Få, färre, färst..?

Sv: Få, färre, färst..?

*kl*

Har vi inte redan haft diskussionen om färst? Ordet är definitivt inte nytt för mig, fast jag har ju iofs inte bott 39 år i Sthlm. :D
 
Sv: Få, färre, färst..?

Jo, det är jag helt övertygad om. Det brukar ofta komma upp när man pratar språk, om inte annat som "Hur komparerar man 'få' egentligen?". Och det är alltid någon som vet svaret.
 
Sv: Få, färre, färst..?

Ja, jag tycker mig känna igen den allt för väl, förra året? 2011?
 
Sv: Få, färre, färst..?

Det där är väl en tes som Lars Gunnar Andersson (professor i svenska) driver att journalistiken är en av de krafter som driver förändring i språket?
Absolut! Språkbanken Korp är jätterolig att slå i för att hitta hur vanligt förekommande ett ord är i tidningstext. Det finns tidningar långt bak i tiden och från dags dato. Dessutom finns en så kallad "bloggmix" där du kan slå upp "de 14-åriga tjejernas" ord och uttryck. Ibland är det riktigt underhållande, ibland mest skrämmande. :D Men, sådan är den ständiga utvecklingen.
Ett exempel är ju hen. Det betyder brynsten i SAOL:D. Men det har ju fått en ny betydelse numera. (Dock används den nya betydelsen mycket sällan i medierna och TT och DN har fattat beslut om att inte använda det).
Har verkligen DN det? Gäller det bara artikeltext och inte friare texter såsom krönikor då? För flera krönikörer använder hen, har jag sett.

SVT använde hen i en artikel de hade på sin hemsida som handlade om fotografer som hade blivit bortkollrade av Fotografiska: http://www.svt.se/kultur/kritiken-vaxer-mot-fotografiskas-avtal . Då blev jag glad! :D
 
Sv: Få, färre, färst..?

Krönikörer skriver som de vill:)

Det blev debatt i höstas kring DN:s 'henförbud' och då sas det att något regelrätt förbud inte fanns, men att de interna skrivreglerna inte gillade hen.
 
Sv: Få, färre, färst..?

*kl*

Har vi inte redan haft diskussionen om färst? Ordet är definitivt inte nytt för mig, fast jag har ju iofs inte bott 39 år i Sthlm. :D

Jag måste erkänna att jag skulle göra nästan vad som helst för att inte behöva använda ordet färst ...:) Det tar emot, rent fysiskt ...;)
 
Sv: Få, färre, färst..?

Jag måste erkänna att jag skulle göra nästan vad som helst för att inte behöva använda ordet färst ...:) Det tar emot, rent fysiskt ...;)

Så känner jag också. Mycket bestämt.
Jag får lite andnöd, faktiskt. Jag som hoppar till en aning inombords
när jag hör saktigare.
(Ändå kan jag ge mig till att säga det, häromkring, ganska vanlliga välare :p )
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 639
IT & mobiler En vän har blivit bestulen på sin telefon utomlands, inköpt i Sverige, men saknar både inloggningsuppgifter till telefonens ID och...
Svar
0
· Visningar
372
Senast: Casteloro
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Pratsch
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 095

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp