Få hästen att äta mer

Jag har fodrat med hö i storbal utan problem. Jag hittade några annonser på Blocket om hö, både storbal och småbal. Kolla där om du vill.

Ja det finns bra hö att få tag på och just ett år som detta så är såklart generellt storbalarna i fantastisk kvalité, dessutom så tror jag att de lagras o håller sitt skick bättre än småbalarna, vi tar aldrig storbal annars tycker det inte är tillräckligt torrt ute, men i år tog vi mkt o jag räknar med att ha till även nästa år/vinter av 2018 års skörd, just för att de är så tättpackade o håller så bra.
 
Nu har jag pratat med veterinären och imorgon provar vi lite smärtstillande och tar en ny vikt på henne.

Visar biopsin att grovtarmen oxå är påverkad så får hon vandra vidare. Har hon gått ner sen i fredags så är det möjligt att hon får vandra vidare redan imorgon, beroende på hur hon svarar på smärtstillande.
 
Nu har jag pratat med veterinären och imorgon provar vi lite smärtstillande och tar en ny vikt på henne.

Visar biopsin att grovtarmen oxå är påverkad så får hon vandra vidare. Har hon gått ner sen i fredags så är det möjligt att hon får vandra vidare redan imorgon, beroende på hur hon svarar på smärtstillande.

Håller tummarna!
 
Nu har jag pratat med veterinären och imorgon provar vi lite smärtstillande och tar en ny vikt på henne.

Visar biopsin att grovtarmen oxå är påverkad så får hon vandra vidare. Har hon gått ner sen i fredags så är det möjligt att hon får vandra vidare redan imorgon, beroende på hur hon svarar på smärtstillande.
Håller tummarna här. När förväntas biopsisvar komma?
 
Hoppas ni får ordning på henne :heart

Skönt att hon gått upp litegrann iaf.

Min egen erfarenhet av just maghästar och Ulltuna är att de inte riktigt tar det på allvar. Min fick ju kolik i somras när vi var på kurs - dom hävdade envist att det var en luftvägsinfektion - eftersom hon hade feber. Jag var övertygad om kolik - för hon åt inte! Hon visar inte smärta utåt utan blir mer inåtvänd och allmänpåverkad.

Vet. envisades med bakterieprov - visst, jag envisades med att slanga och då insåg vi att ehh jo, det var visst ett litet stopp.. *suck*


Om en vecka.

2 kilo har hon gått upp och hon ser faktiskt mer avslappnad ut i buken nu.
 
Jag vet inte. Igår försökte jag få i henne hennes medicin blandat med kraftfoder i 2 h, sedan gav jag upp och gick till kliniken för att be om hjälp. Hela mitt stallapotek finns ju kvar i östergötland typ, men vi fick i henne medicinen tillslut iaf. Envisa hästjävel kände jag typ då :rage:
Hoppas ni får ordning på henne :heart

Skönt att hon gått upp litegrann iaf.

Min egen erfarenhet av just maghästar och Ulltuna är att de inte riktigt tar det på allvar. Min fick ju kolik i somras när vi var på kurs - dom hävdade envist att det var en luftvägsinfektion - eftersom hon hade feber. Jag var övertygad om kolik - för hon åt inte! Hon visar inte smärta utåt utan blir mer inåtvänd och allmänpåverkad.

Vet. envisades med bakterieprov - visst, jag envisades med att slanga och då insåg vi att ehh jo, det var visst ett litet stopp.. *suck*

Ja jag har inte jättestort förtroende för dem faktiskt. Framförallt som de ville se om hon åt deras foder när jag ändå var där och vägde henne. De drar fram lite hö eller hösilage ur en IKEA påse. Med den tussen kommer ett dammoln! Jag blir så chockad att jag inte kommer mig för att säga något :eek::eek::eek:

Hur kan man ha sådant grovfoder på en klinik?! Jag hoppas verkligen att det var en engångsföreteelse.
 
@kimmis87 , hur går det? Skett någon förbättring nu över helgen? Håller verkligen tummarna för er!

Igår så var hon mer spänd i buken än hon har varit på några dagar, men hon åt nog 0,7 kilo kraftfoder iaf. Dagarna innan har jag fått i henne kanske 1-2 dl... Idag har jag inte tagit in henne än.

Så slutsatsen är att jag har ingen aning. Hon hade mer ont i magen, men åt bättre. Jag blir inte klok alls på henne.

Syns rätt tydligt hur spänd hon är i buken, även om det syns tydligare irl såklart.
 

Bifogade filer

  • 20190119_162715.jpg
    20190119_162715.jpg
    252,9 KB · Visningar: 144
Men lilla vännen.

Tycker så synd om er båda två, det är galet jobbigt med sjuk häst och när man inte verkar kunna göra nånting...

Men att hon äter nåt borde väl iaf vara bra, hur mycket grovfoder får du i stackaren?

:heart
Igår så var hon mer spänd i buken än hon har varit på några dagar, men hon åt nog 0,7 kilo kraftfoder iaf. Dagarna innan har jag fått i henne kanske 1-2 dl... Idag har jag inte tagit in henne än.

Så slutsatsen är att jag har ingen aning. Hon hade mer ont i magen, men åt bättre. Jag blir inte klok alls på henne.

Syns rätt tydligt hur spänd hon är i buken, även om det syns tydligare irl såklart.
 
Men lilla vännen.

Tycker så synd om er båda två, det är galet jobbigt med sjuk häst och när man inte verkar kunna göra nånting...

Men att hon äter nåt borde väl iaf vara bra, hur mycket grovfoder får du i stackaren?

:heart
Ingen aning, hon går på lösdrift, men hon går upp i vikt iaf, det är ju det viktiga!

Ja, jag är nervös för resultatet på biopsin!
 
Lindriga förändringar även i ändtarmen så man kan nog lugnt säga att hela tarmen är påverkad mer eller mindre.

Nu är frågan om jag ska prova att fortsätta att behandla eller om vi ska avsluta direkt.

Hon har nu inte sett ut att ha ont i magen, samtidigt så har hon ingen direkt bjudning till kraftfodret alls. Så jag vet inte alls hur jag ska göra nu.
 
Lindriga förändringar även i ändtarmen så man kan nog lugnt säga att hela tarmen är påverkad mer eller mindre.

Nu är frågan om jag ska prova att fortsätta att behandla eller om vi ska avsluta direkt.

Hon har nu inte sett ut att ha ont i magen, samtidigt så har hon ingen direkt bjudning till kraftfodret alls. Så jag vet inte alls hur jag ska göra nu.

Vilken trist situation ni hamnat i :(
Kram
 
Vilken trist situation ni hamnat i :(
Kram
Ja det är jätteknepigt faktiskt!

Jag har nog nästan helt bestämt mig för att låta henne bli medicinerad några veckor och sedan utvärdera. Behöver hon mer än 6 veckors medicinering så får det vara. Men den chansen borde jag ge henne ändå känner jag. Förutsatt att hon inte blir sämre såklart, då får det vara. Men som det är nu så verkar hon vid gott mod, och hon verkar ha accepterat att jag trycker in en spruta i munnen på henne med.

Det enda är att jag skulle verkligen vilja ha i henne mer kraftfoder för att kunna få i henne mer protein.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har gått ner i vikt från 5 kg för två år sedan till 3,6 kg idag. Han är utekatt och har hållit sig undan och kommit in mer och...
Svar
7
· Visningar
3 737
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 256
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 538
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 729

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Kattbilder #9
  • Trixtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp