån automatiskt mer eller mindre hela tiden, jag har haft rätt så många tuffa hästar så det har blivit så.

Jag vill att hästen ska ha koll på mig hela tiden och liksom fråga mig hela tiden vad som ska hända härnäst. Det ska inte vara jag som tjatar på hästen och ber om dens uppmärksamhet.
Med det menar jag tex:
Att jag aldrig bara leder min häst in från hagen, utan kollar av att den går fot. Jag ökar, minskar gör halt och backar flera gånger på vägen.
Har boxen öppen och hästen inte får gå ut.
Ser till att hästen flyttar sig lätt i gången och lyfter sina hovar på kommando
Hästen ska stå stilla vid uppsittning.
Kollar av gas och broms i början av varje ridpass. osv osv.
Alla såna här små vardagsgrejor ska lydas direkt på sekunden, att maska är ett sätt för en illbatting att testa.

Lyssnas det inte på stubben så gör jag mig obehaglig, rasslar med grimskaftet, petar med ett vasst finger, knackar på hoven, gör om gör rätt, envisas.
Inget våld bara lite störande obehag. Lyssnar man bra så är det alltid beröm.
Dessutom tillåter jag inte hästen att gå på mig, knuffa mig osv.
Sån här lydnadsträning räcker faktiskt ofta för att provocera fram ordentliga protester från dominanta hästar så att man kan ta tag i det.

Jag går alltså inte in för att göra speciella övningar, utan ser bara till att det som ska göras i vanliga vardagen blir genomfört på mitt sätt.

Ta aldrig en strid du inte kan vinna, då är det bättre att försöka avleda med en annan övning som hästen accepterar och så vann du lite ändå. Tänker på det du skrev om att riskera att backa på ett taggtrådsstaket och sånt.

En häst jag fick en gång, 4år och 170+, aldrig uppfostrad eftersom den hittills samtyckt till de små krav man ställt på den.
Den slet sig inte direkt när man ledde den, med jag ville lära den att gå fot. Ingen stor grej... :angel:
Den blev så förbannad när jag skulle ha den att backa vid hand så den reste sig och gick till attack, skitsur. Hellre än att ta ett enda steg bakåt för mig. Den ville alltså inte fly från mig utan den ville springa på mig eller slå ner mig. Det tog över två svettiga timmar ute i hagen innan vi var överens om att när jag petar lite i bringan så kan du backa. I det läget är det ju ingen ide att prata lastning tex.

(Usch nu låter det som jag är värsta hitler mot mina hästar men så är det verkligen inte, jag kelar jättemycket med dem och berömmer massor. Gör det mesta för att de ska gnägga när jag kommer, ta bettet själva vid tränsning och alla såna smågrejer. Är gladare för att min häst springer in på banan av glädje på tävling, än att man placerar sig. :love:)
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

du låter inte som nån hitler, utan som en vettig hästmänniska! jag håller helt och fullt med dig, men när rollerna i ett förhållande är befästa, ser jag ingen anledning till att hålla på att tjata om dessa vardgsgrejjer varje dag, utan bara tar en koll emellanåt. (främst då backningen och den biten, ridningen bör ju göras varje dag...)

//Cilla, som igår hade förmånen att interagera med en känslig, 3-årig islänning, som inte blivit mycket hanterad i sitt liv. :love: vilken sötnos och vilken utmaning!
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Sån här lydnadsträning räcker faktiskt ofta för att provocera fram ordentliga protester från dominanta hästar så att man kan ta tag i det.
Jag ser ingen anledning att provocera hästen!
Jag tar EVENTUELLA problem NÄR dem kommer.

Ej heller att hålla på o backa dem.:mad:
Stanna räcker gott.
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

du låter inte som nån hitler, utan som en vettig hästmänniska! jag håller helt och fullt med dig, men när rollerna i ett förhållande är befästa, ser jag ingen anledning till att hålla på att tjata om dessa vardgsgrejjer varje dag, utan bara tar en koll emellanåt. (främst då backningen och den biten, ridningen bör ju göras varje dag...)

fast det är ju inte det Tant Brun säger alls. Det handlar ju inte om att tjata och provocera fram grejer, utan hur man agerar i den dagliga hanteringen, alltid, varje dag.
tex det här att borsta en häst i boxen. 99% av tiden är det människan som flyttar sig runt hästen. Varje gång en människa gör det med en häst som redan anser sig högst i rang, talar människan om för hästen att japp - det är du som är högst, jag flyttar mig för dig. Som Tant Brun säger, om det är så i vardagen, ja då är det meningslöst att försöka lasta om man har lastproblem.
Då kan man ju inte bara "checka av" ngn gång varannan månad att nu ska hästen minsann flytta sig för mig, för den lär inte fatta ett skit, eftersom det är du som flyttar dig för den, de andra dagarna på året.
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

KL
Jag fattar inte nödvändigheten med att hålla på att flytta den:confused: hävdelsebehov:devil:

Man flyttar den- för att man måste- i boxen, i gången..... de fattar fort o det behöver man inte traggla- om man inte vill ha en sur häst som ger tillbaka.

Hästar med integritet tål inte att bli behandlade hur som helst.
Vinn deras förtroende istället.!!!!

Jämörelsen med hästflocken. En häst håller inte på att flytta en annan igen o igen........
en varning eller en attack- sen är det bra.
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

du har hängt upp dig på flyttandet :devil:
jag flyttar dem inte heller i tid och otid. Men diskussionen har uppkommit med anledning av att vi diskuterar hanterings problem utöver det vanliga just ang. denna häst.
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

För långt ifrån mig tyvärr, jag har annars en fautras oblic2. Stoooooooort släp:)
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Okej, tack iaf för omtanken ;)
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Så här tränar faktiskt jag mina hästar med. De ska inte gå på en, gå framåt när man vill, backa på kommando etc. Det är bara sunt förnuft tycker jag. Är inte så kul när en häst på 700kg går på en och knuffar.

Några mer tips :laugh:
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Ska kika mer på detta ;)
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

fast det är ju inte det Tant Brun säger alls. Det handlar ju inte om att tjata och provocera fram grejer, utan hur man agerar i den dagliga hanteringen, alltid, varje dag.
tex det här att borsta en häst i boxen. 99% av tiden är det människan som flyttar sig runt hästen. Varje gång en människa gör det med en häst som redan anser sig högst i rang, talar människan om för hästen att japp - det är du som är högst, jag flyttar mig för dig. Som Tant Brun säger, om det är så i vardagen, ja då är det meningslöst att försöka lasta om man har lastproblem.
Då kan man ju inte bara "checka av" ngn gång varannan månad att nu ska hästen minsann flytta sig för mig, för den lär inte fatta ett skit, eftersom det är du som flyttar dig för den, de andra dagarna på året.

läs igen.....
jag skrev "men när rollerna i ett förhållande är befästa, ser jag ingen anledning till att hålla på att tjata om dessa vardgsgrejjer varje dag, utan bara tar en koll emellanåt"
jag höll inte på och tjata och backa min häst hit och dit i tid och otid, vi visste våra platser gentemot varandra.
en check ibland räckte.

har man inte befäst sin roll gentemot hästen, så måste man ju träna, men att träna bara för att det "ska" göras varje dag är helt onödigt tycker jag.
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

tex det här att borsta en häst i boxen. 99% av tiden är det människan som flyttar sig runt hästen.

jag vet att det inte var riktigt såhär du menade, men när jag läste detta fick jag en jätterolig bild i mitt huvud, där människan står i mitten av boxen och borstar hästen och det är hästen som rör sig fram och tillbaka och vänder på sig för att människan ska borsta... :D

riktigt så extrem hoppas jag ingen är!!!!!!!!!!
:angel:
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

jag höll inte på och tjata och backa min häst hit och dit i tid och otid, vi visste våra platser gentemot varandra.
en check ibland räckte.

har man inte befäst sin roll gentemot hästen, så måste man ju träna, men att träna bara för att det "ska" göras varje dag är helt onödigt tycker jag.

Grejen med väldigt dominanta hästar är att de checkar dig hela tiden, de slutar liksom inte. Därav lite avstämning hela tiden.

Till Axel:
Varför ska inte hästen kunna backa för dig? Det är väl jättenödvändigt om du tex ska kunna lasta den eller bara vill placera den där det passar dig. Tex vid en uppstigningspall.
Och jo, en ledare i en flock flyttar visst runt andra hästar om de tycker att det behövs. Har du aldrig sett hur en dominant häst "longerar" :D en annan bara genom att titta på den?

Detta att befästa ledarskapet varje dag ger faktiskt inte sura hästar, tvärtom de blir nöjda.

De är som sagt inte som oss människor som kanske blir kränkta, dominanta hästar accepterar att ha en tydlig chef, annars så måste de vara chef själva och då behöver du inte lägga dig i tycker de.
Sura blir de när de inte accepterar dig som chef riktigt, då försöker de säga till dig att lägga av och tjata.

Mindre dominanta hästar håller inte på och gafflar om ledarskapet hela tiden, det är stor skillnad.

Med mycket dominanta hästar menar jag såna som brukar komma upp i vissa trådar här på Buke som omöjliga. De blir agressiva, oridbara, attackerar, eller går inte att hantera som man vill. (Lasta tex)
Då brukar folk skriva att man ska ta bort dem, de är farliga och har dåligt psyke mm.
De är de hästarna jag pratar om i den här tråden. Det är dem jag menar att jag ofta har haft (liten börs:angel:), därav mitt sätt att hantera dem i vardagen så att vi inte ska bli osams hela tiden.
Jag lastar tex alla mina hästar själv, det är grundlydnad för mig, och åker ofta ensam på tävling osv.

En vanlig häst strider inte om transporten i 4år...
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

jag vet att det inte var riktigt såhär du menade, men när jag läste detta fick jag en jätterolig bild i mitt huvud, där människan står i mitten av boxen och borstar hästen och det är hästen som rör sig fram och tillbaka och vänder på sig för att människan ska borsta... :D

riktigt så extrem hoppas jag ingen är!!!!!!!!!!
:angel:

:rofl::bow: nej det var inte riktigt så jag menade, men roligt var det! :rofl:
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

tror vi pratat om lite samma sak, men har helt olika syn på hästen man arbetar med.

har man en sån som din(a), dominanta, farliga, starka hästar, då måste man ju träna på detta varje dag för att inte tappa kontrollen.

har man en sån som min lilla dam, enkel och snäll, så räcker det med att be henne stanna när jag stänger grinden varje dag och ta en "ledarskapsträning" nån gång emellanåt, kanske med 2-3 veckors mellanrum, för att kolla av lyhördhet och göra ett avbrott i den vanliga ridningen och träningen. den vanliga vardagsträning, typ stanna i boxen med öppen dörr, stå still dredvid uppstigningspallen, backa bort från grindhålet när jag ska hämta henne osv räcker hur gott som helst med henne, medans det kanske inte på långa vägar räcker för en dominant/stark/osäker/skeptisk (eller vad man nu vill kanna den) hästen!!!!!

för mig, med mitt sto, är krafsning av hovar en bagatell, hon lyfter snäll på alla fötterna i tur och ordning när jag kommer nära hovarna (kan orsaka viss irritation vid lindning av det första benet kan jag tillägga... ), medans det på en dominant häst kan vara en hel procedur!!!!!!

så både ja och nej, att backa och flytta hästen dagligen, bara för att backa och flytta hästen är överdrivet. utom på dom individer som kräver mycket arbete, med dom är det förutsättning för en säker hantering!

kanske ska tillägga att det finns måååånga bra sätt att träna ledarskap och eftergivhet med hästen och bara för att man kan backa den utan protest, så innebär det inte att hästen är dig undergiven per automatik.
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

kanske ska tillägga att det finns måååånga bra sätt att träna ledarskap och eftergivhet med hästen och bara för att man kan backa den utan protest, så innebär det inte att hästen är dig undergiven per automatik.

Eh nej, det har jag väl ändå inte sagt heller? :crazy:

Kul för dig att du har en enkel häst, men vad har det med den här tråden att göra?
Vad är ditt tips till TS med den hästen hon har? :confused:
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Jag tycker inte du ska lasta och stänga mer än en gång per dag.

Ett sätt är att du sätter tussar i öronen och en tröja över huvudet när han ska gå in i den.


Men jag tycker du ska prova med att ha en transport krubba med dagens kraftoder så får han gå in i transporten och äta upp det och efter 2 veckor elr något sånt så börjar ni stänga så han äter när det är stängt där bak. Och bara stänga en gång per dag inte mer, då det är mkt triggande!
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Eh nej, det har jag väl ändå inte sagt heller? :crazy:

Kul för dig att du har en enkel häst, men vad har det med den här tråden att göra?
Vad är ditt tips till TS med den hästen hon har? :confused:

öh, nej det har du inte, bara ett tilägg jag ville göra!

jag har inga direkta tips till TS, jag bara spann vidare på ett sidospår som uppkom.......... sorry.
 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 004
Hästhantering Jag behöver lite akuta råd. Min häst har varit svårlastad det senaste året, och jag har kommit fram till att det troligast är själva...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 416
Senast: Korven
·
Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 690
Senast: Buck
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 454

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp