Bukefalos 28 år!

Få fart på tarmen?

blur

Trådstartare
Sen jag började på diet för ett par veckor sedan har min mage hamnat i obalans.
Varnar känsliga läsare för lite avföringssnack :wtf:
Förut gick jag på toa flera ggr om dan - nu blir det inte ens varje dag.
Är inte hård, utan snarare lös och det kommer små "bitar" när det väl kommer, men det känns aldrig som att tarmen töms helt. Ofta känns det som att det ligger avföring i tarmen men jag blir inte nödig så det går att pressa ut. Alt kommer ba nån liten bit..

Enligt vågen har jag samlat på mig mer vatten sen jag började på dieten och viktnedgången går segt, man brukar ju gå ner rätt mkt första veckan för man brukar tappa vätska och så, men för mig verkar det blivit tvärtom.

Jag känner mig ofta gasig och uppsvälld, även om det inte är på samma sätt som innan diet då jag åt "skit" varje dag.
Nu äter jag mest "ren" mat lagad från grunden, så lite socker och kolhydrater som möjligt, mer protein och grönsaker. Rör på mig varje dag i form av promenader och träning.

Jag vill alltså inte bli lösare i magen, det är jag redan, mer att få igång den..
Har ni några tips eller erfarenheter?
 
Bara en fråga, varför vill du springa på skithuset flera gånger om dan? Varannan dag till 2 ggr/vecka är normalt, flera gånger per dag är INTE normalt.
 
Sen jag började på diet för ett par veckor sedan har min mage hamnat i obalans.
Varnar känsliga läsare för lite avföringssnack :wtf:
Förut gick jag på toa flera ggr om dan - nu blir det inte ens varje dag.
Är inte hård, utan snarare lös och det kommer små "bitar" när det väl kommer, men det känns aldrig som att tarmen töms helt. Ofta känns det som att det ligger avföring i tarmen men jag blir inte nödig så det går att pressa ut. Alt kommer ba nån liten bit..

Enligt vågen har jag samlat på mig mer vatten sen jag började på dieten och viktnedgången går segt, man brukar ju gå ner rätt mkt första veckan för man brukar tappa vätska och så, men för mig verkar det blivit tvärtom.

Jag känner mig ofta gasig och uppsvälld, även om det inte är på samma sätt som innan diet då jag åt "skit" varje dag.
Nu äter jag mest "ren" mat lagad från grunden, så lite socker och kolhydrater som möjligt, mer protein och grönsaker. Rör på mig varje dag i form av promenader och träning.

Jag vill alltså inte bli lösare i magen, det är jag redan, mer att få igång den..
Har ni några tips eller erfarenheter?

Att man bajsar hårdare och mer sällan - det händer för rätt många som börjar på proteinrik diet med mindre kolhydrater.
 
Dricker du tillräckligt med vatten? En lösning kan vara att ta t ex maskrostabletter (hälsokosten). Både vätskedrivande och får fart på magen. Kan behövas under en övergångsperiod när man lägger om kosten.
 
Svarar till alla:
Jag dricker mycket vatten, mer än innan. Som jag skrev motionerar jag varje dag.
Jag äter nog mer lagad mat nu, förut blev det mer snabbmat eller halvfabrikat.

Jag vill springa på skithuset för att jag känner att det finns avföring i tarmen helt enkelt, som inte vill ut av nån anledning.
Skulle tarmen kännas tom skulle det va jätteskönt att bara skita 2 ggr i veckan :p

Jag bajsar alltså inte hårdare - oftast sprutlackeras det med småbitar.. ursäkta ordvalet, men så att inte uppfattas som att jag är hård i magen.

Ska kolla upp maskrostabletter!
 
Bara en fråga, varför vill du springa på skithuset flera gånger om dan? Varannan dag till 2 ggr/vecka är normalt, flera gånger per dag är INTE normalt.

Det är INTE normalt för DIG, kanske.
Men du är inte normen för någon annan än dig. ;)

Hur ofta man går på toaletten varierar från person till person. Att ha avföring ett par gånger i veckan kan vara lika vanligt som att ha det flera gånger om dagen. Om man är förstoppad brukar man tömma tarmen mindre än tre gånger i veckan och ha någon form av besvär, till exempel att man är hård i magen.

http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Forstoppning-vad-kan-man-gora-sjalv/
 
Ska kolla upp inolaxol med, tack!

Som nu hände detta: Känner att det trycker på, går till toan, men blir ba en prutt. Det är där men vill ej ut.
Så är det ofta.

Kom på att jag helst inte vill ha nåt vätskedrivande då jag redan vaknar kissnödig flera ggr per natt.
Kissar alltså väldigt ofta.
 
Min enklaste magkur är blåbär.
Torkade eller kokta blåbär = hårdare bajs
Färska eller frysta = lösare bajs

(Och nej, det här har ingenting med mitt användarnamn att göra...)

Jag skulle rekommendera att prova det som tillfällig kur, men inte som långsiktig lösning.

Och proviva, om magen är arg kan den behöva lite ömma smek och snälla kompisar där inne.
 
Som nu hände detta: Känner att det trycker på, går till toan, men blir ba en prutt. Det är där men vill ej ut.
Så är det ofta.

Det är en variant på hård i magen, för mig.

Du kan avvakta lite och se om det stabiliseras när magen vant sig vid din nya kost eller du kan försöka äta något mer fiberrikt. Jag tyckte det var helt okej att bajsa mer sällan, för det innebar att jag samtidigt aldrig fes. Och det var ju skönt.
 
Bara en fråga, varför vill du springa på skithuset flera gånger om dan? Varannan dag till 2 ggr/vecka är normalt, flera gånger per dag är INTE normalt.

Flera gånger/dag är helt normalt.
Citatet nedan är från vårdguiden
Det är en ganska stor variation mellan olika individer och allt mellan att ha avföring 3 gånger per dag till tre gånger per vecka anses vara normalt
 
Det är en variant på hård i magen, för mig.

Du kan avvakta lite och se om det stabiliseras när magen vant sig vid din nya kost eller du kan försöka äta något mer fiberrikt. Jag tyckte det var helt okej att bajsa mer sällan, för det innebar att jag samtidigt aldrig fes. Och det var ju skönt.

Fast när det väl kommer ut är det bara lös avföring. Jag fiser hela tiden tyvärr :/
Tror nåt tarmstabiliserande som det tipsats om vore bra.
 
Min enklaste magkur är blåbär.
Torkade eller kokta blåbär = hårdare bajs
Färska eller frysta = lösare bajs

(Och nej, det här har ingenting med mitt användarnamn att göra...)

Jag skulle rekommendera att prova det som tillfällig kur, men inte som långsiktig lösning.

Och proviva, om magen är arg kan den behöva lite ömma smek och snälla kompisar där inne.
¨
Jag brukar ha färska eller frysta bär i mina smoothisar men inte märkt nån skillnad tyvärr.
Haha lite partisk du är då Blåbäret ;)
 
Fast när det väl kommer ut är det bara lös avföring. Jag fiser hela tiden tyvärr :/
Tror nåt tarmstabiliserande som det tipsats om vore bra.

Du har nog förstoppningsdiarr'e, precis som namnet antyder så är man förstoppad och har diarre samtidigt.
Så ett tarmreglerande medel som tex inolaxol är nog helt klart värt att prova.
Finns ju andra sorter med men inolaxol fungerar väldigt bra för mig iaf.
 
Missade biten om motionering, sorry, och fick uppfattningen att du var hård i magen.
Min uppfattning skulle vara att din mage reagerar på din nya kost som mer svårsmält. Kanske ändrade du kosten för tvärt?
Äter du mycket rå, energirik mat? Det är svårsmält. Lättast är varm, tillagad mat.
Vilken form av proteiner äter du? Om ditt intag är betydligt större än tidigare kan det vara något kroppen reagerar på, samt vilken typ av proteiner (animaliska/vegetariska), kan avgöra om en blir lösare eller hårdare i magen.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 857
Senast: Whoever
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 483
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
521
Senast: tessan.g
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
911
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp