Få häst att sluta sparka?

Det är inte alls omöjligt att alla gör allting rätt, det är ju så man gör i andra stall. Det är många hästar som sparkar i de situationer du beskriver, och alla hästar kan ju göra det. Så för säkerhets skull är det bäst att följa reglerna med alla hästar i alla situationer, så att det inte sker några olyckor. När säkerhetsreglerna väl sitter i ryggmärgen så tänker man inte ens på det, det känns självklart att inte rida för nära eller rätta till täcken bakifrån.
Fast hade det funkat hade vi nog inte haft så mycket skador på oss människor . Det krävs att man hanterat många hästar för att lära sig tyda signaler och förstå hur olika hästar kan vara.
En del av säkerhetsåtgärderna är just att läsa hästar. Sen bör man inte sätta sig i dumma situationer men exakt vad som är dumma situationer kan vara svårt att avgöra för många. Ja menar själv har man nån gång tänkt...shit det där kunde gått illa om hästen inte varit så snäll
 
Ja, går det?
Vi har en häst som hittills varit så snäll, aldrig drömt om att sparkas förutom om någon började sparka henne i hagen, då kunde hon sparka tillbaka och sedan springa undan.
I våras lånade vi hit en häst som sällskap och den sparkade henne ganska vildsint men sedan började vår häst ge igen och blev ledare och det var lugnt förutom vid matning för då började de sparka ganska ofta och de brydde sig inte om ifall jag hunnit undan. Helt respektlöst Mao. Jag fick börja ha med spö att vifta med, då backade de och i slutet av sommaren var allt lugnt. På hösten kom min andra häst åter från betet och de släpptes ihop och då verkar min lilla häst ha fått storhetsvansinne för sedan dess sparkar hon min stora häst så fort han inte flyttar sig fort nog.
idag eskalerade det ett steg till, det har varit lugnt ett tag så jag trodde det lugnat sig. Vi hade varit på tur med båda hästarna och när den lilla skulle in i hagen så kom jag med den stora efter och skulle dra rätt hennes täcke (gjort 1000 ggr förr utan problem), då trodde hon nog att det var min stora häst som drog i täcket så hon började slå bakut minst tre ggr på mig. Nu är jag blåslagen och undrar om man kan få bort det här illa kvickt? Eller är det avlivning av en för övrigt underbart snäll och fin häst? Hon är helt perfekt att hantera för övrigt, lugn och supersnäll. Men om hennes tidigare bäste vän närmar sig så slår hon utan att ta hänsyn till mänsklig närvaro. Vad göra?
Jag tror att det går att träna din häst så att den iallafall blir säkrare i hanteringen. Hästen blev satt i en situation där den blev mycket rädd och var tvungen att försvara sig, sen har den använt försvar som verktyg i även andra situationer. Helt förståligt.

Du behöver hjälpa hästen så att den inte hamnar i situationer då den känner sig trängd, dvs du ber andra hålla avstånd när ni rider etc. sedan behöver du också bli bättre på att läsa av din häst så du kan förekomma eventuella explosioner och för det tredje, träna hästen på att klara lite mer trängda situationer, genom avslappning, tydlig guidning och beröm.

Jag skulle tagit hjälp av en tränare. Se det inte som ett misslyckande utan som ett tillfälle att utveckla din kunskap. Att lära sig läsa hästspråk är svårt, vi är många som behöver bli bättre på det.
 
Det första jag lär en ny häst här är att när jag eller någon annan människa är i närheten så busar man inte, man bråkar inte och man tar hänsyn till den klena människan så hen inte hamnar i kläm. Jag lär dem det genom att visa respekt för dem och deras space och genom att visa var mina gränser går. Allt gjort med enormt mycket kärlek och konsekvens. De lär sig det enormt fort. Trots det skulle jag aldrig göra det du beskriver. Jag skulle aldrig utsätta ett barn eller någon annan för att hamna så nära med en annan häst och jag har stenkoll när barn rör sig runt mina hästar trots att hästarna själva också har stenkoll på var den lilla människan befinner sig. Hästar är djur med starka instinkter och självbevarelsedrift och de är just djur. Man kan inte kräva av ett djur att hen ständigt ska ha stenkoll och aldrig göra fel. Vid ett tillfälle för många år sedan halkade min häst (som jag red) och dunsade in i hästen framför. Dotterns häst svarade direkt med en spark som träffade mitt knä. Det gjorde såklart asont men det var inte hästens fel. Det var mitt fel som inte höll längre avstånd och som inte förutsåg att min häst kunde halka där i den lilla leriga slänten. Herregud, det har hänt att jag har råkat trampa på min hunds tass i ett fumligt ögonblick och det har hänt att jag har viftat till någon när jag ska ta något och inte har sett mig för, rest mig upp och dunkat bakhuvudet i hästens käke utan att mena det just för att det blev fel. Ingen är ju perfekt men tack och lov har jag djur som förlåter mig för det.

Men, en häst som plötsligt börjar sparka på det sätt du beskriver hade jag tagit till veterinär och inte gett mig förren de hittar vad som felas. En frisk och glad häst gör inte så helt plötsligt utan att något är fel. En häst jag har haft började göra så när han hade ont i båda sina bakknän.
 
Hästen trivs uppenbarligen inte i den nya situationen med nya hagkompisen. Så vore jag du skulle jag börja där och se om hästen blev lugnare av att antingen gå själv eller enbart med den gamla kompisen. Blir den inte inte lugnare efter ett tag av att slippa den nya kompisen så skulle jag ta den till veterinären. En häst som har ont blir ofta mer reaktiv och blir mindre förlåtande. Det kan ha hänt något i hagen när den nya hästen kom, tex att hästen gått omkull och blivit sned, sträckt sig eller något annat. Eller så kan det vara en skada som sakta kommit smygande och nu påverkar hästen i så stor grad att humöret förändrats.
Att avliva hästen pga att den visar att den inte trivs i situationen (kompis eller smärta eller både och) låter för mig som vansinne. Sälj hästen i stället till någon som förstår att hästar, precis som människor, säger till när något är fel. Hästar är inte dumma, de kommunicerar med sitt kroppsspråk och ibland råkar vi människor pga okunskap eller otur stå i vägen. Precis som att du kan bli mer lättretlig och arg om du har ont eller inte tycker om situationen. Och när du är lättretlig så kanske du höjer rösten mer än du borde åt någon och en tredje part råkar stå emellan och får stå ut med din utskällning den också.
Hästar är inte människor och vi ska inte förmänskliga dem, men jag vill försöka få dig att förstå din hästs beteende genom att likna den vid en människas beteende.
 
Moralpredikan av värsta sort. Tillför absolut ingenting.
Hårda ord, hur motiverar du dessa?

Situationerna som beskrivs i ts indikerar på inget sätt alls en häst med lynnesfel så till den grad att avlivning är det enda eller bästa alternativet. Jag är helt för att folk får ta bort sina hästar precis av vilken anledning de vill. Tycker trots det inte att det är rimligt att ta bort en häst för att man själv sätter sig i farliga och onödiga situationer med den. Människan kan tänka efter före, det kan inte hästen.
 
Hårda ord, hur motiverar du dessa?

Situationerna som beskrivs i ts indikerar på inget sätt alls en häst med lynnesfel så till den grad att avlivning är det enda eller bästa alternativet. Jag är helt för att folk får ta bort sina hästar precis av vilken anledning de vill. Tycker trots det inte att det är rimligt att ta bort en häst för att man själv sätter sig i farliga och onödiga situationer med den. Människan kan tänka efter före, det kan inte hästen.

Förutom att man själv inte vill skada sig (eller sina närmaste) så kanske man heller inte vill sälja en häst som är farlig, så att någon annan skadar sig. Jag förstår precis vad TS menar. Hade tänkt likadant.

Det finns vidare ingen ekonomisk vinning i att ta bort en häst på dessa grunder. Det är oerhört svårt att få ut försäkringspengar på dessa grunder, så jag är övertygad om att resonemanget enbart handlar om ett sunt säkerhetstänk.

Jag älskar djur och respekterar dom men när det blir en säkerhetsrisk så MÅSTE man tänka ansvarsfullt.

Personligen hade jag sålt hästen och varit 200% ärlig med problematiken så att en eventuell köpare vet vad han/hon har att vänta sig. Men vidare är det inte så lätt att sälja en häst som sparkar...
 
Förutom att man själv inte vill skada sig (eller sina närmaste) så kanske man heller inte vill sälja en häst som är farlig, så att någon annan skadar sig. Jag förstår precis vad TS menar. Hade tänkt likadant.

Det finns vidare ingen ekonomisk vinning i att ta bort en häst på dessa grunder. Det är oerhört svårt att få ut försäkringspengar på dessa grunder, så jag är övertygad om att resonemanget enbart handlar om ett sunt säkerhetstänk.

Jag älskar djur och respekterar dom men när det blir en säkerhetsrisk så MÅSTE man tänka ansvarsfullt.

Personligen hade jag sålt hästen och varit 200% ärlig med problematiken så att en eventuell köpare vet vad han/hon har att vänta sig. Men vidare är det inte så lätt att sälja en häst som sparkar...
Fast en väldig massa hästar kan sparka om man rör dem bakifrån i lägen de är spända och inte vet om att man är där och kommer ta på dem. Det är en instinkt.

Så jäkla svårt är det inte att se till att de håller avstånd, att inte röra dem bakifrån i lägen då det kan vara spänt tex då de förväntar sig att släppas i hage med en annan häst det inte är bara good vibes med etc.
Det är vanligt jäkla hästvett att inte sätta sig själv i farliga lägen.
Att fundera på att avliva en häst för att den agerar på ett rätt naturligt sätt då människan sätter den i skiten tycker jag är himla trist agerande.
Om det är så att man inte känner sig trygg och inte vågar jobba med den här rätt vanliga reaktionen och instinkten så bör det vara noll problem att sälja en häst som den.
Det är väl en grej med en häst som attackerar. Men en som sparkat när en människa ställer sig bakom i en situation där hästen är spänd, då hästen inte ser personen/tror det är en annan häst den inte gillar etc.. Nää... Det är ju superenkelt att undvika bli sparkad!
 
Förutom att man själv inte vill skada sig (eller sina närmaste) så kanske man heller inte vill sälja en häst som är farlig, så att någon annan skadar sig. Jag förstår precis vad TS menar. Hade tänkt likadant.

Det finns vidare ingen ekonomisk vinning i att ta bort en häst på dessa grunder. Det är oerhört svårt att få ut försäkringspengar på dessa grunder, så jag är övertygad om att resonemanget enbart handlar om ett sunt säkerhetstänk.

Jag älskar djur och respekterar dom men när det blir en säkerhetsrisk så MÅSTE man tänka ansvarsfullt.

Personligen hade jag sålt hästen och varit 200% ärlig med problematiken så att en eventuell köpare vet vad han/hon har att vänta sig. Men vidare är det inte så lätt att sälja en häst som sparkar...
Men det är väl inga problem med en häst som sparkar om man överraskar den bakifrån? Det gör ju många hästar. Det är därför säkerhetsreglerna finns. Vi har sådana på ridskolan t o m - följer man bara säkerhetsrutinerna är det inga problem. Det finns ju massor av hästar som kan sparka om man gör fel.
 
Förstår inte problemet r
Ja, går det?
Vi har en häst som hittills varit så snäll, aldrig drömt om att sparkas förutom om någon började sparka henne i hagen, då kunde hon sparka tillbaka och sedan springa undan.
I våras lånade vi hit en häst som sällskap och den sparkade henne ganska vildsint men sedan började vår häst ge igen och blev ledare och det var lugnt förutom vid matning för då började de sparka ganska ofta och de brydde sig inte om ifall jag hunnit undan. Helt respektlöst Mao. Jag fick börja ha med spö att vifta med, då backade de och i slutet av sommaren var allt lugnt. På hösten kom min andra häst åter från betet och de släpptes ihop och då verkar min lilla häst ha fått storhetsvansinne för sedan dess sparkar hon min stora häst så fort han inte flyttar sig fort nog.
idag eskalerade det ett steg till, det har varit lugnt ett tag så jag trodde det lugnat sig. Vi hade varit på tur med båda hästarna och när den lilla skulle in i hagen så kom jag med den stora efter och skulle dra rätt hennes täcke (gjort 1000 ggr förr utan problem), då trodde hon nog att det var min stora häst som drog i täcket så hon började slå bakut minst tre ggr på mig. Nu är jag blåslagen och undrar om man kan få bort det här illa kvickt? Eller är det avlivning av en för övrigt underbart snäll och fin häst? Hon är helt perfekt att hantera för övrigt, lugn och supersnäll. Men om hennes tidigare bäste vän närmar sig så slår hon utan att ta hänsyn till mänsklig närvaro. Vad göra?
Men alltså, förstår inte problemet. Du sätter hästen i en situation den inte trivs med och som gör att den känner att den behöver vara på hugget, du överraskar hästen bakifrån och blir förvånad att den sparkar? Det är väl liksom regel ett att aldrig någonsin gå fram till en häst bakifrån utan att vara helt 110% säker på att hästen har uppfattat en och vet vad man ska göra.

Börja med ett säkerhetstänk, det man lär sig från grunden på ridskolor hur man är med hästar och hur man rör sig kring hästar. Att avliva en häst för att den beter sig på ett sunt sätt är galet, byt hagkompis och börja hantera hästen på ett säkert sätt.

Förstår att man blir skärrad när sådant här händer och att man inte tänker klart precis efteråt men det är också bra att få en liten realitycheck när det kommer till säkerheten, hästar är hästar och dom kan sparka. Ta det som ett tillfälle att påminna barn osv om hur viktigt det är att aldrig överraska en häst och alltid tänka på säkerheten.
 
Senast ändrad:
Jag vet bara att innan hon sparkat ihjäl mig eller någon i min familj så ska hon antingen sluta sparka eller avlivas. Vad kan man göra?

Sälja. Finns säkert gott om köpare som har förståelse för att det är en häst där man faktiskt behöver applicera normalt säkerhetstänk, även om det inte finns utrymme för det hos dig.

Men först och främst hade låtit veterinär göra genomgång? Plötsligt ändat beteende uppstår ju sällan ur intet. Framför allt inte ett så defensivt beteende. Jag hade funderat på både ryggsmärtor och exempelvis synen.
 
Fast en väldig massa hästar kan sparka om man rör dem bakifrån i lägen de är spända och inte vet om att man är där och kommer ta på dem. Det är en instinkt.

Så jäkla svårt är det inte att se till att de håller avstånd, att inte röra dem bakifrån i lägen då det kan vara spänt tex då de förväntar sig att släppas i hage med en annan häst det inte är bara good vibes med etc.
Det är vanligt jäkla hästvett att inte sätta sig själv i farliga lägen.
Att fundera på att avliva en häst för att den agerar på ett rätt naturligt sätt då människan sätter den i skiten tycker jag är himla trist agerande.
Om det är så att man inte känner sig trygg och inte vågar jobba med den här rätt vanliga reaktionen och instinkten så bör det vara noll problem att sälja en häst som den.
Det är väl en grej med en häst som attackerar. Men en som sparkat när en människa ställer sig bakom i en situation där hästen är spänd, då hästen inte ser personen/tror det är en annan häst den inte gillar etc.. Nää... Det är ju superenkelt att undvika bli sparkad!
Fast låter det som en normal typ av sparkar om hovarna visslar förbi hjälmen när man sitter på en annan häst? Tänker knähöjd och vaden vore mer förväntat.

Tänker att täckessituationen ju var helt normal, men just det ovan och att hon sparkar bara den andra hästen skyggar.

kn: Har ingen idé om lösning men låter ju allra minst som att hon är ganska rädd för just den andra hästen. Frågan är om det inte är just den andra hästen som är problemet och en annan häst inte skulle vara det? Låna en annan häst? En snäll och go en? (alltså förslag utöver veterinär och allt annat som folk sagt.) Den är ju fokus i problemet och är lånad så...
 
Fast låter det som en normal typ av sparkar om hovarna visslar förbi hjälmen när man sitter på en annan häst? Tänker knähöjd och vaden vore mer förväntat.

Tänker att täckessituationen ju var helt normal, men just det ovan och att hon sparkar bara den andra hästen skyggar.

kn: Har ingen idé om lösning men låter ju allra minst som att hon är ganska rädd för just den andra hästen. Frågan är om det inte är just den andra hästen som är problemet och en annan häst inte skulle vara det? Låna en annan häst? En snäll och go en? (alltså förslag utöver veterinär och allt annat som folk sagt.) Den är ju fokus i problemet och är lånad så...
Eller missade jag att det var tre hästar inblandade kanske.
 
Fast låter det som en normal typ av sparkar om hovarna visslar förbi hjälmen när man sitter på en annan häst? Tänker knähöjd och vaden vore mer förväntat.

Tänker att täckessituationen ju var helt normal, men just det ovan och att hon sparkar bara den andra hästen skyggar.

kn: Har ingen idé om lösning men låter ju allra minst som att hon är ganska rädd för just den andra hästen. Frågan är om det inte är just den andra hästen som är problemet och en annan häst inte skulle vara det? Låna en annan häst? En snäll och go en? (alltså förslag utöver veterinär och allt annat som folk sagt.) Den är ju fokus i problemet och är lånad så...
Hur högt hästen sparkar är väl inte avgörande för om det skulle vara "normalt" eller inte? Tänker att hästar sparkar på olika sätt, de är ju olika byggda osv. Känns inte så märkligt.
Att den sparkade när en annan häst skyggade var väl för att hästen som skyggade då kom för nära? Inte heller konstigt. Min häst kan också sparka om en annan häst kommer för nära, hon sparkade min kompis på benet en gång när vi red ut trots att det var hon själv som blivit rädd och då råkade backa in i valacken bakom. Ston liksom.. Bara att hålla bättre avstånd och att den man rider med får vara lite på hugget så den flyttar på sin häst om min råkar backa närmare eller liknande.
 
Hur högt hästen sparkar är väl inte avgörande för om det skulle vara "normalt" eller inte? Tänker att hästar sparkar på olika sätt, de är ju olika byggda osv. Känns inte så märkligt.
Ah, jag tänker att de sparkar olika beroende på hur spända och panikfyllda de är. Men du har säkert rätt, det beror nog helt på hur hästen är byggd.

(Dvs om man har mycket spänd energi och panik i sparken så blir den olik om man bara är lite putt och varnande.)
 
Ah, jag tänker att de sparkar olika beroende på hur spända och panikfyllda de är. Men du har säkert rätt.
Jag tror mer att olika hästar sparkar på olika sätt :)
Sen vet vi ju inte hur stora hästarna är jämfört med varandra. Det är ju i högsta grad avgörande för hur "hjälmhöjd" blir.
 
Jag tror mer att olika hästar sparkar på olika sätt :)
Sen vet vi ju inte hur stora hästarna är jämfört med varandra. Det är ju i högsta grad avgörande för hur "hjälmhöjd" blir.
Den andra var ju hennes stora häst och denna hennes lilla. Men jag är nog osäker på hur många hästar det är inblandade.

Dvs en liten ägd och en stor lånad eller om hon har en liten ägd, en okänd storlek lånad, och en stor ägd som var på sommarbete. Sedan kan det ju finnas ytterligare hästar såklart och den lånade är kanske inte kvar.

Men ok, teorin om att hon var väldigt rädd för den andra hästen är nog fel i så fall.
 
Jag skulle separera hästarna och börja ha större säkerhetstänk. Börja tänka på hästen som en ny unghäst bara för att få in säkerhetstänket igen (jag känner själv att jag slackar med säkerheten på mina egna men unghästen tänker jag ett varv till med)

Lätt att bli bekväm med hästar som man haft länge. Olyckor händer lätt just där.för är det extra noga med säkerhetstänket.

Blir det ingen ändring skulle jag göra en vetcheck och alternativt sälja.
 
Förstår inte problemet r

Men alltså, förstår inte problemet. Du sätter hästen i en situation den inte trivs med och som gör att den känner att den behöver vara på hugget, du överraskar hästen bakifrån och blir förvånad att den sparkar? Det är väl liksom regel ett att aldrig någonsin gå fram till en häst bakifrån utan att vara helt 110% säker på att hästen har uppfattat en och vet vad man ska göra.

Börja med ett säkerhetstänk, det man lär sig från grunden på ridskolor hur man är med hästar och hur man rör sig kring hästar. Att avliva en häst för att den beter sig på ett sunt sätt är galet, byt hagkompis och börja hantera hästen på ett säkert sätt.

Förstår att man blir skärrad när sådant här händer och att man inte tänker klart precis efteråt men det är också bra att få en liten realitycheck när det kommer till säkerheten, hästar är hästar och dom kan sparka. Ta det som ett tillfälle att påminna barn osv om hur viktigt det är att aldrig överraska en häst och alltid tänka på säkerheten.

Jag läser inte inlägget på samma sätt som du gör. Det handlade ju inte alls om att överraska en häst bakifrån, utan att rätta till hästens täcke (inte helt plötsligt, hästen såg att man var där) och hästen reagerar med att börja sparkas, inte bara en gång utan tre.

Jag tycker inte heller att det är fullt normalt att en häst byter beteeende så pass att allt obehag ska genas mötas med en spark.
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 702
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 878
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 221
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 423
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp