Få bort gammal hundkisslukt?

Migo

Trådstartare
Vi håller på att röja ur ett gammal ödehus för att flytta in så fort som möjligt. Tyvärr har förra boende haft ett gäng hundar instängda och de har både ätit på väggarna och fullständigt kissat ner trägolvet. Huset har stått övergivet med den här lukten i ca 2 år.

Vi håller på att riva ur trägolvet nu, och det ser inte ut som att urinen gått igenom ner i spånet, golvbrädorna är jättetjocka och inga spår av fukt pä undersidan.

Men. Jag är rädd att lukten satt sig i väggarna... Har ni några tips för att få bort gammal pisslukt? Är ättika enda vägen?
 
Vi hade ett hus på föräldragården som totalanerades efter hyresgäster som hade... väldigt många katter...
Jag vet inte om det fortfarande finns, men vi fick något specialtillstånd att använda något biologiskt medel som sprayades på och som liksom käkade upp lukten. Jag kan fråga pappa vad det var.
Och sedan målades väggarna med en speciell färg som användes efter bränder för att stänga ute eventuell kvarvarande lukt, om jag inte minns helt fel då.
Jag kollar med pappa och skickar PM.
 
Kanske går det att måla med någon form av spärrfärg?
Vi hade en hyresgäst som tyckte det var en toppenidé att röka inomhus i en helt ny lägenhet 🙃 vi skurade med klorin och fick sedan måla de nikotingula väggarna ett par gånger med spärrfärg, men det fungerade.
 
Jag tänker med ozongenerator. Men vet inte hur det funkar mot just kisslukt. Men med tanke på att en kan hyra så tror jag det är värt att testa innan en börjar med ex spärrfärg som är mer meckigt.
 
Det lutar åt att hyra ozongenerator när vi väl fått ut allt golvspån med kiss i. Tyvärr är det rejält med gammalt hundkiss på de bärande stockarna, det har runnit genom de tumtjocka golvbrädorna.

Det är inte bets på brädorna... 🤢
 

Bifogade filer

  • 20220615_153352.jpg
    20220615_153352.jpg
    306,5 KB · Visningar: 230
En granne tog över ett hus som hade just en djursamlare (hundar och katter bland annat). Han fick lov att skala bort hela innanmätet i huset inklusive innerväggar, golv, trossbotten osv. Huset blev jättefint, men mycket jobb var det.
 
En granne tog över ett hus som hade just en djursamlare (hundar och katter bland annat). Han fick lov att skala bort hela innanmätet i huset inklusive innerväggar, golv, trossbotten osv. Huset blev jättefint, men mycket jobb var det.
Det gjorde vi också. Plus bio-medel och spärrskyddsfärg... Inte kul alls...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 083
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
832
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
172 309
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 233
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp