Få i hästen loppfrön

literealistisk

Trådstartare
Hej, har hittat lite gamla trådar gällande loppfrön men ingen som direkt besvarar min fråga. Jag har en ponny på lösdrift på sandjord och jag skulle vilja ge honom loppfrön i förebyggande syfte men han är otroligt kräsen. Just nu får han lucern och mineraler, hälften av mineralerna pillar han bort. Äter inte tex mash eller betfor, och såklart inte loppfrön. Har ni något tips på hur man kan få i honom det? Kan man ge med en "medicinspruta" (tex en sådan man får till metacam) i munnen? Och vågar man ge det helt torrt? Tänker att det snabbt hinner gegga till sig i sprutan annars och då är det ju hopplöst
 
Det finns loppfrö med äpplesmak. Det ger jag😊
Man ska helst fodra loppfrö torrt men tillsammans med blöt mat. Jag ger (torrt) i samma giva som blöt lusern.
 
Min häst, som normalt sett är väldigt kräsen, äter glatt upp loppfröna om jag häller dem i betfor eller uppblötta fiberpellets precis vid fodring. Om jag lade i dem tidigare så att de hunnit "gegga till sig" hade han nog aldrig ätit dem.
 
Hur långt innan fodring lägger du i loppfröna?

Finns ju också loppfrö i pelletsform.
Testat både längre och kortare stunder (men vet att det bästa är precis innan).

Inte testat pelletsform, men eftersom han till och med struntar i mineraler i pelletsform känns det inte värt att köpa tyvärr
 

Liknande trådar

Foder & Strö För ca 1 månad sedan fick min 4åring kolik, stressrelaterat. Veterinären var ut och det redde upp sig som tur var.:crazy: Första gången...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 892
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Förlåt men jag orkar inte leta i alla inlägg om loppfrön, kanske någon vill vara snäll och svara ändå. Jag har en häst, relativt...
Svar
8
· Visningar
2 643
Foder & Strö Jag har en foderhäst som kom till mig i somras, då så stor och fet att folk trodde att hon var dräktig... Hon har de senaste 6 månaderna...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 498
Senast: Diabetikern
·
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 008
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp