Extremt torra händer- tips?

Gry

Trådstartare
Det är inte roligt längre :( Knogarna blöder och händerna fnasar sig. Torrt och sprucket. Använder tvål normalt, inget överdrivet, är inte i vatten ofta, vi har diskmaskin tex. Smörjer händerna m vanlig handkräm och ibland helosan men inser att jag behöver tyngre artilleri. Frågan är vilken kräm som är bäst? Har ni ngt tips?
 
Sv: Extremt torra händer- tips?

Mitt standardsvar, men testa att smörja in med något som inte innehåller mineraloljor. Min erfarenhet är att krämer med mineraloljor lägger sig ovanpå och inte hjälper (däremot kan de skydda bra), medan en kräm med mycket oljor och mindre av andra kemiska/syntetiska ämnen går ner i huden och verkar på djupet.

Och smörj "hela tiden" inledningsvis. Smörj efter varje handtvätt (men se till att få torrt från vatten först!), när du vaknar, innan du lägger dig, när du väntar på grönt ljus o.s.v.
 
Sv: Extremt torra händer- tips?

Kanske testa dig för psoriasis?
Gå till en hudläkare är mitt råd.
 
Sv: Extremt torra händer- tips?

det absolut bästa jag haft att smörja på torr hud är den här, som jag köpt på apoteket
IMAG0267_zpse587518a.jpg
 
Sv: Extremt torra händer- tips?

Det är inte roligt längre :( Knogarna blöder och händerna fnasar sig. Torrt och sprucket. Använder tvål normalt, inget överdrivet, är inte i vatten ofta, vi har diskmaskin tex. Smörjer händerna m vanlig handkräm och ibland helosan men inser att jag behöver tyngre artilleri. Frågan är vilken kräm som är bäst? Har ni ngt tips?

Har du provar A creme som finns på apoteket ? Det använder jag och det är en riktigt bra salva som funkar till "allt"
 
Sv: Extremt torra händer- tips?

Denna är riktigt riktigt bra!

handnailcream0_250x250.jpg


Länk till produktsida:
http://eleven.se/inecto-pure-coconut-intensely-moisturising-hand-nail-cream-15536.html

Den återfuktar ordentligt och sjunker in i huden på en gång. Jag har vääldigt torra händer och den hjälper mig iallafall. Doftar väldigt gott också, svagt av kokos. prisvärd!

Min personliga åsikt om locobase repair är att den mest ligger utanpå och kladdar av sig på allt den kommer i närheten av. Min hud blir även lite röd och irriterad av den. Men det är ju så olika, man får pröva sig fram!

A-creme har jag använt mycket innan och den är jättemild och bra, jag hade den tex till mitt ansikte när det var som mest känsligt, men till händerna tycker inte jag att den är optimal. Även den ligger kvar lite för länge utanpå huden för att passa som handkräm i mitt tycke, om än inte lika kladdig som locobase repair. En handkräm tycker jag bara ska säga sluurp och sen vara inne i huden så att man kan använda händerna direkt efteråt och inte måste vänta på att de ska torka. Clarins hand and nail treatment är också en bra handkräm, men jag rekommenderar ändå den ovan före clarins eftersom priset är en bråkdel och produkten är minst lika bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Extremt torra händer- tips?

img_8463_52935443.jpg

(googlad bild)

Det där är min räddare i nöden. Den äter upp fnasigheter, går snabbt in i huden utan att kännas fet eller kladdig och lämnar ett fantastiskt resultat. Receptbelagd, men har aldrig varit några problem att få recept på för min del (har till och med kunnat ringa och fråga efter recept utan att läkaren ifråga träffat mig). Dock ska man vara noggrann med att säga att det inte är varianten med kortison man vill ha, utan den med mjölksyra, annars blir det gärna fel och så får man en uttorkande salva istället... (kortisonsalvan heter för övrigt Locoid, så jag förstår inte riktigt hur dom lyckas blanda ihop dom gång på gång)
Har atopiskt eksem (utlöses av bl.a. diskmedel och tvål på mig) och den där är den enda mjukgörande jag tål av de jag hunnit testa hittills, alla andra jag testat får jag värre reaktioner av. Så den är helt klart värd att prova! Tuben på bilden kostar under hundralappen och har räckt i över två år för mig, den är verkligen dryg!
 
Senast ändrad:
Sv: Extremt torra händer- tips?

Det mina händer reagerar bäst på (dvs blir mjuka) av de kommersiella krämerna är Caudalie och Decleor. Bliss fungerar också men då ska man stå ut med parfymen (blodorange&white pepper är ok, de andra too much).
 
Sv: Extremt torra händer- tips?

Kan inte hjälpa till med vad för kräm du ska använda jag försöker lokalisera produkter som funkar på min hud under vintern själv. Men tänkte mest på om du kanske behöver byta ut den tvålen du använder till att tvätta händerna med? Så att du inte använder en som torkar ut.
 
Sv: Extremt torra händer- tips?

<snip>
Och smörj "hela tiden" inledningsvis. Smörj efter varje handtvätt (men se till att få torrt från vatten först!), när du vaknar, innan du lägger dig, när du väntar på grönt ljus o.s.v.

Jag trodde att det bara var jag som gjorde det.:p
 
Sv: Extremt torra händer- tips?

Jag använder Herbamedicus Hand & nagel creme med aloe vera. Finns på ö&b för 15 kr och är oslagbar. Går in i huden genast och kladdar inte. Är jag noga och smörjer in mig varje dag så får jag inga torrsprickor alls något som jag har flertalet av hela vintern och våren om jag använder andra smörjor. Jag har en tub i väskan, en vid datorn, en på sängbordet och en på toa. Det är en förutsättning för att jag ska komma ihåg att smörja tillräckligt ofta när händerna är som värst och då fungerar det inte att en tub kostar hur mycket som helst. När händerna väl har lugnat sig så räcker det att smörja en gång om dagen för den gör huden så bra att det blir ett långvarigt skydd.
 
Sv: Extremt torra händer- tips?

Jag har en helt otippad kräm. Det är en röd och vit två från apoteket.

På jobbet kan jag smörja hela dagarna med något som snabbt går in i huden utan att det hjälper ett dugg. Men denna är kladdigare. I princip kapslar in huden, och det gör den förmodligen också för det känns inte okej.

Men vips har händerna och nagelbanden läkt ihop. Jag kan ha så torra händer så att knogarna spricker. Den fungerar lika på min son.

Vi får alltid torra händer när det är kallt ute och vi slarvar det minsta med vantar. Det är nog skillnad på varför man får torra händer??
 
Sv: Extremt torra händer- tips?

Helosan, helosan och ännu mera helosan. Efter 4 månader med näst intill daglig handtvätt 2 gånger om dan av mjölkorgan, pressvatten, gödsel mm. på händerna så är dom fortfarande som nya. Jag smörjer med Helosan efter varje mjölkpass. Finns i 5-kilosdunk med en liten smart pump att klämma på. :)
 
Sv: Extremt torra händer- tips?

Köp vita bomullshandskar på apoteket. Lägg på MYCKET generöst med Helosan . På med handskarna och sov gott. Upprepa tills händerna hämtat sig. :)
 
Sv: Extremt torra händer- tips?

img_8463_52935443.jpg

(googlad bild)

! Tuben på bilden kostar under hundralappen och har räckt i över två år för mig, den är verkligen dryg!

Den klart bästa krämen, håller med. Lite otrevlig i början i och med att den svider och man blir röd, men effektiv är den!!!
 
Sv: Extremt torra händer- tips?

Miniderm!

Använder jag på sonen som är torrflagnad från topp till tå.

Apoteket har en egen variant av den som är billigare, har för mig att den bara heter Apotekets mjukgörande salva eller något liknande. Precis samma innehåll som Miniderm i alla fall.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu är de här igen, så torra och fnasiga händer att det svider och pulserar när man smörjer in dem. Jag försöker alltid ha vantar eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 380
Kropp & Själ Jag har nu under ett års tid haft problem med snustorra och helvetiskt kliande områden på händerna. Det började på pek- och långfingret...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 352
Senast: Madicken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp