Få bort liklukt i bil, hur?

SusieQ

Trådstartare
Har fått ett litet problem och nej vi har inget samröre med maffian, inte heller är vi torpeder. Däremot fodrar jag min katt med färskfoder som köps fryst i korvform. Sist jag var och handlade ramlade tydligen en korv ur och åkte in långt under förarsätet i bilen.
Eftersom vi faktiskt haft hyfsat varmt här +20 grader, så inte bara tinade den frysta korven under sätet, den började även jäsa och till slut sprack den och innehållet flöt ut och började givetvis ruttna.
Sambon städade bilen (i onsdags), i torsdags morse, när jag skulle köra dottern till dagis, stank det lik i bilen fortfarande. När jag lämnat dottern, stannade jag till hemma och tittade under sätena och ser då kattmaten under förarsätet.
Lägger mig i baksätet och lyckas få tag i korven och får ut den utan att mer åker ur, skrapar sedan med en isskrapa ut det som hamnat på golvet. Halvtimmesresan in till jobbet blev inte rolig, för det luktade ju inte mindre för att jag varit och rivit i det.
På fredagen skulle vi resa med bilen så vi försökte oss på en nödlösning på torsdagskvällen, sambon hällde handsprit på golvet, för att döda bakterierna, det tog bort lite lukt, men långt ifrån all. På fredagsmorgonen köpte jag ättika och hällde på, det tog bort lite till och resan på fredagsem. blev uthärdlig. Trots detta och en massa wunderbaums luktar det fortfarande skumt i bilen.

Har ni några tips på att få bort lukten ur bilen?
 
Åh Hua!

Det enda som gäller är väl att ni tar bort sätet och verkligen rengör fläcken så att allt verkligen är borta!

Ättika och doftgranar döljer ju bara lukten! :/
 
Du kan ju försöka med ättika som @Vogue säger men jag är tveksam om det räcker. Åk med bilen till en rekondare, de har supergrejor (bla kan de använda ozon för att få bort lukt).

Lycka till!
Håller helt med.
Rekonditionering/sanering.

jag fick en gång min bil nedspydd av en packad granne. De bekostade sanering av bildörr (inne i dörren till och med....), mattor och säte. Det blev helt luktfritt och verkligen rent!

Är helt klart värt pengarna.
 
Håller helt med.
Rekonditionering/sanering.

jag fick en gång min bil nedspydd av en packad granne. De bekostade sanering av bildörr (inne i dörren till och med....), mattor och säte. Det blev helt luktfritt och verkligen rent!

Är helt klart värt pengarna.

Otack är världens lön eller hur var det? :D Jag antar att grannen betalade för det hela :meh:

Förra firmabilen kördes av den irriterande underleverantören under en period... trots att jag uttryckligen sagt att han inte fick röka i den eller ha sin långhåriga schäfer i baksätet så gjorde han det ändå. Jag har astma... :crazy: När bilen var rekondad var den helt underbar, de hade fått bort allt :up:
 
Bikarbonat på mattor är ju ett känt sätt att få bort dålig lukt. Strö på ordentligt, låt verka och dammsug upp.

Kan ju vara värt att testa men vete tusan om inte rekond är enda sättet när något så 'extremt' har hänt.
 
Åk med bilen till en rekondare, de har supergrejor (bla kan de använda ozon för att få bort lukt).
Håller med - åk till en rekondfirma som får ozona bilen ett dygn, bilen blir som ny :up:.

Jag blev tvungen att göra detta efter en ofrivillig glömska av 3 påsar köttfärs som skulle levereras till min syster, men på något konstigt sätt blev kvar i bilen... :cautious: - sen åkte jag hem, parkerade bilen, åkte på semester och var borta i 3 veckor... :crazy: - ni anar resten av historien va?! :yuck::yuck::yuck:
 
Håller med - åk till en rekondfirma som får ozona bilen ett dygn, bilen blir som ny :up:.

Jag blev tvungen att göra detta efter en ofrivillig glömska av 3 påsar köttfärs som skulle levereras till min syster, men på något konstigt sätt blev kvar i bilen... :cautious: - sen åkte jag hem, parkerade bilen, åkte på semester och var borta i 3 veckor... :crazy: - ni anar resten av historien va?! :yuck::yuck::yuck:

:crazy: :nailbiting: :wtf: :yuck: :arghh:
 
Har fått ett litet problem och nej vi har inget samröre med maffian, inte heller är vi torpeder. Däremot fodrar jag min katt med färskfoder som köps fryst i korvform. Sist jag var och handlade ramlade tydligen en korv ur och åkte in långt under förarsätet i bilen.
Eftersom vi faktiskt haft hyfsat varmt här +20 grader, så inte bara tinade den frysta korven under sätet, den började även jäsa och till slut sprack den och innehållet flöt ut och började givetvis ruttna.
Sambon städade bilen (i onsdags), i torsdags morse, när jag skulle köra dottern till dagis, stank det lik i bilen fortfarande. När jag lämnat dottern, stannade jag till hemma och tittade under sätena och ser då kattmaten under förarsätet.
Lägger mig i baksätet och lyckas få tag i korven och får ut den utan att mer åker ur, skrapar sedan med en isskrapa ut det som hamnat på golvet. Halvtimmesresan in till jobbet blev inte rolig, för det luktade ju inte mindre för att jag varit och rivit i det.
På fredagen skulle vi resa med bilen så vi försökte oss på en nödlösning på torsdagskvällen, sambon hällde handsprit på golvet, för att döda bakterierna, det tog bort lite lukt, men långt ifrån all. På fredagsmorgonen köpte jag ättika och hällde på, det tog bort lite till och resan på fredagsem. blev uthärdlig. Trots detta och en massa wunderbaums luktar det fortfarande skumt i bilen.

Har ni några tips på att få bort lukten ur bilen?

Jag hade hämtat ett ozon-aggregat i garaget och låtit det stå på i bilen ett dygn eller två. Men om man inte är lika lyckosam att man har en sambo som jobbat i ozon-branchen (och därför att en uppsättning aggregat hemma) så är det nog det näst bästa beställa en recond med ozon hos en firma
 
glöm inte att kolla med ditt försäkringsbolag (jag har ingen aning om vad en rekond kostar, det är kanske inte lönt att blanda in dem)
 
gör rent, med kemikalier. täck hela området under sätet med bryggmalet kaffe. 1/2 kg går det nog åt sprid ut resten av kaffet runt om på hela mattan. Stäng dörrar o fönster på bilen och låt den stå i solen en hel dag.
Dammsug sedan bort kaffet. Det brukar hjälpa.
 
I min helförsäkring hos folksam ingår en "dålig-dagdrulle" för spyor och liknande. Så kolla upp med försäkringsbolaget om rekond ev kan täckas.
 
Fast ättika är inte helt tokigt. Vi fick en matta på jobbet (förskola) kräkt på och inget bet på lukten. Tills vi testade ättika. Först luktade mattan ättika i några dagar men när lukten avdunstat luktade mattan absolut inte det minsta kräk. Lukten kom aldrig tillbaks så ättika måste göra mer än bara dölja lukt, tänker jag.
 

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 366
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp