Få bort gammal lukt

Monkie

Trådstartare
Jag har fått jättefina gamla lakan till baby som legat på en vind, länge. Trots tvätt i 90 grader och även testat tvätta med ättika i tvättmedelsfacket så tycker jag att det sitter kvar en lukt. De andra tror att det är spår av tvättmedel, men jag tycker det är en unken vindslukt.

Oavsett vad det är, finns det något sätt att få bort lukten. Ska vara till baby så luktfritt!
 
Jag har fått jättefina gamla lakan till baby som legat på en vind, länge. Trots tvätt i 90 grader och även testat tvätta med ättika i tvättmedelsfacket så tycker jag att det sitter kvar en lukt. De andra tror att det är spår av tvättmedel, men jag tycker det är en unken vindslukt.

Oavsett vad det är, finns det något sätt att få bort lukten. Ska vara till baby så luktfritt!
Hänga ut och vädra?
 
Jag har bara vädrat två separata dagar, efter tvätt. Tror du det kan hjälpa att vädra längre?
Läste husmorstips om ättikan och blev så besviken när det inte funkade
Jag hade testa iaf att låta det hänga ute flera dygn. Bakpulver ska vara bra, testa att tömma en burk i en stot påse och skaka runt dem innan du hänger ut? Låt dem ligga ett par dygn med bakpulvret först?
 
Jag hade testa iaf att låta det hänga ute flera dygn. Bakpulver ska vara bra, testa att tömma en burk i en stot påse och skaka runt dem innan du hänger ut? Låt dem ligga ett par dygn med bakpulvret först?
Det får bli en tvätt med klorin och sen ute i flera dygn, tack!
 
Jag har fått jättefina gamla lakan till baby som legat på en vind, länge. Trots tvätt i 90 grader och även testat tvätta med ättika i tvättmedelsfacket så tycker jag att det sitter kvar en lukt. De andra tror att det är spår av tvättmedel, men jag tycker det är en unken vindslukt.

Oavsett vad det är, finns det något sätt att få bort lukten. Ska vara till baby så luktfritt!
Blötlägg med ättika, sen tvätta?
 
Skulle testa att lägga dom i frysen några dagar efter du tvättat dom med ättika, gärna in i frysen när dom fortfarande är lite fuktiga, sen torka dom gärna under värme, tex värmeskåp/torktumlare. Har alltid fungerat för mig. T.o.m. att bara hänga torra tyger i torkskåp har fått bort bl.a. röklukt tom. Hängde tex in min jacka efter att ha varit ute i skogen och gjort brasa och grillat korv så jackan stank brandrök, efter två timmar i torkskåpet så var nästan all lukt borta.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
807
Senast: Zacci
·
Övr. Hund Vi håller på att röja ur ett gammal ödehus för att flytta in så fort som möjligt. Tyvärr har förra boende haft ett gäng hundar instängda...
Svar
12
· Visningar
2 339
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 239
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 692
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp