Få, färre, färst..?

Sleepy

Trådstartare
"Färst returer i Stockholm" minsann. Den kreativa ådran hos DN:s medarbetare är fantastisk. :D

ETA: Oops, lite googlande visar att formen faktiskt existerar redan; fast jag aldrig hört det förut. Där ser man. Inget lönepåslag för visad uppfinningsrikedom för den personen då. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Få, färre, färst..?

Men erkänn att det är användbart. Fast folk brukar neka till det.

Nej de flesta ska krångla till det och säga minst.

Alltså MINST returer.

Jaha, krömp de eller?

Nej då påstår alla att de alltid säger "minst antal", men i praktiken har jag ännu inte träffat på någon som sagt de två orden ihop...
 
Sv: Få, färre, färst..?

Haha, jag tror inte jag har haft behov av ordet nån gång. "Lägst antal" hade det nog blivit. Det stack i ögonen med färst - "vad står det??" :D
 
Sv: Få, färre, färst..?

Jag jobbar med språkvård, och det här är en av de frågor som brukar väcka starkast reaktioner. Folk brukar tycka att det är våldsamt fult, vilket i sig är intressant (jag tycker att det är mycket intressant med ord som anses fula bara på grund av form eller stavning).

Sen vill jag bara tillägga att det inte är SAOL som bestämmer över språket. Ett ord måste vara välanvänt för att komma in i SAOL, så det funkar precis tvärt om: språkbrukarna bestämmer, SAOL listar.
 
Sv: Få, färre, färst..?

Jag jobbar med språkvård, och det här är en av de frågor som brukar väcka starkast reaktioner. Folk brukar tycka att det är våldsamt fult, vilket i sig är intressant (jag tycker att det är mycket intressant med ord som anses fula bara på grund av form eller stavning).

Sen vill jag bara tillägga att det inte är SAOL som bestämmer över språket. Ett ord måste vara välanvänt för att komma in i SAOL, så det funkar precis tvärt om: språkbrukarna bestämmer, SAOL listar.

HA! Jag visste väl att SAOL inte bestämmer, där fick jag det bekräftat! :D
 
Sv: Få, färre, färst..?

Sen vill jag bara tillägga att det inte är SAOL som bestämmer över språket. Ett ord måste vara välanvänt för att komma in i SAOL, så det funkar precis tvärt om: språkbrukarna bestämmer, SAOL listar.

Och eftersom färst finns i SAOL bör det alltså betyda att det är välanvänt. Om man sedan kallar det för att SAOL bestämmer eller inte är väl mest en fråga om nyanser. Men de som gör rubriker på DN gör inte fel så länge de håller sig till SAOL.
 
Sv: Få, färre, färst..?

HA! Jag visste väl att SAOL inte bestämmer, där fick jag det bekräftat! :D

Bestämmer och bestämmer... Du kan prata/skriva precis hur du vill:D

Men när du behöver kolla ord/uttryck i sammanhang där du vill vara korrekt så är SAOL och Språkrådet oslagbara.

En annan bra språklänk går till TT - som DN säkert lusläst när de utformat sina skrivregler. Fast söket verkar inte funka där just nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Få, färre, färst..?

"Färst returer i Stockholm" minsann. Den kreativa ådran hos DN:s medarbetare är fantastisk. :D

ETA: Oops, lite googlande visar att formen faktiskt existerar redan; fast jag aldrig hört det förut. Där ser man. Inget lönepåslag för visad uppfinningsrikedom för den personen då. :D

FÖRSTA gången jag ens läser ordet, så jag hade nog reagerat som du...

Men men varje dag lär man sej nåt nytt ;)

(39 år boende i sthlm... undrar vad de säger om det välanvända ordet färst ;) )
 
Sv: Få, färre, färst..?

Och eftersom färst finns i SAOL bör det alltså betyda att det är välanvänt. Om man sedan kallar det för att SAOL bestämmer eller inte är väl mest en fråga om nyanser. Men de som gör rubriker på DN gör inte fel så länge de håller sig till SAOL.

Också en intressant diskussionsfråga. Det finns en hel del ålderdomliga ord i SAOL, och inför varje ny utgåva rensas ett antal ord ut. Vissa av dessa ord skulle vara obegripliga för många tidningsläsare. Är det då rätt av rubriksättarna att använda de orden?

Sen tycker jag att tidningsspråket, åtminstone i viss utsträckning, måste få förnya. De stora dagstidningarnas framsidor kanske ska hålla sig ganska neutrala och i viss mån språkligt konservativa, men t.ex. helgbilagor och dylikt kan gärna få använda ord som får läsaren att hoppa till!
 
Sv: Få, färre, färst..?

Sen tycker jag att tidningsspråket, åtminstone i viss utsträckning, måste få förnya. De stora dagstidningarnas framsidor kanske ska hålla sig ganska neutrala och i viss mån språkligt konservativa, men t.ex. helgbilagor och dylikt kan gärna få använda ord som får läsaren att hoppa till!

Det där är väl en tes som Lars Gunnar Andersson (professor i svenska) driver att journalistiken är en av de krafter som driver förändring i språket?
 
Senast ändrad:
Sv: Få, färre, färst..?

FÖRSTA gången jag ens läser ordet, så jag hade nog reagerat som du...

Men men varje dag lär man sej nåt nytt ;)

(39 år boende i sthlm... undrar vad de säger om det välanvända ordet färst ;) )

Att man reagerar på ordet är inte så konstigt, när jag såg det tänkte jag "Hoppsan, använder de det nu...".

Men det jag tycker är märkligt är att man tror att folk på DN hittar på istället för att kolla upp ordet först.

Också en intressant diskussionsfråga. Det finns en hel del ålderdomliga ord i SAOL, och inför varje ny utgåva rensas ett antal ord ut. Vissa av dessa ord skulle vara obegripliga för många tidningsläsare. Är det då rätt av rubriksättarna att använda de orden?

Ja, det är intressant, helt klart. Där får nog rubriksättarna gå på magkänsla och därför kan resultatet variera. Det viktigaste, tycker nog jag, är att sammanhanget får avgöra. Ju allvarligare sammanhang, desto mindre utrymme för språkliga innovationer. Inte minst om de går åt det lustiga hållet.

Ett exempel är ju hen. Det betyder brynsten i SAOL:D. Men det har ju fått en ny betydelse numera. (Dock används den nya betydelsen mycket sällan i medierna och TT och DN har fattat beslut om att inte använda det).
 
Senast ändrad:
Sv: Få, färre, färst..?

Det där är väl en tes som Lars Gunnar Andersson (professor i svenska) driver att journalistiken är en av de krafter i språket som driver förändring i språket?

Ja, journalistiken - och 14-åriga tjejer. :) Man brukar säga att det är en av de grupper som driver språkförändringar. Det de säger idag, säger vi andra i övermorgon. (Vet inte hur vetenskapligt det är, men nog ligger det något i det.)
 
Sv: Få, färre, färst..?

Haha - men så är det nog, och så har det alltid varit. Man får tänka så. Språket har alltid förändrats, och de enda språk som inte förändras är döda språk.

Man kan också tänka på att det finns olika genrer. I vissa genrer är det bra om förändringen går sakta. I andra kan (och bör) språket vara lekfullt och föränderligt.
 
Sv: Få, färre, färst..?

jag tycker är märkligt är att man tror att folk på DN hittar på istället för att kolla upp ordet först.
Jag är en mycket märklig person; erkänner. :D

Tänkte att det måste ha varit en tankevurpa av nån trött medarbetare. Miss i korrekturen. :p
 
Sv: Få, färre, färst..?

Jag är en mycket märklig person; erkänner. :D

Tänkte att det måste ha varit en tankevurpa av nån trött medarbetare. Miss i korrekturen. :p


Inte så konstigt. De flesta dagstidningar har dragit ner på antalet korrekturläsare. Det förekommer både en och annan konstighet, även i DN. :)
 
Sv: Få, färre, färst..?

Jag är en mycket märklig person; erkänner. :D

Tänkte att det måste ha varit en tankevurpa av nån trött medarbetare. Miss i korrekturen. :p

Korrekturet är förmodligen nedlagt för länge sen även på DN. Det gäller för de flesta tidningar.

Men professionella redigerare/webbredaktörer har de trots allt så man behöver ju inte räkna med att någon fått hjärnsläpp varje gång man inte känner igen ett ord...
 
Sv: Få, färre, färst..?

Naturligtvis inte. Det gör jag bara på tisdagar jämna veckor.
 
Sv: Få, färre, färst..?

KL
Något att tänka på är dessutom att SAOL innehåller LÅNGT från alla ord som finns, och alltså går det inte att säga "finns det inte i SAOL så är det inte rätt". SAOL har inte enbart "vanligast" ord, utan ska även fungera normerande och i vissa fall rådgivande (för sammansättningar och dyl.). Och, därtill, inte vara för tjock.

För övrigt tycker jag att färst är ett riktigt användbart ord. Det tog mig lite tid att vänja mig vid, men det är rätt användbart.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 637
IT & mobiler En vän har blivit bestulen på sin telefon utomlands, inköpt i Sverige, men saknar både inloggningsuppgifter till telefonens ID och...
Svar
0
· Visningar
372
Senast: Casteloro
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 050
Senast: Pratsch
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 095

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp