Få en isis att tölta?

D

Dimm

Frågar av ren nyfikenhet; hur tränar man en häst så att den orkar/kan tölta? Finns det några "gör si och gör så" eller är det alldeles för många "det beror på" för att det ska gå att beskriva så här?
 
Sv: Få en isis att tölta?

Dimm skrev:
Frågar av ren nyfikenhet; hur tränar man en häst så att den orkar/kan tölta? Finns det några "gör si och gör så" eller är det alldeles för många "det beror på" för att det ska gå att beskriva så här?
Oj....ja, jag skulle nog säga precis det du skriver: Det beror på. Det beror nämligen på hur lätt hästen har för det i sig själv så att säga. Mitt ungsto har ganska mycket tölt o passanlag. Än så länge är hon inte töltsatt men min instruktör säger (det jag själv trodde) att den dagen hon är redo (när hon blivit mer lyhörd för grunderna; framförallt lyssna på skänkel/drivning bättre) så kommer det inte vara några problem att få fram den. Ett annat ungsto jag känner är på gång att sättas i tölt nu, men hon har betydligt mindre pass/töltanlag - hon har däremot väldigt starka grundgångarter och stark trav. Henne blir det lite mer jobb med - hon kräver mer att "lära sig" tölta - mycket samling, få henne att börja vinkla in bakbenen och kunna jobba sig från samlad "skrittölt" fram i riktig tölt.

Alla hästar kräver ju en viss muskelmängd för att just orka tölta någon längre sträcka. Tölt kräver ju en relativt hög grad av samling. Därför börjar man oftast inte bry sig så mycket om tölt i början av inridningen - om inte hästen själv naturligt väljer att tölta. När man väl börjar träna tölt så tar man det bara korta sträckor, några steg för att öka på allt eftersom.
 
Sv: Få en isis att tölta?

Björk skrev:
Henne blir det lite mer jobb med - hon kräver mer att "lära sig" tölta - mycket samling, få henne att börja vinkla in bakbenen och kunna jobba sig från samlad "skrittölt" fram i riktig tölt.

OK. Det är precis det här jag var ute efter! :love: Får samlingen i sig hästen att vinkla in bakbenen, eller hur gör man för att få hästen att göra det? Om du gav mig en instruktion och skickade hem mig för att träna. Hur skulle du beskriva det då?

Vad menar du med "samlad "skrittölt""?

(Jag är definitivt en nybörjare och har inga planer på att "gå hem att prova", men jag är å andra sidan så himla intresserad av att lära mig att förstå, så jag frågar i alla fall... :angel: )
 
Sv: Få en isis att tölta?

Det finns säkert de som är bättre än jag att förklara det här.

Jag har en häst med starka travanlag som det tog lång tid hitta tölten med, att få honom att förstå vad vi önskade. Det som till sist fungerade var att sko tyngre skor bak, rida sluta för att få med bakdelen, passa med eget bäcken för att få hästen gå mot det laterala (hästens vä fram går framåt, puschar på med mitt eget bäcken som "skjuter" på o vaggar så med för att få fram mer laterala gångarter) Då var hästen 7 år och innan hade olika tränare provat olika metoder som enbart gjorde honom spänd.

Rida sluta några steg, rakrikta och så långsam tölt några steg, sakta av, sträcka ut o så en omgång till.

Mina andra hästar har mycket lätt för tölt, töltar "för ingenting" liksom. Stoet har mycket laterala gångarter bakom sej i stammen, och hennes son (far fyrgångare) som jag nu rider in töltar av sej själv i nedförsbacke. Dock måste jag jobba mycket med styrka för att tölten skall bli starkare och bättre. Hästar är olikstarka i sidorna och då är t ex öppna o sluta ett bra hjälpmedel så tölten blir jämnstark.

Galoppfattning från stillastående och klättring är andra bra övningar.

Skrittölt är att man samlar hästen i skritt och söker mot tölten med att öka tempot. Hästen sätter ned sina ben i samma sätt i skritt som i tölt.

Jag brukar samla hästen i sluta eller skänkelvikning med den travaktiga hästen, vilket underlättar hitta tölten.

Med de som har lätt för sej söker jag att hästen är likstark i båda sidor. Så anpassar jag ju allt eftersom hur gammal hästen är o så vidare. Inga höga krav - hästen ska klara av det o tycka det är roligt.
 
Sv: Få en isis att tölta?

Dimm skrev:
OK. Det är precis det här jag var ute efter! :love: Får samlingen i sig hästen att vinkla in bakbenen, eller hur gör man för att få hästen att göra det? Om du gav mig en instruktion och skickade hem mig för att träna. Hur skulle du beskriva det då?

Vad menar du med "samlad "skrittölt""?

(Jag är definitivt en nybörjare och har inga planer på att "gå hem att prova", men jag är å andra sidan så himla intresserad av att lära mig att förstå, så jag frågar i alla fall... :angel: )
Hmm, jag är ingen expert heller på töltsättning i sig. Har ridit en del hästar som är äldre och haft oren tölt och lyckats (mer eller mindre bra) att korrigera/få ordning på dem.

Jo, samling får ju hästen att vinkla in bakbenen under sig bättre, att helt enkelt komma mer på bakdelen för att orka få igång ett tramp för tölt bakifrån. Dock gäller det ju med en sådan häst att verkligen vara noggrann att inte "dra upp" den med tygeln och jobba framifrån. Allt kommer liksom bakifrån och det är med tygeln man "bromsar upp" energin så att den stannar i hästens kropp och får hästen att jobba lite mer "upp och ner" i rörelsen än framåt (som ju drivning betyder från början).

Skrittölt kan man säga är steget före tölt; hästen skrittar i töltform och eftersom det är samma fotförflyttning i skritt som tölt blir det en slags skrittande tölt. Man börjar där; försöker samla hästen och få den att skrittölta en kort sträcka, sen släpper man ner och fram hästen i en vanlig skritt som belöning. Sen återigen skrittölt några meter - lugn, vanlig skritt i lägre form - skrittölt igen osv. När hästen förstår och gör detta rätt kan man börja öka farten och låta den ta några steg i tölt. Absolut inte för många; då är risken att man tappar samlingen och en "travstark" häst faller ner och travar istället. Tölt är ganska kämpigt för en sådan häst, därför får man inte kräva för lång sträcka i taget i början.

Det är väl mer de typiska fyrgångarna som rids på det sättet; att man försöker samla väldigt mycket för att få till tölt. Min häst som är femgångar-typ skulle förmodligen bli för styv och passtaktig av sådan samling. Sådana hästar får man rida lite annorlunda, de kräver naturligtvis också samling fast på ett lite annat sätt.

Hmmm, jag är ju som sagt absolut inte något proffs, finns säkert de som kan beskriva det bättre. Annars finns ju diverse böcker på området. Eller; det allra bästa; rid på kurs för bra instruktör på många olika hästar så lär du dig så småningom ungefär hur man ska jobba.
 
Sv: Få en isis att tölta?

Vill tillägga att Balderum har beskrivit det hela bra tycker jag! Just att jobba i sluta eller öppna brukar fungera bra som lösgörande och samlande övningar för att förbereda hästen för tölt.
 
Sv: Få en isis att tölta?

Tack, tack!
Jag är sån där sort som inte nöjer mig med att en person berättar för mig... eller med att läsa en bok... Jag vill gärna ha flera personers syn på saken för att sen kunna bilda mig en egen uppfattning. :smirk: Inte ens min tränare kan övertyga mig om att hon har rätt 'i alla väder'. :angel:

Just det här med att inte dra upp med tyglarna tycker jag är lite lurigt. Har både fått lära mig och läst på ett och annat ställe att det är just det man ska göra får att få hästen i tölt. Eller kanske snarare korta tyglarna rejält och hålla upp händerna (vilket blir effekten med så korta tyglar). Känns inte helt naturligt. Då får man ju inte med sig rumpan, liksom... :confused: Men nu förstår jag bättre. Bakifrån & fram eller nerifrån & upp, typ, liksom... :rofl:

Tack för era kanonbeskrivningar! :bow:
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Roheryn
·
Dressyr Är som så många andra uppriven och tagen efter Helgstrand-fimerna, men kanske mest frustrerad över känslan att det liksom går utför med...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
8 116
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 579
Senast: JohannaB
·
Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 701
Senast: lingonben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp