Extremt svårlastad; Vad göra???

Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Jag tycker inte du ska lasta och stänga mer än en gång per dag.

Ett sätt är att du sätter tussar i öronen och en tröja över huvudet när han ska gå in i den.


Men jag tycker du ska prova med att ha en transport krubba med dagens kraftoder så får han gå in i transporten och äta upp det och efter 2 veckor elr något sånt så börjar ni stänga så han äter när det är stängt där bak. Och bara stänga en gång per dag inte mer, då det är mkt triggande!

Inser att jag nu kommer låta lite irriterad, men har du LÄST tråden?!

Hästen äter gärna mat, går in i transporten och tar UT maten.
det räcker att hon stänger EN gång, så är det kört sen. Detta har pågått i 4 årst tid. så ditt standard tips räcker tyvärr inte då det är längesen utagerat att inte funka.
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

JAG HAR LÄST TRÅDEN JA men en normal häst tar inte ut havre elr något sådant för då tappar den ju det elr hiner äta upp det! Kan till och med jag räkna ut! Och bara stänga en gång räcker per övingstillfälle!!!
Inte lastar du tre gånger och stänger bakom hästen när du ska i väg elr?
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

JAG HAR LÄST TRÅDEN JA men en normal häst tar inte ut havre elr något sådant för då tappar den ju det elr hiner äta upp det! Kan till och med jag räkna ut! Och bara stänga en gång räcker per övingstillfälle!!!
Inte lastar du tre gånger och stänger bakom hästen när du ska i väg elr?

Du har uppenbarligen INTE läst för då skulle du se att hon klart och tydligt redogjort för att det aldrig är tal om att stänga bakom hästen ens EN gång vid varje övningstillfälle. Som hon skrivit så räcker det med att hon stänger EN gång efter att ha övningslastat utan problem i flera veckor, så är det kört sen och nästa dag hon ska lasta går det inte att få in hästen.

det går utmärkt för en normal häst att ta en tugga mat och backa ut och äta upp resten ute.
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Sällan reagerar de på bommen- jo såna som fattar att de är instängda.

Många lär sig exakt vad som krävs för att inte kunna bli inlåsta- EN hov kvar på luckan:devil:. -Jag sticker ut innan de hinner stänga in mig:grin:

De orutinerade- bara, reagerar mer på luckan o allra helst den lilla. Även på om det dessutom gnisslar eller att den tjongas igen:eek:

Jag tycker nog att sen den går in utan problem kan man sätta för bakbommen o låta den äta sin måltid där o ta ut den INNAN den själv vill.
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

*knapplån*

Ett tips som jag läst i en forskningsrapport är att sätta spegel i transporten. Har inte provat, men en bra tanke med sällskap som dock inte tar plats.Gäller att hitta en okrossbar bara. Plast?

Sen har Andrew McLean en väl genomarbetad metod för lastning. (Hippson har reportage från hans clinic.)
Han tar start, stopp, back och sidvärts från marken, ser till att det funkar UTAN PROBLEM! och sen använder det till transporteringen.

Vi fick se en demo med extremt svårlastad, gick bra, men var ju lite mindre än din.
 
Senast ändrad:
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Den där spegeln var av metall har jag för mig.

Även schyssta fönster underlättar.
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Som sagt så har jag dörrar i bak bara för att det inte funkar med bom. Han lägger rumpan under och pressar sig ut alt. lägger sig och kryper ut baklänges. Att tillägga är att detta går på en millisekund. Så att bara ha bakbom är inte att tänka på. Att stänga dörrarna är ju oxå ett alt som jag såklart provat, likaså går detta en gång och sen är det träna träna träna igen.
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Ska kolla upp detta med hans metoder, låter bra.

Tyvärr tror jag inte att den här spegeln har någon funktion då han inte har brytt sej om att han har sällskap i transporten ens.
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Jag har inte läst hela tråden så kanske har detta kommit upp?

Riktigt klaustrofobiska hästar blir till att börja med aldrig helt säkra att köra eller stänga in öht. Kanske ska man helt enkelt i vissa fall inse att lastbil är ett bättre alternativ, de gånger hästen behöver åka. Man kan träna bort mycket men såna hästar reagerar ändå med sin starka och blockerande instinkt den dagen något oförutsett händer.

Men för att inte låta negativ: Ett sätt som jag vet har fungerat när hästar har såna tendenser (jag har aldrig haft någon riktigt klaustrofobisk häst) är att man har en person som redan sitter i bilen och direkt när luckan stängs så kör man iväg lite för att avleda hästen från att varva upp. Den måste så fort transporten rör sej fokusera på att balansera sej och många gånger åker såna här hästar lugnt så länge trailern "rör sej".

Man kör en liten runda, runt stallplanen typ, bromsar in så att de andra som ska med kan hoppa in, så att man kan komma iväg. Observera att det kan ju låta stressigt, men det ska det INTE vara, var och en måste veta vad den ska göra och inte stressa. Det handlar bara om att ge hästen annat att tänka på direkt.

När man lasttränar gör man likadant men kör typ ett varv runt kvarteret, och när man stannar är någon beredd att ganska snabbt öppna och prata med hästen. Vi kom tillrätta med ett halvblod för länge sen med såna tendenser på det sättet, så småningom var det inte lika viktigt att komma iväg direkt, den vande sej vid att vara lugn direkt och jag vet andra som också tyckt att det har fungerat.

Annars kan det kanske vara värt att fundera på lugnande om det fungerar på hästen, det kan ju variera, eller helt enkelt inse att en sån häst kanske helst ska åka lastbil de gånger den transporteras.
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Ja det där med folk som inte törs stanna vid rödljus finns det gott om.

Sålänge det rullar klarar sig hästen, men annars vill de UUUUUT:eek:

En sdn häst TAR man ut fort som attan, annars kan den försöka bryta sig ut.

Att den ska tuktas o vänjas tror jag inte på.

Den måste bli mycket van o sen får man ta det från gång till gång.

En häst som har tränats eller tävlat 2 klasser har man större chans att lyckas med.
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Sålänge det rullar klarar sig hästen, men annars vill de UUUUUT:eek:

en extermt ful ovana, just därför lastar jag aldrig av min häst förrän efter flera minuter. hon kan gott stå därinne och vänta och gör det gärna, hon har aldrig fått lära sig annat heller.

i den mån som det är möjligt väntar jag med alla hästar jag kör, eller är med och kör. just för att dom inte ska behöva stress upp sig för att det inte går nog fort!!!
stressar de upp sig, väntar vi tills den lugnat ner sig igen, då fäller vi övre luckan. väntar ut stressen, fäller hela lämmen. väntar tills hästen slutar trycka sig mot bom/dörr, även om det tar flera minuter och öppnar när den slutar trycka. då skyndar vi oss att backa ut den, innan den själv kommer på att det är öppet.
 
Senast ändrad:
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Det beror givetvis på....
Om den försöker ta sig ut till varje pris- panisk, så bör man ta ut den innan man får åka direkt till slakthuset:eek:
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

ja givetvis.


därför skrev jag "i den mån som det är möjligt väntar jag med alla hästar jag kör"[/I].
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

ja men det är väl självklart, men hade du läst ursprungsfrågan i tråden hade du insett att det här handlade inte om vilken häst som helst. Därav blir råden kanske inte som de skulle bli till vilken häst som helst.:cool:
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

jag svara på ett inlägg, som i sin tur inte alls hade med TS att göra, nämligen hästar som absolut ska ut när transporten står still. lastar man ur i samma sekund man stannat, så BLIR hästen stressad om man skulle råka behöva vänta, så för att undvika att skapa en stressituation, väntar jag alltid med att lasta ut tills hästen är lugn! såvida inte total panik bryter ut.

men nu gör ju TS som jag, om jag har fattat det hela rätt.

och nej, jag har inge konkreta råd till TS, eftersom min egen häst knallar på utan vidare och står still och väntar.
däremot har jag hjälpt till att lastträna en häst, som gått från att vara totalt livsfarligt och gång på gång rest sig, till att gå in i transporten själv. och detta med hjälp av lina. den hästen fick panik inne i transporten en gång när vi stog still, grimskaftet brast och han vände sig inne i transporten. trots det fick han vänta tills han lugnat ner sig innan vi öppnade och släppte ut honom, det var första och enda gången han fått panik i en transport.

men eftersom TS häst har helt andra problem än vad den hästen hade, så kommer den metoden inte att funka på TS häst.
det var mer ett råd överlag......
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

en extermt ful ovana, just därför lastar jag aldrig av min häst förrän efter flera minuter. hon kan gott stå därinne och vänta och gör det gärna, hon har aldrig fått lära sig annat heller.

i den mån som det är möjligt väntar jag med alla hästar jag kör, eller är med och kör. just för att dom inte ska behöva stress upp sig för att det inte går nog fort!!!
stressar de upp sig, väntar vi tills den lugnat ner sig igen, då fäller vi övre luckan. väntar ut stressen, fäller hela lämmen. väntar tills hästen slutar trycka sig mot bom/dörr, även om det tar flera minuter och öppnar när den slutar trycka. då skyndar vi oss att backa ut den, innan den själv kommer på att det är öppet.

Håller med Cilla i denna fråga och har samma erfarenhet.
tidigare tävlingshästen, som åkte MYCKET och OFTA, hade lärt sig att det gick att spränga kedjorna bak (fanns inga bakbommar då : ). Vi gjorde felet att spä på ovanan genom att så fort som trailern stannade springa bak och öppna osv. blev hundra ggr värre, han sprängde ALLT - alltid. Tills vi fick nog och skapade bakbommar a la modern tid. Hästen slängde sig EN gång, bommen tog emot. sen gick det att ha luckan öppen och bommen på och hästen stod hur nöjt som helst i trailern.
men som Cilla även säger - detta är Off Topic, för det funkar inte på hästar med verklig klaustrofobi - min häst jag pratar om hade bara bråttom ut och hade lärt sig att bråttom ut lönade sig - man kom ut.

Jag har ju dock en nuvarande häst med klaustro tendenser, men jag har varit noga med denne att man INTE får komma ut sekunden trailern stannar. dock pressar jag inte heller läget att låta den stå LÄNGE i trailern. Men jag väntar, som Cilla säger, en stund, öppnar framdörren, pratar, klappar osv. ser man att läget är lugnt öppnar man sen bak. Öppnar aldrig bakbommen om han trycker på utan väntar tills han står lugnt. sen öppnar jag. har funkat jättebra och han har verkligen uppfört sig exemplariskt (även denna häst hade lyckats med att slå sig ut bakåt flera gånger från början).
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

svarar på lite olika inlägg.

Tack för era svar men hans problem är inte att åka eller att bli urlastad, det funkar jätte bra. Men han vill inte bli instängd.
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Då måste du träna på att ha han instängd, nånstans. Så att han lär sig att han inte dör för det.
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Tack för era svar men hans problem är inte att åka eller att bli urlastad, det funkar jätte bra. Men han vill inte bli instängd.

Jag tycker fortfarande att du ska fundera på varför hans vilja styr, och jobba utifrån det.
Du vet ju redan att han ger sig för en stark ledare, han blev rejält förbannad men fick inte alls någon panik.
Försök att ta det ledarskapet så är det fixat sedan.
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Det är ju det jag försökt göra men inte direkt lyckats med därav denna tråd. Några tips?;)
 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 008
Hästhantering Jag behöver lite akuta råd. Min häst har varit svårlastad det senaste året, och jag har kommit fram till att det troligast är själva...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 419
Senast: Korven
·
Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 690
Senast: Buck
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 454

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp