Få bild från dator till tv via HDMI

TheRedLightning

Trådstartare
Suttit här och felsökt och felsökt på varför det inte blir någon bild. Dubbelkollat i datorn om jag måste ändra så att bilden dupliceras eller liknande, men hittar ingenting. Även dubbelkollat så kablarna sitter rätt.

Jag har ett ASUSTek Computer INC. Z87-A som har en HDMI port, börjar fundera på om den HDMI porten ej fungerar för att jag har ett annat grafikkort (som enbart har DVI portar).
Funderar på om jag måste in i BIOS och kika, även kollat drivrutiner och uppdateringar.

I värsta fall får jag vänta tills jag skaffat mitt nya grafikkort, som kommer ha hdmi portar, men hade varit rätt najs om jag fick det att fungera nu, så jag kan kolla på mina filmer och spel på stor skärm med hemmabio ljudet.
 
Om du misstänker att kortet med HDMI av en eller annan anledning inte är aktivt, så kan du prova med en DVI-HDMI adapter från det andra kortet. (Signalströmmarna är väsentligen lika, och en sådan adapter kostar typ en hundring på Mediamarkt, NetOnNet, Kjell m fl.)
 
Om du misstänker att kortet med HDMI av en eller annan anledning inte är aktivt, så kan du prova med en DVI-HDMI adapter från det andra kortet. (Signalströmmarna är väsentligen lika, och en sådan adapter kostar typ en hundring på Mediamarkt, NetOnNet, Kjell m fl.)
Vill ej köpa flera tusen olika adaptrar, kommer ändå behöva köpa VGA till HDMI sen när jag skaffar det andra grafikkortet, vill ej ha ytterligare en adapter.

Nu försvann ljudet från datorn också när jag kopplade ur hdmi-kabeln, så något är det....
 
När det händer (ofta, jag är ju ofta teknikhjälp på föreläsningar) brukar jag göra följande:

Testa med en annan hdmi kabel.

Starta om allt. Ordentligt. Stäng av tv och dator, dra ur strömkablar och hdmi. Sen in med strömkablar, sen hdmi, sist starta enheterna.

Kolla om den står på Duplicate i skärminställningarna.

Uppdatera drivrutiner. Om de är uppdatera, installera om drivrutinerna.
 
När det händer (ofta, jag är ju ofta teknikhjälp på föreläsningar) brukar jag göra följande:

Testa med en annan hdmi kabel.

Starta om allt. Ordentligt. Stäng av tv och dator, dra ur strömkablar och hdmi. Sen in med strömkablar, sen hdmi, sist starta enheterna.

Kolla om den står på Duplicate i skärminställningarna.

Uppdatera drivrutiner. Om de är uppdatera, installera om drivrutinerna.
Har ingen annan hdmi kabel som räcker, köpte den här kabeln ny idag på elgiganten. Får inte ens upp hdmi som något alternativ bland bildinställningarna, får endast upp de skärmar jag redan har inkopplade.
 
Har ingen annan hdmi kabel som räcker, köpte den här kabeln ny idag på elgiganten. Får inte ens upp hdmi som något alternativ bland bildinställningarna, får endast upp de skärmar jag redan har inkopplade.
Aha det hade jag missat.
Står det "den har enheten fungerar korrekt" om du går in på enhetshanteraren och kikar på grafikkortet alltså?
Vad händer om du testar att installera om grafikkortet med hdmi? Fast det kanske du har kollat
 
Aha det hade jag missat.
Står det "den har enheten fungerar korrekt" om du går in på enhetshanteraren och kikar på grafikkortet alltså?
Vad händer om du testar att installera om grafikkortet med hdmi? Fast det kanske du har kollat
Nix, kommer inte upp något. Nuvarande HDMI uttag sitter på moderkortet, grafikkortet har bara DVI uttag.
Blev så tji på det att jag gav upp och inväntar nästa löning för att se om jag får några pengar över att köpa det nya grafikkortet för. 😅 🙈
 
Nix, kommer inte upp något. Nuvarande HDMI uttag sitter på moderkortet, grafikkortet har bara DVI uttag.
Blev så tji på det att jag gav upp och inväntar nästa löning för att se om jag får några pengar över att köpa det nya grafikkortet för. 😅 🙈
Där har du nog svaret kanske :) Generellt finns inte stöd för "dual output" (alltså jag skulle behöva gå på svenskakurs i dataspråk 🙈) på moderkort. Alternativt finns men då måste man som du skrev innan in i bios och greja. Vilket jag inte är särskilt bra på 😅
 
Där har du nog svaret kanske :) Generellt finns inte stöd för "dual output" (alltså jag skulle behöva gå på svenskakurs i dataspråk 🙈) på moderkort. Alternativt finns men då måste man som du skrev innan in i bios och greja. Vilket jag inte är särskilt bra på 😅
Var inne å kikade i BIOS innan men hittade ingenting om grafiken, känns som det är lättare att köpa nytt grafikkort, som ser ut så här istället:
5407144_1.jpg
😅
 
Ska du spela ska du definitivt satsa på ett riktigt bra grafikkort. A och O.
Har haft ett grymt grafikkort, men utvecklingen säger tjoff så krävs det mer, sen har jag klarat mig rätt bra med det jag haft, men börjat inse att det nog inte kommer hålla i längden.
Förvisso kommer inte det nya grafikkortet göra några underverk, då jag egentligen skulle behöva uppdatera både processor och moderkort m.m. för att få ut mest av det, men det kommer senare. :)
 
Har haft ett grymt grafikkort, men utvecklingen säger tjoff så krävs det mer, sen har jag klarat mig rätt bra med det jag haft, men börjat inse att det nog inte kommer hålla i längden.
Förvisso kommer inte det nya grafikkortet göra några underverk, då jag egentligen skulle behöva uppdatera både processor och moderkort m.m. för att få ut mest av det, men det kommer senare. :)

amd eller intel?
 
Själv gick jag från... Jag skojar inte - någon form av AMD som inte ens kunde köra Torchlight ll utan att bakgrunden och saker försvann och höll på, på en "gaming laptop" som knappt körde något spel bra. Knappt ens Skyrim - vilken dator kan inte köra Skyrim liksom.:cautious:
Till en riktig stationär gaming dator med Intel grafikkort. Kommer nog aldrig ha något annat än intel, den har inte knusslat en enda gång och är konstant stabil. Bra uppdateringar som är enkla och snabba dessutom.
Nu börjar den bli lite gammal och jag behöver köpa ett nytt grafikkort - men jag vågar inte öppna min dator, har aldrig mixtrat med datorer. :nailbiting:Måste dock ta mig samman, för jag vill spela massa nya spel på Ultra :o
 
Har du kollat inställningarna i tv:n? (Har du säkert).
I min tv måste jag gå in i ”källa” och välja hdmi-port. Har iofs aldrig kopplat den till dator, bara till blurayspelare och digitalbox.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Moderkort: ASUS Z87-A Z87 S-1150 ATX Processor: Intel Core i7 4770K / 3.5 GHz processor RAM: 16 GB DDR3 Nätagg: Thermaltake Smart M850W...
Svar
3
· Visningar
703

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp