Få hästen att äta mer

Så trist att höra att det var såpass alvarligt! Hoppast verkligen att hon blir bättre. :heart

Har du funderat på att testa någon mer lättsmält, grovfoderbaserat tillskottsfoder istället för vanligt kraftfoder? Jag minns inte om du skrivit hurvida hon gillar lusern och betfor/betfiber? Tänkte om tarmarna är skadade så kanske det vore bra att försöka undvika spannmål, iaf ett tag?

Annars har jag mycket bra erfarenhet med riskli för att bättra på hullet på smala hästar, men det innehåller inte jättemycket protein direkt.
 
Så trist att höra att det var såpass alvarligt! Hoppast verkligen att hon blir bättre. :heart

Har du funderat på att testa någon mer lättsmält, grovfoderbaserat tillskottsfoder istället för vanligt kraftfoder? Jag minns inte om du skrivit hurvida hon gillar lusern och betfor/betfiber? Tänkte om tarmarna är skadade så kanske det vore bra att försöka undvika spannmål, iaf ett tag?

Annars har jag mycket bra erfarenhet med riskli för att bättra på hullet på smala hästar, men det innehåller inte jättemycket protein direkt.

Jag har provat allt, lusern och liknande är inte intressant för henne. Müslin pillar hon i sig lite iaf.

Hullet är det inget fel på, det är protein hon behöver.

Jag är själv inte ett fan av spannmål alls, det är första gången jag ger det till en häst jag äger. Men vad gör man när hästen vägrar?

Hon har innan detta ätit mkt lusern. Mina hästar brukar ha fri tillgång på lusern som digivande.

Igår lyckades jag få i henne betfiber dock. Hon med god aptit tills jag gjorde mer. Då var det oätligt igen. Får se om hon kan tänka sig att äta upp resten idag eller om jag får kasta.
 
Inte så mycket protein men snällt mot magen och många av mina kräääsna har ätit betfibermix med god aptit.

Krafft föl (kanske omdöpt nu) och Krafft protein müsli brukar också kunna gå ner i de kräsna. Åtminstone muslin är dock mycket stärkelse och det kanske inte hennes mage ska ha nu?
 
Inte så mycket protein men snällt mot magen och många av mina kräääsna har ätit betfibermix med god aptit.

Krafft föl (kanske omdöpt nu) och Krafft protein müsli brukar också kunna gå ner i de kräsna. Åtminstone muslin är dock mycket stärkelse och det kanske inte hennes mage ska ha nu?
Ingen aning om vilket foder som är bäst för henne, men jag tänker att något är bättre än inget typ.

Krafft protein är det äckligaste som finns, just nu iaf. Innan åt hon det med god aptit.

Jag lyckades lura i henne ½ kilo betfiber, 2 nävar agrobs mash, en näve Krafft protein och 2 dl foderjäst nu på morgonen. Men det syns tydligt att det är verkligen max för vad hon får i sig. Hon äter med god aptit till en viss punkt, och sedan är det tvärstopp. Min gissning är att då får hon ont i magen. Hon lämnade ca 1-2 dl av maten nu.

Jag ska fixa lite potatisprotein, då kan jag ju blanda i 3 dl sånt och ändå få rätt vettig proteinmängd. Förhoppingsvis är det inte lika "äckligt" som krafftprotein ;)
 
Pp är otroligt äckligt enligt alla jag gett det till. Nuvarande får jag i max 1/2 dl OM jag blandar ut i massa annan mat. Det enda som är äckligare är tydligen Krafft muscle up.

Jag kan skicka en dl pp om du vill prova?
 
Pp är otroligt äckligt enligt alla jag gett det till. Nuvarande får jag i max 1/2 dl OM jag blandar ut i massa annan mat. Det enda som är äckligare är tydligen Krafft muscle up.

Jag kan skicka en dl pp om du vill prova?
Åh vad du är gullig!

Jag ska träffa en polare i helgen som har PP så jag tänker att jag stjäl lite av henne! Det fanns oxå en butik där man kunde köpa 3 kilo, det känns lite mer rimligt än alla 25 kilos säckar jag har köpt på sista tiden. Vet i tusan vad jag ska göra med allt foder XD
 
Åh vad du är gullig!

Jag ska träffa en polare i helgen som har PP så jag tänker att jag stjäl lite av henne! Det fanns oxå en butik där man kunde köpa 3 kilo, det känns lite mer rimligt än alla 25 kilos säckar jag har köpt på sista tiden. Vet i tusan vad jag ska göra med allt foder XD
Skaffa fler hästar? :angel:

(Krya på häst)
 
Igår så åt hon sämre igen, och idag ännu sämre, kanske 3-4 dl kraftfoder.

Jag önskar att det bara gick uppåt, eller bara neråt så att man har något att förhålla sig till. Det här fram och tillbaks tar knäcken på mig :crazy:
 
Följer också din tråd och håller tummarna för din häst! Har ju också häst som har mag-problem som ska till klinik imorgon.

Jag försökte läsa mig till (sorry om jag missat om du redan svarat på frågan!) om det finns någon konkret misstanke om varför inflammationen i tarmen uppstått? Förstod att det började när hon separerades från föl - är det då man tror att det hela startade eller finns det misstanke om att det uppstått av annan anledning?

Som sagt - håller tummarna. Man känner sig så maktlös när man har sjukt djur. Och all väntan är plågsam. Väntan på kliniktid, väntan på effekt av medicin, väntan på ödesdigra beslut.
 
Följer också din tråd och håller tummarna för din häst! Har ju också häst som har mag-problem som ska till klinik imorgon.

Jag försökte läsa mig till (sorry om jag missat om du redan svarat på frågan!) om det finns någon konkret misstanke om varför inflammationen i tarmen uppstått? Förstod att det började när hon separerades från föl - är det då man tror att det hela startade eller finns det misstanke om att det uppstått av annan anledning?

Som sagt - håller tummarna. Man känner sig så maktlös när man har sjukt djur. Och all väntan är plågsam. Väntan på kliniktid, väntan på effekt av medicin, väntan på ödesdigra beslut.
Det är en autoimmun sjukdom om jag har förstått saken rätt. Den går ju i skov som alla andra sådana sjukdomar.

Hon hade det troligen när jag köpte henne med. Hon har ju hos mig varit dräktig eller divgivande större delen av tiden, och på människor så kan ju autoimmuna sjukdomar bli mkt bättre då.

Enligt veterinären finns det ingen studie på hästar om det. Men varför skulle det vara annorlunda? Det känns ganska troligt att det kan vara så på hästar med.

Hoppas att du får en trevligare diagnos på din häst! Håller tummarna!

Såhär såg hon nämligen ut när jag köpte henne, snart 6 år gammal och har gått med fri tillgång på grovfoder hela sitt liv.
 

Bifogade filer

  • received_10154555946091223.jpeg
    received_10154555946091223.jpeg
    471,5 KB · Visningar: 116
Det är en autoimmun sjukdom om jag har förstått saken rätt. Den går ju i skov som alla andra sådana sjukdomar.

Hon hade det troligen när jag köpte henne med. Hon har ju hos mig varit dräktig eller divgivande större delen av tiden, och på människor så kan ju autoimmuna sjukdomar bli mkt bättre då.

Enligt veterinären finns det ingen studie på hästar om det. Men varför skulle det vara annorlunda? Det känns ganska troligt att det kan vara så på hästar med.

Hoppas att du får en trevligare diagnos på din häst! Håller tummarna!

Såhär såg hon nämligen ut när jag köpte henne, snart 6 år gammal och har gått med fri tillgång på grovfoder hela sitt liv.
Tack för svar och hållna tummar!

Autoimmuna sjukdomar är ju alltid lurigt (både på människor och djur).
Vi hittade inget magsår på min häst - men kan konstatera att hela hästen är stel, men ohalt. Glanslös päls, stel och visar obehag/smärta vid magen. Inga problem med tänder, ingen hälta varken vid longering eller böjprov. Inväntar nu blodproverna och visar det ingenting särskilt blir vi remitterade till större hästklinik för vidare utredning. Var är Dr House när man behöver honom?
 
Tack för svar och hållna tummar!

Autoimmuna sjukdomar är ju alltid lurigt (både på människor och djur).
Vi hittade inget magsår på min häst - men kan konstatera att hela hästen är stel, men ohalt. Glanslös päls, stel och visar obehag/smärta vid magen. Inga problem med tänder, ingen hälta varken vid longering eller böjprov. Inväntar nu blodproverna och visar det ingenting särskilt blir vi remitterade till större hästklinik för vidare utredning. Var är Dr House när man behöver honom?
Min hade inte heller magsår, så jag hade fortsatt kolla magen om du misstänker att det är den.
 
Jag kan uppdatera er om att damen verkar vara vid gott mod, och verkar inte ha ont i magen lika ofta längre. Hon har gått upp till 375 kilo och ni ska vi börja sänka kortisondosen. Det känns ärligt talat ganska så läskigt!

Idag var tanken att jag skulle ha tagit en liten ridtur på damen, men mensvärken from hell hälsar på så vi får se hur det blir.
 
Direkt efter att vi hade sänkt dosen så blev hon värre i magen. Åt sämre, hade ondare och blev lös i magen. Jag tänkte att jag ger det några dagar, det kan ju vara en tillfällighet, hennes symptom har ju inte blivit bättre i en rak linje liksom. Men hennes mående har stadigt gått neråt under den veckan.

Igår mailade jag kliniken och de ska ringa upp mig när de får tid.

Igår när jag gav henne mat på kvällen så såg hon först rätt ok ut, lite spänd i magen men inte jättefarligt. Hon äter lite kraftfoder och sedan händer något, jag ser hur hon försvinner in i sig själv, backar några steg och drar in magen allt hon har. Det ser ut som att hon typ står i fosterställning så mkt nu en häst kan göra det.

Jag ser hur otroligt ont i magen hon har.

Jag ökade kortiondosen igår igen, trots att veterinären inte har ringt än.
Får se om de ringer idag, de har väl rätt fullt upp för tillfället gissar jag, och jag skrev att jag ville att experten på hennes sjukdom ringer så det är ju fullt möjligt att hon inte jobbade igår.
 
Direkt efter att vi hade sänkt dosen så blev hon värre i magen. Åt sämre, hade ondare och blev lös i magen. Jag tänkte att jag ger det några dagar, det kan ju vara en tillfällighet, hennes symptom har ju inte blivit bättre i en rak linje liksom. Men hennes mående har stadigt gått neråt under den veckan.

Igår mailade jag kliniken och de ska ringa upp mig när de får tid.

Igår när jag gav henne mat på kvällen så såg hon först rätt ok ut, lite spänd i magen men inte jättefarligt. Hon äter lite kraftfoder och sedan händer något, jag ser hur hon försvinner in i sig själv, backar några steg och drar in magen allt hon har. Det ser ut som att hon typ står i fosterställning så mkt nu en häst kan göra det.

Jag ser hur otroligt ont i magen hon har.

Jag ökade kortiondosen igår igen, trots att veterinären inte har ringt än.
Får se om de ringer idag, de har väl rätt fullt upp för tillfället gissar jag, och jag skrev att jag ville att experten på hennes sjukdom ringer så det är ju fullt möjligt att hon inte jobbade igår.

Men usch så tråkigt att läsa! Så maktlös man känner sig när man ser att hästen inte mår bra, men inte har en märkbar väg framåt. Hoppas du fick tag på veterinären och att det finns något ni ännu inte provat som kan ge effekt.
Vissa dagar gör det bara ont att ha djur.
 
Men usch så tråkigt att läsa! Så maktlös man känner sig när man ser att hästen inte mår bra, men inte har en märkbar väg framåt. Hoppas du fick tag på veterinären och att det finns något ni ännu inte provat som kan ge effekt.
Vissa dagar gör det bara ont att ha djur.
Veterinären var ledig förra veckan så jag hoppas på att hon ringer den här veckan.

Det enda man kan prova är OP, men det känner jag inte att jag vill utsätta henne för. Framförallt som det inte ens är säkert att det ger något överhuvudtaget.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har gått ner i vikt från 5 kg för två år sedan till 3,6 kg idag. Han är utekatt och har hållit sig undan och kommit in mer och...
Svar
7
· Visningar
3 821
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 323
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 626
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 844

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp