Få katt att sluta klösa på möbler

Wille

Trådstartare
Mina katter vill gärna klösa på min soffa, trots att de har ett klösträd. Det gillar jag inte. Så jag har köpt anti-klös-spray, men den fungerar inte. De klöser ändå. Så jag köpte en pläd på loppis som jag lagt över armstödet, men idag hittade jag en katt under pläden som klöste på soffan. Armstödet är ju inte fyrkantigt så den hade kommit på att det fanns ett utrymme mellan pläden och soffan.

Fler ideér på hur man skyddar soffan mot kattklös?
 
Mina katter vill gärna klösa på min soffa, trots att de har ett klösträd. Det gillar jag inte. Så jag har köpt anti-klös-spray, men den fungerar inte. De klöser ändå. Så jag köpte en pläd på loppis som jag lagt över armstödet, men idag hittade jag en katt under pläden som klöste på soffan. Armstödet är ju inte fyrkantigt så den hade kommit på att det fanns ett utrymme mellan pläden och soffan.

Fler ideér på hur man skyddar soffan mot kattklös?
Finns det någonting som liknar soffans tyg du kan köpa som katterna får klösa på? Min soffa är i något nästan canvasliknande tyg och jag har förvaringsboxar i liknande material som är okej för Kimchi att klösa på istället. :) Utöver klösträd, den flätade, höga blomkrukan och kartongklösprylen då. :angel: :D
Eller kan det vara så att klössträdet inte är tillräckligt stadigt och/eller högt? Att det inte är lika bekvämt att verkligen luta sig emot?
 
Finns det någonting som liknar soffans tyg du kan köpa som katterna får klösa på? Min soffa är i något nästan canvasliknande tyg och jag har förvaringsboxar i liknande material som är okej för Kimchi att klösa på istället. :) Utöver klösträd, den flätade, höga blomkrukan och kartongklösprylen då. :angel: :D
Eller kan det vara så att klössträdet inte är tillräckligt stadigt och/eller högt? Att det inte är lika bekvämt att verkligen luta sig emot?
De använder klösträdet ofta, så det är nog inget fel på det. Men de vill använda soffan OCKSÅ. Så jag tror inte riktigt på att ge dem något ytterligare att klösa på. De behöver hindras att klösa på soffan. Och var jag ska få tag i något som liknar soffans tyg vet jag dessvärre inte. Tyckte pläden jag köpte liknade soffans tyg förutom att det var sladdrigt.
 
De använder klösträdet ofta, så det är nog inget fel på det. Men de vill använda soffan OCKSÅ. Så jag tror inte riktigt på att ge dem något ytterligare att klösa på. De behöver hindras att klösa på soffan. Och var jag ska få tag i något som liknar soffans tyg vet jag dessvärre inte. Tyckte pläden jag köpte liknade soffans tyg förutom att det var sladdrigt.
Då gäller det kanske bara att konsekvent lyfta bort dem varje gång. Hur det fungerar med off-sprayer och liknande vet jag inte. :)
 
Erbjud fler klösträd i olika utformning kanske, vi har nog 7-8 olika till våra 2 katter. Några olika i varje rum. Ibland sätter de ändå klorna i en ny matta eller soffan, men då lyfter jag bara undan dem till någon av klösmöblerna så fortsätter de där. (Inte ofta de behöver tillsägelse, men nya mattan i köket inbjöd tydligen till klös, nu har de lärt sig att den inte är deras).
 
När jag hade en katt som ville klösa på soffan så gjorde jag så att varje gång han började klösa så lyfte jag upp honom, bar bort honom till klösträdet (jag hade ett i samma rum) och "hakade" fast honom där och uppmuntrade honom att klösa där genom att själv klösa lite med naglarna mot trädet. Han lärde sig snabbt att det är på trädet man klöser och inte soffan :)
 
Om inget annat hjälper kan du gnida in soffan med vitpeppar där dom brukar klösa. Om inte lukten avskräcker så får den som klöser peppar i ansiktet då den klöser 😾😿. Då får du trösta den.
 
Klöspåle precis där de klöser, gärna med kattmynta på för att göra det mer attraktivt, aluminiumfolie är ett annat alternativ. Eller så gör du som jag, köper billiga överkast och klär in soffan med. Överkasten kan sedan bytas vid behov. Megara äter ffa på soffan och det är en massa små hål efter hennes tänder. Det finns redan nya små hål, vilket är anledningen till att jag köpte den billiga IKEA varianten. Att de är tvättbara är också ett plus.
 
Aluminiumfolie. Klä in en dagstidning med folien och häng över armstödet när du inte sitter där. Dom gillar inte att trampa på folie.

Jag har klatt in utemoblerna i aluminium folie just dar alla grann katter gillar att ligga. Dels kloser de pa dynorna, och dels harar de nagot forskrackligt nu da det ar host ... men mest brukar de retas med Tate, som da jagar dem ute pa tomten. Det ska min sjal inte jagas pa verandan. So there.

Har ar ju min hanging basket i fokus, men man ser tydligt aluminium folien som haller alla (10!) grann katter fran att anvanda vara utemobler att ligga i och att klosa pa. Det fungerar helt fantastiskt.
Inga katter blir jagade av hunden som anser att det ar HANS veranda (han later mest, rottweilern har dock jakt instinkten ... inte mallen) Rottisen sager inte sa mycket, men hennes blick ... Det har ar betydligt battre for alla ... sarskilt mitt blodtryck. Jag vill VERKLIGEN inte ha en ihjalbiten katt pa min veranda.:nailbiting:

IMG_2193.jpeg
 
Jag har klatt in utemoblerna i aluminium folie just dar alla grann katter gillar att ligga. Dels kloser de pa dynorna, och dels harar de nagot forskrackligt nu da det ar host ... men mest brukar de retas med Tate, som da jagar dem ute pa tomten. Det ska min sjal inte jagas pa verandan. So there.

Har ar ju min hanging basket i fokus, men man ser tydligt aluminium folien som haller alla (10!) grann katter fran att anvanda vara utemobler att ligga i och att klosa pa. Det fungerar helt fantastiskt.
Inga katter blir jagade av hunden som anser att det ar HANS veranda (han later mest, rottweilern har dock jakt instinkten ... inte mallen) Rottisen sager inte sa mycket, men hennes blick ... Det har ar betydligt battre for alla ... sarskilt mitt blodtryck. Jag vill VERKLIGEN inte ha en ihjalbiten katt pa min veranda.:nailbiting:

Visa bifogad fil 78802
Jag vet att det är OT i tråden, men jag kan inte låta bli att tycka att det är helt galet så långt en måste gå för att slippa ha någon Annans katt på Sina möbler. Jag hade blivit vansinnig.

(Men de underbara blommorna gjorde mig glad. :D :love: )
 
Jag vet att det är OT i tråden, men jag kan inte låta bli att tycka att det är helt galet så långt en måste gå för att slippa ha någon Annans katt på Sina möbler. Jag hade blivit vansinnig.

(Men de underbara blommorna gjorde mig glad. :D :love: )

TACK! precis sa kanner jag det ocksa ... och har forklarat for grannarna att om min hund hinner upp deras katt nagon gang (det ar ena grannen som har fem (5!) katter varutav 2 retas med Tate. De sitter pa ett tva meter hogt staket, hoppar ner nar han kommer och rusar over till en annan del av staketet dar de klattrar over) far han tag pa en katt sa ar den katten "good bye" och inte pa nagot satt hunden's fel.
Nu "glommer" han att spotta ut leksaken han alltid har i munnen, 🙄 men Diva ar den med "riktig" jakt instinkt som jag fatt halla ett oga pa nar sma hundar eller andra mindre djur springer. Hela hon vibrerar. Springer en katt forbi henne i full fart vet jag inte om lardommen att hon INTE far jaga katter haller. I alla fall inte om jag inte ser INNAN hon tar fart.
 
Mina katter vill gärna klösa på min soffa, trots att de har ett klösträd. Det gillar jag inte. Så jag har köpt anti-klös-spray, men den fungerar inte. De klöser ändå. Så jag köpte en pläd på loppis som jag lagt över armstödet, men idag hittade jag en katt under pläden som klöste på soffan. Armstödet är ju inte fyrkantigt så den hade kommit på att det fanns ett utrymme mellan pläden och soffan.

Fler ideér på hur man skyddar soffan mot kattklös?
Jag tycker att kattnip på allt som den ska klösa på funkar bra :love::idea:
 
De får bara klösa på sitt klösträd och det gör de också ofta och gärna. Förstår inte hur kattmyntan skulle hjälpa i detta fall.

Det blir mer attraktivt eftersom (de flesta) katter älskar det. Katter klöser där de vill klösa, det är bara att gilla läget eller som Jackson Galaxy (kattolog) uttrycker det, säg aldrig nej, utan ge bättre alternativ. Att förbjuda en katt att göra något är helt dödfött. Det är inte så katter fungerar psykiskt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 785
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt Båda katterna är vuxna och har inte klöst på möbler förr. Men nu håller de på att strimla en 6 månader gammal soffa i tyg. Typ grovt...
2
Svar
28
· Visningar
7 096
Senast: mandalaki
·
Övr. Katt Hjälp mig! Mina katter, speciellt den ena, vill klösa på soffan. Köpte en ny soffa när exet flyttade och tänkte att det skulle bli...
Svar
5
· Visningar
925
Katthälsa Vi har lite "problem" med min pojkväns vuxna hankatt på ca 9 år. Han är rent hopplös när det gäller soffan! Så fort vi inte passar...
Svar
5
· Visningar
1 409
Senast: Mirela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp