Få hem nya hästar

Docca

Trådstartare
Hej!
På lördag så flyttar två hästar hem till oss, den ena har jag köpt och den andra är på prov i tre månader.
Den jag har köpt är en travare, valack, 9 år. Lugn och snäll. Den andra är en B-ponny på 6 år, som inte är så mycket hanterad eller riden. Båda barnen har dock provridit och det har gått bra. Hon är lite tittig och nervös i skogen bara.
Min tanke är att hämta hem travaren först och ställa på box med min sambo som sällskap sålänge, tills jag har hämtat ponnyn som bor några kilometer bort bara. Jag tar tacksamt emot alla tips och råd om hur vi kan introducera hästarna för varandra på bästa sätt och vad vi ska tänka på när de kommer hem till sitt nya hem.
Tack på förhand!
 
Hej!
På lördag så flyttar två hästar hem till oss, den ena har jag köpt och den andra är på prov i tre månader.
Den jag har köpt är en travare, valack, 9 år. Lugn och snäll. Den andra är en B-ponny på 6 år, som inte är så mycket hanterad eller riden. Båda barnen har dock provridit och det har gått bra. Hon är lite tittig och nervös i skogen bara.
Min tanke är att hämta hem travaren först och ställa på box med min sambo som sällskap sålänge, tills jag har hämtat ponnyn som bor några kilometer bort bara. Jag tar tacksamt emot alla tips och råd om hur vi kan introducera hästarna för varandra på bästa sätt och vad vi ska tänka på när de kommer hem till sitt nya hem.
Tack på förhand!

Kan de stå bredvid varandra över natten i boxarna?
 
Det där brukar lösa sig ganska enkelt när de bara har varandra. De är båda nya och blyga och behöver någon att ty sig till. Jag hade låtit de stå inne och bekanta sig genom boxarna med lite hö och sedan släppt ut tillsammans om det är meningen att de ska gå tillsammans.
 
Har hästarna gått i flock tidigare så hade jag inte oroat mig vid ihopsläpp, är dock ovanligt att travare och ponnyer går ensamma hela livet. (Ridsports hästar från tävlingsvärlden är det däremot vanligt att de går ensamma och har noll koll på hur man behandlar hagkompisar :/. Mina har fått gå i egen hage i en vecka minst).

Sen hade jag försökt ordna med släp så att de kan komma till stallet någorlunda samtidigt, spec eftersom det är nya hästar och ni inte vet om den som kommer först kommer ta det lugnt eller stressa upp sig så pass mycket att det blir farligt.

Även om ponnyn bara är ett par km bort så tar det Antagligen ändå en timme att köra och hämta med div pappersarbete och småprat. Även om den går på släpet direkt. Och då är travare "helt" ensam och övergiven på nytt ställe vilket hästar sällan är glada i ;).
 
Kan de stå bredvid varandra över natten i boxarna?
Men de hämtas tidigt på morgonen så tanken är väl att de ska få bekants sig lite först i boxarna sedan släppas ut en stund j samma hage för vi har bara en hage som är duglig just nu
 
Har hästarna gått i flock tidigare så hade jag inte oroat mig vid ihopsläpp, är dock ovanligt att travare och ponnyer går ensamma hela livet. (Ridsports hästar från tävlingsvärlden är det däremot vanligt att de går ensamma och har noll koll på hur man behandlar hagkompisar :/. Mina har fått gå i egen hage i en vecka minst).

Sen hade jag försökt ordna med släp så att de kan komma till stallet någorlunda samtidigt, spec eftersom det är nya hästar och ni inte vet om den som kommer först kommer ta det lugnt eller stressa upp sig så pass mycket att det blir farligt.

Även om ponnyn bara är ett par km bort så tar det Antagligen ändå en timme att köra och hämta med div pappersarbete och småprat. Även om den går på släpet direkt. Och då är travare "helt" ensam och övergiven på nytt ställe vilket hästar sällan är glada i ;).

Nä båda har gått med sällskap förr, travaren dock med en annan valack bara medan ponnyn har gått blandat.
Har ingen möjlighet att hämta samtidigt men man kan kanske kan pyssla om travaren och gå lite promenad under tiden så han blir lite distraherad?
 
Du kan inte höra med nuvarande ägare till någon av hästarna om de kan köra hem hästen? Första gången vi tog hem hästar gjorde vi så. Vi hämtade den ena och ägaren körde hit den andra. Ägaren hann hit strax innan oss, hann ställa in hästen i boxen och sedan kom vi med den andra. Det var verkligen helt perfekt att båda hästarna kom på samma gång. De sökte varandras sällskap direkt. Att stå som ensam häst i nytt stall är rent genetiskt väldigt obehagligt för en häst hur van hen än är att vara ensam så jag skulle undvika det om det på något sätt går. En bra start är guld värd.
Jag skulle inte riskera att börja promenera och greja med en ny häst på ett nytt ställe om ni inte har enormt stor vana och känner hästen mycket väl sedan innan, dvs. hästen är fullkomligt trygg med er. Det kan bli så enormt fel. Måste ena hästen vara ensam så släpp in hen i boxen med hö och vatten och ha koll.
 
Nä båda har gått med sällskap förr, travaren dock med en annan valack bara medan ponnyn har gått blandat.
Har ingen möjlighet att hämta samtidigt men man kan kanske kan pyssla om travaren och gå lite promenad under tiden så han blir lite distraherad?
Jag hade inte gått på promenad med en okänd häst på nytt ställe i alla fall :/, låt den vara i boxen med grimma på istället och ge hö.

Saken är den att man i många fall får hem en häst som inte alls är som den man provred, det är stressigt för en häst att flytta och hur hästarna visar det är individuellt. Min första häst gick från hanterbart bufflig till livsfarlig i 6 månader.
Nuvarande häst var bara lite stissig de första 2 dagarna när jag tog in ensam i stallet.
Och de 3 hästarna däremellan har varit lugna men lite stissiga första veckan när de blivit ensamma.

Men jag tar aldrig för säkert att en flytt kommer gå lugnt och säkert till bara för att hästen var lugn och trygg hos fd ägare.
 
Jag som har haft ett sto som inte kunde gå med valacker eftersom hon uppvaktade dem undrar om du har koll på att de klarar att gå med motsatta könet? För det är ju inget kul om de jagar varandra vid hopsläpp för att någon uppvaktar eller klättrar.
 
Hade rekommenderat att hämta framåt kvällen istället. Brukar ha det som procedur när jag hämtat/flyttat häst. De får hälsa på lite säkrare premisser och utsläpp på morgonen blir mindre dramatiskt.
 
Jag som har haft ett sto som inte kunde gå med valacker eftersom hon uppvaktade dem undrar om du har koll på att de klarar att gå med motsatta könet? För det är ju inget kul om de jagar varandra vid hopsläpp för att någon uppvaktar eller klättrar.
Har släppt ihop dem. Igår, efter 1 timme i boxarna cirka. De hade så mkt nerver och energi så kändes bäst att bara släppa dom. Dr sprang runt som tokar i en kvart, sen lugnade de sig och nosade lite på varandra. De verkar va bra kompisar och håller ihop men klänger inte på varandra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 759
Senast: Stereo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 968
Senast: Mabuse
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 587
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp