Bukefalos 28 år!

få bort stora blodmasken ur hage

sweep

Trådstartare
Min häst har stora blodmasken och jag undrar mest vad man gör med hagarna nu?
Jag hade tänkt att sommarhagen ska få vila nästa år men är det bäst att göra det redan nu och sätta hästen i en ny ren hage? Eller smittas den också bara ner då? Är det kanske bäst om dom går kvar i samma hage nu och byter sen nästa år?
Vinterhagen ska mockas ur och fixas till så den borde dom väl kunna stå i till vintern när det är kallt och snö?

Vad mera än vila hagen kan jag göra?
Mocka så gott det går? (är på ett par hektar)


(vad den andra hästar har för maskstatus vet jag ej då dom ej gjorde träckprov fast att jag bad dom)
 
Sv: få bort stora blodmasken ur hage

Avmaska och byt till ren hage om det finns. Håll efter intervallerna på avmaskningsmedlet så det inte kommer ut ny smitta i nya hagen, gäller ALLA om de nu vägrat ta träckprov. Hagen behöver vila 1½ år, så det är två somrar, börjar du redan nu sparar du ju ett år tidsmässigt. Dessutom kan ju hagen ha smitta som ni inte vill att hästarna plockar upp igen.

Mocka vinterhagen noga och slå ner allt som växer upp i den så allt torkar ut ordentligt i sommar, och vänta gärna med att byta hage tills det verkligen är fruset.
 
Sv: få bort stora blodmasken ur hage

Men sommarhagen klarar sig på att bara vila 1½ år?
 
Sv: få bort stora blodmasken ur hage

japp det är jag helt med på..

fick tag på nya hagar idag som vi ska göra iordning så fort vi kan.. inte gått hästar där på många år
 
Sv: få bort stora blodmasken ur hage

nu påstår den andra i stallet att det är extremt smittorisk att gå och tömma dyngan på gödselstacken för då drar man ju med sig smittan överallt sen så hon är livrädd att hennes häst ska få smittan in i sin box (hästarna går i samma hage..)

stämmer verkligen detta att det är extrem smittospridning genom att gå o tömma dynga på en gödselstack?
 
Sv: få bort stora blodmasken ur hage

Varför vara rädd för spridning via stacken när hennes häst antagligen redan fått smittan eftersom de går i samma hage. Vem vet, det kanske var hennes häst som kom med smittan från början. Ta ett snack med henne igen, om träckprov. Tycker hennes häst (dvs alla hästar som går i samma hage) borde avsmaskas för att vara på den säkra sidan. Annars får du ju en hage till smittad i värsta fall.

Varför inte ringa och fråga på vet.stationen, de borde ha bra svar att ge dig om smittorisken.

Lycka till!
 
Sv: få bort stora blodmasken ur hage

Håller helt med Sundbro!

Och HUR hade hon tänkt sig att hennes häst skulle få i sig smitta från en gödselstack???
 
Sv: få bort stora blodmasken ur hage

Nej hästen är nyköpt och det är nog hästen jag hade som sällskap till min förra sommaren som hade stora blodmasken så det är inte hennes häst som gett detta men vi vet ju inte vad den hästen har då inget träckprov är gjort.

förra ägarna har sagt att dom avmaskat men vi vet inte exakt när eller med vilket medel.. (dom svarar inte när hon ringer)
 
Sv: få bort stora blodmasken ur hage

ja det fastnar ju på skorna och då drar man ju med sig det runt...
 
Sv: få bort stora blodmasken ur hage

ja det fastnar ju på skorna och då drar man ju med sig det runt...

Men hjälp... Om det fastnar så lätt på skorna borde det med samma logik släppa lika lätt = långt innan det hinner hamna på något grässtrå som hästen sen ska tugga i sig.
 
Sv: få bort stora blodmasken ur hage

nej nej det ska ju hamna i boxen och det är där hästen kan få i sig det säger hon
 
Sv: få bort stora blodmasken ur hage

nej nej det ska ju hamna i boxen och det är där hästen kan få i sig det säger hon

Mot korkad logik biter ingenting...

Men för stallsämjans skull, släng skiten från just efter avmaskningen låååångt bort där ingen behöver gå, eller lägg ut plankor att gå på. Problemet löst.
 
Sv: få bort stora blodmasken ur hage

hon skulle lägga ut en spång/planka eller lägga skiten någon annan stanns nu.. för jag tänker inte ändra som det är..



nej nu är det visst illa att hästarna går i hagen och att det fastnar bajs under dom.. för då kommer det ju in i stallet
 
Senast ändrad:
Sv: få bort stora blodmasken ur hage

men nu ska hon ta träckprov på sin häst.. det har gått minst 14 dagar sen hon blev avmaskad (om dom nu gjorde det på förra stallet.. ) så då borde det väl visa nått.. tyvärr så vet vi inte när hon blev avmaskad eller med vilket medel.. men jag gissar på att ridskolor tar det bililgaste medlet..

men vi fick förklara att det inte räcker med att dutta lite bajs i ett urinprovs rör.. utan att hon skulle köpa en kolla masken låda...
 
Sv: få bort stora blodmasken ur hage

14 dagar, det måste gå längre tid än så efter en maskning. Intervallerna ligger på: 4 veckor, 8 veckor och 12 veckor beroende på vilket medel man använde. Tar du träckprov tidigare än så efter en maskning så blir provet missvisande.

Ja du måste ju ta mer bajs än vad som räcker i ett urinprovsrör ;). Normalt brukar man skicka in ca 3-4 bollar.
 
Sv: få bort stora blodmasken ur hage

problemet är ju att vi inte vet vad hennes häst fått för medel eller när hon fick det..
hon har ägt hästen i 2 veckor och förra ägarna sa att dom skulle avmaska före hon hämtades.. men jag vet ju tyvärr inte exakt när..
och ägaren är ju livrädd för mask nu och vill stoppa sin häst i nya hagen genast men det vill ju inte jag då jag inte vill riskera att smitta ner ett rent bete (nu är det ju min häst som har stora blodmasken, 150 epg, men han är ju nu avmaskad och ska väl inte sprida ut ny smitta)
ägaren till andra hästen är ju livrädd för att hennes häst ska få i sig mask (fast hon har troligen redan mask men det vet vi ju ej) så hon vill ju inte ens gå i gödselstacken för hon tror att hon tar med sig smitta in i boxen då..

Och om jag säger emot att vi får vänta 2 veckor till då kommer hon nog att gå upp i atomer av oro och tjafsa ännu mera om hur hemskt det är att min häst har mask och att hon får med sig smitta in i boxen av att ta in hästen och av att mocka och gå ut på gödselstacken.. (hon har aldrig haft häst tidigare så kan inget)
Och ärligt talat så orkar jag inte tjafsa om det längre..

I kolla masken lådan så står det 2-3 bollar så det är vad jag brukar ta.
 
Sv: få bort stora blodmasken ur hage

Kan inte förra ägarna upplysa om när de avmaskade exakt och med vilket medel? Upplys din stallkamrat att om provet visar 0 måste hon ändå göra om provet om x antal veckor, beroende på medel hon fick, för att det ska visa något. Och skulle hästen plockat upp något NU så syns det inte på träckprov förrän om flera månader.
 
Sv: få bort stora blodmasken ur hage

Vi får inte tag på förra ägarna.. har mailat och ringt men dom svarar ej. Det är en ridskola.

Så om hon tar träckprov imorgon så måste hon göra ett nytt prov om några veckor?
 
Sv: få bort stora blodmasken ur hage

Vi får inte tag på förra ägarna.. har mailat och ringt men dom svarar ej. Det är en ridskola.

Så om hon tar träckprov imorgon så måste hon göra ett nytt prov om några veckor?

Ja, eller ännu senare eftersom medlet som är använt kan ha ge 4, 8 eller 12v uppehåll i äggspridningen. Dessutom, om hon är orolig för att ha blivit smittad NU så syns det ju inte förrän maskarna utvecklats tillräckligt, alltså 10-12v från nu.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
877
Senast: Habina
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
475
Senast: Sirap
·
Anläggning Vi har lilla blodmasken på två av tre hästar, vilket innebär att de flesta vinterhagar innehåller smitta. Det kommer inte funka att...
2
Svar
24
· Visningar
2 888
Hästvård Behöver era råd. Står i ett stall med 3 hästar där den ena har fått stora blodmasken i våras . Vi avmaskade i april sen har inte...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 988
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Hundlucka

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp