Få bort gallor?

B

**BORTTAGEN**

Hästen har en del små gallor på benen. (han är fem år) Hur får man bort dom utan att använda stallbandage? Har inga lindor så det vore enklare med nått annat. t.ex. nån salva eller liknande. tacksam för svar
 
Kan vara fodergallor, pga t ex foderbyten, överskott av protein eller liknande.

Kan vara gallor pga överträning (vanligt på unghästar, alltid en varningssignal) och då är det vila som gäller. Hästen bygger kondis och muskler fortare än den stärker senor, leder och skelett, om man rider på i gott mod för att hästen verkar orka, kan man ändå råka ut för bakslag om kroppen inte tål slitaget / belastningen. Det kan vara att hästen ridits på hårt underlag, mjukt underlag, hoppat, ridits lite långa / hårda pass överhuvudtaget. Vila och långsam återuppbyggning alltså.

Kan vara cirkulationsproblem - då behöver han snarast mer möjlighet till rörelse, om han t ex står mycket i box / spilta är det mer hagvistelse som är första hjälpen. Det kan också hjälpa att skritta av längre stunder, det är ett bra sätt för kroppen att bli av med slaggprodukter efter ett träningspass. Ställer man in hästen för natten blir det lätt gallor om man slarvat med avskrittningen.

Ytterligare ett tips är att spola benen i kallt vatten efter ett ridpass, det kyler så att småsvullnader efter passet lägger sig. Kyllera kan vara ännu effektivare. Torkar över natten och kan borstas av senare.
 

Liknande trådar

Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 529
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
416
Senast: MiaMia
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2
Svar
39
· Visningar
2 554
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
363
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp