Få häst att sluta sparka?

Jag läser inte inlägget på samma sätt som du gör. Det handlade ju inte alls om att överraska en häst bakifrån, utan att rätta till hästens täcke (inte helt plötsligt, hästen såg att man var där) och hästen reagerar med att börja sparkas, inte bara en gång utan tre.

Jag tycker inte heller att det är fullt normalt att en häst byter beteeende så pass att allt obehag ska genas mötas med en spark.

Det var ju inte bara så att TS rättade till hästens täcke bakifrån. TS ledde en annan häst bakom hästen som sparkade, gick upp nära bakom och rättade då till täcket. Mycket lätt hänt att den sparkande hästen trodde att det var den andra hästen som drog i täcket och inte TS.
 
Jag läser inte inlägget på samma sätt som du gör. Det handlade ju inte alls om att överraska en häst bakifrån, utan att rätta till hästens täcke (inte helt plötsligt, hästen såg att man var där) och hästen reagerar med att börja sparkas, inte bara en gång utan tre.

Jag tycker inte heller att det är fullt normalt att en häst byter beteeende så pass att allt obehag ska genas mötas med en spark.
Uppenbarligen läser vi inte samma inlägg, TS hade hästen den hästen inte gick bra ihop med precis bakom plus rättade till täcket. Så nej, vi läste uppenbarligen inte inlägget på samma sätt.

Och jo, det är normalt och alltid varit normalt att man inte ska gå bakom hästar och inte göra något precis bakom hästar om man inte vet med sig att hästen har sett en.

Och det är normalt att en häst som går tillsammans med en annan häst i hagen den känner sig såpass osäker med blir mera på hugget även i hanteringen tillsammans med hästen den inte går bra ihop med, det är inte konstigt. Tycker det verkar ganska tydligt att hästarna inte går bra ihop, tycker faktiskt att det är ett ganska så normalt beteende egentligen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 701
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 878
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 218
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 423
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • hjälm till avlångt huvud?
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp