Extremt svullet skap

emepa

Trådstartare
Förra torsdagen kom min valack in från hagen med ett extremt svullet och varmt skap, feber runt 38.5 (normaltemp runt 37.5). Veterinär ringdes ut och han kände igenom skapet. Veterinären konstaterade att svullnaden troligen berodde på knott. Vilket jag har svårt att tro då det ej är speciellt mycket knott där han står och att de skulle orsaka en sån kraftig svullnad känns långsökt. Han går ute på bete. Veterinären konstaterade att penis verkade ren (dock skaftade hästen inte ut). Veterinären skrev ut penicillin som har getts intramuskulärt 5 dagar á 50 ml. Han skrev också ut Betnovatkräm att smörja in svullnaden med i 7-10 dagar. Han gav även febernedsättande i blodet när han var på plats (dock fick vi inget febernedsättande utskrivet). Skapet skulle tvättas med mild tvål innan Betnovatkrämen skulle smörjas på. Vi började i fredags att behandla enligt ordination. Hästen fick vara inne under dagen och ute nattetid då det var så väldigt varmt. Han åt och drack bra hela tiden. Febern fortsatte att vara över det normala och pendlade mellan 38-39.7. På lördagen var febern som högst 39.7, veterinär kontaktades igen och det skrevs ut Finadyl (stavning?) febernedsättande pulver att ge 25 gr i 3dagar.

Igår, tisdag, var allt som vanligt igen och behandling hade hjälpt. Vad som ska tilläggas är att han till och från i ca 1 års tid har varit lite svullen. Jag har pratat med veterinär om det och de har sagt att så länge som han inte är öm eller att allmäntillståndet är påverkat är det ingen fara. Men nu blir man ju lite fundersam iom denna kraftiga svullnad som har varit. Kan tänka mig att han kanske är överkänslig mot insektsbett (typ broms, geting) och blivit biten av det. Är det någon som har varit med om liknande?
 
Sv: Extremt svullet skap

Hade en häst i stallet förut som fick så där. uppstod någon gång varje sommar, men försvann efter några dagar. Tror aldrig de lyckades lista ut varför. De funderade på allergier, knott, värmereaktion etc. Självklart var vet. kontaktad alla gånger.
 
Sv: Extremt svullet skap

Min arab svullnar upp i skapet ibland och blir öm och sparkar om man försöker röra honom. Dock har jag kopplat ihop det att när han har någon form av rubbning i magen/tarmfloan så svullnar hans skap upp och han fick för några år sen fång i samband med svullet skap tyvärr :/ nu vet jag att när han svullnar upp och blir grinig så måste han plockas bort ifrån betet.
 
Sv: Extremt svullet skap

har haft en fjording och ett halvblod som bägge var smutsiga i skapet, fick alltid tvätta dom.Fjordingen blev dessutom alltid svullen på sommaren , då han dessutom svullnade under halsen /ganashen och hade lite svårt att andas , min teori var att han var allergisk mot gräs , sol kombinerat ??han fick sedermera fång, en känslig kille. kanske kan det vara för mycket gräs , eller som vet tror insekter, vilken ras är det ? har han lätt för att bli tjock?
 
Sv: Extremt svullet skap

Vet tyvärr inte hur jag lägger upp bilder här via mobilen.. men det var mkt svullet, i storlek med en rugbyboll nästan. Och som jag skrev så har han varit lite svullen ibland till och från, men det är inte i närheten av hur svullnaden såg ut den här gången.. och verkligen hela skapet var svullet inte bara längst ner som man sett på vissa.. och väkdigt stint var det.
 
Sv: Extremt svullet skap

Jag såg en stor nordsvensk med ett gigantiskt skap och han fick finadyn? eller nåt liknande och skulle spola skapet med kallvatten LÄNGE för att få ner svullnaden. Och det gick. På nån vecka var det bra.
Min däremot har ett stort skap (störst i stallet:D) och det är inget att göra åt säger veterinärer. Blir större och mindre med värme och kyla. Jag har aldrig fått nån förklaring och ont har han inte.
 
Sv: Extremt svullet skap

En häst jag hade utlånad svullnade i skapet.
Fodervärden ringde mig, "det droppar ur skapet".
Svullnaden var som en bättre mjölkko. Diagnosen var nån form av "förhudskatarr".
I och med att de väntade så pass länge med att ringa mig o veterinär slutade alltihopa med att vi fick avliva hästen. :banghead:
 
Sv: Extremt svullet skap

Ja förhudskatarr var diagnosen min fick också. Och svullnad liknande en kossas juver. Men det jag tkr är konstigt är att veterinären ansåg att det berodde på knott. Hade din häst haft problem med svullnad tidigare? Gud vad trist att han var tvungen att avlivas...
 
Sv: Extremt svullet skap

Hästar kan få olika könssjukdommar, har din häst gått med ston i hagen?

En bekants-bekant häst drabbades av köns-herpes förra sommaren. Valack som dom visste betäckte då och då men de tänkte inte mer än att "det blir ju inga föl iallafall"...
 
Sv: Extremt svullet skap

Han har inte gått med ston sen våren 2012 så tyvärr nog inte den orsaken heller :(
 
Sv: Extremt svullet skap

Min häst har insektsallergi, får svullet skap ibland och eksem under magen, blir bättre med eksemtäcke, även om inte det skyddar skapet så blir han mindre utsatt totalt och skapet svullnar inte så mycket. Han kan få som stora bollar vid sidorna mot ljumsken.
 
Sv: Extremt svullet skap

Min valack , 22 år , har nu i sommar fått svullnader som jag kan misstänka är från bromsbett eller annan insekt , men även om det har varit ordentligt stora svullnader så har man ändå kunnat urskilja att det just har varit bett.
På din valack låter det mer som om hela skapet är svullet.
Första dagen då dessa svullnader kommit har man inte sett eller känt något sticksår ( jag jodopaxade ändå ) , men andra dagen har det blivit som en liten "varplutt" mitt i svullnaden vilket med all säkerhet är själva sticket.
Har du känt/sett några sådana sår ?
 
Sv: Extremt svullet skap

Fast jag tror på veterinären . Det räcker att det kommer en knott svärm så kan hela svärmen sätta sig väldigt lokalt !
 
Sv: Extremt svullet skap

Min gammelman (gick bort -12 pga åldern, 31 år:() svullnade i skapet då och då under de sista åren. Mest sommartid, men även övrig årstid. Jättemkt, som en mjöllkossa ungefär:eek:
Tg ut vet, som kollade och tvättade skapet. Jag skulle även tvätta av det då och då själv med bara rent vatten.
Sen visade det sig att han hade PPID, och svullnaden (även klådan) kom därifrån. Fick medicin för sin PPID, och blev mkt bättre i skapet.
 

Liknande trådar

Hästvård Vi fick ta bort en av våra hästar som hastigt blev sjuk förra veckan. Vad den blev sjuk i kommer vi nog tyvärr aldrig få veta eftersom...
Svar
14
· Visningar
4 443
Senast: lizzie
·
Hästvård Lång tråd!! Tänkte höra om någon varit med om något liknande. Min häst har haft svullet skap ganska länge. Kollat med veterinär när vi...
Svar
5
· Visningar
3 999
Senast: Soffan74
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 760
Hästvård Upptäckte tidigare idag att min valack är extremt svullen vid skapet. Det är riktigt spänt och hårt. Ringde vet som tyckte att jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 724
Senast: Dull
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp