Få häst att dricka ur vattenkopp

M

marina w

Kanske lägger denna tråd fel?Misstänker att min lilla häst ej fattat det med vattenkopp. Någon som har något tips på hur jag kan lära henne dricka ur den?
 
Sv: Få häst att dricka ur vattenkopp

Nej tyvärr.

Min kille totalvägrar dricka ur sin, men i andras boxar
går det alldeles utmärkt. och det beror inte på just
den vattenkoppen heller, han har haft flera olika boxar
i stallet. han får iaf ha en vattenhink..
 
Sv: Få häst att dricka ur vattenkopp

spann är dessutom mycket bättre! Hästarna dricker alltid mer när de har spann. Jag har märkt att ju större vattenkärlet är dessto mer dricker de. Har man tex stort kar i hagen ( typ bakdkar) går det inget vatten inne..
 
Sv: Få häst att dricka ur vattenkopp

marina w skrev:
Kanske lägger denna tråd fel?Misstänker att min lilla häst ej fattat det med vattenkopp. Någon som har något tips på hur jag kan lära henne dricka ur den?
jag vet en som smetade sirap bakom nippeln, när hästen var siraps-sugen så kom det vatten också :p den lärde sig efter ett tag hur det funkade..
 
Sv: Få häst att dricka ur vattenkopp

För det första, prova och tryck på vattenkoppen, stänker det vatten, låter illa osv så hästen kanske är rädd för att dricka? Kolla även så att det inte är några elledningar eller dyl som kan leda ström till koppen, det kan vara extremt små mängder som hästen reagerar emot.
Om det flödar lugnt och i rejäl mängd så tryck upp vatten "fullt" i koppen och se om hästen dricker ur det, om hästen dricker utan att "trycka" så försök vara med och tryck när den dricker så den har en chans att lära sig.
Skulle det inte fungera så är det bara att vattna med hink istället, ofta så är det bättre, även om det betyder mera jobb för en själv.
 
Sv: Få häst att dricka ur vattenkopp

Jo han är himla nöjd med sin vattenhink,
då kan han ju också blöta hösilaget :)
 
Sv: Få häst att dricka ur vattenkopp

Jag tycker bara det är bra att hon lär sig dricka ur båda, då vet jag att hon aldrig bli utan. Nån ström går det inte fram för den andra hästen dricker ur denna kopp om han står i hennes box
 
Sv: Få häst att dricka ur vattenkopp

hur är flödet då? Hästar kan ju reagera olika på det med,
om det är för starkt eller för svagt..
 
Sv: Få häst att dricka ur vattenkopp

Byt till flottörkopp, funkade för oss när min tjej fortfarande vägrade dricka ut vanliga vattenkoppen trots idogt tränande. Annars vet jag dom som lagt i lite uppblött betfor i koppen för o göra den intressantare och fått det att funka efter ett tag utan "godis".
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
970
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 043
Senast: Castellini
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 876
Senast: JohannaB
·
Träning När ni är sådana som inte hoppar frivilligt som jag men ändå vill lära min unghäst det. Hade ni då lagt ut annons när tiden är kommen om...
Svar
14
· Visningar
1 455

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp