Extremt svårlastad; Vad göra???

Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Har du nåt trångt utrymme i stallet där han inte kan göra sig själv eller nån annan illa? Lär honom där att trånga utrymmen inte är farligt, utan att man kan uthärda det. En bra början.
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Det är ju det jag försökt göra men inte direkt lyckats med därav denna tråd. Några tips?;)

Ja, jag har skrivit en massa tips som du säger att du redan gör.
Men jag misstänker att du inte genomför de med tillräcklig snabbhet och skärpa om man så säger, eftersom din häst bestämmer över dig.
Tror du ska vara lite mer krävande.

Tycker det är lite jobbigt egentligen att skriva såna här tips eftersom man alltid blir missförstådd eller sågad, särskilt av personer med ganska begränsad praktisk erfarenhet av problemhästar men nu gör jag det ändå då.
Så ok, här kommer en uppsats...

Går han verkligen fot med dig?
Han håller positionen till dig i alla lägen?
Och då menar jag att om du helt plötsligt springer iväg så gör han det i samma sekund bredvid dig utan uppmaning, samma om du sedan gör halt från trav och sen backar, då gör han det blixtsnabbt också utan att du drar i grimskaftet eller säger något? Du ska även kunna svänga helt om och han håller positionen utan att nästan trampas eller hålla sitt huvud över ditt, annars öva.
(Tänk lite "brukshundsklubben" :))
Minsta maskning korrigerar du blixtsnabbt, och när han följer är det beröm.
Använd tydligt kroppspråk. Kommandon om du vill, men absolut inget tjatande.
Han ska måsta titta på dig hela tiden för att hinna med i svängarna.
Du vet att han accepterar det hela när han sänker huvudet och fokuserar på dig.
När detta sitter som en smäck;
(Förr vissa hästar tar det 5 minuter andra betydligt längre)

Gå fram mot transporten, stanna backa, trava och mixtra lite på vägen.
Ta upp honom på transportluckan med två hovar, backa ner igen, stå still. Upp igen med kanske alla fyra och ångra dig sedan, backa ner fast bara två steg, och så nej förresten upp två steg och stå helt still osv. Du ska kunna placera din hästs fötter var du vill och det är inte säkert att ni ska lasta, det vet inte han. Rätt var det är går du av luckan och går en liten volt utanför transporten och sen går du upp med en fot igen, men nej, inte två fötter.
Ha inte som mål att han ska in och det ska stängas, ha som mål att du kan stanna, backa och ta fram honom när som helst och exakt så många steg som du vill. Backa honom innan han hinner göra det själv, och låt honom inte heller gå hela vägen in av sig själv, allt sker på dina vilkor.
Ballar han ur på luckan så tar du ner honom och kör gå fot på backen tills han är med igen och sen tar du luckan igen. Kom ihåg att det är inte transporten det handlar om egentligen utan vem av er som bestämmer.
Vi gör så många andra konstiga saker med våra hästar som vi tycker att de ska acceptera, så för honom är det inte konstigare att backa av luckan 25 gånger en dag än att bli klippt med maskinen eller lägga 18 volter i samlad trav, det är dagens övning och bara att svälja. Med tanke på din hästs psyke kan det hända att han blir skitsur men det får du vara stark nog att ta. Ha tex träns och longerlina på honom så att han inte kommer loss om han reser sig eller försöker dra iväg. Du envisas med övningarna och han har hela tiden en enkel utväg som är tydlig, att följa dina kommandon.
Det är mindre pressande än att han ska in och sen ska dörren igen. Den pressen känner han, och då kommer han att protestera mot hela upplägget.
Till sist kan du ta in honom hela vägen och stå där framme och backa två steg, nejförresten fram ett steg, utan att han slänger sig. När du klarar det flera dagar utan tjafs, så stänger du.
Då vet du att om han börjar leva rövare så kan du påverka honom.
Grejen är också att då har han gått på utan att ha blivit lurad eller lockad eller linad, och det känns bra för honom också, det finns ingen att agera mot.

Detta sätt att lastträna fungerar för mig på alla hästar(egna och andras) utom en sort och det är de som har panik på riktigt, där är det bättre att tex försöka åka lastbil med ett bra sällskap istället än att de ska hoppa över bommen under färd osv. Tycker jag.

En sak bara, det är inte jättekul för transportluckan och dämparna att bli kliven på fram och tillbaka i timmar av en jättehäst, så tänk lite på det om du ska låna någons transport.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

I det läget hade min gått ner på knä och bett om att få gå in:cool:
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Ja... Men en del har annorlunda pannben, 3 decimeters. :angel:
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

läs artiklar om lastning och hästens beteende på www.equerry.se
och ta sedan hjälp av någon annan som sysslar med att hjälpa folk med sånt här. Jag känner en familj som hade en svårlastad ponny som gick in själv utan problem efter 10 minuter för att människorna använde rätt metoder och gav eftergift vid rätt tidpunkt. Jag menar NH det kan ses flummigt av vissa men det fungerar. Men du gör givetvis som du vill. lycka till med lastningen
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Vet inte hur effektivt det är, men på min kompis extremt åskrädda häst har "räddningsdroppar" funkat kalas.
De tar liksom udden av skräcken så han inte blir förlamad, men han är ändå helt klar i huvudet. Kanske något du kunde testa?
Sök på räddningsdroppar så hittar du.. tror kanske de heter Baschs droppar eller nått.

Fortsättning på mina tankar efter din senaste kommentar.
Om du kan få på honom och han kan stå där lugnt och avslappnat, börja med att träna att NÄSTAN stänga luckan, och överraska honom genom att direkt öppna den och be honom gå ur, gärna lite fortare än han själv skulle valt.
Sedan in igen, även om det tar tid. Stäng nästan, åsså direkt öppna och be honom komma ut. Efter ett tag kan man stänga, öppna och kolla om han själv hellre skulle stå kvar, då kan han få göra det en stund.
Jag förstår att det känns som att du får börja om från början efter att du nästan stängt och han backar ut, men härda ut och gör det där några gånger så kanske han lugnar sig angående instängningen.

Jeg har ikke lest hele tråden, så vet ikke om noen allerede har nevnt det igjen, men Bach's Rescue Remedy heter den. Den fungerer veldig bra på mennesker og hunder hvertfall, og jeg har hørt om flere som har brukt den på hest. Lykke til!
flowerysmile.gif
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Har ni mellanvägg i?
testa i sånt fall att ta bort den. Vissa är jätte svåra att få in med mellanvägg. man måste inte ha det.
vi har en döle här hemma som skakar när han ska gå in, hans matte är lite av den typ som ger sig för snabbt. Han kan kan inte stå i med mellanvägg. Om han är så pass stor som din kille är blir det trångt.
vad har du för transport? är det en stor eller en mindre variant?
Hoppas att du lyckas någon gång med denna kille.
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

självklart har vi testat utan mellan vägg och det ger inget resultat. Har en sluis olymp transport, Extra hög, x-tra bred och x-tra lång. Inuti är den helt vit med transparent mellanvägg och dörrar/bommar (valfritt) bak.
Tack iaf för ditt svar
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Det är lixom inte samma sak för honom, därför tror jag inte riktigt på total klaustrofobi. Men han kan gå in i trånga utrymmen utan något som helst problem.

Det som tyder på hans fobi är transporten och när man möter tex en bil och han inte har en liten kant eller lucka att ta vägen på får han panik. Är inte allas rädd för fordon annars, står han vid sidan av vägen Ca 1 meter från det passerande fordonet står han ock sover men är han PÅ vägen och de kommer så han inte har en fri sida blir han jätte rädd.
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Ska nog jobba ännu mer med detta än vad jag redan gör, problemet är att jag inte är så duktig på NH- träning. Är bättre i sadeln ;)
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

tack för tips om en bra sida.
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

skulle kalla det stark flyktinstinkt snarare än klaustrofobi. eftersom han "ger upp" i transporten när han märker att han inte tar sig någonstans.

jag har ingen aning om hur man enklast komemr tillrätta med problemet, men som många skrivit, att träna på att flytta hästen dit du vill är nog en väldigt bra början!!!!!!!

ska bli intressant att följa dig och se hur det utvecklar sig!
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Ska nog jobba ännu mer med detta än vad jag redan gör, problemet är att jag inte är så duktig på NH- träning. Är bättre i sadeln ;)

Hehe, jamen då får du rida in i trailern helt enkelt.:idea:
 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 850
Hästhantering Jag behöver lite akuta råd. Min häst har varit svårlastad det senaste året, och jag har kommit fram till att det troligast är själva...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 391
Senast: Korven
·
Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 680
Senast: Buck
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 443

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp