Få igång kamin

Wille

Trådstartare
Jag har en Husqvarna 151 som jag ville ha igång idag. Det drar alltid åt fel håll i den så den behöver förvärmas med en varmluftpistol. Jag sätter den helt enkelt mot röret som leder bort röken (öppet spjäll) och så kollar jag efter en stund med tändaren för att se åt vilket håll det drar. Går lågan inåt så tänder jag.

Idag lyckades jag inte få drag alls. Någon som har tips att komma med för att få drag?

20221205_095347.jpg
 
Sätt in värmeljus och låt vara i en timme. Ventilation och spisfläkt stängda. Kolla så tillräcklig tilluft finns.
Spisfläkten i köket är nästan aldrig igång och ventilation sker endast genom självdrag. Och just nu brinner vedspisen i köket så den drar ju ut luft.
 
Flera om gångar med knövlat tidningspapper.
Som ovan fast med en liten bytta t-röd.

När jag ska göra första brasan i en kall skorsten så använder jag tändkuber. Då behöver det inte ta sig så bra så snabbt och man blir inte lika beroende av att draget är bra.
 
Flera om gångar med knövlat tidningspapper.
Som ovan fast med en liten bytta t-röd.

När jag ska göra första brasan i en kall skorsten så använder jag tändkuber. Då behöver det inte ta sig så bra så snabbt och man blir inte lika beroende av att draget är bra.
Jag törs inte tända tidningspapper. Då fyller jag huset med rök. Samma med tändkuber antar jag. Har inga sådana heller.

Draget är jättebra men går åt fel håll.

Jag ställde in 3 värmeljus nu men tvivlar på att de kommer ge effekt. Det drar så kraftigt åt fel håll att de knappt orkar brinna. Och värmepistolen värmde ju upp kaminen ordentligt men lyckades inte få draget att gå åt rätt håll.
 
Jag har en Husqvarna 151 som jag ville ha igång idag. Det drar alltid åt fel håll i den så den behöver förvärmas med en varmluftpistol. Jag sätter den helt enkelt mot röret som leder bort röken (öppet spjäll) och så kollar jag efter en stund med tändaren för att se åt vilket håll det drar. Går lågan inåt så tänder jag.

Idag lyckades jag inte få drag alls. Någon som har tips att komma med för att få drag?

Visa bifogad fil 107127
Ett par värmeljus som får stå och brinna - gärna nån timme. Eller T-sprit i en konservburk.

Dra det kraftigt åt fel håll så behövs mer värme. Och uthållighet.
Har du testat att strypa spjället lite?
 
Flera om gångar med knövlat tidningspapper.
Som ovan fast med en liten bytta t-röd.

När jag ska göra första brasan i en kall skorsten så använder jag tändkuber. Då behöver det inte ta sig så bra så snabbt och man blir inte lika beroende av att draget är bra.

Lite papper med LITE bensin funkar också bra att få bort surgubben i skorstenen med. Men med betoning på LITE bensin :angel:
 
Jag törs inte tända tidningspapper. Då fyller jag huset med rök. Samma med tändkuber antar jag. Har inga sådana heller.

Draget är jättebra men går åt fel håll.

Jag ställde in 3 värmeljus nu men tvivlar på att de kommer ge effekt. Det drar så kraftigt åt fel håll att de knappt orkar brinna. Och värmepistolen värmde ju upp kaminen ordentligt men lyckades inte få draget att gå åt rätt håll.
Månne du borde börja med att tända den kaminen och först sedan spisen?
Jag tänker att du inte har tillräckligt med tilluft.
 
Jag törs inte tända tidningspapper. Då fyller jag huset med rök. Samma med tändkuber antar jag. Har inga sådana heller.

Draget är jättebra men går åt fel håll.

Jag ställde in 3 värmeljus nu men tvivlar på att de kommer ge effekt. Det drar så kraftigt åt fel håll att de knappt orkar brinna. Och värmepistolen värmde ju upp kaminen ordentligt men lyckades inte få draget att gå åt rätt håll.
tändkuberna jag köpt från clas ohlson tycker jag inte producerar rök i någon större utsträckning.
 
Jag törs inte tända tidningspapper. Då fyller jag huset med rök. Samma med tändkuber antar jag. Har inga sådana heller.

Draget är jättebra men går åt fel håll.

Jag ställde in 3 värmeljus nu men tvivlar på att de kommer ge effekt. Det drar så kraftigt åt fel håll att de knappt orkar brinna. Och värmepistolen värmde ju upp kaminen ordentligt men lyckades inte få draget att gå åt rätt håll.
Tändkuberna ger inte rök mer än typ ett stearinljus gör.
 
Månne du borde börja med att tända den kaminen och först sedan spisen?
Jag tänker att du inte har tillräckligt med tilluft.
Kanske. Har aldrig gjort så förut, men behövs kanske nu. Får testa sen när jag kommer hem ikväll och det hunnit slockna i vedspisen.

tändkuberna jag köpt från clas ohlson tycker jag inte producerar rök i någon större utsträckning.
Ok. Har dock ingen Clas Ohlsson här.
 
Jag ställde in 3 värmeljus nu men tvivlar på att de kommer ge effekt. Det drar så kraftigt åt fel håll att de knappt orkar brinna
Då känns det som du har ett annat/ytterligare problem än att det saknas drag i skorstenen. Då har du ju också ett aktivt drag åt fel håll. Jag tror du måste ågärda vedspisen. Antingen stänga tillräckligt med dörrar emellan och öppna något fönster så den tar sin luft från ett annat håll utan att påverka rummet där kaminen står eller göra ett nytt försök när du inte eldar i vedspisen.
 
Då känns det som du har ett annat/ytterligare problem än att det saknas drag i skorstenen. Då har du ju också ett aktivt drag åt fel håll. Jag tror du måste ågärda vedspisen. Antingen stänga tillräckligt med dörrar emellan och öppna något fönster så den tar sin luft från ett annat håll utan att påverka rummet där kaminen står eller göra ett nytt försök när du inte eldar i vedspisen.
Precis. Vi har samma sak med vedspis och kamin. De måste tändas i rätt ordning, annars är det helt omöjligt.
 
Jag har en Husqvarna 151 som jag ville ha igång idag. Det drar alltid åt fel håll i den så den behöver förvärmas med en varmluftpistol. Jag sätter den helt enkelt mot röret som leder bort röken (öppet spjäll) och så kollar jag efter en stund med tändaren för att se åt vilket håll det drar. Går lågan inåt så tänder jag.

Idag lyckades jag inte få drag alls. Någon som har tips att komma med för att få drag?

Visa bifogad fil 107127
På bilden är varenda inluftsventil så stängd som det bara går. Då är det nog svårt att få luft in i kaminen. Öppna spjället och skruva upp lite så borde det väl lösa sig? Haft precis likadan och det fungerade utmärkt då, men allt var tvunget att vara väldigt öppet första halvtimmen eller så.
 
Då känns det som du har ett annat/ytterligare problem än att det saknas drag i skorstenen. Då har du ju också ett aktivt drag åt fel håll. Jag tror du måste ågärda vedspisen. Antingen stänga tillräckligt med dörrar emellan och öppna något fönster så den tar sin luft från ett annat håll utan att påverka rummet där kaminen står eller göra ett nytt försök när du inte eldar i vedspisen.
Det har alltid varit aktivt drag åt fel håll. Inget som jag kunnat göra något åt. Och jag har inga dörrar på nedre plan utom till toaletten.
På bilden är varenda inluftsventil så stängd som det bara går. Då är det nog svårt att få luft in i kaminen. Öppna spjället och skruva upp lite så borde det väl lösa sig? Haft precis likadan och det fungerade utmärkt då, men allt var tvunget att vara väldigt öppet första halvtimmen eller så.
Bilden säger ingenting mer än visar vilken kamin det rör sig om. När jag tänder är nedre luckan på vid gavel. När jag fått fart i den stänger jag luckan men spjället står då på vid gavel.
 
Det har alltid varit aktivt drag åt fel håll. Inget som jag kunnat göra något åt. Och jag har inga dörrar på nedre plan utom till toaletten.

Bilden säger ingenting mer än visar vilken kamin det rör sig om. När jag tänder är nedre luckan på vid gavel. När jag fått fart i den stänger jag luckan men spjället står då på vid gavel.
Jag upplever att det blir bättre drag i den om luckan är stängd och man har både spjället och den där skruvgrejen fullt öppet.
 
Jag upplever att det blir bättre drag i den om luckan är stängd och man har både spjället och den där skruvgrejen fullt öppet.
Jag brukar ha jättebra drag när jag har luckan nertill öppen. Måste ju också ha det när jag tänder då jag inte kan tända uppifrån. I normalfallet så brukar det dåna i kaminen när jag tänder.

Men så länge jag inte får draget att gå åt rätt håll så kan jag inte tända och det är det som är mitt problem idag.
 
Jag brukar ha jättebra drag när jag har luckan nertill öppen. Måste ju också ha det när jag tänder då jag inte kan tända uppifrån. I normalfallet så brukar det dåna i kaminen när jag tänder.

Men så länge jag inte får draget att gå åt rätt håll så kan jag inte tända och det är det som är mitt problem idag.
ibland kan det vara vädret som påverkar hur bra drag man får i skorstenen
Jag håller med övriga, försök få upp värme i rökkanalen med hjälp av värmeljus eller liknande.
 

Liknande trådar

Hemmet Igår låg jag i godan ro på soffan och tittade på "På Spåret" när det plötsligt började lukta rök. Jag trodde att jag inbillade mig...
2
Svar
26
· Visningar
2 778
Senast: bettysmatte
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 444
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 830
Senast: jemeni
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 131
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp