Få bort blod ur golvspringor?

Ang om det ringer på dörren så är det polisen. När jag försökte spola bort det i badrummet och det blev stopp i avloppet och jag stod i gummistövlar i 2 cm blodfärgad sörja av vatten och blod kände jag att det här plus min sökhistorik på internet skulle se jävligt illa ut 🙈😂 Jag brukar läsa förundersökningar om mord som kuriosa och googlar ofta för att få veta mer. Samt att jag inför saneringen googlat diverse alt på få bort blod, inte hittat svar ang golvspringor och då googlat sanera brottsplats från blod.... 😰
 
Senast ändrad:
Japp. Då sköts blodgelen bara framåt i springan. Men kanske kan skuras bort när det är torrare. (eller om man gjort det direkt och inte försökt 14 h senare)
Då hoppas vi på bakpulver-tricket. Bikarbonat kan eventuellt fungera ännu bättre för den delen. Samma kemi men i bästa fall mer effektivt 😇
För blodfläckar på kläder brukar man visst ta 2 delar bikarbonat till en del vatten. Om det funkar till detta låter jag vara osagt.

Jag fick ju lov att googla lite eftersom jag behövde påminna mig om vad som rent kemiskt gör just bakpulver så bra..
 
Då hoppas vi på bakpulver-tricket. Bikarbonat kan eventuellt fungera ännu bättre för den delen. Samma kemi men i bästa fall mer effektivt 😇
För blodfläckar på kläder brukar man visst ta 2 delar bikarbonat till en del vatten. Om det funkar till detta låter jag vara osagt.

Jag fick ju lov att googla lite eftersom jag behövde påminna mig om vad som rent kemiskt gör just bakpulver så bra..
Fortsätter lite då...
Bakpulver innehåller ju bikarbonat, men också en syra. Så eventuellt är bakpulver bättre om det ev blir en liten reaktion tack vare syran @Alexandra_W. Du får testa dig fram..
 
@Alexandra_W hoppas hon kryar på sig.

Lite löst spånande har inte riktigt koll på vad golvet tål.. men kanske någon som har närmare koll?

Det behöver ju sugas upp
absol, kattsand, blöjinnehåll (babyblöjor?), stallströ kanske?, sånt där "vad heter det nu då?" gele som sväller av vätska att ha till blommor/skott.

Lycka till om du förstod mina tankar? :o
 
Åh, stackare! Vilken tur att de fick in henne. :heart

Det jävliga är att hon åkte ambulans i fredags då blodet sprutade. Igår hände det igen, blodet sprutar. Mamma la tryckförband och ringde 112. Som tyckte hon kunde ta en sjukresetaxi. Hon ringde mig och bara grät, jätterädd. Jag skickade dit en granne till henne som kunde vara där tills jag kom. Körde in henne till akuten. De la om och skickade hem, de ville mäta blodvärde men apparaten var sönder. Jag lämnade av henne vid midnatt. Kl 01 är det dags igen och hon kunde inte ens resa sig utan fick krypa till telefonen och ringa 112. Hämtades med ambulans och tillbaka på akuten. Sen skrev de in henne på avdelning och idag kunde de mäta blodvärdet och beställde raskt blod från blodcentralen. Jag hoppas de tänker lösa problemet innan hon skickas hem med. Jag har beställt ett trygghetslarm åt henne men tar ju iom påsk ett par veckor innan det är på plats och i drift. Och jag bor en timme bort...

Visste jag inte mamman lever hade jag av blodet varit helt säker på att någon har dött i huset. Jävliga mängder blod (en halvliter uppskattar ambulans och läkare det till per gång.) och 5 dl låter lite men kasta ut en halv liter vatten så inser man att det blir en del)
 
Det jävliga är att hon åkte ambulans i fredags. Igår hände det igen, blodet sprutar. Mamma la tryckförband och ringde 112. Som tyckte hon kunde ta en sjukresetaxi. Hon ringde mig och bara grät, jätterädd. Jag skickade dit en granne till henne som kunde vara där tills jag kom. Körde in henne till akuten. De la om och skickade hem, de ville mäta blodvärde men apparaten var sönder. Jag lämnade av henne vid midnatt. Kl 01 är det dags igen och hon kunde inte ens resa sig utan fick krypa till telefonen och ringa 112. Hämtades med ambulans och tillbaka på akuten. Sen skrev de in henne på avdelning och idag kunde de mäta blodvärdet och beställde raskt blod från blodcentralen. Jag hoppas de tänker lösa problemet innan hon skickas hem med. Jag har beställt ett trygghetslarm åt henne men tar ju iom påsk ett par veckor innan det är på plats och i drift. Och jag bor en timme bort...
Men gud, varför får hon dessa blödningar? Att de förvärras av blodförtunnande förstår jag, men varför får hon dem från början?
 
Det jävliga är att hon åkte ambulans i fredags. Igår hände det igen, blodet sprutar. Mamma la tryckförband och ringde 112. Som tyckte hon kunde ta en sjukresetaxi. Hon ringde mig och bara grät, jätterädd. Jag skickade dit en granne till henne som kunde vara där tills jag kom. Körde in henne till akuten. De la om och skickade hem, de ville mäta blodvärde men apparaten var sönder. Jag lämnade av henne vid midnatt. Kl 01 är det dags igen och hon kunde inte ens resa sig utan fick krypa till telefonen och ringa 112. Hämtades med ambulans och tillbaka på akuten. Sen skrev de in henne på avdelning och idag kunde de mäta blodvärdet och beställde raskt blod från blodcentralen. Jag hoppas de tänker lösa problemet innan hon skickas hem med. Jag har beställt ett trygghetslarm åt henne men tar ju iom påsk ett par veckor innan det är på plats och i drift. Och jag bor en timme bort...
Jisses vilken pärs.
Jag hoppas de inte tänker skicka hem henne innan de har kontroll på det ordentligt nu.
De måste ju få stopp på det som blöder en gång för alla..
 
Jisses vilken pärs.
Jag hoppas de inte tänker skicka hem henne innan de har kontroll på det ordentligt nu.
De måste ju få stopp på det som blöder en gång för alla..
+@mandalaki
Det är hennes bensår som en ven tror jag det är går sönder i. Hon har nästan ingen cirkulation alls under knäet på ena benet och ett bensår som inte läker (pga knappt någon cirkulation). Samt ödem osv. Så ett passivt högt tryck. Så brister venhelvetet och blodet står som en stråle ut. Händer spontant och utan anledning (alltså utan slår i eller gör något särskilt.)

De verkar inte riktigt ha så mkt idéer på vad de kan göra. Hon väntar på en ballongvidgning av en artär men det är 1-2 mån framåt :s
 
Har någon något bra tips hur man kan få bort en större mängd blod ur golvspringor? Utan att byta golv eller bryta upp golvet. Är ett trägolv med ganska breda springor. Trossbotten under.

Jag har fått bort det från själva golvet men det är kvar mellan brädorna i springorna. Provade skura men det tryckte mest undan det längre bort i springorna. Försökte så istället torka med en vikt trasa men det är liksom lite för tjockt. Min nödlösning är att låta det torka, försöka peta bort och dammsuga upp. Men vore ju fint slippa ta till nödlösningen.
Så, någon som sitter på nåt bra tips?
Kallt vatten och såpa är det som funkar bäst. Och en rikigt bra skurborste. Byt vatten regelbundet.
Rena trasor för att få upp vätskan.
 
Det låter synnerligen märkligt? Larmet installeras samma dag biståndet är lagt i min kommun.

Inom en vecka i mammas kommun. Beslutet har tagits idag, jag ringde biståndshandläggaren i fm och hon skrev det direkt. Men enligt både hemsidan och handläggaren så inom en vecka. Då är påsk inte inkluderad.

"Du får ditt trygghetslarm installerat inom sju dagar efter beviljat beslut."
 
Senast ändrad:
Inom en vecka i mammas kommun. Beslutet har tagits idag, jag ringde biståndshandläggaren i fm och hon skrev det direkt. Men enligt både hemsidan och handläggaren så inom en vecka. Då är påsk inte inkluderad.
Då bör ju både sjukhus och kommun ta sitt ansvar och se till att hon får stanna på sjukhuset tills dess. En vårdplanering ska ju göras innan hon kan skickas hem och utan larm är det ju helt vanvettigt att hon åker hem.

Hoppas hon snabbt kryar på sig och att hon får hjälp med grundorsaken med.
Glöm inte att ta hand om dig själv i allt detta ❤
 
Inom en vecka i mammas kommun. Beslutet har tagits idag, jag ringde biståndshandläggaren i fm och hon skrev det direkt. Men enligt både hemsidan och handläggaren så inom en vecka. Då är påsk inte inkluderad.
Det är väl olika i olika kommuner kanske, men det där lät trögt! Helger brukar inte vara ett aber liksom, finns behöv av trygghetslarm installeras det så snart bistånd är lagt och brukare är hemma. Men mamma kanske inte är hemma ens?
 
Det är väl olika i olika kommuner kanske, men det där lät trögt! Helger brukar inte vara ett aber liksom, finns behöv av trygghetslarm installeras det så snart bistånd är lagt och brukare är hemma. Men mamma kanske inte är hemma ens?

Just nu är hon inte hemma utan på sjukhuset men gissar att hon kommer hem imorgon eller övermorgon. De har dock satt ut ena blodförtunnande så lite gör väl det.

Sen kanske det går snabbare, det står ju "inom sju dagar". De ringer mig när de ska installera så bara hålla tummarna det går fort. Det enda som ska installeras rent fysiskt är väl dessutom nyckelgömman. Larmet är ju mobilt? (simkort iaf) så det lär väl bara vara att programmera in i systemet och sätta på armen på mamma liksom?
 
Då bör ju både sjukhus och kommun ta sitt ansvar och se till att hon får stanna på sjukhuset tills dess. En vårdplanering ska ju göras innan hon kan skickas hem och utan larm är det ju helt vanvettigt att hon åker hem.

Hoppas hon snabbt kryar på sig och att hon får hjälp med grundorsaken med.
Glöm inte att ta hand om dig själv i allt detta ❤

Man kan tycka det ja. Jag tryckte inatt på att hon bor själv på landet och jag en h bort. Men det fanns inte på tapeten hon skulle bli inlagd då när jag var med henne på akuten. Men jag tror de nu insett att deras bandage och speciella kompresser osv inte hjälper. Samtidigt tror jag de tankar i blod och iom satt ut ena blodförtunnande skickar hem. De kan ju inte ha henne på sjukhus i 1-2 mån tills op antar jag de resonerar - och så är det ju med.
 
Just nu är hon inte hemma utan på sjukhuset men gissar att hon kommer hem imorgon eller övermorgon. De har dock satt ut ena blodförtunnande så lite gör väl det.

Sen kanske det går snabbare, det står ju "inom sju dagar". De ringer mig när de ska installera så bara hålla tummarna det går fort. Det enda som ska installeras rent fysiskt är väl dessutom nyckelgömman. Larmet är ju mobilt? (simkort iaf) så det lär väl bara vara att programmera in i systemet och sätta på armen på mamma liksom?

Flera blodförtunnande 🤔

De flesta trygghetslarm är nog förhoppningsvis mobila numer ja, det ska bara provlarmas så att man ser att det registrerats rätt hos larmmottagare och utförare.
 
Man kan tycka det ja. Jag tryckte inatt på att hon bor själv på landet och jag en h bort. Men det fanns inte på tapeten hon skulle bli inlagd då när jag var med henne på akuten. Men jag tror de nu insett att deras bandage och speciella kompresser osv inte hjälper. Samtidigt tror jag de tankar i blod och iom satt ut ena blodförtunnande skickar hem. De kan ju inte ha henne på sjukhus i 1-2 mån tills op antar jag de resonerar - och så är det ju med.
Så vansinnigt sorgligt, tragiskt och traumatiskt för alla inblandade :cry:
Jo så är det ju men att skicka hem utan larm är extremt ansvarslöst. Får hoppas att de kan tidigarelägga operationen på något vis nu när det hamnar på deras bord lite mer akut.
 
Så vansinnigt sorgligt, tragiskt och traumatiskt för alla inblandade :cry:
Jo så är det ju men att skicka hem utan larm är extremt ansvarslöst. Får hoppas att de kan tidigarelägga operationen på något vis nu när det hamnar på deras bord lite mer akut.
Fast det är upp till patienten/brukaren att själv bestämma om den vill ha trygghetslarm eller inte. Det är inget som landstinget har något slags ansvar för.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
2 914
Senast: Fibusen
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 510
Senast: nickan1
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 400
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Nån här med tips på något som är effektivt att få bort all päls med på korthårig hund? Vi är inne i jordens pälsfällning! :crazy: Det är...
Svar
12
· Visningar
1 260
Senast: Carolininen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp