Få folk att engagera sig i förening

fryckan

Trådstartare
Sitter med i styrelsen i en hundförening och som så många andra föreningar kämpar vi med att få funktionärer till tävlingar och aktiviteter för att dra in pengar till föreningen. Sitter nån inne på nåt miralelknep så att inte allt jobb med föreningen hänger på styrelsen?
 
Sitter med i styrelsen i en hundförening och som så många andra föreningar kämpar vi med att få funktionärer till tävlingar och aktiviteter för att dra in pengar till föreningen. Sitter nån inne på nåt miralelknep så att inte allt jobb med föreningen hänger på styrelsen?

Jag var aktiv i en brukshundklubb för snart 10 år sedan. Jag var med som funktionär på ett antal tävlingar som spårläggare.

Jag hade ambitionen att liksom komma in i gemenskapen, komma med i träningsgrupper, bli tillfrågad om någon duktig instruktör skulle komma på besök osv. Jag var ofta på klubben och tränade, tävlade en del, försökte lära känna folk etc. Jag försökte rätt hårt men ingen fångade liksom upp det. Till slut tröttnade jag och slutade engagera mig.

Jag tror att människor gärna lägger ner engagemang om de känner att de blir uppskattade och att de är med i en gemenskap. Så var det inte i min klubb, som också tampades med problem att hitta funktionärer.

Så; försök fånga upp alla som visar att de är intresserade av att träna, tävla, lära känna nya människor. Bjud in till träningsgrupper, träningstillfällen, prata med nya medlemmar, försök lär känna dem och visa att de behövs och tillför något. Så tror jag engagemanget kommer.
 
Senast ändrad av en moderator:
Allt bygger på den enkla principen att ingen gör något utan att få betalt.

Ideellt arbete är - när det är som bäst - det mest välavlönade man kan syssla med. Man får gemenskap, glädje, nya kunskaper, nya vänner och intressanta upplevelser.
Är det uselt betalt så engagerar sig ingen.


Titta på välfungerande föreningar och fråga dig - har de kul? Sannolikt har de det. Och motsvarade gäller i tynande föreningar, de har sällan roligt.
 
Se till att det inte är "för jobbigt" att hjälpa till. Gå ut med exakta välavgränsade uppgifter ni behöver hjälp med, så är det lättare för nya och ovana att vilja och våga ställa upp. T ex skriv inte "vi behöver spårläggare", "vi behöver hjälp i köket", utan i stället "vi skulle behöva hjälp att lägga spår på morgonen inför vår spårtävling. Vi träffas kl xx och det beräknas ta ca x timmar, vi visar dig hur det går till", "vi behöver någon som kan stå som säljare i köket över lunchen, ca 3 timmar, inget förarbete ingår". Eller vad som nu behövs.

Var tydlig med om någon förkunskap/hundvana m m behövs eller inte (det kan ju finnas respektive och/eller barn som kan hjälpa till).
Lägg inga långa pass eller stort ansvar på nya om de inte själva ber om det. Kortare pass är oftast lättare att hitta folk till, då hinner man även med sin egen hund/familj/annat den dagen.
 
Jag tror också på att vara öppen med att styrelsen inte kan göra allt - min uppfattning är att många tänker att om inget sägs så behövs dom inte och då kan styrelsen rodda allt. Så att kommunicera med sina medlemmar om vad ni gör och vad som behövs göras tror jag också är bra att göra :)
 
Se till att det inte är "för jobbigt" att hjälpa till. Gå ut med exakta välavgränsade uppgifter ni behöver hjälp med, så är det lättare för nya och ovana att vilja och våga ställa upp. T ex skriv inte "vi behöver spårläggare", "vi behöver hjälp i köket", utan i stället "vi skulle behöva hjälp att lägga spår på morgonen inför vår spårtävling. Vi träffas kl xx och det beräknas ta ca x timmar, vi visar dig hur det går till", "vi behöver någon som kan stå som säljare i köket över lunchen, ca 3 timmar, inget förarbete ingår". Eller vad som nu behövs.

Var tydlig med om någon förkunskap/hundvana m m behövs eller inte (det kan ju finnas respektive och/eller barn som kan hjälpa till).
Lägg inga långa pass eller stort ansvar på nya om de inte själva ber om det. Kortare pass är oftast lättare att hitta folk till, då hinner man även med sin egen hund/familj/annat den dagen.

Håller helt med i detta!
Dessutom gör det inte till en "elitklubb", som den ridsportsförening jag är med i. Där får elitryttarna alltid uppmärksamhet i sociala medier men när ryttare på lokalnivå placerar sig så hörs inget...
Dessutom är de rätt hårda i sin ton när de vill ha funktionärer men de skulle aldrig tvinga elitryttarna ställa upp. Usch va bitter jag låter men jag blir väldigt otaggad på att hjälpa till när det blir vi mot dem känsla i en klubb.

Kom inte heller i sista sekund å be om hjälp va bara transparenta och ödmjuka räcker långt.
 
Kanske inte läge att ge upp när föreningen inte ens är ett år. Men vi vill få andra människor att bli engagerade och våga komma in i gemenskapen så därav min fråga.

Fast är detta en eller två frågor?

VILL folk engagera sig? (svaret är oftast nej)
VÅGAR folk komma in i gemenskapen? (svaret är oftast ja, men de vill inte engagera sig och därför håller de sig utanför).

Om ingen vill engagera sig och ingen vill ha gemenskapen finns inte grunden för föreningen.
 
Om det finns en vilja att driva en förening, där det krävs en del ideellt arbete men styrelsen inte är beredd att göra det ensamma, så kanske man kan tänka sig att antingen skala ner ambitionsnivån (avstå helt från att arrangera tävlingar och aktiviteter) eller titta på möjligheterna att kommersialisera aktiviteterna och köpa in den hjälp som krävs. Fast nästa steg är då ofta att medlemmarna opponerar sig mot kostnadsnivån.

Att fråga efter tips och förslag här på Buke tror jag är ett bra steg, här finns ju många med föreningserfarenhet, men finns det kanske någon riksorganisation eller liknande inom ert eget område som ni kan få litet draghjälp av?
 
Kanske inte läge att ge upp när föreningen inte ens är ett år. Men vi vill få andra människor att bli engagerade och våga komma in i gemenskapen så därav min fråga.
Enligt min erfarenhet så behöver man ha ett inkluderande sätt och välkomnande attityd. Lägga sig vinn att alla ska vara välkomna.

Det kan vara små konkreta saker som att aldrig bara nämna förnamn på personer om nte alla runt bordet känner personen. Aldrig förutsätta att alla vet allt.

En förening jag var med i förr (för att få tillgång till deras ridbana som var stor och låg nära till) skrev till sin stora medlemsskara att de skulle ha möte hemma hos Anna. Varken efternamn elelr adress. Alltså kom bara de som kände denna Anna. Eller att man skulel anmäla deltagande i aktivitet till Pelle, men inte skrev ut nummer.
Eller när en styrelseledamot klagade över att det var så många utomstående som red på ridbanan. När jag häpet frågade om de inte var medlemmar fick jag svaret att de så klart var medlemmar men inte aktiva. Med andra ord fanns det första och andra klassens medlemmar....

Välkomna alla. Se till att vara generös med uppskattning och se till att verkligen tacka människor när de gör något. Och då menar jag ine att man ska ge bort grejor eller bjuda på nåt. Ett muntligt direkt tack eller en uppskattande kommentar är mer värd. Och viktigast. - snacka aldrig skit annat än mellan två par ögon.
 
Jag tycker att allt @tanten skrev var bra :bow:
Ett första steg för att locka funktionärer kan kanske vara ett "stormöte" eller något med medlemmarna, bjud på fika och presentera vad ni har på gång. Kanske fråga om de skulle vilja ha något speciellt anordnat, och förklara att ni gärna gör det så länge folk är med och hjälper till typ :)
 
Kanske inte läge att ge upp när föreningen inte ens är ett år. Men vi vill få andra människor att bli engagerade och våga komma in i gemenskapen så därav min fråga.

Involvera medlemmar. Lyssna pa vad medlemmarna vill och de forslad de har. Och framfor allt forsok att undvika att medlemmarna kanner sig som "second best" och att det ar styrelsen som ar "karn ganget" och som bestammer allt.

Edit: ... lyssna pa @tanten Det ar huvudet pa spiken.
 
Vi startade olika utskott. Ordföranden sitter i styrelsen och styrelsen lägger upp budget för ordföranden. Sen får gruppen ganska fria händer, men allt som kostar ska godkännas i styrelsen. Det funkar väldigt bra! Jag som sitter i ett av utskotten kan inför en tillställning be medlemmar om hjälp med specifika saker, tex vill du hjälpa till på X med att sätta upp tältet/koka kaffe/vara sekreterare. Folk är hellre med korta stunder då de inte binder upp sig på samma sätt

Jag tror inte på tvång eller på att man får träna gratis om man jobbat x gånger.
 
Vi startade olika utskott. Ordföranden sitter i styrelsen och styrelsen lägger upp budget för ordföranden. Sen får gruppen ganska fria händer, men allt som kostar ska godkännas i styrelsen. Det funkar väldigt bra! Jag som sitter i ett av utskotten kan inför en tillställning be medlemmar om hjälp med specifika saker, tex vill du hjälpa till på X med att sätta upp tältet/koka kaffe/vara sekreterare. Folk är hellre med korta stunder då de inte binder upp sig på samma sätt

Jag tror inte på tvång eller på att man får träna gratis om man jobbat x gånger.
Vi har precis delat upp alla grenar i varsin grupp så som du beskriver så jag hoppas det ger resultat :)
 
Jag tror också på att vara öppen med att styrelsen inte kan göra allt - min uppfattning är att många tänker att om inget sägs så behövs dom inte och då kan styrelsen rodda allt. Så att kommunicera med sina medlemmar om vad ni gör och vad som behövs göras tror jag också är bra att göra :)
Man behöver också få alla att förstå att det är de som är föreningen, inte bara styrelsen.
Jag blev inbjuden till en fb-grupp som skulle få hoppryttare i regionen att samarbeta. När majoriteten av inläggen handlade om att distriktet/klubbarna skulle göra saker frågade jag hur många som var engagerade i sin klubb eller sitt distrikt. Då blev det väldigt tyst.
Många vill mycket - om någon annan gör det åt dem. Tyvärr.
Jag tror som många andra skrivit. Få medlemmarna att känna sig delaktiga och gör det roligt att vara med så vinner man mycket.
 
Dela upp arbetsuppgifterna i korta pass. Få arbetande människor kan lägga en heldag regelbundet till ideelt jobb. Även om de kanske skulle vilja så har de flesta annat som de vill och måste göra. Familj, egna djur, jobb osv. Delar man upp det i kortare tydliga pass och arbetsuppgifter så blir det lättare för folk att ställa upp. T.ex. Stå i kiosken mellan kl. 10-12. Då kan de som bara kan hjälpa till ett pass göra det och de som har mer tid kan ta flera pass kanske med olika arbetsuppgifter så får de en variation. Bjud på mat under dagen t.ex. lunch som var och en kan ta när det passar.

Se också till att om passet slutar kl. 12 så slutar det kl. 12. Då ska det komma någon som byter av. För om det inte gör det så kommer personen som tvingas stanna kvar längre än vad som var avtalat från början troligtvis att tveka att ställa upp igen.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 437
Senast: Enya
·
Relationer Min svärfar miste relativt plötsligt sin partner tidigare i vintras. De har varit tillsammans så gott som hela sina liv. Ensamheten...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 888
Senast: Halona
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 104
Senast: IngelaH
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 406
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp