Extremt tittig häst

Stalltjej111

Trådstartare
Nu behöver jag skriva av mig och kanske få lite input, för jag känner att jag bryter ihop och ger upp snart.

Lång historia kort, jag har ett 5-årigt sto som är väldigt grön och som jag har kört fast totalt med. Jag har haft henne i ca 9-10 månader, och jag känner nästan att hon blivit värre och värre. Hon är så fruktansvärt tittig när jag rider henne i paddocken, det går MAX att rida på halva ridbanan och då är det en 20*40 bana, så ni förstår ju själva hur ”stor” ridytan blir. Rida ut går helt okej. Jag har testat det mesta, hon får magnesium varje dag, jag har provat att låta henne gå i paddocken som hage, longerat i det värsta hörnet LÄNGE innan ridning (detta gör jag nästan alltid), ge mat i paddocken osv osv. Det knepiga är att hon slappnar av i longeringen och kan trava lugnt med sänkt huvud förbi det läskiga, men så fort jag sitter upp vill hon nästan bara slänga sig därifrån, står med uppspärrat huvud, vill inte gå ditåt/nästan försöker springa när vi rider därifrån osv. Har testat att helt skippa paddocken och även att vara där varje dag. Inget funkar.

Hon är ingen nervig häst egentligen upplever jag, så jag börjar nu fundera på om det han ha med smärta/obehag att göra? Är det någon som upplevt något liknande, en häst som blivit extremt tittig av att ont någonstans? Vart hade den ont och var hade ni börjat? Ryggen? Är det röntgen som gäller i sådana fall? Vad kan man räkna med att det går på på ett ungefär?

Brainstorma gärna med mig, för jag känner mig helt uppgiven. Vet verkligen inte hur jag ska gå vidare. Hon besiktigades UA på en gårdsbesiktning i höstas.
 
Hur mycket är hon riden? Inriden ordentligt?
Är du spänd, stressad, klämmer med benen eller liknande?
Går det likadant om ni är ensamma eller har med en annan häst i paddocken?
Är sadeln bra utprovad?

Jag skulle börja kolla om hon har ont, när det är åtgärdat skulle jag ta ut en bra tränare. Mycket kan hända efter flytt, ny ryttare, nya kompisar. Magsår? Ont i ryggen?
Om det i slutändan bara är träningsrelaterat skulle jag ta hjälp av tränare inom kort, innan problemet växer.
 
Hur mycket är hon riden? Inriden ordentligt?
Är du spänd, stressad, klämmer med benen eller liknande?
Går det likadant om ni är ensamma eller har med en annan häst i paddocken?
Är sadeln bra utprovad?

Jag skulle börja kolla om hon har ont, när det är åtgärdat skulle jag ta ut en bra tränare. Mycket kan hända efter flytt, ny ryttare, nya kompisar. Magsår? Ont i ryggen?
Om det i slutändan bara är träningsrelaterat skulle jag ta hjälp av tränare inom kort, innan problemet växer.
Jag upplever inte att jag är spänd, jag har två andra hästar som funkar fint att rida där. Ingen skillnad med/utan sällskap. Ryggen och magsår har jag funderat lite på också, där kanske man kan börja. Tycker att hon borde reagera vid sadling/uppsittning då, men det kanske kan visa sig såhär också🤯
 
Kan tillägga att hon inte reagerar när man känner förhållandevis ”hårt” på ryggen eller reagerar vid sadling/uppsittning. Så muskulärt i ryggen känns hon ok. Kan detta vara ett symptom på KS? Vad kostar det på ett ungefär att röntga ryggen? Eller vad skulle det annars kunna vara för ryggproblem? Inflammation?
 
Kan tillägga att hon inte reagerar när man känner förhållandevis ”hårt” på ryggen eller reagerar vid sadling/uppsittning. Så muskulärt i ryggen känns hon ok. Kan detta vara ett symptom på KS? Vad kostar det på ett ungefär att röntga ryggen? Eller vad skulle det annars kunna vara för ryggproblem? Inflammation?
Har du provat att rida med en annan sadel? Min blir mer spooky om han inte är nöjd med sadeln.
 
Min femåring reagerar omvänt på magnesium-hon blir MER tittig av det. Hon reagerar också på all kraftfoder, i synnerhet om det innehåller melass. Var helt seriöst tvungen att sluta ge Kraffts mineraler (innehåller melass) för hon blev oigenkännlig!

När hon växte ur sin sadel så blev hon också märkbart mer tittig och obekväm. Jag red henne en period i en barbackasadel och hon var en helt annan häst redan vid första ridturen.

Allt behöver inte ha med smärta att göra, men det är såklart väldigt viktigt att utesluta problem med sadel, tänder och rygg i första hand.
 
Rider du i form/ställer mer krav på ridbanan och mer fritt ute? Hur reagerar hon om du rider på ett fält eller liknande på samma sätt som på ridbanan?
 
Jag upplever inte att jag är spänd, jag har två andra hästar som funkar fint att rida där. Ingen skillnad med/utan sällskap. Ryggen och magsår har jag funderat lite på också, där kanske man kan börja. Tycker att hon borde reagera vid sadling/uppsittning då, men det kanske kan visa sig såhär också🤯
Tycker det är vanligt med att hästen blir tittigare när något inte stämmer/ inte känns bra.
 
Nu behöver jag skriva av mig och kanske få lite input, för jag känner att jag bryter ihop och ger upp snart.

Lång historia kort, jag har ett 5-årigt sto som är väldigt grön och som jag har kört fast totalt med. Jag har haft henne i ca 9-10 månader, och jag känner nästan att hon blivit värre och värre. Hon är så fruktansvärt tittig när jag rider henne i paddocken, det går MAX att rida på halva ridbanan och då är det en 20*40 bana, så ni förstår ju själva hur ”stor” ridytan blir. Rida ut går helt okej. Jag har testat det mesta, hon får magnesium varje dag, jag har provat att låta henne gå i paddocken som hage, longerat i det värsta hörnet LÄNGE innan ridning (detta gör jag nästan alltid), ge mat i paddocken osv osv. Det knepiga är att hon slappnar av i longeringen och kan trava lugnt med sänkt huvud förbi det läskiga, men så fort jag sitter upp vill hon nästan bara slänga sig därifrån, står med uppspärrat huvud, vill inte gå ditåt/nästan försöker springa när vi rider därifrån osv. Har testat att helt skippa paddocken och även att vara där varje dag. Inget funkar.

Hon är ingen nervig häst egentligen upplever jag, så jag börjar nu fundera på om det han ha med smärta/obehag att göra? Är det någon som upplevt något liknande, en häst som blivit extremt tittig av att ont någonstans? Vart hade den ont och var hade ni börjat? Ryggen? Är det röntgen som gäller i sådana fall? Vad kan man räkna med att det går på på ett ungefär?

Brainstorma gärna med mig, för jag känner mig helt uppgiven. Vet verkligen inte hur jag ska gå vidare. Hon besiktigades UA på en gårdsbesiktning i höstas.
Sadeln! Få den ordentligt kollad med ryttare på och se om hästen reagerar mindre tittigt med annan sadel.

smärta kan absolut göra att de går och spänner sig och blir tittiga.
Ibland med följdsymtom ryggproblem.
 
Jag har bara en tråkig erfarenhet att bjuda på tyvärr. Utgångsläget var en häst som var enkel att hantera och som var positiv och framåt i ridning både ute och på bana. Det började eg ganska snart efter vi köpt honom. I hoppningen upplevde jag att han inte avslutade sprången riktigt och ville landa lite jämfota. Men ingen annan verkade tycka det var något konstigt utan skyllde på svaghet.
Sedan kom tittigheten. Först ute, han kunde tvärkasta sig från ingenstans utan uppenbara skäl. Det var dock nästan alltid åt samma håll. Det fortsatte sen till ridbana, ridhus och till sist även I hanteringen, främst leda in och ut från hagen. Han började även gå undan i hagen och det var väl där jag började förstå att det var något mkt värre än jag trott tidigare. Tyvärr var han ny för mig och jag har inte så mkt erfarenhet av häst med smärtor vilket innebar att det alldeles för lå g tid för mig att förstå.

Visade sig iaf vid operation att han hade född svaghet i knä samt eventuellt ett trauma som då ytterligare skadat knät. Han kunde inte garanteras ett smärtfritt liv utan fick somna in på operationsbordet. 💔

Så lyssna på din magkänsla, jag kommer aldrig sluta känna skuld att jag lät han gå så länge med smärtan. Hellre kolla en gång för mkt och utesluta smärta än att se tillbaka och ångra sig. Lycka till!
 
Nu behöver jag skriva av mig och kanske få lite input, för jag känner att jag bryter ihop och ger upp snart.

Lång historia kort, jag har ett 5-årigt sto som är väldigt grön och som jag har kört fast totalt med. Jag har haft henne i ca 9-10 månader, och jag känner nästan att hon blivit värre och värre. Hon är så fruktansvärt tittig när jag rider henne i paddocken, det går MAX att rida på halva ridbanan och då är det en 20*40 bana, så ni förstår ju själva hur ”stor” ridytan blir. Rida ut går helt okej. Jag har testat det mesta, hon får magnesium varje dag, jag har provat att låta henne gå i paddocken som hage, longerat i det värsta hörnet LÄNGE innan ridning (detta gör jag nästan alltid), ge mat i paddocken osv osv. Det knepiga är att hon slappnar av i longeringen och kan trava lugnt med sänkt huvud förbi det läskiga, men så fort jag sitter upp vill hon nästan bara slänga sig därifrån, står med uppspärrat huvud, vill inte gå ditåt/nästan försöker springa när vi rider därifrån osv. Har testat att helt skippa paddocken och även att vara där varje dag. Inget funkar.

Hon är ingen nervig häst egentligen upplever jag, så jag börjar nu fundera på om det han ha med smärta/obehag att göra? Är det någon som upplevt något liknande, en häst som blivit extremt tittig av att ont någonstans? Vart hade den ont och var hade ni börjat? Ryggen? Är det röntgen som gäller i sådana fall? Vad kan man räkna med att det går på på ett ungefär?

Brainstorma gärna med mig, för jag känner mig helt uppgiven. Vet verkligen inte hur jag ska gå vidare. Hon besiktigades UA på en gårdsbesiktning i höstas.
Vilken tråkig situation! Undrar också, som någon annan skrivit, har du testat att låta andra rida henne på banan och hur funkar det isf?
 
Nu behöver jag skriva av mig och kanske få lite input, för jag känner att jag bryter ihop och ger upp snart.

Lång historia kort, jag har ett 5-årigt sto som är väldigt grön och som jag har kört fast totalt med. Jag har haft henne i ca 9-10 månader, och jag känner nästan att hon blivit värre och värre. Hon är så fruktansvärt tittig när jag rider henne i paddocken, det går MAX att rida på halva ridbanan och då är det en 20*40 bana, så ni förstår ju själva hur ”stor” ridytan blir. Rida ut går helt okej. Jag har testat det mesta, hon får magnesium varje dag, jag har provat att låta henne gå i paddocken som hage, longerat i det värsta hörnet LÄNGE innan ridning (detta gör jag nästan alltid), ge mat i paddocken osv osv. Det knepiga är att hon slappnar av i longeringen och kan trava lugnt med sänkt huvud förbi det läskiga, men så fort jag sitter upp vill hon nästan bara slänga sig därifrån, står med uppspärrat huvud, vill inte gå ditåt/nästan försöker springa när vi rider därifrån osv. Har testat att helt skippa paddocken och även att vara där varje dag. Inget funkar.

Hon är ingen nervig häst egentligen upplever jag, så jag börjar nu fundera på om det han ha med smärta/obehag att göra? Är det någon som upplevt något liknande, en häst som blivit extremt tittig av att ont någonstans? Vart hade den ont och var hade ni börjat? Ryggen? Är det röntgen som gäller i sådana fall? Vad kan man räkna med att det går på på ett ungefär?

Brainstorma gärna med mig, för jag känner mig helt uppgiven. Vet verkligen inte hur jag ska gå vidare. Hon besiktigades UA på en gårdsbesiktning i höstas.

Är det någon skillnad när du rider på böjda spår och rakt fram på ridbanan? Ute rider man ju mest rakt fram om du skulle komma fram till att hon reagerar på böjda spår så kan du ju testa att rida på böjt spår ute och se om det blir samma reaktion. Isåfall kan ju det tyda på smärta. Även om du longerat henne i ett hörn och hon inte visar något på böjt spår så kan det ju vara något som visar sig under ryttare som kan ge smärta eller kanske på grund av sadeln för då blir det ju en större och annan belastning.

Även om hon reagerar även när du rider rakt fram på ridbanan så kan det ju vara något som kommer av böjda spår under ryttare.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 214
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 279
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 383
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
605
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp