Få att stå mer still i transporten?

Kirre

Trådstartare
Jag blir snart tokig på detta trampandet, hoppandet och sparkandet. :crazy:

Jag har en femåring, egen uppfödning, som åkt regelbundet transport sen liten, mer frekvent, självklart, med stigande ålder och nu är det ungefär en gång i veckan på sommartid, något mindre vintertid men iaf 2-3 ggr/mån. Hon har aldrig krånglat med lastningen mer än någon enstaka gång som åring, (då pratar vi tio min stå still-trots tills hon gick rakt in och stod snällt) nu skickar jag i princip in henne.

Hon står snällt still när bilen är parkerad i väntan på träning tex eller vid tävling, kan vara lite orolig på nya platser men finner sig snart.
Äter i transporten utan bekymmer, både vid stillastående och under färd. Kissar mer än gärna i transporten. Backar lugnt och sansat ut när jag gett klartecken.

Så det finns alltså inget med och kring själva transporten som sådan och att befinna sig i den som stör henne men....

Under körning, hon trampar ett halvt maraton, småreser sig och det blir ju rätt bra dunsar, sparkar bakåt mot rampen så mattan är helt trasig och ytskicket utanpå trät har spruckit osv.

Jag har alltid kört väldigt försiktigt för att ge trevliga upplevelser och med tanke på enkelheten att trampa in i transporten så kan hon ju inte ogilla min körning direkt. Snart är jag dock benägen att börja köra för:devil: dåligt med skarpa svängar, tvära inbromsningar mm för att se om hon uppskattar att stå med balans på alla fyra mer. :devil: Men jag vågar ännu inte ta de eventuella konsekvenser med transporträdsla som följd när hon nu är så enkel i allt annat.

Jag är dock rädd om transporten och om bilen, det är ju rena bergochdalbanan att köra. :crazy: Så jag skulle ju gärna se en lösning på det hela.
Jag har funderat på att köra med bomull och huva men hon avskyr verkligen bomull i öronen (har det vid ridning ibland och det är ingen rolig dust att ta att få i den).

Har en boggie, hon åker brett, hon föredrar överluckan nerfälld.

Så, tips? :laugh:
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

Rent spontant tänker jag nån form av sysselsättning.. Sätt på en dvd:D
Nej men lite hö? Har du säkert redan provat..
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

:D Dvd med favoritmusiken kanske får henne att dansa ännu mer. :crazy: :angel:

Äter gör hon ja. :)
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

Jag skulle först och främst se över körningen, faktiskt.
Min förra häst höll på så när pappa körde, men när jag körde stod hon som ett ljus. Då kör inte han dåligt på något sätt, men jag kör helt enkelt mkt mjukare.
Det krävs inte mkt "felkörning" för att få en känslig häst att hoppa runt faktiskt, det räcker att man tex gasar på fel ställe i kurvorna.
Om hästen protesterar när man kör kanske man helt enkelt måste erkänna för sig själv att man kan behöva förbättra sin körning..


En annan sak kan ju vara att kolla upp bullrigheten i transporten om man nu misstänker att den låter för mkt. Var ju en transport med i ponnyakuten (hästen fick panik vid körning) som hade en stor glipa mellan lämmen och transporten. Inte konstigt att hästen får panik då liksom.
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

En annan sak kan ju vara att kolla upp bullrigheten i transporten om man nu misstänker att den låter för mkt. Var ju en transport med i ponnyakuten (hästen fick panik vid körning) som hade en stor glipa mellan lämmen och transporten. Inte konstigt att hästen får panik då liksom.

Detta tror jag på, och att kolla upp ventilationen så att det inte blir för varmt i transporten nu när värmen kommit och att hästen har bra med luft.
Varit m om en del hästar som fått panik pga dåligt med syre i transporten
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

Iom att de flesta hästarna i såna fall gör det rakt motsatta- lever om när man stannar är jag nog benägen att hålla med vita...

Ngt stör den. Det kan vara att man sitter o smårattar eller....

gör den lika på långfärd på E4?
Provåk själv.
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

Svarar alla.

Ang ventilation så går det inte att göra mer och det är samma även när det är -20 ute. Jag upplever att hon står bättre utan transportskydd, troligen pga värmen som blir med, så hon åker utan. Vilket känns sådär med tanke på hur hon håller på.

Min körning, visst, (och jag är självkritisk!) men även om jag kryper fram, svänger superlugnt, bromsar lååångt innan svängar osvosv är det samma. Min andra märker jag ju skillnad direkt på om det gått för fort i en rondell men denna spelar ingen roll om jag så kryper i knapp styrfart. Samma på långkörning på E4. Jag får kommentarer om hur försiktigt jag kör, hamnar alltid efter om vi kör flera så jag tror inte det är det. Ska köra idag igen så jag kan ju testa att köra ännu långsammare och försiktigare, med medtrafikanternas arga blickar i nacken. ;) Jag kan ju tycka att hon borde börja protestera vid lastning om det nu var så illa. De få gånger någon annan kört har det varit samma.

Ljud har jag som sagt misstanke om men som jag beskrev är bomull i öronen en halvtrevlig lösning då frågan är om hon inte avskyr det mer.
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

Klipp bort de värsta stråna i öronen och tryck ner bomull i öronen lagom stora så hon inte kan ruska ur dom.

Min häst har också fått dille på att ruska runt transporten när man kör. Han är verkligen världens snällaste att ha å göra med egentligen när det gäller transport å körning. Men av ågon anledning har han börjat steppa. Han har tillgång till hö och bra ventilation (går liksom inte å göra mer), jag tror dock att det har å göra med att han har åkt mkt med sina hagkompisar nu. En del av våra vägar häromkring har dessutom blivit fruktansvärt dåliga och våran transport verkar vara väldigt känslig för att bli "guppig" i guppen .. trots att man kör otroligt långsamt och försiktigt.
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

Min store slutade leva rövare när jag slängde ut mellanväggen. Det är många, många år sedan han var i livet, men det började med att han bökade i släpet, sedan blev det problem med lastning och därefter blev det P R O B L E M vid lastning. Slängde ut mellanväggen och köpte helbom varpå hästen blev självlastande och aldrig rörde så mycket som en fena annat än vid sällsynta omtrampningar.

En annan kamel behövde dövas vid transport, men hade fortfarande tendenser att springa 400 meter när vi körde. Det blev bättre med tussar, men aldrig helt bra.
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

Hon avskyr som sagt bomull i öronen. Det är en mindre trevlig kamp att få dit den så jag försöker att ha det så lite som möjligt. Men kan som sagt absolut testa för att se om det iaf kan vara det.

Lovisa; Du köpte din som vuxen? Hur lång tid pratar vi om att processen från lättlastad till det att det blev stora problem? Har funderat på om hon vill åka ännu bredare dvs utan mellanvägg helt. Har idag delade bommar fram så får bli ny transport eller rekonstruktion av fästena för att få dit en hel bom.

Har oxå fått tips om att hon tom skulle vilja åka smalare.

Min har alltså alltid hållt på såhär, det har inte kommit med tiden eller med byte av transport eller dylikt.
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

Jag köpte min som femåring. Han hade inte rest så mycket att han utvecklat ovanor i samband med åkandet (när jag köpte honom). Det tog något år innan det blev svårlastat, men sedan kom de stora problemen jättesnabbt.

Har ALDRIG träffat en häst som åker bättre smalare. Däremot har jag träffat hästar som blivit så paralyserade av skräck och överlevnadsinstinkt så från att ha protesterat vågar de inte ens röra sig när de får stå smalare. Vilket jag ser som ren hästtortyr, men människorna är ju glada för det slutar bumpa från transporten. Det är f ö samma människor som hävdar att hästen vill åka fort, för då slutar de trampa. Ja, för då vill de bara försöka överleva. Ibland vill jag bara kräkas på folk.

I mitt fall hade det INTE räckt med snedställd mellanvägg, han ville (som många andra) stå så diagonalt som möjligt (utan att röra vägg eller mellanvägg) vilket inte funkar med mellanväggen i. För deras balans skull förstår jag att de vill stå på det sättet, så numera tolkar jag alltid bumpande som i första hand balansproblem och det verkar vara en bra tolkning i de allra flesta fall.
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

Min häst vägrar att gå in om det finns en mellanvägg. Hon vill åka helt brett och stå med frambenen på vänsersidan, bakbenen till höger och spana ut på trafiken genom det vänstra fönstret. Örontussar är ett måste, eller var tidigare och jag tänker inte prova utan trots att hon hatar dom.
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

Ok. Tänkte bara vad jag ev har att vänta men har ju kört och betett sig likadant bra mycket längre och ännu inga tendenser till att tveka till att gå in.

Tror inte heller på smalare. Ska se om jag känner någon med boggiesläp med hel bom fram så jag kan testa. Vet ju att de gärna vill stå så snett som möjligt.

Min andra var ju jobbig att lasta och orolig under körning men med henne räckte det med snedställd mellanvägg så blev hon självlastande och stillastående på ett par körningar.
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

Min första storhäst (6 år) jag hade va ett rent H*lvete att både lasta och köra. Tills vi tog bort mellanväggen så hon kunde stå lite snett, efter det va hon en ängel.

Min andra storhäst (12 år) lastade jag själv, gick raka vägen in men hade rodeouppvisning under körning. Hade kamera i transporten så vi kunde se allt. Provade åka utan mellanvägg vilket inte fungerade, lastade honom till slut på höger sida och efter det stod han still (oftast).

Du får prova dig fram! Nu vet jag inte vad du har för transport men att den är tyst och har bra ventilation anser jag vara väldigt viktigt. Hoppas det löser sig för dig :)
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

Lite långsökt,men har du kollat så hon är fräsch? Vet en häst som levde rövare under färd,var något fel på den,minns inte helt 100,men om det var lösa benbitar som gjorde ont när hästen försökte hålla balansen i släpet...

Det är enda gången jag hört om nån häst som lever rövare under färd,annars brukar det ju vara tvärt om,att dom bökar runt när man står still.

Jag skulle nog även testa att börja om lite. Dvs lasta,kör ett varv runt gården,lasta ur,och öka på streckan hela tiden. När brukar hon börja trampa? Är det på ebn gång du börjar rulla? För det bästa vore ju om du kunde lasta i,köra,och lasta ur INNAN hon börjar böka runt.

Hur får hon höet? Min gamla häst vart skitförbannad när hon fick hönät,för då fick hon inte fram så mycket hö hon ville,och hon ruskade och slog med nätet,där hade ett hösegel fungerat mycket bättre,för nätet gjorde henne bara stressad.

Har du kamera i transporten? Om inte,skaffa det och se vad som händer när hon börjar "bråka".
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

Jag håller med att en ofräsch häst självklart får svårt att balansera sig och ofta kan leva om mer i transporten. Det kan vara en tanke, men behöver inte vara det.

Sedan tycker jag att det är det sämsta man kan göra, köra korta sträckor för att sedan lasta ur. Det ger ju helt fel signaler. Det jag vill säga hästen är att det inte är farligt, slappna av, hitta balansen. Att starta/stoppa är då det sämsta som finns. Med unghästar kör jag gärna långt, riktigt långt. Så de hinner vänja sig, slappna av, balansera och inse att det inte är farligt.

Att servera hö under färd är att be om transportsjuka, det tycker jag absolut inte man ska göra.
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

Hon börjar med en gång och hon har gjort det sen hon åkte själv första gången vid åtta mån ålder. Kollad hos vet med kiroutb senast i mars.

Körsträckorna har varit allt från 15min till 4 tim men det jag kör regelbundet är en timme och är då blandat kurvigare vägar med jämn landsväg som rullar på i 70-80 km/h.
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

Har du lastat henne på båda sidor? Jag har en häst som står helt stilla på vänstersida men " galopperar" på högersida =)
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

*KL*

Jag har träffat en häst som åker bättre smalare faktiskt ;) Fast det är min egen och han har balansproblem.
Men annars så prova köra helt utan mellanvägg är vad jag skulle prova.

Men, när jag hade samma problem med Kirre, så jag lyckades dessvärre inte lösa det. Var nästan samma 'historia'. Egen uppfödning, plättlätt lasta, helt lugn i släpet och kunde stå på släpet när man parkerat utan problem, åt glatt i släpet etc. Det enda hon inte gjorde var kissade i släpet. Och tussa öronen hjälpte inte på henne. Hon började när hon var 2 år ungefär, innan dess åkte hon iofs inte så många ggr men då åkte hon fint.

Men hon levde rövare under färd, inklusive vid stillastående vid rödljus, bilköer. Spelade ingen roll om man åkte kort eller långt, smalt, mittemellan eller brett, om det var motorväg, slingerväg eller stad. Ingen skillnad på olika transporter. Ingen skillnad med lilla luckan öppen eller stängd, takfönster eller inte. Levde om så hela ekipaget gungade, mer än en gång trodde jag att hon gått omkull eller gått över bommen, men när jag stannade och kollade stod hon där och såg skenhelig ut och tyckte "hej, jag har det bra, ville du nåt"..

Det enda jag inte provade med henne var kompis i släpet.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nu behöver jag verkligen hjälp. Har ett sto på 14år som åkt hästtransport regelbundet sen hon var fem. Problemet är att hon brötar...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 660
Hästhantering Har en nybliven 6-åring som fram tills 4 års ålder var både lätt att lasta och köra. Som 3-åring fick hon en större sårskada och fick...
2
Svar
27
· Visningar
3 996
Senast: Rugge
·
Foder & Strö Jag vet inte om det här är rätt forum för frågan, men hoppas det... Min häst och jag ska snart ut och åka. Egentligen inte så...
Svar
12
· Visningar
1 078
Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 456
Senast: BobberiBoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp