Få häst att fortsätta gå när den bajsar?

__sofia__

Trådstartare
Det diskuterades lite i en tråd för inte så länge sedan angående paus för att hästen bajsar i dressyrprogram, vilket gjorde att jag började fundera.

Jag har en häst som definitivt vill stå still när hon bajsar - hon har varit så sedan jag köpte henne och det är samma sak i ridning eller om hon bara är i hagen. Testar du att skänkla på lite, smacka eller liknande visar hon tydligt att hon vill stå stilla och inte gå fram. Är hon uppstressad eller spänd (vilket händer en del eftersom det är en liten lättskrämd dam) så stannar hon och står still om hon ska "stressbajsa". Jag har aldrig sett henne bajsa och inte stå still.

Hittills har vi varit på en nivå i ridningen att det inte har varit något att bry sig om - av andra anledningar har det inte varit aktuellt att åka ut på någon hopp-/dressyr-/annan tävling, och i vardagsridning bryr jag mig inte särskilt mycket om hon vill pausa några sekunder.

Men finns det något sätt att få henne att förstå att det kan vara okej att fortsätta gå/springa/arbeta samtidigt som man bajsar? (det hade säkert funkat att sparka och spöa på henne tills hon går fram, men det är inte något jag är intresserad av)
 
Jag hör till den (lilla?) skara som är fast övertygad om att vissa hästar känner obehag på något vis av att bajsa i farten.
Det är ju liksom inte farligt att stanna o bajja i ett dressyrprogram, ekipaget får några poängs avdrag där det händer.
 
På tal om sparka och spöa som du nämner så tycker jag man ska tänka på att om en häst står still och bajsar och pga det blir fulkorrigerad, alltså får stryk vilket tyvärr förekommer, och ändå står kvar så är det mer obehag att gå och bajsa än det stryk hästen får.
 
Min gamla häst gick inte att få till att gå och bajsa, melt omöjligt. Testade med allt, tvång, lockande med favoritgodis och en massa annat.
Jobbigt när man tävlar i körning, både poängen och den pinsamma situationen. Var inte med på en enda dressyrkörningstävling utan att han stannade och bajsade..
 
Jag hör till den (lilla?) skara som är fast övertygad om att vissa hästar känner obehag på något vis av att bajsa i farten.
Det är ju liksom inte farligt att stanna o bajja i ett dressyrprogram, ekipaget får några poängs avdrag där det händer.
Utifrån hur min häst varit hittills kan hon definitivt vara en sådan som känner obehag av att bajsa i farten, och några mindre poäng på ett eventuellt dressyrprogram är egentligen inte något jag bryr mig om :) Det är mer om det finns något sätt att testa och se om det är något som hon faktiskt tycker är obehagligt och verkligen inte vill göra, eller om det är något hon inte riktigt förstått att man kan göra och att det går att träna med t.ex. positiv förstärkning (även om jag inte vet riktigt hur det skulle gå till :p ). Det som hittills varit störst problem med att hon vill stanna har varit om vi ridit med andra och hon plötsligt stannat framför någon som fått väja undan, eller om vi ridit ute och sen som ridit före inte uppmärksammat/hört att vi stannat och vi halkat efter (vilket hon inte gillar, lätt spänd som sagt ;))
 
På tal om sparka och spöa som du nämner så tycker jag man ska tänka på att om en häst står still och bajsar och pga det blir fulkorrigerad, alltså får stryk vilket tyvärr förekommer, och ändå står kvar så är det mer obehag att gå och bajsa än det stryk hästen får.
Det förekommer definitivt - jag har fått rekommendationer om att sparka på tills hon går, att hon inte ska lära sig att stå still etc :meh: Det har även varit instruktörer som sagt att hon, när vi skrittar fram, inte får stanna och lukta på och undersöka saker och liknande :meh:

Det är som sagt inte den typen av ridning som jag pysslar med - om hon verkligen vill stanna är hon välkommen till det :)
 
Min häst kan inte gå och bajsa samtidigt. Hon krummar ryggen jättemycket när hon bajsar så förstår att det inte går. Dock så har jag lärt henne att hon bara får stanna i skritt på lång tygel.
Såhär gjorde jag: Har inte behövt sparka eller använda spö utan känner jag att hon är på väg att stanna för att bajsa så manar jag på med normal skänkel så hon inte stannar, gör en övergång till skritt, skrittar lite på kort tygel, ger lång tygel och låter henne bajsa.
Nu bajsar hon bara på lång tygel och aldrig på kort, då är det jobb. Oftast bajsar hon faktiskt inte alls när jag rider, longerar, tömkör utan hon bajsar oftast på gången när man gör i ordning och när man kommer tillbaks.

Tycker man ser tydligt på hästen när den bajsar om den klarar att gå eller inte. Vi har tränat om en ponny som alltid tvärnitade till att kunna bajsa i trav och galopp. Han hade helt klart satt det i system att stanna och bajsa. Behövde inte heller piska eller vara aggressiv utan han korrigerades precis som en häst som t.ex bryter av från galopp till trav självmant. Han fick helt enkelt inte stanna när det passade honom.
 
Min förra häst kunde inte bajsa och gå samtidigt. Jag löste situationen på följande vis:
När hästen stannade, krummade, stånkade och såg mycket koncentrerad ut med sitt bajsande så hojtade jag "det kommer ett lejon!!!!" och sen skrattade jag tills pålle var färdig och fortsatte gå :rofl:.
Hästar är olika och det verkar som vissa inte kan gå och bajsa samtidigt helt enkelt, så varför tvinga dem?
 
Min häst kan inte gå och bajsa samtidigt. Hon krummar ryggen jättemycket när hon bajsar så förstår att det inte går. Dock så har jag lärt henne att hon bara får stanna i skritt på lång tygel.
Såhär gjorde jag: Har inte behövt sparka eller använda spö utan känner jag att hon är på väg att stanna för att bajsa så manar jag på med normal skänkel så hon inte stannar, gör en övergång till skritt, skrittar lite på kort tygel, ger lång tygel och låter henne bajsa.
Nu bajsar hon bara på lång tygel och aldrig på kort, då är det jobb. Oftast bajsar hon faktiskt inte alls när jag rider, longerar, tömkör utan hon bajsar oftast på gången när man gör i ordning och när man kommer tillbaks.

Tycker man ser tydligt på hästen när den bajsar om den klarar att gå eller inte. Vi har tränat om en ponny som alltid tvärnitade till att kunna bajsa i trav och galopp. Han hade helt klart satt det i system att stanna och bajsa. Behövde inte heller piska eller vara aggressiv utan han korrigerades precis som en häst som t.ex bryter av från galopp till trav självmant. Han fick helt enkelt inte stanna när det passade honom.
Använder man skänklarna normalt när hon stannar för att bajsa ignorerar hon mig totalt, och oftast (inte alltid) kan jag också märka lite innan det snart är dags genom att hon börjar lyssna mindre på skänkeln och gå saktare :)
 
Använder man skänklarna normalt när hon stannar för att bajsa ignorerar hon mig totalt, och oftast (inte alltid) kan jag också märka lite innan det snart är dags genom att hon börjar lyssna mindre på skänkeln och gå saktare :)
Hahaha fattar. Testa att gå ner i skritt med långa tyglar direkt när du märker att hon börjar gå saktare och det är på G liksom.
 
Använder man skänklarna normalt när hon stannar för att bajsa ignorerar hon mig totalt, och oftast (inte alltid) kan jag också märka lite innan det snart är dags genom att hon börjar lyssna mindre på skänkeln och gå saktare :)
Vad händer om du leder henne och bara ber henne fortsätta framåt? Smacka och visa med tygel/grimskaft att du vill att hon rör sig?
 
Min häst bajsar oerhört sällan i farten, så när vi tävlar försöker jag få henne att bajsa innan om möjligt. Känner jag att det är på gång brukar jag rida på lite extra för att snabba på det. Det som tidvis kan vara jobbigt med henne är att hon lätt blir orolig i magen och då kan hon hålla på väldigt länge med att signalera att hon vill stanna, men sen blir det inget. Där har jag fått sätta ner foten lite för annars så blir hon oridbar. Hon får ett försök, blir det inget direkt så får hon jobba X varv, sen är det jag som saktar av och ger henne en ny möjlighet.
 
Min kan inte heller bajsa i farten, han är 7 nu. Han har generellt haft svårt att bajsa när jag rider med konsekvensen att det knappt går att rida alls eftersom han är så nödig. Så när han väl bajsar får han faktiskt massor med beröm.

Med tanke på hur han beter sig när han bajsar förstår jag att han inte kan gå. Han verkligen ställer upp sig med breddade bakben och krummar ordentligt.

Jag tävlar dressyr och hittills har han aldrig bajsat under ett program. Han har stressbajsat inne på banan innan start någon gång, men jag tänker att det inte gör något om han bajsar under programmet. Han är ju liksom inte en maskin...
 
Min ena stannar för att bajsa. På tävling händer det lite då och då att vi får ett bajsstopp💩. Inte hela världen men brukar kunna få honom att bajsa innan start, då klarar vi oss😁. Allteftersom jag blir äldre har jag mer hänsyn till såna här grejer. Klart det måste vara jobbigt att springa och skita?
 
Min ena stannar för att bajsa. På tävling händer det lite då och då att vi får ett bajsstopp💩. Inte hela världen men brukar kunna få honom att bajsa innan start, då klarar vi oss😁. Allteftersom jag blir äldre har jag mer hänsyn till såna här grejer. Klart det måste vara jobbigt att springa och skita?
Min ponny kissade i hälsningshalten en gång när jag var typ 13. Höll på att dö så pinsamt var det. Skulle nog inte reagera likadant idag, utan mest tycka att det var skönt för stackarn att faktiskt få kissa :D
 
Min häst stannar gärna och bajsar och eftersom vi inte tävlar så låter jag henne göra det. Ffa så blir det lättare att mocka upp högen efteråt när allt ligger samlat och inte är utspritt i en lång linje och sedermera överridet x antal gånger.
 
Jag försöker passa på att lära in det redan som unghästar innan de rids in, att man kan gå och bajsa på samma tid. Jag tror de behöver lära sig tekniken, det är ju inte naturligt för dom direkt. Så jag skulle testa att träna på det för hand, t.ex. vid longering eller när man ledar hästen, innan jag bad om det med ryttare.
 
Tror det är genetik att kunna gå och bajsa samtidigt :rofl:
Min ena kan det inte och det kunde inte hans mamma heller medan min andra ändrar ju inte ens tempo utan traskar på att bajsar samtidigt utan problem, är inget jag lärt henne utan det har varit naturligt för henne att fortsätta att gå.
 
Tror det är genetik att kunna gå och bajsa samtidigt :rofl:
Min ena kan det inte och det kunde inte hans mamma heller medan min andra ändrar ju inte ens tempo utan traskar på att bajsar samtidigt utan problem, är inget jag lärt henne utan det har varit naturligt för henne att fortsätta att gå.

Man överlever nog bättre i det vilda om man inte stannar framför vargen/lejonet och bajsar. ;) Men vissa av våra tamhästar har väl insett att riskerna har minskat.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 907
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 790
Senast: SkorpSmulan
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp