Få halv vild katt tam?

Shark

Trådstartare
Jag är uppväxt med kattuppfödning och har alltid haft katt, tills i höstas då mina två försvann, troligen tagna av ngt djur..
Nu var det dags igen kände jag och åkte till katthemmet då jag hört att dom har för mkt katter.
Mkt katter var det och jag fastnar ju givetvis vid den största röda tabby hanen, finns inga vackrare katter..
Men han var lite försiktig, mkt nyfiken och kom fram och la sig vid fötterna osv. Jag fick klappa men han gosade inte tillbaka.
Jag bestämde mig att ge honom en chans..
Första dagen låg han på samma ställe i sängen som jag lagt honom hela dagen. Andra dagen låg han under sängen men kom fram när det blev mörkt och sprang runt och lekte.
Idag har han varit framme lite på dagen, men försiktig. Nu när det är mörkt springer han omkring obekymrat så länge jag inte rör på mig.
I början stack han och gömde sig bara jag tittade på honom men nu kan han komma fram och nosa när jag lockar på honom.

Jag tror inte han egentligen är så jätte rädd fär människor. Däremot tror jag inte att han ser ngn anledning till att låta en komma nära liksom.

Det har blivit stora framsteg bara på två dagar så jag hoppas ju givetvis att vi kan komma till en hållbar situation för honom, att han inte behöver känna sig rädd iaf.


Nu blev det här en hel novell :D Men iaf, vad kan jag göra för att underlätta för honom? Hur ska jag bete mig?

Jag tränger mig aldrig på, låter honom komma om han vill. Visar han inget intresse snär jag lockar så struntar jag i honom. Jag undviker att titta honom i ögonen.

Tror ni att han kan bli en "normal" katt som gillar att gosa eller kommer jag få nöja mig med att han kommer till ett stadie där han iaf inte är rädd?
 
Sv: Få halv vild katt tam?

Är det inte bättre med en hel katt, även om den är vild?

(:p)

Skulle nog inte kalla honom vild ens, mer försiktig och osäker.
Min var likadan när han kom, första 2 dygnen såg jag knappt till honom mer än att han var ute och tassade när det var mörkt...3:e dygnet var han framme lite mer även på dagen och morgonen till det 4:e dygnet låg han i min säng som om det vore det mest naturliga i världen :D

(fast han hoppade ner och gömde sig under sängen när han märkte att jag vaknade :p)

Numer ligger vi och snarkar i kapp, han och jag :D

Tips:
Mat och vattenskålar lite här och där
Leksaker

Och så en massa tålamod, kanske inte ta hem någon gäst innan han är trygg...

Lycka till :bump:
 
Sv: Få halv vild katt tam?

Ge den tid, till slut har de flesta fall jag varit med om kommit fram och blivit riktigt trevliga huskatter.

Hjälpte till och fångade in förvildade kattern under några år. Ena gången hade jag två katter som fångats in som ungdjur hemma, en hane och en hona. De gick som katten kring het gröt kring mig, så jag lät dem vara. Helt plötsligt en kväll när jag sitter framför datorn så hoppar honan upp i famnen på mig, spinner trampar och är alldeles till sig. Från den dagen skulle hon helst sitta i famnen och sov ovanpå mig. Hanen var hela tiden mer reserverad men tinade upp ordentligt i hemmet som han kom till.
 
Sv: Få halv vild katt tam?

Bara låt det ta tid, kanske kan muta han lite med kattgodis eller något ? :angel: Bara för att visa att du är faktiskt till något vettigt. Vissa katter är ju mer reserverade än andra, min lilla kisse här hemma kommer bara när hon har lust till det, vilket inte är så ofta :devil:
 
Sv: Få halv vild katt tam?

Tack för era svar!

Känner mig som världens hemskaste människa men jag har bestämt mig att lämna tillbaka katten i morgon. Han ligger under sängen hela dagarna och på nätterna lever han full jävel, jag får inte sova.

Dessutom visar han aggresiva tendenser. Jag får klappa honom men rätt som den är blir han rädd och arg.

Jag förstår ju givetvis att han behöver mer tid, men jag kan inte sköta mitt jobb om jag inte får sova och jag har faktiskt blivit rädd för honom :(

Känns verkligen jätte tråkigt och hemskt för honom att komma hit ett litet tag och sen få åka tillbaka.
 
Sv: Få halv vild katt tam?

Väldigt tråkigt att du ger upp så lätt, både för dig och för katten. Det där är väldigt vanliga problem hos halvskygga katter som kommer till ett nytt hem och vars hela trygghet försvinner och behöver byggas upp igen - med hjälp av en engagerad ägare. Hoppas hans nästa hem blir permanent.
 
Sv: Få halv vild katt tam?

Ja, det var väldigt tråkigt och jag känner mig hemsk. Men jag måste kunna sköta mitt jobb. Jag har ett väldigt fysiskt tungt jobb med mycket ansvar och när jag inte får sova så går det inte. Det blir till och med farligt, jobbar med kor och det kan gå väldigt fel om man är helt slut. Det var inte så att jag blev väckt några gånger utan han höll mig vaken hela nätterna.

Jag försökte verkligen få honom att vara vaken på dagen/kvällen men han vägrade komma ut från sängen. Som jag sa jag förstår att han behövde mkt mer tid. Men jag höll ärligt talat på att bli galen.

Hoppas också att han får ett permanent hem, hos någon som är arbetslös och kan överleva ett par veckor utan sömn, eller har möjlighet att sova på dagarna.

Jag gav iaf ett hem åt en annan hemlös katt och den här är mkt mer rätt för mig, framåt och orädd, vi sover som grisar ihop på nätterna.

Det var dumt av mig att välja den första katten..
 
Sv: Få halv vild katt tam?

Ge kissen tid!

Jag har två katter, syskon, en hane och en hona. De föddes i vår vedbod hemma, mamma katt kommer från en gård med på tok för många katter och jag vet att pappan var vildkatt. Det var en ren chansning enligt mig att ta dessa katter, ingen visste hur de skulle bli med tanke på pappa vildkatt. Min hane har alltid varit extremt rädd, de är 3 år nu och han har tillbringat största delen av de första två levnadsåren under soffan.

Sen blev jag arbetslös och började plugga hemifrån och idag har jag en helt annan katt. Framåt, nyfiken och kommer till och med fram och hälsar på främlingar. Han blir dock rädd så fort han hör dörrklockan, vet inte varför, men då springer han under soffan.

Jag trodde inte att det skulle bli katt av min kille, men det blev det, tillslut. Och din verkar ju inte vara lika rädd om min har varit, så låt det ta tid och låt det ske på kattens villkor :)

Edit: såg att du lämnat tillbaka kissen, tråkigt. Hoppas också på att den kissen hittar en permanent bostad.
 
Senast ändrad:
Sv: Få halv vild katt tam?

Ja jag tror han blir tam. Jag har själv tidigare bara haft tama katter som liksom varit gosiga av sig själv. Men i september 2012 adopterade jag två fd hemlösa som fötts i det vilda men hade varit i jourhem några månader innan de kom hit. Katterna var fruktansvärt rädda och skygga till en början men man kunde märka att den ena var lite mer framåt och efter bara några veckor lät han sig både klappas och lyftas. Är nu en riktigt kelgris som vill ligga tätt intill i tv-soffan. Den andre kissen var betydligt svårare. Han låg och tryckte under badkaret de första veckorna. När nr 1 blev tam började även han komma fram och vistas i lägenheten, men sprang undan så fort man närmade sig. Jag började med att försöka närma mig när han låg på en "fredad" plats, t ex på en stol under ett bord. De första gångerna flyttade han sig genast men så småningom fick jag klappa lite försiktigt. Nästa steg var att klappa honom när han låg på öppna ytor, dvs sängar. Det gällde att ta det mycket lugnt, jag använde en skinnhandske till en början. Inte så mycket för att skydda mig själv utan för att inte rycka till och skrämma honom ifall han skulle klösas. Snart kunde jag lämna handsken och klappa utan, även klia hakan, öronen etc. Lyckan var stor den dagen han spann för första gången. Nästa steg var att bli klappad på golvet. Det gick ganska snabbt och numera älskar han att bli kelad, kommer fram och buffar och stryker sig mot benen och spinner högljutt. Nu håller vi på att träna att bli buren. Jag började med att bara lyfta framtassarna och samtidigt kela lite på huvudet. Nu kan jag lyfta upp honom, även om han inte är 100% bekväm. Viktigt att hålla om baktassarna så han inte sprätter. Det är också viktigt att göra alla de här närmandena i lagom doser, en liten stund och sen låta vara ifred så katten inte känner sig fångad. Däremot tror jag inte man ska låta kissen vara ifred alltför mycket heller, man måste nog framhärda sina smekningar kontinuerligt för att vänja kissen vid människor och smek. Känner att är på väldigt god väg...
 
Sv: Få halv vild katt tam?

Haha ja, och utgången har jag redan skrivit. Om katten någonsin blev tam och fick ett hem vet jag inte.. Tråkigt men jag har varit med om rädda katter förut men den där var extrem.
 
Sv: Få halv vild katt tam?

Kan berätta en liten solskenshistoria på samma ämne
Min sambo skaffade sitt första djur någonsin i höstas. En liten kattunge från lokala katthemmet. Hon bodde i jourhem, var ca ett halvår gammal. När vi var och tittade på henne låg hon gömd under en säng och gick inte få kontakt med. Ögonen var stora som golfbollar och hon var livrädd. Men, sambon blev störtförälskad.
När vi samma kväll skulle hämta hem katten var hon nästan omöjlig att få in i buren. Jourhemsfolket jagade ut henne under badkaret med en dammsugare och fångade henne genom att kasta en handduk över henne. Efter lite bråk fick vi in henne i buren och åkte hem.

Hemma hos oss var hon supernervös, låg och tryckte under sängen hela dagarna och gömde sig så fort någon rörde sig i lägenheten. Man kunde inte ens titta rakt på henne utan att hon blev panikslagen och gömde sig.

Det innebar mycket jobb att få henne van vid människor. Men redan efter två tre månader kunde vi klappa henne helt utan problem, hon låg nära i soffan och var allmänt mysig. Med ytterligare träning kunde vi börja lyfta henne lite försiktigt.

Nu har kisse bott hos oss i ett halvår och maken till social katt har jag nog aldrig träffat! Hon pratar massor, stryker sig mot en, vill bli klappad och kliad och upplyft. Man kan bära runt på henne lite hur som helst, hon spinner som värsta elverket och är bara så underbart mysig!
Hon är fortfarande lite skygg mot andra människor, men det går bättre och bättre det med.

Men, det hade nog inte fungerat om det inte var för att jag var arbetslös och kunde jobba med henne hela dagarna. Mycket av arbetet var passivt, bara sitta och existera. Göra ljud och finnas till så hon vande sig vid ens närvaro.
Vi hade tur att få en så härlig katt!
 
Sv: Få halv vild katt tam?

Underbart att höra att det finns de som har möjlighet att ta hand om dessa katter :)
Jag gjorde ju en jättemiss att ta en sådan eftersom jag faktiskt har ett jobb.
Men det kan man ju tycka att katthemmet kunde informera om och inte placerat katten i ett hem där man har arbete utan hos ngn som går hemma.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 359
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 212
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 147
Senast: Migo
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
4 017
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp