Få ihop tiden...

C

CBJack

Jag har haft turen att kunna gå hemma under barnens uppväxt och kunnat haft hästar utan problem. Nu är barnen vuxna och utflugna och jag kände för att komma ut i arbetslivet efter alla år hemma.

Sagt och gjort, började som sopåkare för snart 1 år sedan och trivs så otroligt bra. Jag kan tillägga att jag har Adhd och har inte behövt äta mediciner sedan jag började jobba då jag får utlopp för min hyperktivitet och energi. Jag kan inte tänka mig att gå hemma igen och det känns verkligen som att livet leker och jag är äntligen lugn och tillfreds.

Nu till min ångest över hästen, jag har i hela mitt liv haft hästar och har idag en gudomlig Paint som jag fått jobba hårt med eftersom han var ett ouppfostrat stenhårt kräk när jag köpte honom. Idag är han cool, stabil, kanontrevlig och bara gör allt man ber om. Mao min drömhäst :love: Men problemet är att jag hinner inte med och behöver lite feedback.

Min dag ser ut som följer. Åker hemifrån 05.30 slutar kl 15.30, är i stallet kl 16.15, jag har ca 3,5 mil enkel till jobbet. Fixa allt som behövs inkl lite träning utav hästen och hemma vid 19, laga mat, duscha och sedan sängen vid 21.30

Nu känner jag att livet bara består utav häst och jobb, mina vänner ser mig knappt för när jag är ledig på helgerna så är det hästen, städa, tvätta, fixa veden mm mm. Frågan är ju om man blir lyckligare utan häst eller om man ska bita ihop. Hur hinner ni andra med, jag har ju som sagt haft privilegiet att kunna vara hemma med barn och då hunnit med både, hus, barn och hästar men nu känns det som att det är kört och ska jag orka jobba och ha ett liv utöver så innefattar det att jag måste bli hästlös :confused:
 
Sv: Få ihop tiden...

..eeeh... ser likadant ut för mig (fast jag har inga barn då, däremot en diabeteshund som kräver exakta tider för foder och insulin 2ggr/dag).
Upp kl 05.00. Åker till jobb kl 06,00 (har eget stall så det är utsläpp och fodring innan, plus frukost för min del såklart).
3 mil enkel väg till jobbet. Hemma igen kring 16.00. Fodring av hästar (och får, för vi har får också). Ut i stallet ca kl 17.30 och mockar. Rider gärna upp emot 2 timmar under vintern, mestadels skritt (distanshäst). Efter ridturen blir det utfodring av får och hästar. Inne ca 21. Fixa lunchlåda till nästa dag osv... Lägger mig sällan senare än 22 eftersom man ju måste orka upp nästa dag också :-) (på väg in från stallet tar vi med veden in...)

Trots detta ser jag ändå en möjlighet till att hinna med att ha ytterligare en häst faktiskt. Jag prioriterar ridningen före vänner under vardagarna. Helgerna kan man hinna med lite annat också (var tex på Björn Skifs show i lördags och då har jag två timmars resa till Göteborg för att se det först - och så hem igen på natten *ler* Ridningen klarades av på förmiddagen) Det går ibland i 180 (inte farthastighet då, utan livshastighet), men timmarna i sadeln kompenserar med råge :D Dessutom får man lära sig att "jobba smartare", dvs att "leana" sina uppgifter i stallet osv...

...vill man, så kan man... (men först måste man ju såklart svara på frågan om man vill då förstås...)
:love:
 
Sv: Få ihop tiden...

Frågan är om det inte ser ut så för många som har egen häst (-ar)?
Jag jobbar 07:30 till 16:30 sen åker jag oftast direkt till stallet. Fixar och rider (när hästen är frisk..) och är hemma vid 19-20. Då blir det direkt duschen och fixa mat. Jag är väldigt kvällstrött så jag går sällan och lägger mig senare än kl 22.

Om jag vill kan jag åka och fika/käka mat med en kompis mellan jobb och stall. Det gör ju dock att det blir lite tidspress så man kan inte sitta och snacka flera timmar. :p Jag träffar dock sällan mina vänner i veckorna, det är helgerna avsatta för. Det gäller även min sambo, vi myser och gör saker ihop på helgerna.

Jag tror att man måste sluta känna press på sig att hinna med allt. Man kan omöjligt göra det! Prioritera det som gör att du mår bäst och känn efter vad det är du verkligen vill göra.
 
Sv: Få ihop tiden...

Min tanke är att om du kunnat gå hemma under många år har era inkomster säkert förbättrats nu när även du jobbar? Finns det kanske möjlighet att köpa till tjänster i stallet, så du bara har själva omskötsel av hästen och träning när du är där? Ni kanske även har möjlighet att köpa in tjänster hemma, städning och även andra sysslor runt huset går det att köpa. Om ni har de ekonomiska förutsättningarna är det även bra, mer jobb åt andra. :)
 
Sv: Få ihop tiden...

Nu sitter jag inte riktigt i den sitsen och sist jag gjorde det var det bara varannan vecka då jag ena veckan var hemma till 15 men började jobba 6 så vara bara att gå upp innan 5 för att hinna hunden innan. Idag jobbar jag runt 4 dagar i veckan men dom dagar jag jobbar är det bara att glömma annat än jobb och stall. Så är det tyvärr, men jag klagar inte för hade jag inte haft hästen hade jag mått skit och har inga vänner att umgås med där jag bor nu så jag behöver aldrig känna press av att jag måste träffa någon och bor fortfarande hemma :D då pga av att jag jobbar så lite så kan jag inte ha eget så jag har inte heller den pressen att jag måste fixa hemma även om jag så klart ska hjälpa till..

Tänker jag mig in i att jag skulle jobba mer så skulle jag välja tiden med hästen utan tvekan och skulle jag känna att det blir alldels för jobbigt försöka hitta en medryttare just för att hästen inte ska behöva stå å jag får dåligt samvete över det eller att jag vänder ut och in på mig själv och mår dåligt över det.
 
Sv: Få ihop tiden...

En liten fundering som slår mej är att om du har varit hemma så länge så har det kanske inneburit att du har tagit det mesta av hus och hem arbetet också? Hur har ni delat upp det nu? Du kanske känner press på dej att hinna med lika mycket hemma nu som när du gick hemma på heltid?

När jag jobbade så hann jag inte heller med vänner på vardagarna. Det fick bli på helgerna och bara telefonsamtal ibland på vardagarna istället.

Jag tycker inte att du ska sälja hästen i första hand utan låta dej själv landa i detta att jobba. Du mår ju bra av det men jag gissar att du också mår väldigt bra av att ha häst?
Du får helt enkelt väga för och nackdelar mot varandra men gör det först när du har funderat på vilken press du egentligen känner med allt annat du gör hemma. Dela upp arbetet mellan dej och din man så kanske det känns lättare att hinna med?
 
Sv: Få ihop tiden...

Frågan är om det inte ser ut så för många som har egen häst (-ar)?
Jag jobbar 07:30 till 16:30 sen åker jag oftast direkt till stallet. Fixar och rider (när hästen är frisk..) och är hemma vid 19-20. Då blir det direkt duschen och fixa mat. Jag är väldigt kvällstrött så jag går sällan och lägger mig senare än kl 22.

Kör en copy/paste på den eftersom mitt liv ser likadant ut. :D

Har dock fördelen att några av mina bästa vänner har häst i samma stall som jag så vi träffas där. Resterande familj/vänner försöker jag hålla kontakt med via telefon, facebook osv.
 
Sv: Få ihop tiden...

Jag tror också att detta är något av en hästägares vardag...själv så är jag ju hemma, sjukskriven med föga möjlighet till att kunna arbeta igen så jag kan ju lägga upp saker lite annorlunda...
Jag tror också att du kanske måste sänka dina egna prestationskrav lite...allt måste kanske inte göras varje dag... delegera och avsätt anpassad tid... frågan du kanske måste ställa dig är just hur MKT hästägandet ger och tar... vilka behov du har och hur du vill fördela tiden... :D

Hoppas det löser sig utan alltför stora försakningar:laugh:
 
Sv: Få ihop tiden...

Skulle aldrig överleva någon längre period utan medryttare, för då är det ju precis så livet ser ut - jobba, stallet, sova. Det eller möjligtvis dra ned på ambitionerna, skaffa fullservice i stallet och låta hästen klara sig själv (vila) ett par dagar i veckan. Man måste ju hinna "göra ingenting" emellanåt också för att hålla motivationen vid liv.
 
Sv: Få ihop tiden...

Ja du...

5.30 - Upp
7.30 - Dagis (varannan dag annars direkt till jobbet)
8.00 - Jobb
Skippa lunch alt lunch vid datorn
16.30 Dagis (varannan dag annars jobba vidare lite till)
17.30 Middag (annars strejkar barnet)
18.00-19.00 Bolibompa (inkl klä på pyjamas etc)
19.15 - Natta (varannan dag) annars stallet
22.00 - Hem från Stallet
Fortsätta jobba om jag inte hann det jag behövde göra under dagen.

För att få ihop denna ekvation så har jag städhjälp och hjälp i stallet 2 dgr i veckan. Har dessutom möjlighet att jobba delvis hemifrån annars skulle det inte gå, för hur jag än vrider på det får jag inte in 1,5-2 timmar resa till kontoret varje dag.

Mina vänner sitter på vänt och jag umgås med dem via mobiltelefonen.

Provade att vara hästledig ett tag förra året men jag fick inget annat vettigt gjort på den tiden (dvs antingen slappa framför tv'n eller jobba). Att vara hästägare är ingen hobby det är en livsstil, tror de flesta av oss har svårt att vänja oss av med det även om det kräver mycket.
 
Sv: Få ihop tiden...

Så har jag haft länge. Men det går om man inte har för höga krav på ridning o sånt varje dag. Och att man står i rätt stall.
 
Sv: Få ihop tiden...

Du frågar om du blir lyckligare utan häst. Det kan bara du svara på. Jag skulle bli djupt olycklig utan min häst, hon är värd ALLT som jag "offrar".

Som du ser på tidigare svar så är det just så en vardag med häst ser ut, så som du har det och alla skriver. Man jobbar, lagar någonting och äter snabbt, åker till stallet, duschar och sover. Har man tur hinner man med att se en glimt av väderprognosen i förbifarten.

Jag har 3,7 mil enkel resa till jobbet, har inga barn, men en hel hop med andra djur som ska skötas varje dag (tar ca 1 timme per dag att bara kolla igenom snabbt och ge mat).

För mig är det värt det utan några som helst tvivel. Men bara du kan svara på hur du vill ha ditt liv och vilka prioriteringar som du har. :)
 
Sv: Få ihop tiden...

Ja du.. Mina dagar ser liknande ut, går upp vid 6 och åker till jobbet. Sen blir de till att åka direkt till stallet vid 16 (vid bästa fall). Kanske hemma vid 19 tidigast om ja ska rida.
Har dock lyckats lösa det med en som hjälper mig 2 ggr i veckan med hästen. Det är superskönt, då kan ja hinna göra roliga grejer med min sambo eller gå ut och träffa vännerna. Sen ska jag säga att jag är lyckligt lottad med en sambo som är extremt hjälpsam i hemmet så slipper ofta att göra sådant när jag kommer hem sent på kvällarna. :laugh:
 
Sv: Få ihop tiden...

Jag har haft turen att kunna gå hemma under barnens uppväxt och kunnat haft hästar utan problem. Nu är barnen vuxna och utflugna och jag kände för att komma ut i arbetslivet efter alla år hemma.

Sagt och gjort, började som sopåkare för snart 1 år sedan och trivs så otroligt bra. Jag kan tillägga att jag har Adhd och har inte behövt äta mediciner sedan jag började jobba då jag får utlopp för min hyperktivitet och energi. Jag kan inte tänka mig att gå hemma igen och det känns verkligen som att livet leker och jag är äntligen lugn och tillfreds.

Nu till min ångest över hästen, jag har i hela mitt liv haft hästar och har idag en gudomlig Paint som jag fått jobba hårt med eftersom han var ett ouppfostrat stenhårt kräk när jag köpte honom. Idag är han cool, stabil, kanontrevlig och bara gör allt man ber om. Mao min drömhäst :love: Men problemet är att jag hinner inte med och behöver lite feedback.

Min dag ser ut som följer. Åker hemifrån 05.30 slutar kl 15.30, är i stallet kl 16.15, jag har ca 3,5 mil enkel till jobbet. Fixa allt som behövs inkl lite träning utav hästen och hemma vid 19, laga mat, duscha och sedan sängen vid 21.30

Nu känner jag att livet bara består utav häst och jobb, mina vänner ser mig knappt för när jag är ledig på helgerna så är det hästen, städa, tvätta, fixa veden mm mm. Frågan är ju om man blir lyckligare utan häst eller om man ska bita ihop. Hur hinner ni andra med, jag har ju som sagt haft privilegiet att kunna vara hemma med barn och då hunnit med både, hus, barn och hästar men nu känns det som att det är kört och ska jag orka jobba och ha ett liv utöver så innefattar det att jag måste bli hästlös :confused:

Som någon precis skrev tycker jag att du kan fundera på en medryttare. Sedan förstår jag inte vad du gör i stallet mellan 16.15 och 19? Det är nästan 4 timmar, tränar du distansritt är de klar att de tar tid men annars finns mkt tid att spara. Kolla över dina rutiner, kanske kan du göra ngt snabbare? Själklart ska man inte stressa på det man gör med hästen, men alla andra sysslor.

Angående det här med att om man är lyckligare med eller utan häst kan ja bara säga hur de är för mig. Jag kan inte vara utan hästarna, men eftersom jag redan sålt min häst pga att hon var för liten (ponny) så är det "bara" för mig att inte köpa ny. Jag behöver inte stallet varenda dag, men varje vecka har ja min medryttarhäst eller vad man kan kalla det.
Ja pluggar gymnasiet helfart + jobbar halvtid + min lillasyster bor hos mig (= tvätta, laga mat, köra mm) + att ja försöker träna 2 ggr i veckan och ha ett socialt liv. Hästen en två gånger i veckan är mitt lugn, det som ger mig kraft och ja skulle aldrig klara av att vara utan det. Jag hinner faktiskt också med att ha ett socialt liv, det går om man vill, tex kommer kompisar som inte pluggar till skolan och fikar i cafeterian. På väg hem från jobbet stannar ja hos en kompis på vägen och tar en cigg. På jobbet gör vi så att har man 10 min över så kommer man ner. Jag rider ut med mina kompisar mm. Går ut gör ja praktiskt taget varenda helg, då är de ju okej att umgås sent på kvällarna, och de e ju då ja har tid.

Så vill man så går det, men man får kompromissa med sig själv kan man väl säga. Tid till "bara mig" blir de inte mkt av, men för mig väger min tid i stallet upp det och gör så ja mår bra iaf :)
 
Sv: Få ihop tiden...

Tror du har blivit bortskämd med att ha häst utan att behöva jobba. Inget illa menat alls, utan du har helt enkelt haft turen att kunna ha det så.

Att komma till stallet klockan 16.15 en vardag tycker jag låter helt normalt.
Jag jobbar till klockan 17-18 och får åka till stallet efter det..

Men förstår din känsla, man äter, jobbar, åker till stallet och sover i princip. Men jag tror att det är så det ser ut för de flesta som har häst.

Kan du inte skaffa någon medryttare så kan du bli helt hästledig någon/några dagar i veckan?

Sen är det alltid mycket mer slitsamt med häst på vintern, när det är mörkt, kallt och blött. Man lessnar lätt.. Håll ut =)
 
Sv: Få ihop tiden...

Jag tycker inte att du ska stressa upp dig över att du inte hinner med lika mycket hemma som du gjorde innan du började jobba. Eftersom era barn är utflugna så innebär det automatiskt mindre städning och tvättning.

Det där med att träffa vänner de dagar man jobbar är uteslutet för de flesta, även de som inte har hästar, så det är inget jag tycker att du ska ha dåligt samvete för. Ta istället vara på den tid du kan spendera med din häst och din man. Vad gör lite skit i hörnen???

Jag jobbar 1 timmes resväg hemifrån så jag är borta hemifrån mellan 7.00-18.15 varje vardag. Jag rider inte varje dag, men har stallet hemma så stallet blir det ju varje dag ändå. Jag tar den tiden till att koppla bort jobb, barn och annat som kan kännas stressigt. Utnyttjar tiden till lite hästmeditation helt enkelt.

Jag tycker inte att du ska känna att du inte hinner med. Du får helt enkelt bara acceptera att de dagar du jobbar så är det som för alla andra som jobbar dvs. Vardag är vardag och då är det vissa rutiner som gäller, på lediga dagar har man andra rutiner och då har man också möjlighet att träffa vänner.
 
Sv: Få ihop tiden...

Var hos hästen varannan dag och låt av stallägarna (mot betalning) se till så hästen kommer ut och in eller skaffa medryttare?
 
Sv: Få ihop tiden...

Jag instämmer med övriga...det är nog så alla hästägare har det.

Jag går upp 6,30, tar mig till jobbet.
Slutar 16, hemma runt 16,50.
Tar en snabb smörgås/frukt- ut med hundarna.

I stallet runt 17,30-18. Har två hästar så går rel fort att mocka och göra iordning mat för natten/morgonen.
Tar in häst nr 1 för daglig rykt och "inspektion" :)

Tar sen häst nr 2 för samma, och arbetspass.( om lampan till padocken funkar och underlaget är ok så rider jag där annars blir det en promme i mörkret med pannlampa)

Hemma lite över 20.

Har en mkt snäll och hjälpsam man som oftast har middagen klar när jag kommer. Vi äter alltid middag tilsammans.
Tar ut hundarna på sista prommen runt 10.
Umgås lite mer med min man och hör hur dagen varit.

hamnar i säng runt 23-24.

Skulle INTE vilja ha det på ngt annat sätt!!

Utan mina hästar skulle jag bli en grå o ledsen mus...
Trötta mornar och stressiga mörka eftermiddagar gör inget när jag vet att jag vid dagens slut för gosa med flickorna.

Känner mig mkt lyckligt lottad som har en man som stöttar mig i hästeriet och vet hur mkt det betyder för mig. Tycker jag har det väldigt bra som huinner med stallet efter jobbet. Tänk de som jobbar i butik, och slutar vid 19?

Vill man så kan man!!:)
 
Sv: Få ihop tiden...

Sedan förstår jag inte vad du gör i stallet mellan 16.15 och 19? Det är nästan 4 timmar, tränar du distansritt är de klar att de tar tid men annars finns mkt tid att spara. Kolla över dina rutiner, kanske kan du göra ngt snabbare? Själklart ska man inte stressa på det man gör med hästen, men alla andra sysslor.

Förstår jag inte heller? Jag har hästarna hemma på lösdrift, en unghäst 2 år och en vuxen som rids varannan dag. En kväll när jag rider är jag i stallet ca 1,5 h, då hinner jag förutom rida 45 min-1 h även mocka i lösdriften, ströa vid behov, utfodra kraftfoder och fylla på hö samt lägga fram till nästa dag. Samt att jag har en bunt smådjur i stallet (höns, ankor, kaniner) som utdodras och vattnas.
Det jag upplever att jag sparar tid på är:
- uppvärmd vattenkopp, tvättar ur den 1-2 gg/vecka, tar 5 minuter, det är allt:love:.
- permanentbädd, tar bara ut bajset.
- ryktar inte mer än nödvändigt före ridning.

Jag jobbar 4 dagar i veckan, på min lediga dag + helgerna passar jag på, (förutom att umgås med sambo och son på 2 år) att städa runt höhäcken, reda ut manar och svansar, putsa utrustning och ev åka och träna/tävla.

Det går, men nej, mitt liv består INTE av annat än familj, jobb och hästar. De vänner jag umgås med är också hästmänniskor, ofta träffas man på kurs/tävling eller hemma hos varandra.
Men det här är mitt liv och jag har valt det själv och vill inte leva på något annat sätt, faktiskt!:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 080
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 167
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 265
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 546
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp