Få bort alsikeklöver

Blyger

Trådstartare
Vi ska etablera ny vall hemma och tyvärr finns alsikeklöver på åkern.
Någon som har lyckats få bort den på ett bra sätt?
 
Om det är stora mängder har jag nog inget tips. Det vi har i hagarna har jag repat av eller allra helst försökt dra upp med rötterna innan de fröar.det har minskat mängden.
Ättika vissnar de ju av, men jag vet inte om fröerna blir oskadliggjorda...

Gräva upp med rötter och bränna eller slänga i sopsäck på tippen tode väl vara effektivast men tidsödande.
 
Om det är stora mängder har jag nog inget tips. Det vi har i hagarna har jag repat av eller allra helst försökt dra upp med rötterna innan de fröar.det har minskat mängden.
Ättika vissnar de ju av, men jag vet inte om fröerna blir oskadliggjorda...

Gräva upp med rötter och bränna eller slänga i sopsäck på tippen tode väl vara effektivast men tidsödande.

Det är mer än så tyvärr.

Harva hjälper för stunden men på lång sikt har jag tyvärr inget som hjälper. :down:

Hoppas kunna rädda en hage till vinterhage genom att putsa hårt innan hästarna släpps dit, men vet inte om jag är ute på hal is.

Resten kanske får bli round up på :(
För att bara spruta och sen inte plöja och så om blir väl inte bra?
 
Om du kan tänka dig att spruta med glyfosat (round-upp), så låt spruta under eftersommaren (innan växtsäsongen är slut), och be den som sprutar att "spruta ända ut" till diket (man får inte spruta "i" diket).
Se till att få åkern höstplöjd, och låt så anlägga en ny vall med en lämplig vallblandning för de djur (hästar?) som ska beta eller äta av hö/höensilage/ensilage från vallen under kommande vår.

I princip så försvinner då Alsikeklövern helt, även om det kan finnas lite alsikeklöver kvar i diket t.ex., som på sikt kan vandra in i vallen.

Se också till att marken är ordentligt dränerad. Alsikeklöver trivs på fuktighetshållande jord, så är dikningen gammal och dålig, så ökar risken för återinvandring.

Jag tänker inte gå igenom exakt alla momenten vid anläggning av en ny vall, eftersom jag antar att det mesta av arbetet kommer att lejas bort?

Vill du ha en komplett arbetsbeskrivning, så kan du få det.

Alsikeklöver är plättlätt att bli av om man kan tänka sig att lägga om vallen, det finns värre, och dessutom giftigare ogräs, som är betydligt svårare att bli av med.

Vill du inte spruta ihjäl den gamla vallen, så rekommendera jag svartträda under försommaren, och sen sådd av ny vall i slutet av juli/början av augusti. En blandvall bör inte sås senare än ca 10-15 augusti i Sverige söder om Dalälven, medan en gräsvall kan sås så sent som i början av september.

Alternativt kan man höst eller vårså någon spannmålsgröda som är duktig på att konkurrera mot ogräs som skördas tidigt, och sedan plöja och så in vallen i månadskiftet juli/augusti. T.ex. hybriråg som skördas vid axgång och som används till foder för kor.

Svartträda, för den som inte vet det, är när man låter jorden ligga "bar" (osådd), och man genom regelbunden harvning bekämpar det ogräs/de växter som kommer upp.
De flesta fröogräsen försvinner detta sätt. Även klöver.
I vissa fall kan man ha svartträda längre än en växtsäsong, för att få till en bra ogräsbekämpning.

Nackdelen med svartträda, är att koldioxid och eventuellt lustgas frigörs, vilket inte är så klimatvänligt, men användning av glyfosat har ju också nackdelar.

Ogräs med djupt liggande och välförgrenat rotsystem, är svårt att komma åt alls, eftersom flera sådana ogräs knappt påverkas vare sig av sprutning eller ens plöjning.
Generellt så får man om det är sådana rotogräs man har problem med, satsa på regelbunden putsning av vallen, kombinerat med att optimera förhållandena för de önskade växterna. Alltså hjälpa till med dränering, kalkning, gödsling etc. som behövs.
 
Det är mer än så tyvärr.



Hoppas kunna rädda en hage till vinterhage genom att putsa hårt innan hästarna släpps dit, men vet inte om jag är ute på hal is.

Resten kanske får bli round up på :(
För att bara spruta och sen inte plöja och så om blir väl inte bra?
Har du sprutat, så måste du också plöja, harva, plocka sten och så en ny vall, helst med skyddsgröda.

Sprutar du "bara", så kommer du istället för en vettig vall, få en ansamling av de mest snabbinvandrande ogräsen.
 
@skogaliten ja det är det som är tanken nu, spruta och sen höstså vall. Vi hade oavsett klövern tänkt anlägga ny vall på större delen av arealen. Förra året var det spannmål och inga klöverproblem, det kom nu med trädan.

Skönt att höra att det inte är helt omöjligt i alla fall.

Dräneringen har jag tidigare uppfattar som god, trots den väldigt blöta hösten. Får väl se om jag måste omvärdera det också sen.
 
Läste i någon fil om giftiga växter att alsike inte trivs på välgödslad mark och att den minskar/försvinner om man gödslar.
 
@Blyger jag tror alsickeklöver är väldigt känslig för att slås och betas, dvs manuell bearbetning. Det har jag sett här också. Alsickeklöver överlever inte på en äng utan måste sås om. Dvs slår du klövern och låter det ligga ett tag och sen släpper på hästarna senare i höst och används hage under vintern så försvinner den. Timotej överlever ju på en traditionell äng som slås på hösten runt de gamla torpen men det gör inte alsickeklöver och heller inte rajgräs. Rajgräs ärockså en sådan där höväxt som brukar finnas i blandningar till kor som inte överlever själv i Sverige utan måste sås om.

Du måste kolla mer men lägg inte ut gift i onödan.

Jag tycker du ska fråga din närmaste större lantbrukare eller det kanske kommer fler svar här.
 
Senast ändrad:
@Blyger jag tror alsickeklöver är väldigt känslig för att slås och betas, dvs manuell bearbetning. Det har jag sett här också. Alsickeklöver överlever inte på en äng utan måste sås om. Dvs slår du klövern och låter det ligga ett tag och sen släpper på hästarna senare i höst och används hage under vintern så försvinner den. Timotej överlever ju på en traditionell äng som slås på hösten runt de gamla torpen men det gör inte alsickeklöver och heller inte rajgräs. Rajgräs ärockså en sådan där höväxt som brukar finnas i blandningar till kor som inte överlever själv i Sverige utan måste sås om.

Du måste kolla mer men lägg inte ut gift i onödan.

Jag tycker du ska fråga din närmaste större lantbrukare eller det kanske kommer fler svar här.
Engelsk rajgräs (italienskt rajgräs samt rajgräshybrider) överlever mycket väl i vallen som slås eller betas. Dessa rajgräs är ett vanligt inslag i vallblandningar, och i en hel del gräsmatteblandningar och sportplansblandningar, eller golfbaneblandningar.

I vallarna så används rajgräsen för att få upp energihalten, mycket önskvärt till både får och nöt, inte fullt så önskvärt till häst.
På sportplaner eller golfbanor, så används dessa fleråriga rajgräs, eftersom de är mycket slittåliga, tål att klippas mycket och ofta, och fyller ut snabbt när andra gräs får lyckor

Det finns dock ett rajgräs, Westervoldiskt rajgräs, som inte är härdigt i Sverige, och som främst används som "skyddsgröda" vid nyanläggning av betes- och slåttervallar. Det växer mycket snabbt, och skyddar på så sätt de andra vallväxterna när de är små och känsliga. Användning av detta gräs möjliggör också att man kan ta en sen skörd redan första vallåret.
Westervoldigt rajgräs är dock mycket känsligt för minusgrader, och redan efter ett par-tre dygn med 5 minusgrader eller mer, så dör det ut helt.

Var det kanske westervoldiskt rajgräs du tänkte på, när du menar att rajgräs skulle "dö ut"?

Annars så är vissa typer av timotej känsliga för att bli betade för hårt och för ofta, medan det finns andra sorter, som är bättre på att överleva i en betesvall.

Hur som helst, så kommer Alsikeklövern att komma tillbaka efter klippning/putsning, det är ett vanligt vallfrö, som oftast används på fuktighetshållande lerjordar, där det är svårt att få vanlig rödklöver att trivas. Nöt tål Alsikeklöver, så "övertar" man en vall på lerjord, efter en nötbonde, så är det vanligt att där finns Alsikeklöver insått.
 
Tack @skogaliten.

Vårt alsickeklöver som grannen hade i vallen bredvid i flera år och den spred mycket sig är guskelov i princip borta med bete och gräsklippning, ratorna. Den är heller inte kvar i den gamla slåttervallen bredvid utom i några enstaka. @Blyger prata med en lokal bonde som är granne som kanske kan hjälpa dig. Hur alsickeklövern utvecklat sig här kan säkert också bero på det ökade betestrycket senaste åren pga torkan.

Alltså det är mycket med hö. Det är liksom inte ”bara”.
 
Tack @skogaliten.

Vårt alsickeklöver som grannen hade i vallen bredvid i flera år och den spred mycket sig är guskelov i princip borta med bete och gräsklippning, ratorna. Den är heller inte kvar i den gamla slåttervallen bredvid utom i några enstaka. @Blyger prata med en lokal bonde som är granne som kanske kan hjälpa dig. Hur alsickeklövern utvecklat sig här kan säkert också bero på det ökade betestrycket senaste åren pga torkan.

Alltså det är mycket med hö. Det är liksom inte ”bara”.

Det ska Jag absolut göra. Är inte helt bortkollrad när det gäller vall och produktion själv, men just utrota alsikeklöver har jag ingen erfarenhet av :)
 
Nån som vet om man kan spruta bort alsikeklöver för hand om det bara är "spridda skurar" i hagen?

Är det bara riktig glyfosfat som gäller i så fall? köpte den nya sorten som finns för privat bruk nu och testade på lite maskrosor på gårdsplanen förra året och den var värdelös kan jag konstatera.
 
Nån som vet om man kan spruta bort alsikeklöver för hand om det bara är "spridda skurar" i hagen?

Är det bara riktig glyfosfat som gäller i så fall? köpte den nya sorten som finns för privat bruk nu och testade på lite maskrosor på gårdsplanen förra året och den var värdelös kan jag konstatera.
Den blir brun av tillräckligt mycket ättika vilket väl förhindrar fröspridning vidare det året i alla fall, men helt försvinner den ju inte av det. Ja det nya roundup är värdelöst...
 
Den blir brun av tillräckligt mycket ättika vilket väl förhindrar fröspridning vidare det året i alla fall, men helt försvinner den ju inte av det. Ja det nya roundup är värdelöst...

Ok. Bra att veta. Har pratat med grannbonden eftersom det visade sig vara mer spritt än jag trodde och han kommer att spruta hela hagen med riktigt gift som tar bla klöver, skräppor mm (tvåhjärtbladiga växter). Har inte så mkt mark så om jag ska jag plöja upp och så om måste jag göra halva arealen åt gången och då har jag ju fortf. alsikeklöver på den andra halvan och den behöver jag ju använda under i alla fall 2 år medan det nya växer upp. Får prata med en annan granne om att släppa hästarna hos henne under karenstiden. Frågan är hur länge man ska vänta med att släppa i besprutat hage, vill gärna ta i med råge...
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 361
Senast: emma-vsm
·
Hundhälsa Bomullstussen äter dåligt och är för tunn och jag skulle vilja hitta ett energitätare torrfoder för små hundar (hon vägrar dessutom äta...
2
Svar
26
· Visningar
1 343
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
268
Senast: attheedge
·
Hästvård Jag tänker att vad kan man så i hagen från juni och sen över sommaren. Vi släpper ju på bete och hans hage ska få vila och växa till...
Svar
4
· Visningar
503
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • bandage på katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp