Få hund att acceptera någon?

geting

Trådstartare
Min killes familj har två hundar, en grey och en whippet. De är båda trevliga och har aldrig haft problem med att träffa nya personer förut.

För några månader sen kom min killes bästa vän (vi kallar honom A) på besök för första gången sen whippen kom hit. Greyen är helt kär i A, så så fort han kom in genom dörren blev greyen såklart helt till sig av glädje och började yla och tjuta. Det hela gjorde whippen rädd och han verkade ta det som om A är ett hot. Han skällde och morrade mot honom, vilket han annars aldrig gör. Han har varit rädd för A sen dess… :(

A blir ju lessen och vill helst vara vänner med whippen. Dessutom är det jobbigt att behöva stänga in hunden i ett sovrum när A kommer förbi, han förstår ju själv att någonting händer och det gör honom nog inte mindre misstänksam mot A. Vad är det bästa sättet att reintroducera de två, så att whippen förstår att han är en helt normal person?
 
Gå ut på promenader tillsammans och gör positiva saker! Låt A hänga med utan att ställa krav på hunden.
A ska komma förbi på måndag så vi kan försöka gå på promenad allesammans :) whippen är lite krånglig med promenader och kan totalvägra om han tycker "fel" personer är med, men det kanske är bra om de ses på neutral mark?
 
Jag hade gett A godis och instruktionen att ignorera whippen. Om de kommer fram till honom ska han erbjuda godis, fortfarande utan att titta på den eller på annat sätt uppmärksamma den. Nu förutsätter jag att hunden inte är aggressiv utan bara rädd och osäker.
 
Jag hade gett A godis och instruktionen att ignorera whippen. Om de kommer fram till honom ska han erbjuda godis, fortfarande utan att titta på den eller på annat sätt uppmärksamma den. Nu förutsätter jag att hunden inte är aggressiv utan bara rädd och osäker.
Har inte sett dem tillsammans själv, hittills har familjen bara stängt in hunden i ett sovrum när A kommer och hälsar på. Så jag har inte sett hans kroppsspråk, men han skäller ut A och håller sig undan.

Han är en omplaceringshund och har nafsat ifrån förut, när främlingar lutar sig över honom. Aldrig riktiga bett (nafsar i luften) men killens familj är nervösa av den anledningen. Jag ser honom som en osäker hund som måste få lära känna folk först, inte en aggressiv hund.
 
Min killes familj har två hundar, en grey och en whippet. De är båda trevliga och har aldrig haft problem med att träffa nya personer förut.

För några månader sen kom min killes bästa vän (vi kallar honom A) på besök för första gången sen whippen kom hit. Greyen är helt kär i A, så så fort han kom in genom dörren blev greyen såklart helt till sig av glädje och började yla och tjuta. Det hela gjorde whippen rädd och han verkade ta det som om A är ett hot. Han skällde och morrade mot honom, vilket han annars aldrig gör. Han har varit rädd för A sen dess… :(

A blir ju lessen och vill helst vara vänner med whippen. Dessutom är det jobbigt att behöva stänga in hunden i ett sovrum när A kommer förbi, han förstår ju själv att någonting händer och det gör honom nog inte mindre misstänksam mot A. Vad är det bästa sättet att reintroducera de två, så att whippen förstår att han är en helt normal person?
Jag hade nog ignorerat hunden helt, inte försökt hälsa ens och väntat på att hunden blir trygg nog. Gå promenader ihop så dom får umgås ute på neutral mark..
 
Jag hade nog ignorerat hunden helt, inte försökt hälsa ens och väntat på att hunden blir trygg nog. Gå promenader ihop så dom får träffas ute på neutral mark..
Ja, det är planen nu. Att vi ses utomhus på måndag, vi hälsar (stillsamt) på A men han ignorerar vovven helt och hållet. Om det funkar går vi en trevlig vända han gillar i skogen utan massa stim. :)

Tar med godis också, han är väldigt matmotiverad.
 
Har inte sett dem tillsammans själv, hittills har familjen bara stängt in hunden i ett sovrum när A kommer och hälsar på. Så jag har inte sett hans kroppsspråk, men han skäller ut A och håller sig undan.

Han är en omplaceringshund och har nafsat ifrån förut, när främlingar lutar sig över honom. Aldrig riktiga bett (nafsar i luften) men killens familj är nervösa av den anledningen. Jag ser honom som en osäker hund som måste få lära känna folk först, inte en aggressiv hund.

A ska absolut inte luta sig över honom. Bara totalt ignorera honom. Förutom om han kommer fram. Då kan han, utan att uppmärksamma hunden eller titta på honom eller ändra kroppshållning, ge honom godis. Kanske "tappa" godiset i början om hunden inte vågar ta från handen.
 
Ja, det är planen nu. Att vi ses utomhus på måndag, vi hälsar (stillsamt) på A men han ignorerar vovven helt och hållet. Om det funkar går vi en trevlig vända han gillar i skogen utan massa stim. :)

Tar med godis också, han är väldigt matmotiverad.
Att slänga ut godis runt omkring så han får nosa upp dom kan fungera. Så det lättar upp stämningen litegrann.
 
A ska absolut inte luta sig över honom. Bara totalt ignorera honom. Förutom om han kommer fram. Då kan han, utan att uppmärksamma hunden eller titta på honom eller ändra kroppshållning, ge honom godis. Kanske "tappa" godiset i början om hunden inte vågar ta från handen.
Såklart inte! Det där med att tappa godis eller slänga det lite runtomkring låter smart. Så kanske han associerar A med någonting gott utan att de faktiskt behöver interagera. :up:
 
Såklart inte! Det där med att tappa godis eller slänga det lite runtomkring låter smart. Så kanske han associerar A med någonting gott utan att de faktiskt behöver interagera. :up:

Jag känner några som skaffade en omplacering som var osäker och rädd med nya människor. Varje gång några kom hem till dem träffades man först utanför huset. Alla gäster fick (innan hunden hämtades ut) godis och instruktioner om att ignorera men ge godis om han kommer fram. Det tog inte lång tid innan han förknippade gäster med att han då får en massa gott godis!
 
Min Harry avskyr besök av främmande människor, blir helt rabiat och skäller hysteriskt 😅
Han är dock väldigt matmotiverad så nya människor får sätta sig på golvet i köket, ignorera honom men ha supergott godis och strö omkring sig. Går de brukar de får släppa godis efter sig.
Brukar gå rätt snabbt för honom att bli bästis med dem, vem kan motstå en godisautomat?
 
Liten uppdatering: Vi gick promenad och träffades ute, det gick hur bra som helst!!! Inga skall eller någonting. Whippen sniffade till och med på A och tog glatt emot godis från hans hand :)

Nu är alla hemma och det verkar lugnt!

Om du var med den har gangen de traffades kan det ocksa vara sa att det gick sa mycket battre for att du ar en trygghet for hunden.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
657
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 209
Senast: geting
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 072
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp