Få bort knottermålad väggfärg.

Lena Furberg

Trådstartare
Eller, ja, vad kallas det? När man målat väggar med grovluddig roller så de är alldeles knottriga. Vi har sån vägg i trappan upp till övervåningen och jag är så less. Får mig att tänka på stans pizzeria när jag var tonåring. (Övermålad väv är ett annat gissel men den kan man liksom dra bort lättare, som en gammal tapet.)

Någon här som tagit bort sån här väggfärg/väggknotter? Det är ganska rejält knottrigt. Och högt i tak eftersom det är väggen längs med trappan, så man får stå på stege.

Nåt tips...?
 
När jag var inne på detsamma så fick jag höra att det enda man kan göra är att spackla hela väggen så den blir slät. :down:
 
När jag var inne på detsamma så fick jag höra att det enda man kan göra är att spackla hela väggen så den blir slät. :down:
Men du store tid! Vilket hemskt jobb!!! Speciellt med så grovt knotter, jag får ju lägga på minst en cm tjockt spackel över en jättestor yta..... Men jag misstänkte att det kunde vara så..... Suck.
 
Men du store tid! Vilket hemskt jobb!!! Speciellt med så grovt knotter, jag får ju lägga på minst en cm tjockt spackel över en jättestor yta..... Men jag misstänkte att det kunde vara så..... Suck.
Jag kunde inte riktigt motivera mig själv till att göra det, eller motivera pengarna att lägga på någon annan att utföra det. Så jag nöjde mig med att måla om det. Inte riktigt lika fint som utan knottret, men ser väldigt fräscht ut.
(F.ö. var min mammas kommentar densamma som din, ser ut som en gammal pizzeria med de vägarna...)
 
Eller, ja, vad kallas det? När man målat väggar med grovluddig roller så de är alldeles knottriga. Vi har sån vägg i trappan upp till övervåningen och jag är så less. Får mig att tänka på stans pizzeria när jag var tonåring. (Övermålad väv är ett annat gissel men den kan man liksom dra bort lättare, som en gammal tapet.)

Någon här som tagit bort sån här väggfärg/väggknotter? Det är ganska rejält knottrigt. Och högt i tak eftersom det är väggen längs med trappan, så man får stå på stege.

Nåt tips...?
Det går inte att slipa ner "knottret" med ett sandpapper då innan målning? Kanske slätar ut det såpass att det inte blir särskilt märkbart efter ommålning?
 
Vi har en liknande vägg i vårt nya hus. Som nödlösning har vi målat den men längre fram tänker vi antingen grovspackla eller sätta skivor över för att sedan kunna tapetsera.
 
Vi hade två varianter i vårt hus, en grovkornig och en mer finkornig. Den finkorniga gick bra att sätta renoveringstapet över, men den andra var värre. Vi testade slipa (och även hacka med hammare och stämjärn... :meh:), men knottret rörde sig inte en millimeter. I ena rummet hade vi tur; där fanns ett lager tapet under och där gick det skrapa loss med spackelspade, en liiiiten bit i taget. Det andra rummet anlitade vi en målare som bredspacklade.

Tidigare ägare ville återskapa känslan av spanskt stenhus eller liknande, så även fönstersmygar och taklister var grovkornigt knottriga... :cool:

Lycka till! /Tjorven
 
Vi hade två varianter i vårt hus, en grovkornig och en mer finkornig. Den finkorniga gick bra att sätta renoveringstapet över, men den andra var värre. Vi testade slipa (och även hacka med hammare och stämjärn... :meh:), men knottret rörde sig inte en millimeter. I ena rummet hade vi tur; där fanns ett lager tapet under och där gick det skrapa loss med spackelspade, en liiiiten bit i taget. Det andra rummet anlitade vi en målare som bredspacklade.

Tidigare ägare ville återskapa känslan av spanskt stenhus eller liknande, så även fönstersmygar och taklister var grovkornigt knottriga... :cool:

Lycka till! /Tjorven

Haha, tack, ja, jag undrar hur man tänkte när man målade knotter..... Vårt knotter är av den grövre sorten och är STENHÅRT så sandpapper biter inte. Tur att det bara är i trappan, inte hela huset! Vi får se hur vi gör, kanske vi bara blundar för eländet och låter det vara.....
 
Det känns som om det borde samlas massor av damm och bli rätt äckligt på sådant knotter. Om utrymmet är någorlunda begränsat kanske det går att ta en en slipskiva på en vinkelslip och slipa bort eländet (iklädd mask med dammfilter). Det kräver ju att man kan stänga till ordentligt till olika rum så man inte får dammet överallt.
Jag har varit med om att rengöra en stor yta på det sättet (av andra orsaker och då med stålborste). Det tog lite tid men var fullt genomförbart.
 
Haha, tack, ja, jag undrar hur man tänkte när man målade knotter..... Vårt knotter är av den grövre sorten och är STENHÅRT så sandpapper biter inte. Tur att det bara är i trappan, inte hela huset! Vi får se hur vi gör, kanske vi bara blundar för eländet och låter det vara.....

Minns när min pappa målade ett rejält snedtak med knottror, han blandade i spackel i färgen för att det skulle knottra ordentligt. Gjorde jätteont att dra huvudet i de där knottrorna minns jag. Minns inte varför de ville ha knottror, det var väl modernt där i mitten på 80-talet, eller nåt.
 

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 765
Senast: shia
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
172 609
Hemmet Jag har blivit bortskämd med högt i tak i alla hus och lägenheter jag har bott i nästan hela livet. Just nu bor jag i en lägenhet med...
Svar
4
· Visningar
1 706
Senast: hvala
·
Tjatter Det är en sen augustikväll. Som så många andra dagar i denna förrädiska månad öser regnet ned. Det är blött överallt, särskilt på...
66 67 68
Svar
1 353
· Visningar
51 452
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp