Få bort ammoniaklukt

Sasse

Trådstartare
Kan man få bort ammoniaklukt på ett bra sätt, och hur i så fall?

Jag har tvättat ytan det kommer från (sopskåpet) med Ajax och ättika. Verkar bara ha hjälpt tillfälligt. Bäst metod verkar ha varit att spraya hela köket med parfym, men jag antar jag får ont i huvudet av det nu istället 😬

Tips mottages tacksamt.
 
Kan man få bort ammoniaklukt på ett bra sätt, och hur i så fall?

Jag har tvättat ytan det kommer från (sopskåpet) med Ajax och ättika. Verkar bara ha hjälpt tillfälligt. Bäst metod verkar ha varit att spraya hela köket med parfym, men jag antar jag får ont i huvudet av det nu istället 😬

Tips mottages tacksamt.
Vad är det som kommit på ytan? Ren ammoniak eller något annat?
Vad är ytan det är spillt på gjort av? Har ju viss betydelse för vad man vill ha på..

Klorin kanske?
Kalkosan kan jag tänka kan i bästa fall döda den lukten, men då vill det ju till att du vill ha den citronaktiga lukten istället..
 
Ättika fungerade i alla fall när mina katter råkade kissa på väggen där tapeten var lite trasig (för liten låda som nu är utbytt), men jag fick hålla på och torka väggen med ättika flera gånger innan det försvann. Luktade apa i hela huset, jag höll på att bli hysterisk innan det försvann. Ajax och dylika ”fräscha” lukter (ja, jag provade parfymtricket också, fick enbart huvudvärk) hjälpte inte alls, man kände ändå odören av kattkiss under.
 

Liknande trådar

Hemmet Hjälp! Det är päls på mina nytvättade sängkläder! Hur får jag bort den på ett effektivt sätt? Jag har tre katter som gärna uppehåller...
2
Svar
34
· Visningar
1 681
Senast: Bufera
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 035
Senast: BornAgain
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 055
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 668
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp