Få häst att sluta sparka?

morgaine

Trådstartare
Ja, går det?
Vi har en häst som hittills varit så snäll, aldrig drömt om att sparkas förutom om någon började sparka henne i hagen, då kunde hon sparka tillbaka och sedan springa undan.
I våras lånade vi hit en häst som sällskap och den sparkade henne ganska vildsint men sedan började vår häst ge igen och blev ledare och det var lugnt förutom vid matning för då började de sparka ganska ofta och de brydde sig inte om ifall jag hunnit undan. Helt respektlöst Mao. Jag fick börja ha med spö att vifta med, då backade de och i slutet av sommaren var allt lugnt. På hösten kom min andra häst åter från betet och de släpptes ihop och då verkar min lilla häst ha fått storhetsvansinne för sedan dess sparkar hon min stora häst så fort han inte flyttar sig fort nog.
idag eskalerade det ett steg till, det har varit lugnt ett tag så jag trodde det lugnat sig. Vi hade varit på tur med båda hästarna och när den lilla skulle in i hagen så kom jag med den stora efter och skulle dra rätt hennes täcke (gjort 1000 ggr förr utan problem), då trodde hon nog att det var min stora häst som drog i täcket så hon började slå bakut minst tre ggr på mig. Nu är jag blåslagen och undrar om man kan få bort det här illa kvickt? Eller är det avlivning av en för övrigt underbart snäll och fin häst? Hon är helt perfekt att hantera för övrigt, lugn och supersnäll. Men om hennes tidigare bäste vän närmar sig så slår hon utan att ta hänsyn till mänsklig närvaro. Vad göra?
 
Varför överväger du avlivning när det är så lätt att ha säkerhetsmässigt förhållningssätt och på så sätt undvika bli sparkad?
För att jag inte kan garantera varken min familjs säkerhet eller medryttares när en häst kan ge sig på att sparka en bara för att man råkade befinna sig bredvid en annan häst eller tror att en annan häst rör henne.
hur menar du att det är lätt att undvika? Ett annat ex är när vi var på tur och hästen jag satt på kom ca 50 cm ifrån henne när vi gick på en smal väg. Då slog hon med bakbenen så högt att jag kände en hov på skärmen av min hjälm och samma sak när vi skulle sitta upp en annan gång. Min häst skyggade för något och tog ett steg mot henne, då sparkade hon fast jag satt på och jag blev träffad på vaden. Eller menar du att hästen ska ha egen hage, aldrig tas in eller gå på tur med någon annan häst?
den enda lösning jag ser är att hästen på något sätt måste dresseras till att ha respekt för när en människa står bredvid. Men jag har ingen aning om hur eller om det är möjligt. Jag vet bara att innan hon sparkat ihjäl mig eller någon i min familj så ska hon antingen sluta sparka eller avlivas. Vad kan man göra?
Hon är duktig på att gå fint när man leder henne, backar direkt man ber henne eller står stilla. Men sedan händer sådant här ändå.
 
Vad händer om hästarna inte går i samma hage? Det låter som problemen började när ni lånade dit en häst. Kanske dax att prova hagar bredvid varandra till att börja med. Så hade jag gjort.
Då är hon snäll men om man ska ta en ridtur ihopa så riskerar man ändå att det händer något. I hagen går det bra sålänge hon får sin hög hö först och den andre en bit ifrån. Han har lärt sig att hålla avstånd till henne men det är inte möjligt i alla situationer. Om jag inte kan ta en ridtur i hennes sällskap utan att riskera livet är det inte värt risken.
störsra problemet är alltså inte hagen utan att kunna ta en tur tillsammans och kunna leda dem till hagen utan att det sker sådant här.
 
Jag vill alltså inte kringgå problemet utan lösa det. Det finns barn på gården och det får inte finnas någon risk att en häst slår i närheten av en människa.
 
För att jag inte kan garantera varken min familjs säkerhet eller medryttares när en häst kan ge sig på att sparka en bara för att man råkade befinna sig bredvid en annan häst eller tror att en annan häst rör henne.
hur menar du att det är lätt att undvika? Ett annat ex är när vi var på tur och hästen jag satt på kom ca 50 cm ifrån henne när vi gick på en smal väg. Då slog hon med bakbenen så högt att jag kände en hov på skärmen av min hjälm och samma sak när vi skulle sitta upp en annan gång. Min häst skyggade för något och tog ett steg mot henne, då sparkade hon fast jag satt på och jag blev träffad på vaden. Eller menar du att hästen ska ha egen hage, aldrig tas in eller gå på tur med någon annan häst?
den enda lösning jag ser är att hästen på något sätt måste dresseras till att ha respekt för när en människa står bredvid. Men jag har ingen aning om hur eller om det är möjligt. Jag vet bara att innan hon sparkat ihjäl mig eller någon i min familj så ska hon antingen sluta sparka eller avlivas. Vad kan man göra?
Hon är duktig på att gå fint när man leder henne, backar direkt man ber henne eller står stilla. Men sedan händer sådant här ändå.
Fixa inte täcket lös i hagen, håll den i grimma/grimma med kedja över näsan så du kan dra huvudet mot dig om hon varnar för att sparka.

Rid inte så nära andra hästar att de kommer åt att sparka varandra

Stå inte så placerad att du hamnar i skottlinjen för en spark.

Lär dig läsa vartåt det barkar. De varnar på många olika sätt innan de exploderar (om de inte mår extremt dåligt men även då brukar någon signal komma)

Går den inte att ha i samma hage som andra så ha inte det? Normalt löser de smågnabb själva men det är inte rimligt att vänta sig att de ska bryta allt sitt gnabb för att en människa finns inom 10m radie. Det är en häst du har?
 
Jag vill alltså inte kringgå problemet utan lösa det. Det finns barn på gården och det får inte finnas någon risk att en häst slår i närheten av en människa.
En häst är en häst är en häst. Så länge man inte kan läsa av den eller ta till de säkerhetsåtgärder som krävs kan man aldrig garantera att den inte sparkar. Barn kan också lära sig söker hästhantering men det finns absolut hästar som man inte vill ha barn runt själva. Då får de lära sig att inte vara det.
 
Alltså det är väl ingen nyhet att vissa hästar sparkas? Hade aldrig fått för mig att rätta till täcket på en häst bakifrån samtidigt som någon annan leder den, är ju bäddat för en reaktion. Samma om man rider med andra hästar, vissa accepterar att man rider nära, andra sparkas 🤷‍♀️

Förmodar att alla fått lära sig att hästar kan sparkas där bak och bitas där fram, annars är det nog dags för det
 
För att jag inte kan garantera varken min familjs säkerhet eller medryttares när en häst kan ge sig på att sparka en bara för att man råkade befinna sig bredvid en annan häst eller tror att en annan häst rör henne.
hur menar du att det är lätt att undvika? Ett annat ex är när vi var på tur och hästen jag satt på kom ca 50 cm ifrån henne när vi gick på en smal väg. Då slog hon med bakbenen så högt att jag kände en hov på skärmen av min hjälm och samma sak när vi skulle sitta upp en annan gång. Min häst skyggade för något och tog ett steg mot henne, då sparkade hon fast jag satt på och jag blev träffad på vaden. Eller menar du att hästen ska ha egen hage, aldrig tas in eller gå på tur med någon annan häst?
den enda lösning jag ser är att hästen på något sätt måste dresseras till att ha respekt för när en människa står bredvid. Men jag har ingen aning om hur eller om det är möjligt. Jag vet bara att innan hon sparkat ihjäl mig eller någon i min familj så ska hon antingen sluta sparka eller avlivas. Vad kan man göra?
Hon är duktig på att gå fint när man leder henne, backar direkt man ber henne eller står stilla. Men sedan händer sådant här ändå.
Men du följer ju inte säkerhetsregler? Man ska inte rida så nära en annan häst att man kan bli sparkad, inte rätta till täcken i hagen, osv. Följ vanliga säkerhetsregler så blir ni ju inte sparkade?
 
Men du följer ju inte säkerhetsregler? Man ska inte rida så nära en annan häst att man kan bli sparkad, inte rätta till täcken i hagen, osv. Följ vanliga säkerhetsregler så blir ni ju inte sparkade?
Fixa inte täcket lös i hagen, håll den i grimma/grimma med kedja över näsan så du kan dra huvudet mot dig om hon varnar för att sparka.

Rid inte så nära andra hästar att de kommer åt att sparka varandra

Stå inte så placerad att du hamnar i skottlinjen för en spark.

Lär dig läsa vartåt det barkar. De varnar på många olika sätt innan de exploderar (om de inte mår extremt dåligt men även då brukar någon signal komma)

Går den inte att ha i samma hage som andra så ha inte det? Normalt löser de smågnabb själva men det är inte rimligt att vänta sig att de ska bryta allt sitt gnabb för att en människa finns inom 10m radie. Det är en häst du har?
Nej hon varnar inte. Hon kan gå med öronen framåt och så räcker det att den andra hästen tar ett steg för nära henne så exploderar hon. Den andra hästen är lite nervig så det räcker med en gråsparv så kan han skutta ett steg åt sidan.
Jag vet att vi kan kringgå och förebygga problemet, det är inte det jag undrar. Det är omöjligt att alla alltid gör allt rätt. Man måste kunna lita på att hästen inte är farlig.
Jag undrar om det finns något sätt att komma tillbaka till den hon var i våras för nu är hon en potentiellt farlig häst. Det är inte ok att en häst sparkar vilt för att man rättar till täcket. Inte i mitt stall iaf. Den kan få sura och varna men att sparka direkt utan att varna är inte ok. Jag är förvånad att ni tycker det faktiskt.
jag stod inte bakom när jag gjorde det, jag stod vid sidan, låret, hon svängde rumpan mot mig och sparkade.
Denna häst köpte jag som föl och hon är 9 nu. Det har aldrig någonsin funnits på kartan att hon skulle sparka varken mig eller sambon eller den andra hästen förut. På 8 år har hon aldrig ens lyft en hov mot oss.
 
Ja, går det?
Vi har en häst som hittills varit så snäll, aldrig drömt om att sparkas förutom om någon började sparka henne i hagen, då kunde hon sparka tillbaka och sedan springa undan.
I våras lånade vi hit en häst som sällskap och den sparkade henne ganska vildsint men sedan började vår häst ge igen och blev ledare och det var lugnt förutom vid matning för då började de sparka ganska ofta och de brydde sig inte om ifall jag hunnit undan. Helt respektlöst Mao. Jag fick börja ha med spö att vifta med, då backade de och i slutet av sommaren var allt lugnt. På hösten kom min andra häst åter från betet och de släpptes ihop och då verkar min lilla häst ha fått storhetsvansinne för sedan dess sparkar hon min stora häst så fort han inte flyttar sig fort nog.
idag eskalerade det ett steg till, det har varit lugnt ett tag så jag trodde det lugnat sig. Vi hade varit på tur med båda hästarna och när den lilla skulle in i hagen så kom jag med den stora efter och skulle dra rätt hennes täcke (gjort 1000 ggr förr utan problem), då trodde hon nog att det var min stora häst som drog i täcket så hon började slå bakut minst tre ggr på mig. Nu är jag blåslagen och undrar om man kan få bort det här illa kvickt? Eller är det avlivning av en för övrigt underbart snäll och fin häst? Hon är helt perfekt att hantera för övrigt, lugn och supersnäll. Men om hennes tidigare bäste vän närmar sig så slår hon utan att ta hänsyn till mänsklig närvaro. Vad göra?

Jag lär alltid in att om jag är i närheten styr jag ev förflyttningar av varann, konflikter etc. Det brukar fungera utmärkt och inte vara svårt för hästarna att lära sig.
Däremot lär de flesta inte in sådan iom att det oftast inte sker olyckor trots att de egentligen inte har kontroll över vad som sker. Men lär man in det även med hästar som inte är agressiva så safe:ar man för att tex sånt här inte ska börja ske.

Sen ÄR det ju en rätt normal och vanlig reaktion att en häst som inte är förberedd på att ngt kommer bakifrån och rör dem kan slå. Speciellt i ett läge där den redan är lite taggad, tex vid in släpp i hage. Ju högre eneri desto större risk för en retur.
Det är en oönskad reflex som man kan träna bort till stor del. Men den är naturlig och inte ovanlig.

Det finns en del sätt att släcka triggers vid släpp i hage där man jobbar både med att ta ner energin på dem/avladda släppande i hage och behovet av att markera mot varann/avgöra vem som gör vad etc vid släppet. Sånt kan en problemlösare hjälpa dig med.

Men att ställa sig nära bakom, rida nära bakom en häst som är i fel energi är något som man ju väldigt tidigt bör lära sig är oklokt. Du kan inte bli sparkad om du inte befinner dig i sparkzon.
Det är inte ren tur som gör att vissa av oss som jobbar med problemhästar oftast inte skadar oss, trots potentiellt farliga situationer.
Dvs det går att läsa dem, lära sig att ha koll på "om det brakar iväg nu - åt vilket håll blir det", lära hästarna att tagga ner kring människor, hur de ska agera vid mat/insläpp etc.. Man lär sig att checka av energier och komunikation redan innan man går in i hage/box etc. Men framför allt se till att den komunikationen fungerar innan man ens öppnar haggrinden/sitter upp/etc.
Jag skulle aldrig drömma om att utan att påkalla hästens uppmärksamhet rätta till täcke bakifrån. Jag skulle heller inte göra det under insläpp i hage eller med annan häst passerande nära, speciellt inte med en knepig relation mellan dessa.
 
Återgå till den hagfördelningen ni hade i våras om den funkade bättre.
Kanske kolla hästen hos en veterinär så den inte har ont?

Följa säkerhets regler, tex aldrig vara emellan 2 hästar i hagen så ni inte riskerar att bli sparkad av misstag. Inte fixa täcken osv i hagen. Rid inte så nära, det är inte normalt att rida 50 cm ifrån varandra. Visa hästar känsliga med sitt personliga utrymme och när man vet det ser man ju till att aldrig rida nära en sån häst så att hästen inte känner behovet av att sparka.

Om du tycker hästen beteende förändrats mycket så skulle jag absolut utreda hästen ordentligt hos veterinären.
 
Nej hon varnar inte. Hon kan gå med öronen framåt och så räcker det att den andra hästen tar ett steg för nära henne så exploderar hon. Den andra hästen är lite nervig så det räcker med en gråsparv så kan han skutta ett steg åt sidan.
Jag vet att vi kan kringgå och förebygga problemet, det är inte det jag undrar. Det är omöjligt att alla alltid gör allt rätt. Man måste kunna lita på att hästen inte är farlig.
Jag undrar om det finns något sätt att komma tillbaka till den hon var i våras för nu är hon en potentiellt farlig häst. Det är inte ok att en häst sparkar vilt för att man rättar till täcket. Inte i mitt stall iaf. Den kan få sura och varna men att sparka direkt utan att varna är inte ok. Jag är förvånad att ni tycker det faktiskt.
jag stod inte bakom när jag gjorde det, jag stod vid sidan, låret, hon svängde rumpan mot mig och sparkade.
Denna häst köpte jag som föl och hon är 9 nu. Det har aldrig någonsin funnits på kartan att hon skulle sparka varken mig eller sambon eller den andra hästen förut. På 8 år har hon aldrig ens lyft en hov mot oss.
Fast det är ju väldigt basic att se till att hålla avstånd och undvika stå/rida bakom en häst som man inte vet är bombsäker i alla lägen.

I de flesta fall går det att träna bort. Men det kräver ju att den som hanterar kan läsa och känna av lite. Om man känner att hästen är farlig för att man själv placerar sig så att den kan bli farlig och gör saker som är onödigt triggande vet jag inte om man liksom förmår träna bort det.

Jag har en högblodig, reaktiv häst som tyvärr i unga år lärde sig slåss fullt ut och satsa max direkt. Han funkar fint för mig och har inte vevat mer än någon gång man toucherat med pisk på bakbenen.
Men då jag och en elev släppte ihop honom och hennes mkt flegmatiska häst i ridhuset stod de och luktade på varann för första gången. Då fick eleven för sig att gå förbi dem och klämma sig in bakom min häst och ta honom på bakdelen. Han var i hög energi/spänning just då iom första mötet med andra hästen. Han märkte inte eleven förrän hon rörde honom bakifrån. Han agerade direkt på impuls och sparkade henne rätt i magen.
Där insåg ju tack och lov eleven att det var dumt att anta att alla hästar är så slöa och icke-reaktiva som hennes dåvarande. Hon upplevde inte att han var en farlig häst och blev inte rädd för honom. Men hon kommer aldrig ta på honom i ett sådan läge igen.
 
Då är hon snäll men om man ska ta en ridtur ihopa så riskerar man ändå att det händer något. I hagen går det bra sålänge hon får sin hög hö först och den andre en bit ifrån. Han har lärt sig att hålla avstånd till henne men det är inte möjligt i alla situationer. Om jag inte kan ta en ridtur i hennes sällskap utan att riskera livet är det inte värt risken.
störsra problemet är alltså inte hagen utan att kunna ta en tur tillsammans och kunna leda dem till hagen utan att det sker sådant här.
Måste ni rida så nära som 50 cm mellan er då? Har själv alltid minst en hästlängds avstånd även i bredd. Det låter inte sunt att hon sparkar mot människor också men kan inte tycka det är skäl nog för att avliva.
 
En av mina kompisar har en häst som är jättedålig på hästspråk, den kan liksom inga andra signaler än att sparka. Den har blivit lugnare med tid men jag är alltid lite extra vaksam där.
Det är som att hästen hoppar över hela kedjan med småsignaler när den vill något och bara vänder upp rumpan direkt. Det funkar ju dessutom för den, andra hästar fattar vad den vill även om de säkert tycker den är lite konstig som alltid ”skriker”.

Jag hade låtit det vara och bara tänkt extra på säkerheten. Det är rätt basic egentligen.
Om det är viktigt för dig att kunna strunta i normala säkerhetsaspekter så låt den gå i egen hage. Den kanske lugnar sig även vid uteritter om den inte behöver vara kaxig hela tiden i hagen.
 
Så du satte hästen i en situation där den inte trivdes d.v.s med en häst som sparkade den "ganska vildsint" och sen blir du förvånad över att det blir en reaktion och att hästen anpassar sig efter sin nya situation? Så pas satt du vill avliva den? Trots att det är du som dels satt hästen i den situationen och dels satt dig själv i potentiellt farliga situationer? Gå tillbaka till vanliga säkerhetsregler som varenda ridskoleunge kan utantill. Låt sen hästen slippa dela hage med en häst som den inte tirvs med.
 
Nej hon varnar inte. Hon kan gå med öronen framåt och så räcker det att den andra hästen tar ett steg för nära henne så exploderar hon. Den andra hästen är lite nervig så det räcker med en gråsparv så kan han skutta ett steg åt sidan.
Jag vet att vi kan kringgå och förebygga problemet, det är inte det jag undrar. Det är omöjligt att alla alltid gör allt rätt. Man måste kunna lita på att hästen inte är farlig.
Jag undrar om det finns något sätt att komma tillbaka till den hon var i våras för nu är hon en potentiellt farlig häst. Det är inte ok att en häst sparkar vilt för att man rättar till täcket. Inte i mitt stall iaf. Den kan få sura och varna men att sparka direkt utan att varna är inte ok. Jag är förvånad att ni tycker det faktiskt.
jag stod inte bakom när jag gjorde det, jag stod vid sidan, låret, hon svängde rumpan mot mig och sparkade.
Denna häst köpte jag som föl och hon är 9 nu. Det har aldrig någonsin funnits på kartan att hon skulle sparka varken mig eller sambon eller den andra hästen förut. På 8 år har hon aldrig ens lyft en hov mot oss.
Det är inte alls omöjligt att alla gör allting rätt, det är ju så man gör i andra stall. Det är många hästar som sparkar i de situationer du beskriver, och alla hästar kan ju göra det. Så för säkerhets skull är det bäst att följa reglerna med alla hästar i alla situationer, så att det inte sker några olyckor. När säkerhetsreglerna väl sitter i ryggmärgen så tänker man inte ens på det, det känns självklart att inte rida för nära eller rätta till täcken bakifrån.
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 593
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 906
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 398
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp