Få hästen att äta mer

Men nej vad jobbigt :-(.

Tråkigt att hon inte verkar bli så mycket bättre :-(.


Veterinären var ledig förra veckan så jag hoppas på att hon ringer den här veckan.

Det enda man kan prova är OP, men det känner jag inte att jag vill utsätta henne för. Framförallt som det inte ens är säkert att det ger något överhuvudtaget.
Veterinären var ledig förra veckan så jag hoppas på att hon ringer den här veckan.

Det enda man kan prova är OP, men det känner jag inte att jag vill utsätta henne för. Framförallt som det inte ens är säkert att det ger något överhuvudtaget.
 
Och här slutar Ibrizaas resa. Försäkringsbolaget godkände idag utdömningen och jag kommer försöka avliva henne så fort som möjligt.

Jag hade tänkt lämna henne till Ultuna och donera kroppen till undervisning eller forskning eftersom det ändå är en ovanlig sjukdom. Då skulle jag dessutom få en obduktion gratis.

Men det visade sig att avlivning på Ultuna kostar 12 000 kr. Så jag känner mig ganska osugen på det just nu. Även om det såklart vore skönt med en obduktion där man får lite mer svar.
Jag ska fundera lite, och höra vad det är för prisskillnad med andra ställen.
 
Jag beklagar :/

Men har du fått det priset även vid donation för forskning? När min D avlivades och de ville obducera på egen bekostnad så betalade jag typ 3500 kr för avlivning och sen lite för destruktion. Vilket var långt under vad de tog om man kom in för avlivning så att säga. Många åt sen så priserna stämmer säkert inte - men skillnaden mellan ”mitt pris” och ”ordinarie pris” var mycket stor.
 
Jag beklagar :/

Men har du fått det priset även vid donation för forskning? När min D avlivades och de ville obducera på egen bekostnad så betalade jag typ 3500 kr för avlivning och sen lite för destruktion. Vilket var långt under vad de tog om man kom in för avlivning så att säga. Många åt sen så priserna stämmer säkert inte - men skillnaden mellan ”mitt pris” och ”ordinarie pris” var mycket stor.
Inte vad veterinären sa iaf. Jag tycker ju att det är en rejält hög summa. De tar 6000 för avlivningen och sedan 6000 för kremeringen.

Min mor avlivade 2 hästar för samma summa för bara några 100 mer än jag får betala för en häst :/ Då med typ lantbrukstjänst.
 
Och här slutar Ibrizaas resa. Försäkringsbolaget godkände idag utdömningen och jag kommer försöka avliva henne så fort som möjligt.

Jag hade tänkt lämna henne till Ultuna och donera kroppen till undervisning eller forskning eftersom det ändå är en ovanlig sjukdom. Då skulle jag dessutom få en obduktion gratis.

Men det visade sig att avlivning på Ultuna kostar 12 000 kr. Så jag känner mig ganska osugen på det just nu. Även om det såklart vore skönt med en obduktion där man får lite mer svar.
Jag ska fundera lite, och höra vad det är för prisskillnad med andra ställen.

Så tråkigt att höra! Beklagar! :heart
 
Beklagar! :heart
Väldigt tråkigt, vad jag förstår så hade klickat rejält av vad jag läst på forumet.
Superklickat, jag kunde tillomed sitta och skratta högt på hennes rygg när något inte gick som jag hade tänkt. Det är stort för en perfektionist som annars gärna bara ser allt som blir fel.

Jag har hennes föl kvar. Men jag vet inte hur jag vill göra med henne. Sälja eller behålla. Hon är ju åring nu och står på en lösdrift hos en vän. Där får hon vara kvar tills sorgen har lagt sig lite iaf.

Och det finns ju inget som säger att jag kommer klicka med henne. Och det skulle ju kännas så onödigt att betala för henne i 2 år till och jag sedan sätter mig på henne och det är mer likt känslan av pappan än mamman... Pappan och jag klickade ju inte alls på ryggen, trots att vi var supertajta på marken. Men hon har mer av sin mors temperament iaf, men jag vet ju att det som finns på marken inte nödvändigtvis följer med upp.

Som student är man ju inte så rik heller.
 
Kram :cry:

Jag har tidigare donerat häst till Ultuna, för kanske fem år sedan (tiden går fort). Då betalade jag bara för avlivningen och ingenting mer. Kunde avliva hemma också och de kom och hämtade men det var nog ett specialfall.
 
Inte vad veterinären sa iaf. Jag tycker ju att det är en rejält hög summa. De tar 6000 för avlivningen och sedan 6000 för kremeringen.

Min mor avlivade 2 hästar för samma summa för bara några 100 mer än jag får betala för en häst :/ Då med typ lantbrukstjänst.

Man får ofta betala för Lantbrukstjänst samt plus till kliniken. Dvs mkt dyrare än Lantbrukstjänst ja. De ligger idag på typ halva Ultunas kostnad
 
Beklagar, jag hoppas att du ändå känner att du har gjort allt du kunnat för henne och även om det är svårt så låter det verkligen som det är det bästa beslutet för henne.
 
Beklagar, jag hoppas att du ändå känner att du har gjort allt du kunnat för henne och även om det är svårt så låter det verkligen som det är det bästa beslutet för henne.
Ja, det enda hade varit om hon hade kunnat gå på den höga dosen som hon fick från början, men där sa veterinären bestämt ifrån. Och eftersom hon blev sämre redan dagen efter att jag sänkte dosen så talar det ju sitt tydliga språk.

Hade man hittat sjukdomen tidigare så hade det kanske gått tänker jag. Men troligen så hade hon ju denna sjukdom redan när jag köpte henne. Men då kunde jag inget om magproblem alls. Hade aldrig ens haft en häst med kolik liksom.

Jag kommer vara helt nojjig med hennes fölunge, blir hon lös i magen så finns en risk att hon får sig en tarmundersökning omgående :cautious:

Beklagar:cry:!
Ultuna borde kunna stå för avlivningskostnad för att få möjlighet att lära sig mer om detta. Känns som att det vore välbehövligt, kunskapen om problemet verkar inte ha blivit bättre sen -09 då min häst togs bort.
Jag tycker ju det med! Inte väntade jag mig att jag skulle få betala hur mkt som helst när jag försöker hjälpa dem att bli bättre på sina jobb och hjälpa andra hästar att bli friska.
 
Jag delar en bild på ungefär hur det ser ut när hon har ont i magen. Det ser såklart mkt värre ut i verkligheten.

Lägg märke till revbenskammen, den är så tydlig för att hon drar in magen. Hon blir även insjunken vid strålen. Notera även hennes väldigt raka bakben, de ser ut så för att hon vinklar bäckenet så mkt hon kan. Hon har annars ganska mkt vinkel på hasen. Lägg även märke till musklerna på sidan av korset som står upp för att hon spänner sig så mkt.

Kanske kan någon lära sig något av detta så att det inte behöver gå lika långt som det har gjort för Ibrizaa.
 

Bifogade filer

  • 20190218_205724.jpg
    20190218_205724.jpg
    294,5 KB · Visningar: 240

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har gått ner i vikt från 5 kg för två år sedan till 3,6 kg idag. Han är utekatt och har hållit sig undan och kommit in mer och...
Svar
7
· Visningar
3 834
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 327
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 632
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp