Få god smak på stek?

Lycanthrope

Trådstartare
Snabba svar tack, sambon är i affären och jag behöver meddela vad som ska köpas in :p

Ska göra fransyska, ungefär 1 kg.
Har inga större problem att få det mört, MEN hur får man god smak på köttet?

Gjorde rumpstek förra helgen som blev jättemör och fin, men knappt någon smak :o

Tips mottages tacksamt :D
 
Sv: Få god smak på stek?

Inte tillgång till affär med utbud av porter så sådan stek kan det tyvärr inte bli :(
 
Sv: Få god smak på stek?

Men vad hade du för något till förra steken då? Det kräver ju lite kryddor och smaksättare...

När jag gör stek brukar jag ha i rödlök, vitlök, morötter och paprika om jag har det hemma, svartpeppar, lite chili, rödvin, salt och så en skvätt fond. Smakrikt brukar det bli! :D Men jag har inte något koll på mängderna, lagom ungefär... Jag kör mycket på känsla.
 
Sv: Få god smak på stek?

Jag förstår inte problemet. Inte behöver man någonting särskilt för en stek. Det ska ju smaka av köttet, som det smakar. Lite salt och peppar bara.
 
Sv: Få god smak på stek?

Det är väl snarare tillbehören, och den kryddade ytan på köttet, som smakar något att tala om när man lagar stek? Själva köttsmaken är väl vad man vanligtvis kan hoppas på från stekens sida.
 
Sv: Få god smak på stek?

Håller med. Naturbetskött med bra fettmarmorering smakar gott i sig själv. Vi gör t ex aldrig hamburgersmet med en massa ingredienser hemma, utan formar färsen och steker med lite salt och peppar.
 
Sv: Få god smak på stek?

Svart vinbärsaft eller öl , vilken öl som helst blir jättegott. Sen kan du ha i vilka grönsaker du vill.
 
Sv: Få god smak på stek?

Bättre köttkvalité. Svenska utegångsdjur som slaktas stressfritt och kött som hänger ordentligt länge, så behöver man inte kunna trolla för att få god smak på köttet. Då blir kryddning nästan synd!
 
Sv: Få god smak på stek?

Jag gjorde "pulled pork" på fransyska förra helgen, så jäkla gott!!!

Hackade 3 vitlöksklyftor, 1 gul lök, saltade och pepprade runt om och i med en flaska hickory barbequesås. In i ugnen i stekgryta på 120grader i 6 timmar. MUMMA!!!
 
Sv: Få god smak på stek?

Det är bra kött som smakar gott i sig självt. Från kossa som är uppväxt på lösdrift och bra foder.

Men köttet vi gjorde förra helgen smakade inte så värst mycket.
 
Sv: Få god smak på stek?

Vad menar du? Det jag lagade va fransyska av gris och inte nöt. Men det går säkert att göra nötkött på liknande vis.
 
Sv: Få god smak på stek?

Vad menar du? Det jag lagade va fransyska av gris och inte nöt. Men det går säkert att göra nötkött på liknande vis.

Fast fransyska kallar man ju väldigt sällan gris, om jag läser eller någon säger fransyska så skulle jag anta att det var nöt eller möjligtvis älg. På en gris är fransyskan rätt liten, däremot på en nöt eller älg är det en rejälare bit som går att använda. Men visst om det nu var fransyska av gris, men det är inte så konstigt att någon reagerade.
 
Sv: Få god smak på stek?

Googlade lite, fransyskan på gris brukar kallas skinkstek enligt scan. På Ica i "byn" kallar de den skinkfransyska.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 827
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 743
Senast: WildHorse
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 523
Senast: LaMagia
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 126
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp