Få henne att acceptera tratt

S

sodiro

Kastrerade min lille tjej igår och nu är det ju tratt som gäller. Men hon gillar den verkligen inte, detär inte svårt att få på den utan det är när hon har den på sig.

Hon vägrar lämna min sida, gnäller, andas häftigt med tunkan utanför och får panik när hon rör sig.
Jag har får in 1 finger mellan halsen och tratten så den sitter inte hårt.

Vad ska jag göra för att hon ska "trivas" med den bättre? är det bara att ha den på hela tiden? Just nu kliar ju inte såret så det går bra att vara utan men när det börjar klia är det ju bra om hon är van tratten.

Ucha det är inte kul att se henne såhär, tar jag av tratten lägger hon sig och är tyst utan problem.

Vad/hur har ni gjort för att dom ska trivas bättre i tratten?
 
Sv: Få henne att acceptera tratt

Det finns en ny variant av tratt som ser ut som en uppblåsbar badring. Den har fungerat mycket bättre på våra hundar eftersom de inte fastnar lika lätt i saker omkring sig. Dessutom blir det lite mysigare att lägga huvudet på när de lägger sig ner. Vi köpte vår hos veterinären men jag tror de finns hos välsorterade djuraffärer också. Jag tror de finns i storlekarna S, M och L. Vi har L till Rottis och Ridgeback.
Lycka till!
 
Sv: Få henne att acceptera tratt

Ett alternativ är att köpa en uppblåsbar "tratt", som är mer som en badring runt halsen. Den accepteras på ett helt annat sätt och hunden får inget begränsat synfält. Kruuse har en version men det finns fler, köps hos veterinär eller i djuraffär.
 
Sv: Få henne att acceptera tratt

jaha men åh det skulle nog vara mkt bättre! Får försöka få tag i en sån. Det är ju hjärtskärande att se henne såhär:(
 
Sv: Få henne att acceptera tratt

Du kan också använda munkorg istället för tratt. Mycket smidigare.
 
Sv: Få henne att acceptera tratt

ahh, va smarta ni är:) jag är nog för insöad på tratt att jag inte kan tänka klart, ska köpa en sån uppblåsbar idag så hoppas vi den funkar bättre än tratten, annars prövar vi med munkorg:)

tack så mkt för tippsen
 
Sv: Få henne att acceptera tratt

Var sitter såret?

Sitter såret på huvudet behöver du använda tratt ändå eftersom hunden kommer åt att klia även med "badring" eller munkorg.
"Badringen" begränsar främst för hunden att nå sår bakåt, på kroppen, för att tugga och slicka.

Fick jag förklarat när min gick med tratt pga fukteksem på kinden.
 
Sv: Få henne att acceptera tratt

haha ingen fara:) alla tips är välkommna :) kan ju få ett sår på huvudet i framtiden:)
 
Sv: Få henne att acceptera tratt

Vad gäller badring är jag tveksam faktiskt. Min herre kom åt att slicka på både snoppen och de fd kulorna med badring. Men prova, de är himla mkt trevligare för både hund och folk (de river mindre saker och fäller en mindre genom att köra tratten i knävecken på en med badring ;))

Det jag dock gjorde, var att slakta en tratt lite. Jag klippte ner den. Då nådde han inte att slicka, men rev mindre saker, och kunde dricka och äta med den. Det blev mer 'krage' än lampskärm liksom.

Slickar hon på såret utan tratt? Min tik hade ingen tratt mer än nattetid efter kastreringen, hon brydde sig inte i såren.

Sen om inget annat funkar har jag sett typ 'bukbandage' och man spände med remmar över ryggen på någon veterinärsida (kan leta upp). Lär knappast hindra en som gett sig fan på det, men om hon bara är där och vill slicka lite ibland kan ju det kanske räcka?
 
Sv: Få henne att acceptera tratt

Jag frågade om en sån badring när våran hund kastrerades men det rekomenderade inte vet. eftersom hundarna kom åt endå med dom.

Vi hade också väldiga problem med tratten på våran hund, fick tillome ge honom lite lugnande för han var jättejobbig och mådde inte alls bra. Sen att vi inte fick ut och gå särskillt mycket gjorde ju inte saken bättre.
Men vi och hunden fick stå ut helt enkelt.

Han vande väl sej okej endå i slutet även ifall han inte direkt mådde bra med den.
 
Sv: Få henne att acceptera tratt

hon har inte börjat slicka än då hon kastrerades igår så det kliar väl inte än tänker jag.
Vet inte hur hon blir om några dagar. Just nu är hon utan krage.

Har funderat på att klippa ned den om inte ringen fungerar, men är rädd att den blir vass?
Vad är din hane för ras? Kita har nästan svårt att komma åt att slicka sig utan krage (inte så smidig;) ) så det borde räcka med en krage, jag hoppas det iaf.

Jag stoppade huvudet i kragen och jag förstår att hon tycker det är otäckt. Man se nästan inget + att det blir ett väldigt otäckt ljud i den.

Sånt badage har hon på sig nu, de är som ett skynke under magen och remmar runt upp på ryggen. remmarna som går mellanbakbenen är väldigt irriterande tycker hon men accepterar de iaf:)
 
Sv: Få henne att acceptera tratt

okej, jag ringde min vet. tidigare och hon sa att hon hade haft sån ring på sin tik + skynket hon har på sig nu och det hade funkat bra.

Sitter snittet på hanar längre bak än på tikar? Kitas snitt sitter precis emellan baklåren och ca 1 dec frammåt. man ser det inte om hon står upp och man kollar bakifrån.
 
Sv: Få henne att acceptera tratt

Ja precis sånt skynke jag menade =)

Jag har en riesenschnauzer, han var 9 månader när han hade badringen/tratten. Kanterna blev inte vassa, men isf kan du ju fila till dem bara?

Tror jag har bilder...

Badring, en större modell kanske skulle fungerat bättre, jag vet inte, men han lyckades få ner den så långt på halsen så han kunde komma åt. Hade urspr badringen för sårskador på halsen och precis bakom öronen, sydda och med dränslangar så därför det inte gick att ha tratt. Badringen var för att hindra att han kliade med bakbenen på såren (gick sådär, han överlistade den ganska fort, hur han skulle vrida huvud och kropp för att kunna klia bakom örat).

Thumbnail.aspx


Nedklippt tratt, som han fick 5 dagar senare vid kastreringen (då var ju dränen borttagna så gick bättre med tratt)
Man ser PÅ tratten precis varför han var dryg att ha med tratt ;) Han var helt obrydd med den, och gick dit han skulle helt enkelt, och trasade tratten. Jag klippte ner den så att han - som du ser på bilden - hade nosen utanför när tratten var 'max nedskjuten) på halsen. Han lyckades dock inte slicka på kastreringssåret med den, så fungerade perfekt.
Thumbnail.aspx
 
Senast ändrad:
Sv: Få henne att acceptera tratt

Hanar sitter snittet endera vid penisroten, eller bak på pungkulorna. Så längre bak ja.

Dock, min kunde slicka snoppen (förhuden) med sin tratt (kanske inte med en större dock?) och det är ju i samma område som stygnen kommer på en tik.
 
Sv: Få henne att acceptera tratt

hm okej. Kita är en amstaff och jag vet inte om hon är så böjbar så hon lyckas komma åt när hon har badringen på, haha vi får testa annars försöker jag klippa ner tratten..
Som tratten är nu så är den ca 1.5dec utanför hennes nos..
 
Sv: Få henne att acceptera tratt

hm okej.. Kita har svårt att komma åt puppan för att tvätta sig, måste sätta sig med ryggen mot något så hon inte tippar ;) så jag vet inte om hon kommer kunna kröka sig så mkt så hon kommer åt såret om hon är utan tratt, men för säkerhetensskull vill man ju ha något.

Hoppas ringen fungerar annars försöker jag klippa ned tratten, tror det är ljuden och att hon ser så dåligt som göra att hon tycker de är otäck.
 
Sv: Få henne att acceptera tratt

Tror det kan fungera bättre på en hund med 'kortare' hals. Min har ju ganska lång hals, och i jmf med din också 'slank' hals. Så fanns gott om utrymme att 'putta ner' badringen på. När den var precis bakom öronen kom han inte åt att slicka (fast det gick ju inte få den att stanna där sas)
 
Sv: Få henne att acceptera tratt

ja precis de är så jag tänker, vi får pröva helt enkelt å hoppas på det bästa:) tack så mkt för att du delade med dig av dina erfarenheter:)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 188
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 429
Senast: IngelaH
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 042
Senast: Hedinn
·
Relationer Hej! Behöver verkligen hjälp med detta då jag inte vet hur jag ska tänka. Jag har varit bästa kompis med en tjej i runt 15 år, vi har...
2
Svar
22
· Visningar
4 286
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp