Få katten att tåla pälsvård

Det var det jag trodde. Vet inte om jag törs prova den. Men hon har ju inte så mycket täckhår så kanske det går ändå?
Jag tänker generellt att det är en väldigt hård och rätt invasiv borste som sliter, så om det är en katt eller hund som inte är bekväm med lugg i pälsen är det kanske inte det snällaste att börja träna med.
Prova kan du naturligtvis alltid, men på en känslig kat skulle jag nog arbeta med typ karda eller kam först. Alternativt en svinhårsborste eller en sådan där "detangler" man anänder på små barn. :)
 
Jag tänker generellt att det är en väldigt hård och rätt invasiv borste som sliter, så om det är en katt eller hund som inte är bekväm med lugg i pälsen är det kanske inte det snällaste att börja träna med.
Prova kan du naturligtvis alltid, men på en känslig kat skulle jag nog arbeta med typ karda eller kam först. Alternativt en svinhårsborste eller en sådan där "detangler" man anänder på små barn. :)
Du har nog rätt. Och katterna gillar inte att luggas.

Kam och karda har jag ju redan men upplever att kardan inte riktigt tar sig igenom Linas tjocka päls.

Jag har börjat prova att träna dem med godis. Hoppas på att de gör kopplingen att de får godis för att de står ut med att jag tar på dem eller borstar.
 
Jag tränade in av- och på knapp för att lyckas borsta min förra katt. Avknappen var i vårat fall att hon gick undan från borste och påknappen var att hon duttade med nosen på borsten. Det gick ganska fort att träna in men det var ju viktigt att aldrig forcera något.
Hur tränar man in sånt och vad är syftet?
 
Hur tränar man in sånt och vad är syftet?
Frivillig hantering
Nu tog jag bara första bästa googleresultat men googlar du frivillig hantering så får du upp mycket filmer. I den här länken ska hunden titta på något för att signalera att det är okej att börja. Jag tycker personligen det är lättare att använda sig av något som kommer naturligt för djuret. Syftet är att ge djuret kontroll över situationen och själv kunna avgöra när den vill det obehagliga och när den vill pausa.
 
Frivillig hantering
Nu tog jag bara första bästa googleresultat men googlar du frivillig hantering så får du upp mycket filmer. I den här länken ska hunden titta på något för att signalera att det är okej att börja. Jag tycker personligen det är lättare att använda sig av något som kommer naturligt för djuret. Syftet är att ge djuret kontroll över situationen och själv kunna avgöra när den vill det obehagliga och när den vill pausa.
Låter otroligt att man skulle kunna lära in sånt till en katt (eller hund). Men ska kolla på det.
 
Låter otroligt att man skulle kunna lära in sånt till en katt (eller hund). Men ska kolla på det.

Metoderna är framtagna för att kunna genomföra vård av tex de stora kattdjuren på ett säkrare sätt, och är det absolut mest effektiva sättet att i längden få göra "invasiva" saker. :) Man kan titta på tex "klickerveterinären" som jobbar mycket med att få behandlingsskygga hästar med på noterna.

Jag har inte själv använt det för just vård som katterna själva inte vill (än), mina katter har alltid uppskattat eller i värsta fall accepterat det jag behövt göra, men skulle jag stöta på problem är det det första jag skulle testa!
 
Metoderna är framtagna för att kunna genomföra vård av tex de stora kattdjuren på ett säkrare sätt, och är det absolut mest effektiva sättet att i längden få göra "invasiva" saker. :) Man kan titta på tex "klickerveterinären" som jobbar mycket med att få behandlingsskygga hästar med på noterna.

Jag har inte själv använt det för just vård som katterna själva inte vill (än), mina katter har alltid uppskattat eller i värsta fall accepterat det jag behövt göra, men skulle jag stöta på problem är det det första jag skulle testa!
Det låter bra. Båda mina behöver nog tränas på detta.
 
Precis. Det gäller att sluta medans katten fortfarande accepterar (obs, behöver absolut inte betyda att de gillar det, eller att man inte behöver använda visst tvång) behandlingen. Är det 2 drag med kammen så är det. Det är så himla lätt att tänka "det går bra nu, bara en tova till" och så har man en helt vansinnig katt som absolut inte tänker gå med på det fler gånger.

Ja, så gör jag.

I början kanske det är att sitta i famnen en minut och bli gosad med medans kammen ligger bredvid.

Nu är vi uppe i cirka 15 minuters tov-borst, och mer behövs inte för vår katt. Hon kommer aldrig gilla regelbunden pälsvård, men en kvart i månaden kan vi enas om som kompromiss.
 
Har furminator till min långhåriga kastrat (De får nog sämre päls av det) och det har varit räddningen. Tar ur underull på ett magiskt sätt. Gäller bara att börja innan tovorna kommer. Slutar alltid innan han blir för sur.
 
Låter otroligt att man skulle kunna lära in sånt till en katt (eller hund). Men ska kolla på det.

Jag har startknapp på flera moment för min häst (bland annat täckespåtagning lös i hagen), det är ganska lätt att lära in när man väl kommit på hur just den individen signalerar ja och nej, för det kan variera.

Du kan nog lära även en guldfisk en startknapp, det är ganska grundläggning betingning.

Men: ju mer djuret ogillar det du vill göra, ju svårare kommer det bli. Det kan hända att svaret är nej, nej, nej, aldrig. Pushar du då och gör det ändå skadar du förtroendet som djuret har till dig.

I en sån situation tycker jag att man istället ska byta till att vänja djuret vid att händelsen är otäck, men går att stå ut med, för nu har matte bestämt att vi ska göra så. Och så får man jobba med små små steg under tröskeln, extremt korta pass, tills djurets tolerans för aktiviteten ökar.
 
Jag köpte en likadan som hon som hjälpte mig trimma, den är grymt bra och han blir inte alls lika sur på denna som med kammen.

https://vetzoo.se/trixie-tovutredar...f4Ofro-etWHyvLHp0ehj620cX2nxUEVMaAkI3EALw_wcB

Vad skiljer den från en glestandad mirakelkam? :confused:

Jag har, efter 23 år med det mest silkigt korthåriga som finns i kattväg, blivit med en liten som ser ut att bli ett riktigt pälsmonster. :angel: Möjligt att hon också är lite hanteringsskygg, vi får se hur det går när jag börjar kamma, men vad gör man inte när en 8-veckors hittas ensam utomhus i december... :crazy:

Har förvisso preppat många fluffiga pälsar genom åren, men då har det ju varit katter som redan är i toppskick och bara ska visas. Har ingen aning om vad lilla fröken har för pälskvalitet med tanke på att det knappast är någon genomtänkt avelsarbete som ligger bakom...
 
Vad skiljer den från en glestandad mirakelkam? :confused:

Jag har, efter 23 år med det mest silkigt korthåriga som finns i kattväg, blivit med en liten som ser ut att bli ett riktigt pälsmonster. :angel: Möjligt att hon också är lite hanteringsskygg, vi får se hur det går när jag börjar kamma, men vad gör man inte när en 8-veckors hittas ensam utomhus i december... :crazy:

Har förvisso preppat många fluffiga pälsar genom åren, men då har det ju varit katter som redan är i toppskick och bara ska visas. Har ingen aning om vad lilla fröken har för pälskvalitet med tanke på att det knappast är någon genomtänkt avelsarbete som ligger bakom...
Vet inte, men det är stor skillnad! Kam fastnar om det är för tovigt medan den här liksom krattar sig fram. Fastnar aldrig och får ur galet mycket löst och tovat underull.
 
Ingen av mina katter tål att jag ger dem pälsvård. Toni har dock en lätt päls men har fått en tova på bröstet som hon inte tillåter att jag tar. Har försökt med "våld" och hållit hårt i katten medan jag försökt klippa, men har inte lyckats. Hon skriker när jag försöker eller så krånglar hon så mycket att jag måste släppa. Lina har sjukt mycket underull som gärna vill tova ihop. När jag försöker borsta henne så går hon alltid därifrån. Jag får helt enkelt inte borsta eller klippa tovor, även om de bara är lätta tovor, lätt åtkomliga, som egentligen skulle gå att reda ut med fingrarna eller borsten. Jag vet inte hur man gör för att få katten att stanna kvar vid pälsvården. Lina lackade ur på mig här om dagen och klöste mig när jag försökt borsta. Jag har försökt med godis men det blir bara hysteriskt och katten är inte still för fem öre ens.

Jag försöker borsta vid varje tillfälle som ges, eller ta en tova, men det är bara i undantagsfall jag lyckas. Bör jag åka till djuraffären och få hela katten rakad, eller vad gör jag?
Prada gillar absolut inte att få bakbenen kammade men hon gillar kardan fram. Kammar fram och lite snabbt bak sen kardar fram, kammar ett par drag bak osv. Eftersom hon är lite sur kammar jag lite och ofta. Kantarell är som en säck så honom kan jag kamma mer sällan och mer ordentligt varje gång istället.
Känner igenom pälsarna på bägge katterna varje dag.
Whiskas Temptation är vår lösning på alla problem 😁
Hej på er!
Jag är ny i gruppen & kommer nu med ett förslag gällande pälsvård som är minst sagt udda. Mina katter (Helmer & Nestor-Emanuel) avskyr att bli borstade. Samma sak var det med Helmers "storebror" Håkan när han var i livet. Nåväl, något de på riktigt uppskattar & njuter av det är när jag dammsuger dem. Givetvis inte med det "värsta suget" på men väl med "mittemellan suget" - det får inte vara för mesigt. Fråga mig inte var jag fick den ide'n ifrån, dock är ingen av dem rädd för dammsugaren, Jag la ner mycket tid på att Håkan - den första katten som nu gått bort - skulle förstå att det är jag som styr dammsugaren, att den inte lever sitt eget till synes opålitliga liv. När han till slut förstod det kunde han tom få för sig att hoppa upp på dammsugaren & åka med när jag städade. När sen Helmer kom såg han att Håkan inte reagerade det minsta på den där konstiga saken som väsnades så förbannat, kattunge som han var & nyfikenheten som följer i den åldern så satt de snart båda två på den där högljudda saken. Nu är det Nestor-Emanuel som är kattungen & allt som Helmer gör, det vill han också göra. Både Helmer & Nestor-Emanuel är långhåriga, det finns inga borstar i världen (så vitt jag vet iaf) som ens kommer i närheten av hur fina de blir i pälsen när jag dammsugit dem. Jag tror det blir lite som massage samtidigt då de njuter till fullo när jag gör det. Freja - hunden i familjen gillar både borsten & dammsugaren! Viktigt att tänka på är att först se till att din pälskling känner sig trygg med dammsugaren, att ta sig tid & engagera sig, prata, stötta & uppmuntra. Ett steg i taget. Aldrig burdust hålla fast & tvinga djuret till någonting. Det gäller att kontinuerligt bygga upp & upprätthålla tilliten till oss. Aldrig forcera fram något. Men det är jag övertygad om att de allra flesta av er här är väl medvetna om - jag skriver det endast ifall det finns någon enstaka som missat det!

Mvh. Nimoria 🙆‍♀️🐱🐱🐺
 
Hej på er!
Jag är ny i gruppen & kommer nu med ett förslag gällande pälsvård som är minst sagt udda. Mina katter (Helmer & Nestor-Emanuel) avskyr att bli borstade. Samma sak var det med Helmers "storebror" Håkan när han var i livet. Nåväl, något de på riktigt uppskattar & njuter av det är när jag dammsuger dem. Givetvis inte med det "värsta suget" på men väl med "mittemellan suget" - det får inte vara för mesigt. Fråga mig inte var jag fick den ide'n ifrån, dock är ingen av dem rädd för dammsugaren, Jag la ner mycket tid på att Håkan - den första katten som nu gått bort - skulle förstå att det är jag som styr dammsugaren, att den inte lever sitt eget till synes opålitliga liv. När han till slut förstod det kunde han tom få för sig att hoppa upp på dammsugaren & åka med när jag städade. När sen Helmer kom såg han att Håkan inte reagerade det minsta på den där konstiga saken som väsnades så förbannat, kattunge som han var & nyfikenheten som följer i den åldern så satt de snart båda två på den där högljudda saken. Nu är det Nestor-Emanuel som är kattungen & allt som Helmer gör, det vill han också göra. Både Helmer & Nestor-Emanuel är långhåriga, det finns inga borstar i världen (så vitt jag vet iaf) som ens kommer i närheten av hur fina de blir i pälsen när jag dammsugit dem. Jag tror det blir lite som massage samtidigt då de njuter till fullo när jag gör det. Freja - hunden i familjen gillar både borsten & dammsugaren! Viktigt att tänka på är att först se till att din pälskling känner sig trygg med dammsugaren, att ta sig tid & engagera sig, prata, stötta & uppmuntra. Ett steg i taget. Aldrig burdust hålla fast & tvinga djuret till någonting. Det gäller att kontinuerligt bygga upp & upprätthålla tilliten till oss. Aldrig forcera fram något. Men det är jag övertygad om att de allra flesta av er här är väl medvetna om - jag skriver det endast ifall det finns någon enstaka som missat det!

Mvh. Nimoria 🙆‍♀️🐱🐱🐺
Mina katter drar som avlöningar när dammsugaren är igång. De försvinner puts väck.
 
Mina katter drar som avlöningar när dammsugaren är igång. De försvinner puts väck.
Jo, det är väl så de flesta gör. Jag mjukstartade med att ha på "lägsta sugläget" (- jo, jag skriver om katter & dammsugare 😂😂!!), jag lät dammsugaren stå på medan jag gjorde annat. Just för att de skulle vänja sig vid ljudet & lära sig att den inte kan förflytta sig själv. Det är först när jag tar tag i den & bestämmer vart den ska suga som den rör på sig. Släpper jag den står den still.... Med tid, tålamod, uppmuntran & engagemang så går det till slut. För vissa går det snabbare, för andra tar det lite längre tid. Vi är alla olika - & ja, jag skriver fortfarande om katterÅdammsugare! 😅😅😅
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 785
Senast: Praefatio
·
  • Artikel
Dagbok Jag har haft mina katter i snart 4 månader och vi har blivit familj med varandra. Det är ett par sociala individer jag bor med, även om...
Svar
7
· Visningar
1 078
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Jag har en ganska liten uteplats intill min lägenhet, lite gräsmatta, någon rabatt och en altan. När jag precis flyttade hit och skulle...
Svar
6
· Visningar
3 838
Senast: ponilover
·
Katthälsa Har en katt med pälsproblem, eller ja han har inga större problem men jag som han sätter tänderna i så fort kammen kommer fram tycker...
Svar
8
· Visningar
1 480
Senast: MayDay
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp