Få ihop tiden på dygnet, kan ni hjälpa mig med hur jag ska planera ihop det?

Hästar vänjer sig vid vildsvin. Det gjorde åtminstone min... Och hon är en riktig hare. :D

Du får tänka som så att du inte ska hålla hästarna inne, utan att du ska hålla vildsvinen ute ur hästhagen. I den mån det går. Min har dragit igenom staketet en gång, men då var det ett vildsvin som promenerade igenom hennes hage.
 
Man kan faktiskt alltid byta stall. Jag vet, det är löjligt enkelt för oss att sitta och skriva, för vi vet inte hur du har det. Men det går faktiskt! Jag satt i en liknande sits som du för inte speciellt länge sen, och jag kände för att kasta ut datorn genom fönstret när jag fick råd som "byt stall" för det var precis det jag trodde att jag inte skulle kunna göra.

Jag kan berätta för dig hur min situation såg ut, jämfört med hur den ser ut idag. Flyttade min då fyraåriga ponny till ett stall ganska långt hemifrån (20-25 minuters resväg enkel resa i bil, noll möjligheter till att kunna åka kollektivt) för lite mer än två år sen. I det läget skötte man mockning och allmän skötsel av hästarna (packa höpåsar, byta vatten inne, ordna kraftfoder och allt pyssel/ridning givetvis) själv, men det fanns en person boende på gården som skötte in- och utsläpp på fasta tider, som fodrade lunch mitt på dagen och såg till att hästarna alltid hade vatten i hagen. Jag hade faktiskt inte kunnat flytta dit min häst alls om inte den möjligheten funnits, trots att jag pluggade på distans och kunde lägga upp mina dagar som det passade mig, det var helt enkelt för dyrt att ligga på vägarna och köra fram och tillbaka x antal gånger/dag. Efter ett år flyttade den personen därifrån, det blev kollektivt istället, och funkade väl lite halvknackigt första året, men efter sommaren som gick tyckte jag inte det funkade alls. Delvis på grund av att en mycket duktig och engagerad hästägare flyttade, och vi fick in en som helst inte ville vara i stallet alls, men mest för att jag efter en lång studietid fick jobb och skulle börja försöka få in det i min vardag också. Plus att min häst givetvis hade blivit äldre under den tid som gått, och kräver en helt annan ridning idag än vad hon gjorde när vi flyttade in och hon bara var fyra år gammal.

Vissa dagar kunde jag behöva åka till stallet tre gånger/dag. En resväg på alltså totalt nästan tre timmar, bara bilkörning. Att åka inom stallet på väg till jobbet var otänkbart, då hade jag kommit till jobbet och osat häst även om jag bytt kläder. Mocka och fixa hö, vatten och kraftfoder tog kanske en halvtimme, ridning allt mellan en och två timmar (minus den tid det tar att göra i ordning hästen före och efter givetvis), men bilkörningen och krånglet med att släppa in/ut andras hästar var den stora energitjuven. Lägg till usla ridmöjligheter om man som jag sitter på en häst som är skeptisk mot trafik, och livrädd för tung trafik. Mellan halv fyra och sex på eftermiddagen gick det inte att rida alls = de dagar jag kanske slutade lite tidigare på jobbet kunde jag ändå inte rida p.g.a. rusningstrafik.

Jag fick rådet i en annan tråd här på Buke faktiskt att inte snöa in på "befintliga" stall eller stall som annonserar om att de har lediga stallplatser, vilket jag hade gjort innan. Vi fick en ny stallplats där det bara är jag. Jag fick skaffa en liten shettis som sällskap till min häst, vilket så klart gör att jag istället har två hästar att ta hand om istället för en, men nu har jag valfritt 20 minuter till fots/tio på cykel/två i bil till stallet. Enorm skillnad. Plus att med mitt arbetsschema kan jag de allra flesta dagar ta det mesta av stallet redan på morgonen, och på så sätt enbart ha insläppet kvar på kvällen efter jobbet, vilket var helt omöjligt förut på grund av den långa resvägen både till stallet och till jobbet.

Jag jobbar förvisso inte heltid (ingen jobbar heltid på mitt jobb utom chefen, så det är inget varken vi eller chefen kan styra, det är direktiv uppifrån), men en normal "jobbdag" för mig ser ut som följande:
- Utsläpp av hästar vid nio på morgonen. De har slowfeedingnät inne i boxen, så de har faktiskt alltid hö kvar på morgonen. Borstar den lille, ut med honom i hagen och få frukost. Rid cirka 30-40 minuter med den andra hästen, mocka och fixa vatten. Försöker packa hö i förväg på lediga dagar för att inte behöva stå med alla påsar om det är bråttom.
- Hemma runt elva. Duscha, byta kläder, äta lunch (äter inte varm mat till lunch, så matlagning är det inte tal om).
- Åker till jobbet 11.30. Stannar då och lunchfodrar på vägen.
-12.00, på plats på jobbet. Jobbar sen till ungefär 18.15-18.30, beroende på om det är mycket folk när vi ska stänga (jobbar i butik).
- Hemma absolut senast 19. Äter middag (lagad mat).
- Runt 21, tar in hästarna. Eftersom allt redan är klart behöver jag bara lägga in kraftfoder, ta in och ta av täcket på stora. Går på fem minuter.

Ungefär en dag i veckan jobbar jag heldag (börjar åtta, men samma sluttid som de andra dagarna). Då är jag givetvis tvungen att ta ut tidigare, be någon familjemedlem (flera jobbar obekväma arbetstider, kan alltså både sluta och börja runt lunch eller vara lediga en vardag) luncha och sen mocka/fixa stallet på kvällen. Då får min häst vila den dagen i nuläget, mest för att det är så sällan, hon ska ändå ha en vilodag och hon gillar inte att bli riden i mörker. Jobbar jag helg (jobbar varannan) slutar jag vid 14, så då hinner jag ta stallet efteråt. Rider mer ordentliga pass/längre rundor på lediga dagar. Finns en hyfsad möjlighet att få mer tid på jobbet under högsäsong (typ halva mars-midsommar), men då är det också betydligt ljusare om kvällarna och går att rida även då.

Nu är det väl en tidsfråga tills du "blir av med" den ena hästen, och jag antar att du kommer märka en tidsvinst redan där. Men att åka 20 minuter på moped flera gånger om dagen känns faktiskt inte hållbart för dig i längden. Hur tar du dig till ditt kvällsjobb, eller till möten? Ligger det också långt bort? Jag har lika lång resväg till jobbet som jag hade till gamla stallet, och det är faktiskt knäckande att behöva lägga så mycket både tid och bensin bara på att åka fram och tillbaka. Jag hade övervägt att försöka hitta något närmare där du bor.
 
Försök lär hästarna, alla tre, att vara handhäst. Bra motion som komplement till attbära ryttare varje dag. Du kan komma längre på ridturerna när tiden är gemensam, liksom.
 

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 557
Senast: Solis
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 031
Senast: Whoever
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 705
Senast: Joro253
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp